Evropská komise je hlavní výkonný orgán Evropské unie, který navrhuje nové zákony a dohlíží na jejich dodržování. Skládá se ze 27 komisařů, po jednom z každé členské země, a má rozsáhlý úřednický aparát s tisíci zaměstnanců. Sídlí v Bruselu a spravuje rozpočet EU i mezinárodní vztahy Unie.
Budoucnost automobilů v EU: Emisní pravidla a nové modely
Renault představuje šestou generaci modelu Clio s revolučním designem a hybridním pohonem
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Evropská unie schválila zmírnění pravidel plnění emisních norem CO2 pro automobilky, které nyní mohou vykazovat výsledky za tříleté období namísto každoročního vykazování. Tato změna poskytuje výrobcům větší flexibilitu ve splnění emisních cílů, což má zmírnit tlak na automobilky vystavené přísným sankcím [1]. Tento krok je součástí širšího plánu Evropské komise na podporu evropského automobilového průmyslu, přičemž se čeká na formální schválení Evropským parlamentem a Radou EU [1].
Evropská komise a automobilky diskutují o možnosti zavedení levného lidového elektromobilu v Evropě, inspirovaného japonskými miniauty. Tento krok by mohl znamenat významný posun v nabídce automobilového trhu směrem k přístupnějším modelům [2].
Renault uvádí na trh šestou generaci modelu Clio s revolučním designem a hybridním pohonem. Tento vůz by splnil emisní limity i bez potřeby elektromobilů, jak uvádí manažer Renaultu [3]. Tento vývoj naznačuje, že automobilky hledají nové cesty, jak dosáhnout přísných emisních cílů stanovených EU, aniž by se plně spoléhaly pouze na elektromobily [3].
Zdroje:
Renault představuje šestou generaci modelu Clio s revolučním designem a hybridním pohonem

Přehled citací
Cíle zůstávají stejné. Musí tyto cíle plnit. Pro odvětví to znamená větší manévrovací prostor
Český tlak v EU konečně donutil EK k prvnímu ústupu. Rozložení pokut na tři roky ale zdaleka nestačí
Automobilky kvůli přísným emisním limitům budou muset v příštím roce prodávat mnohem více elektroaut, aby se vyhnuly pokutám
Kdo si polepší, kdo tratí?
Evropský automobilový průmysl
Změna vykazovacího období poskytuje krátkodobou úlevu a snižuje riziko okamžitých pokut, zároveň však průmyslu zůstávají zachovány ambiciózní cíle pro rok 2025 a další. Odvětí je strategicky zranitelné vzhledem k zaměstnanosti a podílu na HDP.
Volkswagen
Koncern by při nesplnění emisních limitů čelil největším finančním postihům a je jedním z nejvíce ohrožených hráčů; dodatečná flexibilita mu na krátko pomáhá, ale dlouhodobé cíle zůstávají náročné. To může výrazně ovlivnit jeho ziskovost a výrobní plánování.
Evropská komise
Komise musí vybalancovat tlak na průmysl a zachování ambiciózních klimatických cílů; návrh tříletého vykazování snižuje krátkodobý tlak, ale dlouhodobé cíle zůstávají. Dopad zvyšuje politickou a administrativní náročnost řízení transformace.
Renault
Flexibilnější pravidla vykazování a možnost využití hybridních řešení mohou francouzskému výrobci malých vozů poskytnout prostor a ochránit prodeje. Renault je zároveň součástí skupiny výrobců menších aut, kteří lobbovali za mírnější podmínky.
Pokročilí výrobci elektromobility (Volvo, Polestar)
Výrobci jako Volvo a Polestar požadují nekompromisní dodržení závazků v elektromobilitě, aby Evropa neztratila tempo vůči asijské konkurenci, což posiluje jejich konkurenční postavení.
Škoda Auto
Původní přísné požadavky normy Euro 7 hrozily ukončením výroby menších modelů, ale její zmírnění tuto hrozbu odvrátilo. Firma se však stále musí přizpůsobovat emisním cílům a investovat do hybridních technologií.
Spotřebitelé v EU
Uvolnění krátkodobého tlaku na automobilky může snížit okamžité riziko zdražení vozů, zároveň ale nadále panuje nejistota ohledně dostupnosti a ceny elektromobilů a jejich akceptace. Kupní chování ukazuje slabší poptávku po elektromobilech, což prodlužuje přechod.
Akcionáři a investoři v automobilkách
Oznámení o úlevě vykazování vyvolalo krátkodobé posílení akcií evropských automobilek, čímž se snížilo riziko okamžitého otřesu na finančních trzích. Nicméně dlouhodobé výnosy zůstanou vázány na schopnost firem plnit emisní cíle.
Dříve jsme psali...
Evropská komise a automobilky řeší budoucnost elektromobilů v Evropě

EU uvolňuje emisní pravidla pro automobilky, kontrolovat se budou po třech letech

3 roky
Tříleté vykaz. období
(7. 5. 2025)
13 mil.
Zaměstnanců v sektoru
(7. 5. 2025)
14%
Podíl na HDP EU
(7. 5. 2025)
2035
Zákaz prodeje spal. aut
(16. 9. 2025)
15-20 tis. €
Cílová cena lid. EV
(16. 9. 2025)
89 g/km
Emise Clia (hybrid)
(25. 9. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Přechod na tříleté vykazování plnění emisních cílů
Srovnání před a po
Automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za jednotlivé roky
Plnění se bude vykazovat za tříleté období (průměr za 2025–2027)
Pokuty se mohly uplatnit za nesplnění cíle v konkrétním roce
Tříleté průměrování umožní výrobcům vyhnout se pokutám v letošním roce
Cíle pro rok 2025 byly hodnoceny ročně bez časové flexibility
Celkový cíl pro rok 2025 zůstává zachován, ale jeho plnění se zprůměruje za tříleté období
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Evropská komise
"Evropská komise navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky"

Ursula von der Leyenová
předsedkyně Evropské komise"Náš vysoce inovativní automobilový průmysl dekarbonizuje, aby přispěl k boji proti změně klimatu, ale také aby si udržel svou konkurenční výhodu na světových trzích,"

Apostolos Tzitzikostas
eurokomisař pro dopravu"Držíme se cílů pro rok 2035,"

Ursula von der Leyenová
předsedkyně Evropské komise"Cíle zůstávají stejné. Musí tyto cíle plnit. Pro odvětví to znamená větší manévrovací prostor,"

Alexander Vondra
europoslanec"Český tlak v EU konečně donutil EK k prvnímu ústupu. Rozložení pokut na tři roky ale zdaleka nestačí,"

Martin Saitz
generální ředitel českého zastoupení Hyundai"Automobilky kvůli přísným emisním limitům budou muset v příštím roce prodávat mnohem více elektroaut, aby se vyhnuly pokutám,"

Luca de Meo
prezident ACEA"Prostor musí být otevřen pro všechny technologie. Když hrajete ruletu, také nesázíte všechno na jednu barvu,"

Martin Jahn
člen představenstva Škoda Auto"Zatím to považuji za první reakci a mezistav při zjišťování postoju členských států. Jde to správným směrem, ale zatím je to daleko od konečné verze, která by byla v praxi realizovatelná,"

Jan Dusík
vedoucí sekce ochrany klimatu na ministerstvu životního prostředí"V Evropě neustále roste objem automobilové dopravy, což představuje značnou zátěž pro zdraví lidí,"

Tomáš Kotěra
manažer komunikace"přechod Evropy na uhlíkovou neutralitu považuje za obrovskou příležitost, která bude mít za následek urychlení transformace produktového portfolia Škody Auto k elektromobilitě"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Komisaři jsou navrženi svými zeměmi, ale musí pracovat podle zájmů celé EU bez instrukcí od svých států. Komise pravidelně předkládá návrhy zákonů Evropskému parlamentu a Radě EU, které o nich rozhodují. Když některá země nedodržuje zákony EU, Komise může začít řízení a případně ji žalovat u soudů. Také dohlíží na hospodářskou soutěž a spravuje peníze EU.
Proč je to důležité
Evropská komise určuje, jaké zákony budou platit v celé EU, což ovlivňuje životy lidí i firem v členských zemích. Díky ní jsou dodržovány smlouvy a pravidla, která garantují spolupráci a obchod v rámci EU. Spravováním rozpočtu a mezinárodních dohod Komise zajišťuje jednotný postup a zájmy EU ve světě.
Kvíz: Emisní pravidla EU pro automobilky
Renault
francouzský výrobce automobilů
Země: Francie
DIČ: FR63441639465
Zaměstnanci: 170.16 (2020)
Sídlo: Boulogne-Billancourt
Web: https://www.renaultgroup.com/ ({"appliedTo":{"val":"Francie"}})
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:32:14