Povinné slovní hodnocení a omezení odkladů školní docházky

Poslanci přehlasovali Senát a prosadili povinné slovní hodnocení v prvních dvou třídách

Uzavřené téma o společenských pravidlech a společnosti

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Poslanci v roce 2026 zavedou povinné slovní hodnocení v prvních dvou třídách navzdory preferenci známek ze strany veřejnosti. Novela také výrazně omezuje odklady školní docházky, které budou možné pouze při vážných zdravotních problémech. Ke každé první třídě s více než 15 žáky bude přidělen asistent pedagoga, aby napomohl dětem zvládnout nástup do školy. Tyto změny reagují na vysoký počet odkladů školní docházky v Česku, které negativně ovlivňují kapacity školek a kolektivy ve třídách.

Přijetí těchto opatření představuje snahu o zvýšení kvality a efektivity školského systému a adresuje problémy spojené s přeplněností školních zařízení.

Zdroje:

    Nejnovější
    Poslanci přehlasovali Senát a prosadili povinné slovní hodnocení v prvních dvou třídách
    25. 6. 2025: Od roku 2026 budou odklady školní docházky možné jen ze závažných zdravotních důvodů a děti v prvních dvou třídách dostanou povinně slovní hodnocení místo známek.
    Řeklo se...
    Přehled citací
    1 Vysoký dopad
    12. června 2025
    Odstranili tak jediná smysluplná opatření, která v návrhu byla. Bez nich dopady na děti, které by odklad potřebovaly, přestože nemají diagnózu, jen pomalejší zrání nervové soustavy, budou velmi tvrdé,
    2 Střední dopad
    12. června 2025
    Nesouhlasí s tím ani ministerstvo financí. V posledním desetiletí jsme vytvořili armádu asistentů, nechci, abychom to ještě dál umocnili. Nerozumím tomu, proč je nyní chceme povinně poslat i tam, kde nevíme, jestli jsou skutečně potřeba,
    3 Vysoký dopad
    11. listopadu 2024
    Někdy udělujeme odklad na základě, řekla bych, až vydírání rodičů,
    Dopady
    Kdo si polepší, kdo tratí?

    Děti nastupující do první třídy

    Nová pravidla omezující odklady znamenají, že mnozí nezralí předškoláci budou muset nastoupit dříve, což zvyšuje riziko problémů v adaptaci a učení.

    Základní školy (ředitelé)

    Školy budou muset upravit výuku (adaptační období), řešit kapacity a personální obsazení, což zvyšuje provozní tlak, ale některé změny (asistent, revize osnov) přinášejí cílenou podporu.

    Rodiče předškoláků

    Rodiče ztrácejí dosavadní možnost odložit nástup dítěte do školy a čelí zvýšenému riziku, že jejich dítě nebude připraveno; to zvyšuje jejich obavy a tlak při rozhodování.

    Učitelé prvního stupně

    Přechod na slovní hodnocení a práce s různě připravenými žáky znamená vyšší nároky na kvalifikaci a pracovní zátěž, ale zároveň větší prostor pro podpůrné přístupy.

    Asistenti pedagoga

    Nová pravidla zavádějí povinnou přítomnost asistenta v každé první třídě s více než 15 žáky, čímž roste poptávka po této roli a její využití ve třídách s různě připravenými žáky.

    Pedagogicko-psychologická poradenská zařízení

    Poradny čelí větším požadavkům na jednotnou diagnostiku a zároveň budou omezeny v tom, které odklady mohou doporučovat, což zvýší pracovní zátěž a nejistotu v posuzování.

    Ministerstvo školství

    Ministerstvo prosadilo změny (omezování odkladů, revize osnov a metodik), čímž získává větší vliv na standardizaci pravidel a řízení implementace reformy.

    Senátor Stanislav Balík

    Jeho snaha o zachování známkování v nižších ročnících a další úpravy byla v některých fázích neúspěšná nebo zpochybněná, což oslabuje jeho pozici v této části debaty.

    Kontext
    Dříve jsme psali...
    Fakta
    📅

    od 2026

    Odklady jen při nemocích
    (25. 6. 2025)

    📊

    až 25%

    Podíl odkladů
    (25. 6. 2025)

    🔄

    povinné

    Slovní hodnocení 1.–2. tř.
    (25. 6. 2025)

    📊

    >15

    Asistent v 1. třídě
    (25. 6. 2025)

    📅

    září 2026

    Revidované osnovy
    (25. 6. 2025)

    Události
    Co a kdy?
    rok 2026
    Od roku 2026 budou odklady školní docházky povoleny pouze v případě vážných zdravotních důvodů.
    září 2026
    Revize osnov pro mateřské a základní školy má od září 2026 přinést volnější a hravější přístup v prvních třídách.
    Co to znamená
    Co se děje

    Omezení odkladů; povinné slovní hodnocení a více asistentů

    Srovnání před a po
    📋 Odklady školní docházky
    PŘED

    Odklady byly běžné i z důvodů nezralosti; v Česku je mělo až čtvrtina dětí.

    PO

    Od roku 2026 budou odklady povoleny pouze při vážných zdravotních důvodech na základě posudku odborného lékaře/specialisty a školského poradenského zařízení.

    📋 Hodnocení žáků v 1.–2. ročníku
    PŘED

    Většina škol používala klasické známky; slovní hodnocení bylo dobrovolné a uplatňovalo se zatím jen v menšině škol.

    PO

    Poslanci prosadili povinné slovní hodnocení v prvních dvou třídách, které začne platit od září 2027 pro první třídy a o rok později pro druhé třídy.

    📋 Personální podpora v první třídě
    PŘED

    Asistenti pedagoga byli přidělováni většinou individuálně ke konkrétním dětem podle potřeby; nebyla automatická podpora pro celé třídy.

    PO

    Každá první třída s více než 15 žáky dostane asistenta pedagoga, který má pomáhat učiteli s různě připravenými dětmi.

    📋 Výuka v 1. třídě / osnovy
    PŘED

    Výuka byla více orientovaná na výkon a známkování, adaptační období nebylo formalizované.

    PO

    Revize rámcových osnov má od září 2026 zavést volnější, hravější přístup a delší adaptační období v prvním ročníku (více hry, častá změna činností, méně důrazu na výkon).

    Klíčové postavy
    👤
    Pavel Klíma
    Poslanec, iniciátor novely o omezení odkladů
    🏛️
    Ministerstvo školství
    Instituce podporující změny a vydávající metodiky pro praxi
    👤
    Stanislav Balík
    Senátor, prosazoval zachování známkování a změny navržené Senátem
    Ještě není...
    International Comparison
    Řeklo se...
    Přehled citací
    Stanislav Balík
    Stanislav Balík
    senátor

    "Společnost nám jasně říká, jak to chce, a já si myslím, že nemáme páchat dobro skrze zákony."

    Zuzana Masopustová
    Zuzana Masopustová
    psycholožka

    "Odstranili tak jediná smysluplná opatření, která v návrhu byla."

    Stanislav Balík
    Stanislav Balík
    senátor

    "Nesouhlasí s tím ani ministerstvo financí."

    Karel Gargulák
    Karel Gargulák
    analytik PAQ Research

    "Děti s potřebou podpory by nyní musely čekat na vyšetření poradnou, až pak by možná podpůrné opatření dostaly. Což je zdlouhavé a nejisté."

    Hana Havlínová
    Hana Havlínová
    autorka Rámcových vzdělávacích plánů

    "Původní nadšení mnoha prvňáků pro výuku záhy uvadá, když jejich přirozenou potřebu učit se utlumí příliš mnoho pokynů, úkolů a sedavých aktivit."

    Galina Jarolímková
    Galina Jarolímková
    vedoucí Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4

    "Někdy udělujeme odklad na základě, řekla bych, až vydírání rodičů."

    Petra Plachá
    Petra Plachá
    speciální pedagožka

    "Asistent může pomoci, ale nemá žádné kompetence k tomu, pracovat s nezralými dětmi."

    Michal Orság
    Michal Orság
    kreativní ředitel Edukační laboratoře

    "Bez podpory ze strany ministerstva nebo Národního pedagogického institutu se neobejdeme."

    Hana Stýblová
    Hana Stýblová
    ředitelka školy

    "Je to dlouhá cesta, my jsme třeba předělávali školní řád celý rok."

    Jak šel čas
    Historický kontext
    🏛️
    červenec 2025
    Senát měl v červenci 2025 projednávat pozměňovací návrhy k velké novele školského zákona
    Článek uvádí, že Senát bude v červenci rozhodovat i o další školské novele a o pozměňovacích návrzích, které mohou měnit navrhovaná opatření.
    Mohl ovlivnit podobu opatření týkajících se odkladů, hodnocení a podpory v prvních třídách; rozhodnutí Senátu dále ovlivnilo šance na přijetí původní verze v Poslanecké sněmovně.
    💸
    leden 2026
    Převod financování nepedagogických pracovníků (kuchařky, školníci) na obce
    Novela školského zákona přenáší placení nepedagogických pracovníků na obce/kraje; v textech je uvedeno, že tato změna začne platit od ledna 2026.
    Změní rozpočtové zatížení škol a zřizovatelů, potenciálně ovlivní dostupné prostředky škol na jiné účely.
    🧒
    1. dubna 2026
    Přechodné pravidlo: děti, které budou mít šest let k 1. dubnu 2026, budou posuzovány podle dosavadních pravidel pro odklad
    Ministerstvo rozeslalo metodický materiál, podle něhož část předškoláků bude stále posuzována podle starých pravidel; v textu je explicitně uvedeno datum 1. dubna 2026 jako hranice.
    Ovlivní, které děti v konkrétní kohortě budou mít možnost získat odklad podle starších kritérií a které už podle nových přísnějších pravidel.
    🏫
    září 2026
    Nastupuje adaptační přístup v prvních třídách a ruší se možnost „propadnout“ (opakovat) první ročník
    Texty uvádějí, že rámcové vzdělávací plány a nový přístup k první třídě s delším adaptačním obdobím mají být zavedeny od září 2026; v téže souvislosti se uvádí zrušení možnosti propadnout v první třídě od září 2026.
    Školy mají zpomalit začátek výuky (více hry, méně 45minutových bloků) a žáci už nebudou moci v první třídě propadnout zpět do přípravné třídy.
    🧩
    září 2026
    Povinnost mateřských škol podle nového metodického rámce (přizpůsobení přípravy a pedagogické diagnostiky)
    V textech je explicitně uvedeno, že povinnost pro mateřské školy související s novým přístupem začne platit od září 2026 (např. pedagogická diagnostika a předávání informací základním školám).
    Změní způsob zápisu a předškolní přípravy; MŠ mají provádět pedagogickou diagnostiku a předávat výsledky ZŠ, aby se lépe plánovalo obsazení tříd a adaptační období.
    📝
    září 2027
    Zavedení slovního hodnocení místo klasifikace v první třídě (začátek účinnosti)
    Více textů uvádí, že zrušení klasifikace v prvním ročníku a přechod na slovní hodnocení má začít platit od září 2027; v souvislosti se zavedením se opakovaně zmiňuje potřeba školení učitelů.
    Zavedení povinného slovního hodnocení v prvním ročníku vyžaduje přípravu učitelů a změnu způsobu hodnocení; ve veřejnosti přitom přetrvává preference známek.
    📜
    rok 2027
    Navrhovaná novela školského zákona má vstoupit v platnost (postupné nabíhání opatření)
    Některé texty přímo uvádějí, že zákon má platit od roku 2027 a že změny budou nabíhat postupně.
    Právní účinnost novely spouští implementaci jednotlivých opatření (omezení odkladů, změny hodnocení, podpůrná opatření podle harmonogramu).
    Česko usiluje snížit svůj podíl odkladů, který je v některých textech označen jako jeden z nejvyšších v Evropě.
    ✂️🏫
    rok 2029
    Zrušení přípravných ("nultých") tříd plánované k platnosti
    V jednom z textů je explicitně uvedeno, že přípravné třídy budou zrušeny až od roku 2029.
    Odebrání této možnosti ovlivní dostupnost formální přípravy pro děti, které by jinak do přípravné třídy chodily; změna souvisí s úsilím o omezení odkladů.
    Co to je?
    Vysvětlení pojmů
    Otestujte se
    Kvíz: Novela školského zákona — odklady, hodnocení a asistenti
    Česko

    stát ve střední Evropě

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

    Kontinent: Evropa

    Hlavní město: Praha

    Rozloha: 78.87 tis. km²

    Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

    Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

    HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Strojově generováno

    Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

    Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 7:37:05