Regulace elektrických vozítek a elektrokol v EU a ČR

Nová evropská norma zpřísnila pravidla pro baterie elektrokol od uplynulého víkendu.

Mizící téma o společenských pravidlech a technologii

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Případ Martina Hübelovi, který byl pokutován za jízdu na elektrické jednokolce po silnici, upozorňuje na zastaralost českých zákonů v kontextu s rychle se vyvíjejícími technologiemi[1]. V České republice je elektrická jednokolka považována za chodce, což vede k absurdním situacím, například k jízdě v protisměru na kruhovém objezdu[1]. Soud potvrdil pokutu 1500 korun, přičemž poukázal na možnost změny legislativy prostřednictvím poslanců[1].

Evropská unie plánuje zavedení nových standardů pro elektrokola do roku 2027, včetně výkonových limitů a asistenčních poměrů, což podle kritiků může zvýhodnit velké výrobce a ohrozit rozmanitost trhu[2].

Od uplynulého víkendu platí v Evropské unii přísnější bezpečnostní a technická pravidla pro baterie a nabíjení elektrokol, avšak jednotný konektor prozatím nebyl nařízen[3]. Tyto kroky ukazují snahu o harmonizaci regulace elektrických vozítek na úrovni EU, avšak zůstává otázkou, jak se jednotlivé země s těmito pravidly vypořádají a jak budou ovlivněny specifické legislativní rámce a trhy jednotlivých států.

Zdroje:

  1. Jezdí skoro stovkou, ale podle zákona je chodec. I absurdní pravidla musíte dodržovat, řekl soud majiteli jednokolky

  2. Jezdí skoro stovkou, ale podle zákona je chodec. I absurdní pravidla musíte dodržovat, řekl soud majiteli jednokolky

  3. Jezdí skoro stovkou, ale podle zákona je chodec. I absurdní pravidla musíte dodržovat, řekl soud majiteli jednokolky

Nejnovější
Nová evropská norma zpřísnila pravidla pro baterie elektrokol od uplynulého víkendu.
27. 8. 2025: Evropská unie zavedla přísnější bezpečnostní a technická pravidla pro baterie a nabíjení elektrokol, ale jednotný konektor zatím nenařídila.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Výrobci elektrokol (malí a tuzemští výrobci)

Tuzemští výrobci elektrokol čelí riziku omezení inovací a dostupnosti levnějších modelů kvůli návrhům na nové standardy EU, které mohou nahrávat velkým výrobcům a znevýhodnit slabší jezdce.

Výrobci baterií

Nová pravidla EU pro baterie zavádějí povinné BMS, přísnější testy a povinnost sledovatelnosti/obsahu recyklovaných materiálů, což zvýší náklady na vývoj, certifikaci a provoz výroby baterií. To krátkodobě zatíží výrobce investicemi a administrativou.

Evropská komise

EK jako regulátor formuluje cíle a právní rámce (emisní limity, bateriové standardy, zákaz spalovacích motorů) které zásadně ovlivňují výrobce, trhy a spotřebitele v členských státech. Její rozhodnutí určují tempo transformace sektoru.

Majitelé elektrických jednokolek

Řidiči jednokolek čelí právní nejistotě a postihům kvůli zastaralé kategorizaci osobních dopravníků, což omezuje legální užívání a zvyšuje riziko pokut. Návrhy na přeřazení do kategorie vozidel by jejich provoz komplikovaly.

Bosch

Velcí dodavatelé pohonů a komponent (např. Bosch) mohou těžit z přísnějších technických požadavků a z centralizace technologií, které zvýhodňují osvědčené výrobce s technologickým náskokem. To může posílit jejich poptávku po motorech a součástech.

Spotřebitelé elektrokol a elektrokoloběžek

Nová pravidla EU pro baterie zvyšují bezpečnost a pohodlí uživatelů díky povinným systémům řízení a přísnějším testům, což má předcházet požárům a podporovat recyklaci. Výrobci však neočekávají zdražení elektrokol.

Škoda Auto

Škoda Auto je aktivně vázána na přechod k elektromobilitě a nová EU pravidla jí zároveň otevírají příležitost k rozvoji elektromobilů, ale přináší i rizka spojená s časováním opatření a náklady na přizpůsobení produktů. Firma plánuje dostupnější modely, ale bude muset řešit technologické a nákladové dopady regulací.

Ministerstvo dopravy ČR

Ministerstvo bude zprostředkovatelem a implementátorem evropských pravidel v ČR; jeho státní politika a revize harmonogramů (např. zákazu spalovacích motorů) ovlivní tempo domácí transformace a veřejné vnímání změn. Politická odpovědnost a tlak veřejnosti jej staví do role koordinátora návratnosti dopadů.

Kontext
Dříve jsme psali...
EU požaduje do roku 2027 nové standardy pro elektrokola
Návrh na zavedení nových výkonových limitů a asistenčních poměrů u elektrokol podle kritiků nahrává velkým výrobcům a může ohrozit rozmanitost trhu.  Komu změny prospějí?
Krajský soud potvrdil pokutu Martinu Hübelovi za jízdu na elektrické jednokolce po silnici
Soud potvrdil pokutu 1500 korun za jízdu na jednokolce po silnici, přestože zákon je podle odborníků zastaralý a nejasný.  Legislativní absurdity v praxi
Fakta
📊

90 km/h

Možnost jízdy až 90 km/h
(29. 7. 2025)

📊

≈1000

Počet jednokolek v ČR
(29. 7. 2025)

📅

2027

EU: nové normy do 2027
(5. 8. 2025)

📊

750 W

Navrhovaný limit 750 W
(5. 8. 2025)

🔄

povinné BMS

Baterie musí mít BMS
(27. 8. 2025)

📊

75%

75% požárů při nabíjení
(27. 8. 2025)

Události
Co a kdy?
rok 2009
V roce 2009 byla v EU definována pravidla pro elektrokola.
srpen 2025
Nová evropská pravidla pro baterie elektrokol vstoupila v platnost (v článku uvedeno jako „o uplynulém víkendu“).
rok 2027
Evropská unie stanovila termín do roku 2027 na předložení nové definice standardů pro elektrokola.
Co to znamená
Co se děje

EU: nové přísné normy pro baterie; revize pravidel pro elektrokola; jednokolek – právní díra

Srovnání před a po
📋 Baterie elektrokol a e‑vozidel
PŘED

Volnější požadavky na testy a řízení baterií; chyběl jednotný BMS a přísné certifikace

PO

Nová pravidla vstoupila v platnost — povinný BMS, přísnější testy (přetížení, zkraty, nárazy, vibrace), povinný komunikační protokol a technické normy; výrobci nutně potřebují certifikaci

📅 Pravidla pro elektrokola
PŘED

EU: nominální limit 250 W a možnost krátkodobého překročení; výrobci to hojně obcházeli

PO

EU stanovila termín do roku 2027 pro předložení nové definice/standardů; německý svaz ZIV navrhl limity (špičkový výkon 750 W, asistenční poměr 1:4, do 15 km/h až 1:6) — návrh vyvolává kritiku

⚖️ Právní postavení elektrických jednokolek v ČR
PŘED

Jednokolky spadají do kategorie osobních dopravníků vzniklé pro segwaye; zákon je nejednoznačný (nařizuje jízdu po chodníku či jako chodec)

PO

Policie a dopravní expert navrhují zařadit jednokolky mezi vozidla; soud uznal nedostatečnost úpravy; plánována kasační stížnost, probíhá diskuze o legislativní změně

Klíčové postavy
🏛️
Evropská unie (Evropská komise)
Stanovila nové pravidla pro baterie a termín pro přezkum standardů elektrokol
🏢
ZIV (německý svaz pro cyklistiku a obor elektrokol)
Předložil konkrétní návrh nových limitů pro elektrokola (750 W, poměry asistence)
👤
Jan Rambousek
Advokát Martina Hübela, plánuje podat kasační stížnost v kauze jednokolky
Ještě není...
International Comparison
Jak šel čas
Historický kontext
🚲
rok 1992
Evropská směrnice poprvé právně vymezila elektrokola (mj. limit asistenční rychlosti a klasifikaci jako pomocné pohony) a stanovila maximální asistenční rychlost 25 km/h.
V článku (ek_66874530) je uvedeno, že podle evropské směrnice platné od roku 1992 smějí e‑kola jezdit po silnicích do 25 km/h.
Založila základní právní rámec pro kategorizaci elektrokol v EU a ovlivnila pozdější technické a právní úpravy.
🛒
rok 2007
Na českém trhu se začala prodávat elektrokola; zahájil se domácí trh s e‑koly.
Článek (hn_66666250) uvádí, že elektrokola se v Česku prodávají od roku 2007.
Spustilo se postupné budování poptávky, prodejních sítí a servisních služeb v ČR; později vyvolalo tlak na dodavatelské řetězce a výrobní kapacity.
📜
rok 2009
V EU byla definována podoba pravidel pro elektrokola, které se v odborných textech uvádějí jako poslední větší unijní úprava před novějšími legislativními kroky.
V některých článcích (např. hn_67054570, aktuální přehledy) se uvádí, že po roce 2009 nebyl přijat obdobně rozsáhlý legislativní zásah pro oblast e‑mobility až do nedávných návrhů.
Pravidla ze 2009 tvořila dlouhodobý referenční rámec; novější evropské intervence proto bývají srovnávány právě s rokem 2009.
Nová opatření z poloviny 2020.let jsou popisována jako „největší legislativní zásah od roku 2009“.
📈
rok 2020
Pandemie koronaviru vedla k prudkému nárůstu poptávky po elektrokolech; v Česku bylo uvedeno, že v roce 2020 bylo vyrobeno 240 000 elektrokol.
Analytický článek (ek_66874530) popisuje razantní nárůst poptávky po elektrokolech v roce 2020 a uvádí údaj o výrobě 240 000 kusů v Česku.
Zvýšená poptávka zatížila dodavatelské řetězce, urychlila zájem o legislativní a technické standardy a podpořila investice výrobců i prodejců.
🔋
srpen 2025
Nová evropská pravidla pro baterie elektrokol vstoupila v platnost.
Shrnutí článku (CURRENT, 27. 8. 2025) uvádí, že nová pravidla pro baterie elektrokol vstoupila v platnost o uplynulém víkendu; změny zahrnují povinnost BMS, přísnější zkoušky a komunikační protokol mezi baterií a nabíječkou.
Výrobci budou muset baterie certifikovat, nasadit chytré řízení (BMS) a upravit výrobní postupy a konstrukci rámů; opatření mají snížit riziko požárů při nabíjení a zvýšit kompatibilitu nabíjení.
V článcích je uvedeno, že jde o největší legislativní zásah v této oblasti od roku 2009.
📅
rok 2027
Evropská unie stanovila termín do roku 2027 pro předložení nové definice standardů pro elektrokola (včetně výkonových limitů a asistenčních poměrů).
CURRENT článek (5. 8. 2025) explicitně uvádí, že EU stanovila termín do roku 2027 pro předložení nové definice standardů pro elektrokola.
Návrh má omezit nominální i špičkové výkony a upravit asistenční poměry, což producentům i uživatelům přinese nové technické a legislativní podmínky; kritici varují, že navržená pravidla mohou zvýhodnit velké výrobce a omezit inovace a dostupnost levnějších modelů.
♻️
rok 2030
Podle navrhované unijní legislativy budou baterie v oběhu v EU od roku 2030 muset obsahovat minimální podíl recyklovaných materiálů a být provázené elektronickou „kartou“ (rodným listem) s informacemi o složení a uhlíkové stopě.
Analytický článek o návrhu nařízení o bateriích (hn_67054570, 6. 4. 2022) konstatuje, že od roku 2030 budou baterie muset obsahovat minimální podíl recyklovaného materiálu a že bude zavedena elektronická dokumentace o původu a složení.
Přinese povinnost sběru a recyklace baterií, tlak na zavedení recyklačních kapacit a vznik „rodných listů“ baterií; výrobci budou muset upravit výrobní technologie a investovat do recyklace, což ovlivní náklady a dodavatelské řetězce.
Otestujte se
Kvíz: Elektrická jednokolka, elektrokola a nové unijní pravidla
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:24:31