Budoucnost automobilů v EU: Emisní pravidla a nové modely

Renault představuje šestou generaci modelu Clio s revolučním designem a hybridním pohonem

Málo aktivní téma o společenských pravidlech a odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Evropská unie schválila zmírnění pravidel plnění emisních norem CO2 pro automobilky, které nyní mohou vykazovat výsledky za tříleté období namísto každoročního vykazování. Tato změna poskytuje výrobcům větší flexibilitu ve splnění emisních cílů, což má zmírnit tlak na automobilky vystavené přísným sankcím [1]. Tento krok je součástí širšího plánu Evropské komise na podporu evropského automobilového průmyslu, přičemž se čeká na formální schválení Evropským parlamentem a Radou EU [1].

Evropská komise a automobilky diskutují o možnosti zavedení levného lidového elektromobilu v Evropě, inspirovaného japonskými miniauty. Tento krok by mohl znamenat významný posun v nabídce automobilového trhu směrem k přístupnějším modelům [2].

Renault uvádí na trh šestou generaci modelu Clio s revolučním designem a hybridním pohonem. Tento vůz by splnil emisní limity i bez potřeby elektromobilů, jak uvádí manažer Renaultu [3]. Tento vývoj naznačuje, že automobilky hledají nové cesty, jak dosáhnout přísných emisních cílů stanovených EU, aniž by se plně spoléhaly pouze na elektromobily [3].

Zdroje:

  1. Automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů, mohou se díky tomu vyhnout pokutám za letošek

  2. Automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů, mohou se díky tomu vyhnout pokutám za letošek

  3. Brusel hledá lidový elektromobil. Budoucností individuální dopravy má být japonské miniauto

Nejnovější
Renault představuje šestou generaci modelu Clio s revolučním designem a hybridním pohonem
25. 9. 2025: Nové Renault Clio v hybridní verzi by splnilo emisní limity i bez elektromobilů, tvrdí manažer značky.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
3. března 2025
Cíle zůstávají stejné. Musí tyto cíle plnit. Pro odvětví to znamená větší manévrovací prostor
2 Střední dopad
3. března 2025
Český tlak v EU konečně donutil EK k prvnímu ústupu. Rozložení pokut na tři roky ale zdaleka nestačí
3 Střední dopad
3. října 2024
Automobilky kvůli přísným emisním limitům budou muset v příštím roce prodávat mnohem více elektroaut, aby se vyhnuly pokutám
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Evropský automobilový průmysl

Změna vykazovacího období poskytuje krátkodobou úlevu a snižuje riziko okamžitých pokut, zároveň však průmyslu zůstávají zachovány ambiciózní cíle pro rok 2025 a další. Odvětí je strategicky zranitelné vzhledem k zaměstnanosti a podílu na HDP.

Volkswagen

Koncern by při nesplnění emisních limitů čelil největším finančním postihům a je jedním z nejvíce ohrožených hráčů; dodatečná flexibilita mu na krátko pomáhá, ale dlouhodobé cíle zůstávají náročné. To může výrazně ovlivnit jeho ziskovost a výrobní plánování.

Evropská komise

Komise musí vybalancovat tlak na průmysl a zachování ambiciózních klimatických cílů; návrh tříletého vykazování snižuje krátkodobý tlak, ale dlouhodobé cíle zůstávají. Dopad zvyšuje politickou a administrativní náročnost řízení transformace.

Renault

Flexibilnější pravidla vykazování a možnost využití hybridních řešení mohou francouzskému výrobci malých vozů poskytnout prostor a ochránit prodeje. Renault je zároveň součástí skupiny výrobců menších aut, kteří lobbovali za mírnější podmínky.

Pokročilí výrobci elektromobility (Volvo, Polestar)

Výrobci jako Volvo a Polestar požadují nekompromisní dodržení závazků v elektromobilitě, aby Evropa neztratila tempo vůči asijské konkurenci, což posiluje jejich konkurenční postavení.

Škoda Auto

Původní přísné požadavky normy Euro 7 hrozily ukončením výroby menších modelů, ale její zmírnění tuto hrozbu odvrátilo. Firma se však stále musí přizpůsobovat emisním cílům a investovat do hybridních technologií.

Spotřebitelé v EU

Uvolnění krátkodobého tlaku na automobilky může snížit okamžité riziko zdražení vozů, zároveň ale nadále panuje nejistota ohledně dostupnosti a ceny elektromobilů a jejich akceptace. Kupní chování ukazuje slabší poptávku po elektromobilech, což prodlužuje přechod.

Akcionáři a investoři v automobilkách

Oznámení o úlevě vykazování vyvolalo krátkodobé posílení akcií evropských automobilek, čímž se snížilo riziko okamžitého otřesu na finančních trzích. Nicméně dlouhodobé výnosy zůstanou vázány na schopnost firem plnit emisní cíle.

Kontext
Dříve jsme psali...
Evropská komise a automobilky řeší budoucnost elektromobilů v Evropě
Evropská komise zvažuje zavedení levného lidového elektromobilu po vzoru japonských miniaut, přestože automobilky žádají zmírnění klimatických cílů.  Jaké ústupky Brusel chystá?
EU uvolňuje emisní pravidla pro automobilky, kontrolovat se budou po třech letech
EU umožní automobilkám vykazovat plnění emisních cílů CO2 za tříleté období místo ročního, čímž se vyhnou pokutám za rok 2024.  Detaily nových pravidel
Fakta
📊

3 roky

Tříleté vykaz. období
(7. 5. 2025)

📊

13 mil.

Zaměstnanců v sektoru
(7. 5. 2025)

📊

14%

Podíl na HDP EU
(7. 5. 2025)

📅

2035

Zákaz prodeje spal. aut
(16. 9. 2025)

💰

15-20 tis. €

Cílová cena lid. EV
(16. 9. 2025)

📊

89 g/km

Emise Clia (hybrid)
(25. 9. 2025)

Události
Co a kdy?
5. března 2025
Evropská komise oznámila širší akční plán týkající se automobilového průmyslu.
rok 2025
Přechod z ročního na tříleté vykazovací období má umožnit automobilkám vyhnout se pokutám již v roce 2025.
rok 2025
Celkový emisní cíl pro rok 2025 zůstává zachován.
rok 2025
V Evropě začnou dealeři přijímat objednávky na novou generaci Renault Clio v roce 2025.
rok 2025
V Česku budou dealeři přijímat objednávky na novou generaci Renault Clio před koncem roku 2025.
rok 2035
Plánovaný zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory má platit od roku 2035.
Co to znamená
Co se děje

Přechod na tříleté vykazování plnění emisních cílů

Srovnání před a po
📅 Vykazovací období
PŘED

Automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za jednotlivé roky

PO

Plnění se bude vykazovat za tříleté období (průměr za 2025–2027)

💰 Sankce / pokuty
PŘED

Pokuty se mohly uplatnit za nesplnění cíle v konkrétním roce

PO

Tříleté průměrování umožní výrobcům vyhnout se pokutám v letošním roce

⚖️ Cíle pro rok 2025
PŘED

Cíle pro rok 2025 byly hodnoceny ročně bez časové flexibility

PO

Celkový cíl pro rok 2025 zůstává zachován, ale jeho plnění se zprůměruje za tříleté období

Klíčové postavy
🏛️
Evropská komise
Navrhla úpravu nařízení a akční plán pro automobilový průmysl
👤
Ursula von der Leyenová
Iniciovala strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu
🏛️
Ministři členských států (Rada EU)
Schválili změnu vykazovacího období na úrovni členských států
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
🏛️
Evropská komise

"Evropská komise navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky"

Ursula von der Leyenová
Ursula von der Leyenová
předsedkyně Evropské komise

"Náš vysoce inovativní automobilový průmysl dekarbonizuje, aby přispěl k boji proti změně klimatu, ale také aby si udržel svou konkurenční výhodu na světových trzích,"

Apostolos Tzitzikostas
Apostolos Tzitzikostas
eurokomisař pro dopravu

"Držíme se cílů pro rok 2035,"

Ursula von der Leyenová
Ursula von der Leyenová
předsedkyně Evropské komise

"Cíle zůstávají stejné. Musí tyto cíle plnit. Pro odvětví to znamená větší manévrovací prostor,"

Alexander Vondra
Alexander Vondra
europoslanec

"Český tlak v EU konečně donutil EK k prvnímu ústupu. Rozložení pokut na tři roky ale zdaleka nestačí,"

Martin Saitz
Martin Saitz
generální ředitel českého zastoupení Hyundai

"Automobilky kvůli přísným emisním limitům budou muset v příštím roce prodávat mnohem více elektroaut, aby se vyhnuly pokutám,"

Luca de Meo
Luca de Meo
prezident ACEA

"Prostor musí být otevřen pro všechny technologie. Když hrajete ruletu, také nesázíte všechno na jednu barvu,"

Martin Jahn
Martin Jahn
člen představenstva Škoda Auto

"Zatím to považuji za první reakci a mezistav při zjišťování postoju členských států. Jde to správným směrem, ale zatím je to daleko od konečné verze, která by byla v praxi realizovatelná,"

Jan Dusík
Jan Dusík
vedoucí sekce ochrany klimatu na ministerstvu životního prostředí

"V Evropě neustále roste objem automobilové dopravy, což představuje značnou zátěž pro zdraví lidí,"

Tomáš Kotěra
Tomáš Kotěra
manažer komunikace

"přechod Evropy na uhlíkovou neutralitu považuje za obrovskou příležitost, která bude mít za následek urychlení transformace produktového portfolia Škody Auto k elektromobilitě"

Jak šel čas
Historický kontext
🏛️
7. června 2022
Evropský parlament politicky podpořil cíl, aby nová osobní a lehká užitková vozidla v EU měla od roku 2035 nulové emisní výfukové CO2.
Hlasování proběhlo v rámci projednávání balíčku Fit for 55 a bylo prezentováno jako politické stanovisko europarlamentu.
Stanovilo to politický směr EU směrem k bezemisní mobilitě a spustilo rozsáhlou debatu o proveditelnosti cílů a o dopadech na automobilový průmysl a členské státy.
📉
1. ledna 2025
Evropská komise zpřísnila flotilové emisní limity pro nové osobní automobily — průměrně na zhruba 93,6 g CO2/km.
Tento krok vycházel z dřívějších dohod o snižování emisí a byl prezentován jako klíčový milník v krátkodobém harmonogramu regulací pro automobily.
Zpřísnění zvýšilo tlak na automobilky zvýšit podíl nízko‑ a bezemisních vozidel, jinak jim hrozí vysoké sankce; ovlivnilo obchodní plánování a diskuse o odkladu či úpravě sankcí.
Průměrné cílové emise klesly z cca 116 g/km na 93,6 g/km
🗺️
5. března 2025
Evropská komise představila akční plán na podporu evropského automobilového průmyslu.
Akční plán navazoval na strategický dialog vedený předsedkyní EK a měl řešit hlavní výzvy odvětví; jeho představení akcentovalo potřebu podpory průmyslu při přechodu k nízkým emisím.
Plán vytvořil politický rámec pro návrhy úlev (např. flexibilnější vykazování emisí) a pro iniciativy na posílení konkurenceschopnosti dodavatelských řetězců a investic do baterií.
📊
roky 2025–2027
Navrhované zprůměrování plnění flotilových emisních cílů za tříleté období (2025, 2026 a 2027).
Součást návrhů EK na poskytnutí větší flexibility automobilkám — umožnit průměrovat roční výsledky v tříletém horizontu tak, aby případné přebytky emisí v jednom roce mohly být vyrovnány v následujících letech.
Mělo by to umožnit výrobcům vyhnout se sankcím za jednorázové výkyvy a zmenšit bezprostřední tlak na investice a výrobní rozhodnutí v krátkém období.
⚖️
červenec 2025
Původně avizovaný náběh emisní normy Euro 7 (plánovaný vstup v platnost).
Euro 7 byl návrh Evropské komise zpřísňující měření emisí (včetně nově brzd a pneumatik) a měl nahradit Euro 6; v mnoha zemích vyvolal obavy automobilek kvůli technickým a nákladovým dopadům.
Návrh vyvolal silný odpor některých členských států a výrobců; diskuse o podobě a načasování normy ovlivnila tlaky na zmírnění požadavků a na prodloužení náběhových lhůt.
Navrhovaná norma Euro 7 měla nahradit normu Euro 6
🔎
rok 2026
Přezkum rozhodnutí o zákazu prodeje nových vozidel se spalovacími motory (klauzule pro přezkum stanovená pro rok 2026).
V řadě úmluv a dohod o dlouhodobých cílech (včetně ustanovení týkajících se roku 2035) byla zakotvena povinnost Komise provést přezkum, zda jsou termíny a cíle realistické a proveditelné.
Dal tento přezkum státům a průmyslu politický i technický prostor pro požadavek na větší flexibilitu či případné úpravy harmonogramů a podmínek přechodu.
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Evropská komise je hlavní výkonný orgán Evropské unie, který navrhuje nové zákony a dohlíží na jejich dodržování. Skládá se ze 27 komisařů, po jednom z každé členské země, a má rozsáhlý úřednický aparát s tisíci zaměstnanců. Sídlí v Bruselu a spravuje rozpočet EU i mezinárodní vztahy Unie.

⚙️
Jak to funguje

Komisaři jsou navrženi svými zeměmi, ale musí pracovat podle zájmů celé EU bez instrukcí od svých států. Komise pravidelně předkládá návrhy zákonů Evropskému parlamentu a Radě EU, které o nich rozhodují. Když některá země nedodržuje zákony EU, Komise může začít řízení a případně ji žalovat u soudů. Také dohlíží na hospodářskou soutěž a spravuje peníze EU.

🎯
Proč je to důležité

Evropská komise určuje, jaké zákony budou platit v celé EU, což ovlivňuje životy lidí i firem v členských zemích. Díky ní jsou dodržovány smlouvy a pravidla, která garantují spolupráci a obchod v rámci EU. Spravováním rozpočtu a mezinárodních dohod Komise zajišťuje jednotný postup a zájmy EU ve světě.

Otestujte se
Kvíz: Emisní pravidla EU pro automobilky
Renault

francouzský výrobce automobilů

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/2021_Renault_Group_logo.svg


Země: Francie

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Renault_Technocentre,_entrée_de_l'Avancée.jpg

DIČ: FR63441639465

Zaměstnanci: 170.16 (2020)

Sídlo: Boulogne-Billancourt

Web: https://www.renaultgroup.com/ ({"appliedTo":{"val":"Francie"}})

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:32:14