Zhoršující se trend výkonů českých žáků

Čeští žáci překonali evropský průměr v mezinárodních testech, ale předchozí ročníky byly lepší

Uzavřené téma o vývoji

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

V roce 2025 čeští žáci překonali evropský průměr v matematice, přírodovědě a finanční gramotnosti, nicméně oproti minulým ročníkům došlo k mírnému zhoršení jejich výkonů[1][2]. Patnáctiletí žáci a žáci čtvrté třídy stále vykazují kompetitivní úroveň, ale předchozí generace byli ještě úspěšnější. Tento pokles ve výsledcích naznačuje možnou potřebu přehodnocení vzdělávacích přístupů, aby byl negativní trend obrácen a úroveň vzdělání udržována na vysoké úrovni. Český školský systém poskytuje solidní přípravu, ale je potřeba sledovat vývoj v čase a reagovat na nové výzvy[1][2].

Zdroje:

  1. Nadprůměrně chytří čeští žáci. Daří se jim v matematice i finanční gramotnosti. Předchozí ročníky na tom ale už byly lépe

  2. Nadprůměrně chytří čeští žáci. Daří se jim v matematice i finanční gramotnosti. Předchozí ročníky na tom ale už byly lépe

Nejnovější
Čeští žáci překonali evropský průměr v mezinárodních testech, ale předchozí ročníky byly lepší
01. 9. 2025: Čeští žáci dosahují v matematice, přírodovědě i finanční gramotnosti nadprůměrných výsledků, ale oproti minulým ročníkům se jejich výkony mírně zhoršily.
Kontext
Dříve jsme psali...
Čeští žáci nadprůměrní v EU, ale předchozí ročníky byly lepší
Současní čeští žáci jsou v matematice a finanční gramotnosti nadprůměrní, ale předchozí ročníky byly ještě úspěšnější.  Porovnání s Evropou
Jak šel čas
Historický kontext
🎓
rok 1995
Česko se poprvé zapojilo do mezinárodního testování TIMSS.
Začátek účasti ČR v mezinárodním srovnání dovedností z matematiky a přírodních věd.
Umožnilo dlouhodobé sledování výkonů žáků v TIMSS.
📊
rok 2003
Průměrné skóre českých patnáctiletých v matematické gramotnosti bylo 516 bodů (referenční rok pro pozdější srovnání).
Uvedeno jako historické maximum, vůči němuž se porovnávají pozdější výsledky PISA.
Sloužilo jako referenční bod pro hodnocení následného poklesu výsledků.
516 bodů v roce 2003 (referenční hodnota).
📉
prosinec 2010
Zveřejnění výsledků PISA 2009; ukázaly výrazné zhoršení výsledků českých žáků v uplynulém období.
Výsledky PISA za rok 2009 byly zveřejněny v prosinci 2010 a poukázaly na rychlý pokles výkonu v ČR.
Upozornění na rychlý propad znalostí a spuštění diskuzí o příčinách a reformách.
Česko mělo jedno z nejrychlejších zhoršení mezi zeměmi OECD.
💰
rok 2012
Mezinárodní testování PISA 2012 ukázalo nadprůměrné výsledky českých žáků ve finanční gramotnosti.
PISA se v roce 2012 zaměřila i na finanční dovednosti; ČR patřila mezi nadprůměrné země v této oblasti.
Posílilo argumenty pro větší pozornost výuce finanční gramotnosti v základních školách.
ČR se zařadila mezi sedm nejúspěšnějších zemí z 18 zúčastněných.
📚
září 2013
Finanční gramotnost je v ČR povinně vyučována od září 2013 (alespoň jako průřezové téma).
Reakce na zjištěné úrovně finančních dovedností a doporučení k posílení výuky.
Institucionalizace výuky finanční gramotnosti v osnovách základních škol.
🔧
rok 2014
Finsko provedlo výraznou reformu učiva (změna přístupu ke kurikulu), která byla v textu zmiňována jako faktor ovlivňující výsledky v PISA.
Uvedeno jako mezinárodní příklad reformy učiva a možného krátkodobého dopadu na výsledky v mezinárodních testech.
Ukázalo, že velké kurikulární reformy mohou mít krátkodobě za následek pokles výsledků v mezinárodních testech.
⚠️
rok 2019
Od roku 2019 se podle inspekčních dat zvýšil podíl žáků čtvrtých tříd s nízkou úrovní vědomostí v přírodovědě.
Trend zmíněný v analýze výsledků TIMSS a inspekčních zpráv.
Signalizuje zhoršení u mladších žáků, které může mít dlouhodobé dopady na zájem a dovednosti v přírodovědných oborech.
📉
rok 2022
Výsledky mezinárodního testování PISA 2022: celosvětově dramatický pokles výkonu; české patnáctileté sice nadprůměrné, ale v matematice skóre kleslo na 487 bodů (nejhorší od roku 2003).
PISA 2022 (účast 81 zemí) ukázala rozsáhlý pokles výkonů ve světě; uvedeny byly dopady pandemie covidu-19 a dlouhodobé problémy v systémech vzdělávání.
Snížení podílu žáků na nejvyšších úrovních, zřetelný pokles matematické gramotnosti a zvýraznění socioekonomických nerovností ve výsledcích.
Matematické skóre ČR 487 bodů – nejhorší úroveň od roku 2003.
🧪
rok 2023
Testování TIMSS se konalo v roce 2023 (zapojeno: čtvrté ročníky ~59 zemí, osmé ročníky ~44 zemí; v ČR se účastnilo zhruba 220 škol).
Mezinárodní šetření TIMSS 2023 mapující matematiku a přírodovědu u čtvrťáků a osmáků.
Data ukázala zhoršení čtvrťáků v přírodovědě a dlouhodobé zhoršení u osmáků v některých oblastech.
📢
4. prosince 2024
Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal představil výsledky TIMSS (testování z roku 2023) novinářům.
Oficiální prezentace výsledků TIMSS, kde inspekce sumarizovala změny v kategoriích vědomostí a dovedností od předchozích cyklů.
Veřejné zveřejnění zjištění: zhoršení přírodovědných dovedností čtvrťáků, změny podílů žáků v kategoriích výkonnosti a důraz na potřebu podpory učitelů.
Česko se v porovnání s výsledky od roku 1995 zhoršilo „skoro nejvíce“ mezi zapojenými zeměmi podle inspekce.
Otestujte se
Kvíz: Výsledky českých žáků v mezinárodních testech (2023–2025)

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 6:05:19