Problémy rodičů se správou škol
Rodiče si stále častěji stěžují na vedení škol, nemají ale jak prosadit změny
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Rodiče se stále více zajímají o kvalitu vzdělávání a častěji podávají stížnosti na vedení škol, což se projevilo nárůstem počtu stížností inspekci na 1234 z loňského roku. Případ z MŠ Štěrboholy ilustruje bezmoc rodičů, když přes opakované odchody učitelů a nevhodné chování ředitelky, starosta odmítá provést její odvolání.
Problémem je nedostatečná kontrola nad řediteli škol, protože inspekce může pouze dávat doporučení, ale nemá pravomoc k odvolání. Jediný, kdo tuto pravomoc má, je starosta, což komplikuje systémové řešení.
Chybí profesionální správa a jasný systém hodnocení kvality práce ředitelů, který by byl schopen objektivně posoudit jejich činnost a přispět ke zlepšení školství.
Zdroje:
Rodiče si stále častěji stěžují na vedení škol, nemají ale jak prosadit změny

Přehled citací
Problém ale je, že vlastně není nikdo, kdo by na ředitele dohlížel. V Česku mají obrovskou moc, což v ostatních evropských státech není obvyklé. Ale nikdo se jim nevěnuje, nepomáhá jim,
zřizovatel zajišťuje provozní a materiální fungování školy, avšak nemá pravomoc zasahovat do její pedagogické činnosti
Současná ředitelka je ve funkci pár měsíců, personální problémy ve školce trvají delší dobu. Jsem starostou osmnáct let, máme tady školu a školku a podobné stížnosti jsem zažil už ve třech vlnách,
Kdo si polepší, kdo tratí?
Monika Hupcejová
Nově jmenovaná ředitelka, jejíž působení vedlo k odchodům učitelek a zhoršení kvality řízení školky.
Učitelky MŠ Štěrboholy
Tři ze sedmi učitelek odešly po nástupu nové ředitelky, což signalizuje narušené pracovní prostředí a riziko pro kvalitu výuky.
František Ševít
Starosta odmítá ředitelku vyměnit i přes zjištěná pochybení, čímž brání rychlé nápravě a udržení kvality školy.
Česká školní inspekce
Inspekce identifikovala nefunkční řídící mechanismy a rostoucí počet stížností, avšak její reálné pravomoci při okamžité nápravě jsou dosud omezené.
MŠ Štěrboholy
Mateřská škola čelí personální krizi, neshodám mezi zaměstnankyněmi a potvrzenému zhoršení kvality vzdělávání.
Rodiče dětí z MŠ Štěrboholy
Rodiče si stěžují na chování ředitelky a špatnou komunikaci, což snižuje jejich důvěru a zvyšuje tlak na zřizovatele školy.
Ministerstvo školství
Ministerstvo poprvé formuluje standardy pro práci ředitele a připravuje systém podpory, které by měly zlepšit hodnocení a vedení škol.
ředitelé škol
Skupina ředitelů bude čelit novým standardům a větší kontrole, současně jim má být poskytnuta systematická podpora a vzdělávání.
Učitel naživo
Organizace upozorňuje na nedostatek podpory a kontroly pro ředitele a podílí se na přípravě nástrojů podpory vedení škol.
Dříve jsme psali...
3 z 7
3 z 7 učitelek odešlo
(27. 5. 2025)
1 234
Stížnosti loni
(27. 5. 2025)
38%
38% stížností oprávněných
(27. 5. 2025)
M. Hupcejová
Nová ředitelka MŠ
(27. 5. 2025)
F. Ševít
Starosta odmítá výměnu
(27. 5. 2025)
Poprvé
Standardy pro ředitele
(27. 5. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Ministerstvo školství formulujte poprvé standardy pro práci ředitele školy
Srovnání před a po
Ředitelé dříve neměli sjednocené standardy pro hodnocení; chyběla systémová podpora a kontrola
Ministerstvo školství poprvé formuluje standardy pro práci ředitele, které mají pomoci v hodnocení kvality a výkonu
Inspekce nemá dostatečné pravomoci; rozhodnutí o krocích často závisí na zřizovateli
V návrhu novely zákona ministerstva by inspekce mohla získat posílené pravomoci (např. navrhnout konkurz či postup při závažných pochybeních)
Méně nahlášených stížností v předchozích letech
Česká školní inspekce zaznamenala 1 234 stížností loni (o 200 více než předchozí rok); 38 % bylo vyhodnoceno jako oprávněné
MŠ zaměstnávala sedm učitelek
Po nástupu nové ředitelky Moniky Hupcejové odešly tři z nich
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Martin Kozel
ředitel organizace Učitel naživo"Díky tomu budou mít zřizovatelé i sami ředitelé jasno, co se od nich očekává. Podle určitých měřítek budeme moci sledovat jejich kvalitu, pokroky,"

Martin Kozel
ředitel organizace Učitel naživo"Problém ale je, že vlastně není nikdo, kdo by na ředitele dohlížel. V Česku mají obrovskou moc, což v ostatních evropských státech není obvyklé. Ale nikdo se jim nevěnuje, nepomáhá jim,"

František Ševít
starosta"Současná ředitelka je ve funkci pár měsíců, personální problémy ve školce trvají delší dobu. Jsem starostou osmnáct let, máme tady školu a školku a podobné stížnosti jsem zažil už ve třech vlnách,"
Zastupitelstvo Štěrboholy
"zřizovatel zajišťuje provozní a materiální fungování školy, avšak nemá pravomoc zasahovat do její pedagogické činnosti"
Zastupitelstvo Štěrboholy
"dětem nezáleží na titulech a pracovních pozicích dospělých, které uvedli v životopisech"
Historický kontext
Kvíz: Kontrola ředitelů škol a případ MŠ Štěrboholy
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 9:13:17