Dopravní a ekologická opatření v Praze
Praha chce od podzimu 2029 vyměnit taxíky za elektroauta
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Praha zpřísňuje dopravní opatření, kdy při minimálním přejetí příčné čáry na světelných křižovatkách může být řidič pokutován. Prvním krokem je výzva k úhradě 2250 korun a při neuhrazení následuje správní řízení s pokutou až 25 tisíc korun a 5 trestných bodů. Ministerstvo dopravy však nesouhlasí s automatickým vyhodnocováním těchto přestupků a ministr Kupka přislíbil vyjasnění pravidel[1].
Od září 2024 bude zrušeno bezplatné parkování elektromobilů, přičemž majitelé těchto vozidel budou platit polovinu běžné ceny parkování. Pražané budou mít možnost celoměstského tarifu za 24 tisíc ročně[2].
Politici v Praze zatím nedokázali najít řešení pro regulaci sdílených elektrokoloběžek. Navržený zákaz nebyl opět přijat, přestože byl slíben před více než dvěma lety[3].
Od podzimu 2029 má být v Praze povinná výměna všech taxíků se spalovacími motory za elektroauta nebo vodíkové vozy, což je součástí snah o ekologičtější městskou dopravu[4].
Zdroje:
Praha chce od podzimu 2029 vyměnit taxíky za elektroauta

Přehled citací
Porovnávali jsme ceny v parkovacích domech. Ty se v Praze běžně pohybují kolem dvou tisíc korun za měsíc, proto jsme částku vynásobili dvanácti,
Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů.
Pro majitele elektromobilů by měla platit stejná pravidla jako pro vlastníky vozů se spalovacím motorem,
Kdo si polepší, kdo tratí?
Elektromobilisté
Konec bezplatného parkování a zavedení částečného zpoplatnění zvýší pravidelné náklady majitelů elektroaut a oslabí jedno z hlavních místních motivačních kritérií pro pořízení EV. Změna může snížit poptávku po elektromobilech zejména u těch, jimž výhoda parkování výrazně kompenzovala pořizovací náklady.
Provozovatelé sdílených elektrokoloběžek
Praha v připravovaném systému nepočítá se sdílenými elektrokoloběžkami a vyjímá je z povoleného parkování, což prakticky znemožní jejich provoz v metropoli a ohrozí byznys provozovatelů. Řada firem tak bude nucena z trhu odejít nebo výrazně změnit model poskytování služby.
Taxikáři a taxislužby
Plánovaná povinná výměna taxíků na bezemisní (elektrické nebo vodíkové) od roku 2029 zvýší kapitálové a provozní náklady taxi provozoven a jednotlivých řidičů, zejména při nedostatečné infrastruktuře dobíjení. Odklad nebo odpor části sektoru může vést ke konfliktům s městskou politikou a dopravními potřebami obyvatel.
Pražané (rezidenti)
Rezidenti mohou získat snazší dostupnost parkovacích míst díky omezení bezplatného parkování cizích elektroaut, zároveň jim ale hrozí vyšší náklady, pokud magistrát zvýší ceny rezidentního stání. Politické napětí kolem změn může navíc prodlužovat nezbytné reformy a nejistotu pro obyvatele.
Firmy s vozovými parky
Firmy provozující služební vozidla (včetně elektroaut) budou čelit vyšším provozním nákladům na parkování a riziku automatického hrazení pokut zaměstnanci. Zvýšení nákladů může ovlivnit rozhodování firem o obnově vozových parků a tempo přechodu na EV.
Technická správa komunikací (TSK)
TSK získá klíčovou roli při uzavírání smluv a provozování nového systému pro sdílené dopravní prostředky, což může přinést nové příjmy, ale i nároky na kontrolu a odstraňování nedodržovaných vozítek. Implementace a následná exekuce budou vyžadovat dodatečné provozní kapacity a náklady.
Město Praha (magistrát)
Magistrát může získat dodatečné příjmy a nástroje regulace dopravy, ale čelí právním a politickým rizikům (např. stížnosti dojíždějících a rozporům v koalici). Implementace změn bude vyžadovat vyjednávání s městskými částmi a může se setkat s právními výzvami.
Elektromobilní platforma (odborníci a lobbisté)
Platforma a odborné skupiny, které lobovaly za zachování bezplatného parkování, se dočkají zúžení podpory, což oslabí jejich pozici v prosazování dalších pobídek pro EV. Částečné zvýhodnění (sleva 50 %) je vnímáno spíše jako kompromis než plné udržení dosavadních benefitů.
Dříve jsme psali...
Primátor Svoboda a pražská koalice nedokážou vyřešit problém sdílených elektrokoloběžek

Praha zruší bezplatné parkování elektroaut, roční celoměstská karta vyjde na 24 tisíc

Pražské radnice nově trestají i minimální přejetí čáry na červenou

2 250 Kč
výzva k úhradě
(12. 5. 2025)
7–25 tis. Kč
Pokuta ve správním řízení
(12. 5. 2025)
24 000 Kč
celoměstský roční tarif
(29. 5. 2025)
asi 15 000
Elektromobily v Praze
(29. 5. 2025)
podzim 2029
povinná výměna taxi
(29. 7. 2025)
16 000
počet taxi licencí
(29. 7. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Konec bezplatného parkování elektroaut v Praze
Srovnání před a po
Od roku 2016 elektromobily a plug‑in hybridy parkovaly v zónách placeného stání v Praze zdarma.
Návrh počítá s 50% slevou oproti běžným autům; základní tarif pro běžné auto 1 200 Kč/rok; možnost celoměstského ročního tarifu 24 000 Kč dostupného pouze Pražanům a firmám se sídlem v Praze. Změna má vstoupit v platnost od 1.1.2026, do konce roku 2025 platí výjimka. Od 1.1.2026 také končí cenové zvýhodnění plug-in hybridů.
Před převzetím agendy dopravních přestupků městskými částmi (do roku 2024) nebylo plošné přísné trestání popsané v článku.
Městské části od roku 2024 striktně uplatňují §70 silničního zákona: nejprve výzva k úhradě 2 250 Kč; při nezaplacení správní řízení s náklady 2 500 Kč + pokuta 7–25 tisíc Kč a 5 trestných bodů; ministerstvo dopravy i odborníci přístup považují za problematický a ministr slíbil vyjasnění (změna zákona nebo metodický pokyn).
Po únoru 2023 politici avizovali řešení problémů se sdílenými koloběžkami, v centru však nadále přetrvává chaos a neshody.
Návrh Pirátů na regulaci (smlouvy s provozovateli, poplatky, pokuty) byl odmítnut kvůli neshodám na termínu zavedení; primátor Bohuslav Svoboda v červnu 2025 hlasoval proti zákazu; konkrétní regulace dosud nebyla přijata.
Taxikářský vozový park je stárnoucí: průměrné stáří taxíku vzrostlo od 2017 ze 4 na 10 let; počet licencí se zvýšil na 16 000; převládají vozy se spalovacími motory.
Praha plánuje od podzimu 2029 povinnou výměnu všech taxíků se spalovacími motory za elektrické nebo vodíkové; návrh prosazuje radní pro dopravu Zdeněk Hřib a schválil jej magistrátní výbor pro dopravu; taxikáři návrh kritizují kvůli nedostatečné síti dobíječek a ceně elektroaut.
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Lukáš Folbrecht
tajemník Elektromobilní platformy"Čistě bateriové elektromobily, plug-in hybridy a vozidla na vodík tvoří pouhá dvě procenta vozidel registrovaných v Praze"

Lukáš Folbrecht
tajemník Elektromobilní platformy"Nicméně jsme rádi, že parkování elektromobilů má být podporováno alespoň částečným zvýhodněním v podobě padesátiprocentní slevy, což považujeme za naprosté minimum"

Martin Sedeke
předseda výboru pro dopravu"Porovnávali jsme ceny v parkovacích domech. Ty se v Praze běžně pohybují kolem dvou tisíc korun za měsíc, proto jsme částku vynásobili dvanácti"

Adam Scheinherr
zastupitel"Všechny aktuální návrhy přistály narychlo. Čekal bych, že k tomu budeme mít více podkladů, abychom se nerozhodovali rychle od stolu"

Ondřej Prokop
zastupitel"zajistit parkování na tři hodiny zdarma pro všechny čistě bateriové elektromobily a vozidla na vodíkový pohon v návštěvnických fialových a oranžových zónách a od čtvrté hodiny poskytovat padesátiprocentní slevu"

Jaromír Beránek
předseda pražské komise pro elektromobilitu"Návrh Ondřeje Prokopa v této podobě není průchozí, protože nadále prodlužuje nesystémovou výjimku, kterou je dále třeba řešit souborně v balíčku reformy parkování. Materiál je ve stavu, jako když kočička a pejsek vařili dort"

Zdeněk Hřib
náměstek primátora pro dopravu"Vzhledem k tomu, že dosud nedošlo ke koaliční shodě na nové podobě zvýhodnění pro další období, přestože kompletní návrh změn v oblasti parkování je z mé strany připraven, prodlužuje se výjimka pro parkování elektromobilů o šest měsíců"

Zdeněk Hřib
náměstek primátora pro dopravu"Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů"

Martin Duška
předseda magistrátní komise pro parkování a silniční dopravu"Do konce roku 2023 by měl být spuštěn proces, který by měl být dokončen v říjnu 2024. Pro majitele elektromobilů by měla platit stejná pravidla jako pro vlastníky vozů se spalovacím motorem"
Historický kontext
Kvíz: Doprava a parkování v Praze (změny 2024–2029)
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:37:27