Podpora rodin pečujících o seniory v Česku

Ministerstvo práce připravuje strategii pro motivaci rodin k péči o seniory doma

Mizící téma o společenských pravidlech a společnosti

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Podle průzkumu UNIQA má 26 % českých rodin alespoň jednoho člena závislého na péči, což často vede k tomu, že pečující musejí přehodnocovat své kariérní plány, aby zvládli náročnost poskytování péče[1]. Tento tlak na rodiny vyzdvihuje nutnost rozvoje kvalitních asistenčních služeb, které by umožnily udržet rovnováhu mezi pracovním životem a péčí o blízké v domácím prostředí[1].

Ministerstvo práce ČR nyní plánuje zavést novou finanční dávku pro rodiny, které zajišťují péči o seniory doma, jelikož kapacity zařízení pro seniory již nejsou dostatečné[2]. Tento krok by měl motivovat více rodin k tomu, aby péči o své blízké realizovaly v domácím prostředí[2]. Tato strategie by mohla významně ovlivnit jak kvalitu péče o závislé osoby v Česku, tak i samotné ekonomické a sociální podmínky pro rodinné pečující[2].

Zdroje:

  1. Většina Čechů věří, že se o ně v budoucnu postarají jejich blízcí

  2. Většina Čechů věří, že se o ně v budoucnu postarají jejich blízcí

Nejnovější
Ministerstvo práce připravuje strategii pro motivaci rodin k péči o seniory doma
08. 9. 2025: Stát plánuje zavést novou dávku pro rodinné pečující, protože kapacity zařízení pro seniory přestávají stačit.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
6. června 2025
Upřímně řečeno, nemám v plánu starat se o rodiče.
2 Vysoký dopad
6. června 2025
možnost vyplácení doživotní renty při dlouhodobé péči, která může pomoci a odlehčit rodinám finančně
3 Střední dopad
6. června 2025
pojištění prokazatelně podporuje náš pocit bezpečí až v 90 procentech českých rodin, které jsou pojištěné
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Neformální pečující (rodiny)

Rodiny a neformální pečující čelí rostoucí fyzické, psychické a ekonomické zátěži. Nedostatek kapacit a zdlouhavé vyřizování dávek je vystavuje riziku vyhoření a ztráty příjmu.

Domovy pro seniory (provozovatelé pobytových služeb)

Provozovatelé čelí trvale naplněným kapacitám a obrovské neuspokojené poptávce, což omezuje jejich možnosti přijímat nové klienty a zvyšuje tlak na rozšíření kapacit a financování. Regulace doplatků a transparentnost financování mohou jejich situaci zčásti stabilizovat.

Ministerstvo práce a sociálních věcí

MPSV navrhuje strategii, digitalizaci agend a novou dávku pro pečující, což může zlepšit dostupnost služeb; zároveň ale čelí implementačním a finančním omezením, která omezují rychlost změn. Dopad je proto smíšený — potenciál pozitivní, realizace nejistá.

Ženy ve věku 50–64 (zaměstnané pečující)

Ženy v této věkové skupině často kombinují zaměstnání s péčí o seniory, což vede k omezení pracovního úvazku, nižším příjmům a vyššímu pracovně-životnímu stresu. Strategická opatření bez konkrétní podpory zaměstnavatelů a peněžních náhrad riziko nezmírní.

Soukromí poskytovatelé senior služeb (investoři)

Soukromí provozovatelé mají příležitost rozšířit kapacity díky poptávce a možným legislativním změnám týkajícím se doplatků, ale jejich vstup na trh je závislý na jasném a stabilním modelu financování. Nejistota financí brzdí investice.

Stát / veřejné rozpočty

Stárnutí populace významně zvýší tlak na veřejné finance (důchody, zdravotní a sociální péči), a bez systémových reforem bude nutné hledat nové zdroje nebo škrtat jinde. To omezuje prostor pro rychlé rozšíření kapacit péče.

Asociace poskytovatelů sociálních služeb

Asociace varuje před rostoucím převisem mezi poptávkou po službách a nabídkou kapacit a zdůrazňuje potřebu rozšíření lůžek i pracovních sil; jejich doporučení mohou ovlivnit podobu implementace strategie. Dopad je varovný, ale nabízí návrhy řešení.

Kontext
Dříve jsme psali...
UNIQA odhaluje očekávání a skutečnost v péči o blízké v Česku
79 % Čechů očekává péči od rodiny, ale jen 69 % je na to opravdu připraveno.  Jaká je pravda o péči?
Fakta
Události
Co a kdy?
roky 2017–2023
V letech 2017 až 2023 vzniklo pouze 5 200 nových lůžek v zařízeních pro seniory, většinou díky soukromníkům.
rok 2023
Náklady na sociální služby dosáhly v roce 2023 71,5 miliardy korun.
roky 2026–2035
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje Národní strategii rozvoje sociálních služeb pro roky 2026 až 2035 jako reakci na nedostatek kapacit v zařízeních pro seniory; strategie navrhuje i novou dávku pro neformální pečující a možnost povinného pojištění dlouhodobé péče.
rok 2039
Do roku 2039 by bylo potřeba až 35 700 nových lůžek.
Co to znamená
Co se děje

MPSV připravuje strategii: nová dávka pro pečující a povinné pojištění péče

Srovnání před a po
💰 Finanční podpora pečujících
PŘED

Neexistuje univerzální nová dávka pro neformální pečující; podpora je omezená a nesystémová

PO

Ministerstvo plánuje zavést novou dávku pro neformální pečující podobnou podpoře pěstounů

💰 Model financování dlouhodobé péče
PŘED

Financování je nejisté; ceny v domovech regulované, provozovatelé často požadují pololegální doplatky; náklady sektorů 71,5 mld. Kč (2023)

PO

Strategie navrhuje možnost zavedení povinného pojištění dlouhodobé péče podle německého modelu a další změny financování

🏛️ Kapacity pobytových služeb
PŘED

Aktuálně cca 61 tisíc míst v domovech, ročně zůstává neuspokojeno ~90 tisíc žádostí; 2017–2023 vzniklo jen 5 200 nových lůžek

PO

Strategie konstatuje potřebu dalších kapacit (až 35 700 nových lůžek do roku 2039) a zároveň plánuje motivovat domácí péči, aby zmírnila tlak na ústavy

👥 Role rodin a domácí péče
PŘED

Průzkum ukazuje, že 79 % lidí věří, že je postarají blízcí, ale jen 69 % se cítí připraveno; pečovatelé čelí fyzické, psychické i ekonomické zátěži

PO

Stát chce více motivovat rodiny k domácí péči a podpořit je novou dávkou a službami; návrat k domácí péči je ale podle odborníků pomalý

Klíčové postavy
🏛️
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV)
Připravuje Národní strategii rozvoje sociálních služeb 2026–2035 a návrhy změn (dávka, financování, motivace rodin)
👥
Neformální pečující / rodiny
Cílová skupina navrhovaných opatření (mají být finančně motivovány a podpořeny službami)
🏢
Provozovatelé pobytových zařízení (domovy pro seniory)
Svěřenci financování a kapacit; dosud často spoléhají na doplatky a soukromé investice do nových lůžek
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Rastislav Havran
Rastislav Havran
generální ředitel UNIQA

"Průzkum také ukázal, že pojištění prokazatelně podporuje náš pocit bezpečí až v 90 procentech českých rodin, které jsou pojištěné."

Rastislav Havran
Rastislav Havran
generální ředitel UNIQA

"Pokud lidé označí obavy z neschopnosti postarat se o nemohoucí členy rodiny jako zásadní věc, která jim ohrožuje bezpečí rodiny, je důležité vědět, že zde máme řešení: možnost vyplácení doživotní renty při dlouhodobé péči, která může pomoci a odlehčit rodinám finančně"

Jak šel čas
Historický kontext
🧑‍⚕️
rok 2012
Vláda spustila plán na proškolení velkého počtu profesionálních pečovatelů (cíl až 38 000 nových pečovatelů).
Ministr Jaromír Drábek plánoval rozběhnout projekt školení asistentů v roce publikace článku.
Cíl byl zvýšit počet profesionálních pracovníků poskytujících dlouhodobou a domácí péči a tím ulevit rodinám pečujícím o blízké.
💶
srpen 2016
Prakticky platné navýšení příspěvku na péči o 10 % s účinností od srpna.
Článek popisoval úpravu příspěvku na péči, která byla plánována vstoupit v platnost od srpna v roce uvedeném v textu.
Krátkodobé zvýšení finanční podpory pro příjemce příspěvku na péči; efekt na dostupnost a rozhodování o domácí vs. ústavní péči byl omezený podle analýz.
🛏️
roky 2017–2023
V tomto období vzniklo podle zjištění jen 5 200 nových lůžek v pobytových zařízeních pro seniory.
Článek uváděl, že mezi lety 2017 a 2023 se podařilo vytvořit jen omezený počet nových míst, většinou soukromými subjekty.
Potvrzení, že růst kapacit byl nedostatečný vzhledem k rostoucí poptávce; přispívá k dlouhodobému nedostatku míst v domovech pro seniory.
💸
rok 2019
Zvýšení příspěvků na péči ve III. a IV. stupni (o ~4 000 Kč a ~6 000 Kč měsíčně podle článku).
V textu z roku 2019 bylo uvedeno navýšení jako očekávaná změna pro podporu neformální domácí péče.
Finanční doplněk pro pečující rodiny; články upozorňují, že jde spíše o dílčí, kosmetický krok, který sám o sobě neřeší nedostatek kapacit ani rozsah potřebné péče.
📊
rok 2019
Publikace studie ‚Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019–2050‘ (Horecký, Průša).
Studie z roku 2019 upozorňovala, že chybí centrální plán na budování kapacit a vypočítávala nutné navýšení kapacit a personálu do budoucna.
Varování před kolapsem systému bez systematických investic a plánování; podklad pro pozdější výzkumy a strategické dokumenty.
📈
rok 2023
V roce 2023 čerpalo služby dlouhodobé péče 179 000 lidí.
Statistika o uživatelích dlouhodobé péče citovaná v jednom z článků poskytuje obraz poptávky v konkrétním roce.
Ilustruje velikost současné poptávky po dlouhodobé péči a podtrhuje tlak na kapacity a služby.
⚖️
1. ledna 2024
Regulovaná cena pobytu/stravy v některých typech zařízení byla v textu uváděna jako 560 Kč za den (‚od Nového roku‘).
Článek o návrzích změn v systému dlouhodobé péče zmiňoval tuto regulovanou částku platnou od začátku roku uvedeného v textu.
Stanovení referenční ceny, která se objevuje v debatě o možném zpoplatnění pobytů v LDN a o financování dlouhodobé péče.
🔍
1. ledna 2025
Navrhovaná novela zákona měla podle článku vstoupit v platnost od začátku příštího roku a zpřehlednit doplatky v domovech seniorů (legalizace ‚nadstandardů‘ a povinnost zveřejňovat ceny).
Ministerstvo navrhovalo úpravu financování pobytových služeb a povinnost zveřejňovat úplnou cenu nedotovaných zařízení; v článku bylo uvedeno, že novela má platit od začátku následujícího roku.
Cílem bylo zvýšit průhlednost plateb, podpořit vstup soukromých poskytovatelů a potenciálně rozšířit kapacity; opozice varovala před dopadem na „kapesné“ seniorů.
💻
1. září 2025
Od 1. září 2025 mělo být podle textu možné podávat žádosti o příspěvek na péči online (digitalizace a soustředění agendy na ČSSZ).
Ministerstvo plánovalo zkrátit dobu vyřizování žádostí a umožnit podání online v aplikaci Jenda od data uvedeného v textu.
Očekávané zkrácení doby vyřízení žádostí a zjednodušení administrativy, potenciální rychlejší dostupnost dávek pro žadatele.
🗺️
rok 2026
Začátek plánovaného období Národní strategie rozvoje sociálních služeb pro roky 2026–2035 (MPSV připravuje strategii pro toto období).
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravovalo národní strategii pro uvedené programové období, která má reagovat na nedostatek kapacit a navrhovat opatření včetně motivace domácí péče a nové dávky pro neformální pečující.
Strategie má rámcově řídit rozvoj sociálních služeb na desetiletí a ovlivnit financování, kapacity i podporu pečujících rodin.
⚠️
rok 2039
V materiálech citovaných v článcích se uvádí odhad potřeby až 35 700 nových lůžek do roku 2039.
V jednom z přehledů připravovaných nebo citovaných resortem bylo explicitně uvedeno potřeba stovek až desítek tisíc nových lůžek do konkrétního roku.
Ukazuje rozsah nutných investic a kapacitních požadavků, které strategická opatření budou muset řešit.
🏥
rok 2050
Analýzy zmiňované v textech odhadovaly do roku 2050 potřebu desítek tisíc nových lůžek (v jednom článku konkrétně 28 000 nových lůžek podle citované analýzy).
Různé studie a analýzy citované v textech odhadovaly dlouhodobé potřeby kapacit a personálu do roku 2050.
Dlouhodobá projekce potvrzující, že bez rozsáhlých systémových změn bude chybět značný počet míst a pracovníků v sociálních službách.
Otestujte se
Kvíz: Podpora domácí péče o seniory v Česku
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Uniqa Insurance Group

Austrian insurance company

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Uniqa_Insurance_Group_logo.svg


Země: Rakousko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/UNIQA_Tower.jpg

Sídlo: Vídeň

Web: http://www.uniqagroup.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:19:36