Nedostatek odborníků v Pražských SPC

Pražská centra pro děti s vadami řeči žádají ministra a primátora o pomoc

Uzavřené téma o společnosti a společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

V Praze narůstá počet dětí s vadami řeči, vývojovou dysfázií nebo podezřením na autismus, avšak speciálně pedagogická centra (SPC) čelí nedostatku odborníků a jsou přeplněná. Některá centra zavádějí pořadníky, zatímco soukromá centra se potýkají s finančními problémy a hrozí jejich zánik, což by ještě více zatížilo státní zařízení. Vedoucí center žádají úřady o vznik nových SPC a zavedení maximálního počtu dětí na jednoho odborníka, aby byla zajištěna kvalitní péče pro všechny potřebné děti.

Zdroje:

    Nejnovější
    Pražská centra pro děti s vadami řeči žádají ministra a primátora o pomoc
    24. 6. 2025: Speciálně pedagogická centra v Praze jsou přehlcena dětmi s vadami řeči a žádají úřady o okamžitou pomoc kvůli nedostatku odborníků i financí.
    Řeklo se...
    Přehled citací
    1 Vysoký dopad
    24. června 2025
    Dlouhodobě se potýkáme s enormním nárůstem nových klientů, kterým již nadále nejsme schopni poskytovat poradenskou službu v rozsahu dle platné legislativy
    2 Střední dopad
    24. června 2025
    Nedává to smysl. Soukromé školy mohou dosáhnout až na 100 procent nákladů a ještě mohou vybírat školné
    3 Střední dopad
    21. září 2018
    Když školka není zvyklá s autisty pracovat, volají k nám, jestli máme místo. Nevědí, co s těmi dětmi dělat
    Dopady
    Kdo si polepší, kdo tratí?

    Pražská speciálně pedagogická centra (SPC)

    Centra jsou přetížená nárůstem klientů a nedostatečnými kapacitami, což omezuje schopnost poskytovat včasnou specializovanou péči. Přetížení vede i k administrativním problémům a zhoršení kvality služeb.

    Děti s vadami řeči a jejich rodiče

    Rodiče i děti čelí rostoucímu počtu poruch řeči a zpožděné či nedostatečné logopedické intervenci, což zvyšuje riziko odkladu školní docházky a horších školních výsledků. Omezený přístup ke službám prodlužuje čekací doby a snižuje účinnost včasné péče.

    Logopedi a speciální pedagogové (odborníci)

    Chybějící a přetížený odborný personál ztěžuje dostupnost a kvalitu terapie; nedostatek specialistů omezuje kapacitu center a zvyšuje riziko vyhoření pracovníků. To vede k odchodům odborníků a dalšímu zhoršení služeb.

    Krajská a obecní centra / veřejný sektor (veřejná SPC a poradny)

    Veřejná centra budou čelit ještě většímu přetížení, pokud soukromá zařízení zaniknou; současné financování preferuje ústavní péči před prevencí, takže kapacity komunitních služeb jsou omezené. To zvyšuje tlak na krajské/obecní pracovníky a riziko selhání v plnění zákonných lhůt.

    Soukromá speciálně pedagogická centra (soukromí provozovatelé SPC)

    Soukromá zařízení jsou finančně ohrožena regulačními omezeními a nedostatečnou dotací, což může vést k jejich uzavření a následnému přesunu klientů na veřejná centra. Nízká možnost doplňkového příjmu zvyšuje jejich provozní zranitelnost v drahých lokalitách.

    Školy a pedagogicko-psychologické poradny

    Školy a poradny pociťují rostoucí nápor psychických a komunikačních problémů u žáků, nedostatek specialistů a administrativní zátěž, což snižuje schopnost včas odhalit a koordinovat pomoc. Učitelé často nemají kam děti odeslat, což zvyšuje frustraci a riziko opožděné intervence.

    Ministerstvo práce a sociálních věcí / Ministerstvo školství

    Resorty jsou pod tlakem připravit legislativní a rozpočtová řešení (prevence, financování, systémová změna), ale reformy jsou pomalé a finančně náročné, což omezuje rychlou úlevu pro SPC. Na ministerstva směřují požadavky na jasnější role a přerozdělení prostředků směrem k prevenci a komunitním službám.

    Kontext
    Dříve jsme psali...
    Fakta
    📅

    3 měsíce

    Zákonná lhůta vyřízení
    (24. 6. 2025)

    📊

    80%

    Stát proplácí 80%
    (24. 6. 2025)

    📍

    Středočeský

    Děti přijímány z kraje
    (24. 6. 2025)

    🔄

    omezen příjem

    Omezení mimopražských
    (24. 6. 2025)

    🔄

    hrozí uzavření

    Soukromá SPC ohrožena
    (24. 6. 2025)

    Události
    Co a kdy?
    Co to znamená
    Co se děje

    Povolit vznik nových SPC a zavést max. počet dětí na odborníka

    Srovnání před a po
    📋 Možnost zakládat SPC
    PŘED

    Legislativa aktuálně neumožňuje vznik nových speciálně pedagogických center (SPC).

    PO

    Vedoucí pražských SPC v otevřeném dopise žádají o legislativní změnu, která by povolila vznik nových SPC.

    📋 Maximální počet dětí na jednoho odborníka
    PŘED

    Neexistuje legislativně stanovený maximální počet dětí na jednoho odborníka; odborníci jsou přetíženi, nedodržuje se zákonná lhůta tří měsíců.

    PO

    Vedoucí center navrhují zavedení maximálního počtu dětí na jednoho odborníka formou legislativní úpravy.

    Klíčové postavy
    👤
    Vedoucí pražských SPC
    Iniciátoři otevřeného dopisu žádající zákonnou změnu
    🏛️
    Speciálně pedagogická centra (SPC) v Praze
    Poskytovatelé služeb, vykazují přeplnění a omezenou kapacitu péče
    ⚖️
    Stát / legislativa
    Současná regulace a financování (neumožňuje vznik nových SPC; soukromým SPC proplácí 80 % nákladů)
    Ještě není...
    International Comparison
    Řeklo se...
    Přehled citací
    🏛️
    Speciálně pedagogická centra v Praze

    "Dlouhodobě se potýkáme s enormním nárůstem nových klientů, kterým již nadále nejsme schopni poskytovat poradenskou službu v rozsahu dle platné legislativy,"

    Petra Mikešová
    Petra Mikešová
    zástupkyně ředitelky pro SPC při Střední škole a Mateřské škole Aloyse Klara

    "Rodiče na nás podávají stížnost ke zřizovateli, že jsme je od února nebyli schopni přijmout. Během roku odešli tři logopedi ze sedmi, nezvládáme zajistit péči o stávající klienty v plném rozsahu, jsme nuceni zavádět pořadníky. Od února máme na čekací listině padesát dětí,"

    Andrea Schmalzová
    Andrea Schmalzová
    zástupkyně ředitele pro SPC při ZŠ Lopes Čimice

    "Když už lhůty plníme, tak jen papírujeme, diagnostikujeme, nemáme čas se o dítě skutečně starat. Podívat se, jak se mu ve škole daří, logopedická intervence je na minimu – jedno procento činnosti,"

    Lucie Laudová
    Lucie Laudová
    ředitelka SPC pro děti a mládež s vadami řeči v Praze 4

    "Nedává to smysl. Soukromé školy mohou dosáhnout až na 100 procent nákladů a ještě mohou vybírat školné,"

    Andrea Schmalzová
    Andrea Schmalzová
    zástupkyně ředitele pro SPC při ZŠ Lopes Čimice

    "Problémem je zejména administrativa, vyřizování telefonátů zoufalých rodičů, kteří prosí o rady, které ovšem nemůžeme ani nijak vykázat,"

    Jak šel čas
    Historický kontext
    ⚖️
    1. září 2016
    Proinkluzivní novela školského zákona vstoupila v platnost — zanikly tzv. zvláštní školy a výrazně se prosadila snaha vzdělávat děti se speciálními potřebami v běžných školách.
    Ve článcích je novela popisována jako krok k inkluzi, kdy má být dítě vzděláváno ve škole podle svého bydliště s podpůrnými opatřeními (asistent, individuální plány).
    Zákon zvýšil zájem o podpůrné profese (asistenty, odborníky) a přesunul část dětí do běžných škol, což později vedlo k nárůstu poptávky po podpůrných službách.
    📊
    rok 2019
    V základních školách působilo 9 248 asistentů pedagoga (údaj k roku 2019).
    Tento údaj slouží v článcích jako srovnávací základ před dalším růstem počtů asistentů.
    Ukazuje počáteční úroveň nasazení asistentů před dalším rychlým nárůstem.
    srovnávací základ vůči stavu v lednu 2022
    🏛️
    rok 2019
    Ke konci roku 2019 bylo v Česku výrazné zatížení systémů ochrany dětí — každé dvanácté dítě bylo pod ochranou sociálně-právního orgánu (údaj z článku o reformě sociálně-právní ochrany).
    Uváděno v kontextu potřeby nové koncepce ochrany dětí a prevence, která by omezila předčasné umisťování do ústavní péče.
    Podtrhuje tlak na meziresortní reformy a potřebu prevence v praxi.
    📈
    leden 2022
    Počet asistentů v základních školách vzrostl na 13 142 (údaj 'letos v lednu' v textu z listopadu 2022).
    Uváděno v článku o inkluzi jako demonstrace rychlého nárůstu asistenčních kapacit od roku 2019.
    Dokládá značný nárůst podpůrných pracovníků ve školství během několika let; součást diskuse o udržitelnosti financování a limitování počtů asistentů.
    nárůst z 9 248 (rok 2019) na 13 142 (leden 2022)
    📝
    rok 2021
    Vláda schválila Národní strategii ochrany práv dětí pro léta 2021–2029 (uvedeno v textu z července 2021).
    Strategie je prezentována jako dokument, který má posílit mezioborovou spolupráci a zaměřit se více na prevenci a podporu rodin.
    Plánuje vytvoření garantované sítě služeb pro rodiny a cílené preventivní intervence; slouží jako podklad pro další legislativní změny v ochraně dětí.
    🗣️
    rok 2021
    Podle článku z března 2023 mělo v roce 2021 21 % dětí odklad školní docházky z důvodu logopedických/řečových vad (údaj 'o rok dříve' vztahovaný k roku 2022).
    Statistika je použita v textu o rostoucím počtu dětí s vadami řeči a vývojovou dysfázií.
    Ukazuje vysoký podíl dětí s řečovými problémy, což zvyšuje poptávku po odborné péči a diagnostice ve školkách a SPC.
    srovnání s rokem 2022 (viz další položka)
    🧏
    rok 2022
    V roce 2022 podle téhož zdroje vzrostl podíl dětí, které měly odklad školní docházky kvůli řečovým vadám, na 23 %.
    Uváděno v článku mapujícím nárůst poruch řeči a potřebu včasné diagnostiky a intervence.
    Nárůst podílu dětí s řečovými vadami přispívá k tlaku na speciálně pedagogická pracoviště a SPC.
    nejvyšší sledovaný rozdíl mezi rokem 2021 (21 %) a 2022 (23 %)
    ⚙️
    rok 2022
    V článku z listopadu 2022 je uvedeno, že novela zákona o přidělování podpory je v připomínkovém řízení a měla by (v případě schválení) začít platit od ledna 2024.
    Ministr školství a další aktéři navrhují sjednocení pravidel pro přidělování asistentů a podpory ve školách.
    Navrhovaná novela má za cíl sjednotit přidělování podpory mezi poradnami a omezit neudržitelný růst asistentů; v textu je ale i obava, že změny mohou být vnímány jako úsporné opatření.
    ⚠️
    květen 2023
    Soudní případ: soud na návrh sociálních pracovníků v květnu 2023 nařídil krátkodobý pobyt desetiletého chlapce v krizovém centru; krajský soud předběžné opatření zrušil po sedmi dnech (údaj z června 2023).
    Uvedeno jako konkrétní příklad selhání systému ochrany dětí a motivace k reformě, která má zvýšit prevenci a mezioborovou spolupráci.
    Případ slouží v textech jako impuls pro urychlení legislativních změn a pro argumentaci, že systém nyní zasahuje pozdě a někdy nevhodně.
    🧾
    rok 2024
    Květnový článek z dubna 2024 uvádí, že do konce roku 2024 má vzniknout paragrafové znění připravované reformy sociálně-právní ochrany dětí (plánovaná legislativní příprava).
    Paragrafové znění je fáze přípravy zákona o sociálně-právní ochraně dětí, který má upravit kompetence a financování služeb a posílit prevenci.
    Dokument má umožnit přesměrování zdrojů z ústavní péče na prevenci a komunitní služby; v článcích ale zaznívají obavy, zda se návrh stihne a zda bude dostatečně financován.
    📆
    rok 2025
    V textech (článek z června 2023) je uvedeno, že podle plánované reformy mají změny v ochraně dětí začít platit od roku 2025.
    Plán reformy zahrnuje novou síť služeb, specializované a sdílené pěstounství, posílení mezioborové spolupráce a přesun financí směrem k prevenci.
    K plánovaným změnám se váží obavy odborníků o kapacity, financování a dostupnost služeb; reforma by mohla dlouhodobě změnit způsob, jak stát podporuje rodiny a děti.
    🏫
    rok 2025
    Cíl: do roku 2025 zprovoznit 100 dětských skupin (cíl neziskového projektu Sto skupin uveden v článku z srpna 2023).
    Dětské skupiny jsou v textech prezentované jako jedna z cest, jak rozšířit kapacity péče o malé děti a uvolnit tlak na předškolní zařízení.
    Pokud bude cíl dosažen, měl by zvýšit kapacity péče o děti předškolního věku; v článcích se ale upozorňuje na překážky financování a regulační požadavky.
    Otestujte se
    Kvíz: Přetížená speciálně pedagogická centra v Praze
    Česko

    stát ve střední Evropě

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

    Kontinent: Evropa

    Hlavní město: Praha

    Rozloha: 78.87 tis. km²

    Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

    Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

    HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Strojově generováno

    Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

    Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 7:40:14