Škoda a konkurence v evropském automobilovém průmyslu
Škoda Auto zvýšila odbyt o téměř pětinu, nejvíce ze skupiny Volkswagen
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Škoda Auto si klade za cíl stát se do roku 2030 třetí největší automobilkou v Evropě, jak uvedl šéf firmy Klaus Zellmer[1]. Během prvních měsíců roku 2025 zvýšila své prodeje na evropském trhu o 18,7 %, což představuje 270 800 vozů. V rámci skupiny Volkswagen zaznamenala nejvyšší růst[4]. Společnost se kromě evropského trhu zaměřuje také na expanzi v Indii a jihovýchodní Asii, aby reagovala na měnící se globální podmínky a posílila svůj vliv na rozvíjejících se trzích[1].
V roce 2024 český automobilový průmysl dosáhl historického rekordu s výrobou 1,45 milionu aut. Nicméně, v oblasti elektromobilů, které jsou ovlivněny emisními limity, se stále nepodařilo dosáhnout ziskovosti[2]. Iveco Czech Republic ve stejném roce vykázalo druhý nejvyšší zisk v historii, ve výši 2,44 miliardy korun po zdanění[3].
Zdroje:
Škoda Auto zvýšila odbyt o téměř pětinu, nejvíce ze skupiny Volkswagen

Kdo si polepší, kdo tratí?
Škoda Auto
Škoda Auto výrazně zvýšila prodeje i provozní zisk v roce 2025, posílila tržní podíl v Evropě, zejména na významných trzích jako Německo a Indie. Plánuje významné investice do elektromobility a expanzi na nové trhy.
Volkswagen (hlavní značka)
Hlavní značka VW vykázala výrazný pokles provozního zisku a celkové marže kvůli vysokým nákladům, špatné poptávce po elektromobilech a vysokým výdajům na restrukturalizaci.
Klaus Zellmer
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer oznámil strategii stát se do roku 2030 evropskou trojkou, posilovat expanzi v Asii, zejména Indii, a zároveň rozšířit nabídku elektromobilů.
Indický trh
Indický automobilový trh představuje Škodě Auto velký potenciál, ale i značné výzvy, včetně vysokého cla, konkurenčního prostředí a potřeby lokálních partnerství.
Čínský trh
Škoda Auto trpí na čínském trhu prudkým propadem prodejů kvůli tvrdé konkurenci, vyšším cenám a klesající poptávce. Firma zvažuje omezení čínských aktivit nebo odchod.
Iveco Czech Republic
Iveco Czech Republic vykázalo v roce 2024 druhý nejlepší historický zisk a zvýšilo tržní podíl jak v ČR, tak na Slovensku, zejména díky novým elektrobusům s nadstandardním vybavením.
Martin Jahn
Martin Jahn, prezident AutoSAP a člen představenstva Škody Auto, upozornil na výzvy přechodu na elektromobilitu a potřebu modernizace vzdělávání a podpory zaměstnanosti v ČR.
Jaroslav Povšík
Odborový předák Škody Auto Jaroslav Povšík poukazuje na problémy s přerozdělováním investic v koncernu VW, kritizuje tlak na zaměstnance i nejistotu v souvislosti s elektromobilitou a restrukturalizací.
Škoda Auto - spotřebitelé (kupující)
Zákazníci Škody Auto v Evropě včetně Česka zvyšují poptávku po elektromobilech, oceňují dostupnost a kvalitu vozů Škoda zejména na domácím a německém trhu.
Dříve jsme psali...
Iveco Czech Republic v roce 2024 dosáhlo druhého nejvyššího zisku v historii firmy.

Český automobilový průmysl dosáhl v roce 2024 historického rekordu výroby

Šéf Škody Klaus Zellmer chce do roku 2030 dostat značku mezi evropskou trojku

Škoda Auto – český lídr automobilového průmyslu s více než stoletou tradicí
Škoda Auto a.s. je největším výrobcem automobilů v České republice a dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější české firmy podle tržeb, zaměstnanosti i exportu. Její sídlo i největší výrobní závod se nachází v Mladé Boleslavi, kde spolu s dalšími závody v Kvasinách a Vrchlabí vyrábí osobní i užitkové vozy pod značkou Škoda.
Historie firmy sahá až do roku 1895, kdy Václav Laurin a Václav Klement založili podnik Laurin & Klement nejprve na výrobu jízdních kol, později i motocyklů a prvních automobilů. V roce 1925 se firma spojila se strojírenským koncernem Škoda, postupně převzala jeho jméno a značku, a firma prošla složitými obdobími včetně válečných let a zestátnění.
Po sametové revoluci a po privatizaci v roce 1991 se Škoda Auto stala součástí německého koncernu Volkswagen, který výrazně investoval do modernizace a expanze výroby. Od té doby zažívá automobilka výrazný růst a úspěch na světových trzích, přičemž stále modernizuje portfolio svých vozů a zavádí i elektromobily jako model Škoda Enyaq iV.
Škoda Auto zaměstnává přes 30 tisíc lidí, provozuje vlastní střední odborné učiliště i vysokou školu a má rozsáhlou výrobu nejen v Česku, ale i na Slovensku, v Indii či Číně. Automobilka je známá svými modely jako Fabia, Octavia, Superb nebo SUV Kodiaq a Karoq, a dlouhodobě získává významná ocenění v automobilovém průmyslu.
Příbuzná témata
Historický kontext
Kvíz: Škoda Auto a její pozice v evropské automobilové industrií
Škoda Auto
český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi
Země: Česko
Založil: Václav Laurin
CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)
IČO: 00177041
DIČ: CZ00177041
Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)
Sídlo: Mladá Boleslav
Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)
Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)
Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Klaus Zellmer
německý manažer
Povolání: manažer, obchodní ředitel
Pozice: chief executive officer (1. července 2022 - dosud)
Narození: 29. srpna 1967
Místo narození: Mallersdorf-Pfaffenberg
Státní občanství: Německo
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:48:20