Škoda a konkurence v evropském automobilovém průmyslu

Škoda Auto zvýšila odbyt o téměř pětinu, nejvíce ze skupiny Volkswagen

Mizící téma o firmě a odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Škoda Auto si klade za cíl stát se do roku 2030 třetí největší automobilkou v Evropě, jak uvedl šéf firmy Klaus Zellmer[1]. Během prvních měsíců roku 2025 zvýšila své prodeje na evropském trhu o 18,7 %, což představuje 270 800 vozů. V rámci skupiny Volkswagen zaznamenala nejvyšší růst[4]. Společnost se kromě evropského trhu zaměřuje také na expanzi v Indii a jihovýchodní Asii, aby reagovala na měnící se globální podmínky a posílila svůj vliv na rozvíjejících se trzích[1].

V roce 2024 český automobilový průmysl dosáhl historického rekordu s výrobou 1,45 milionu aut. Nicméně, v oblasti elektromobilů, které jsou ovlivněny emisními limity, se stále nepodařilo dosáhnout ziskovosti[2]. Iveco Czech Republic ve stejném roce vykázalo druhý nejvyšší zisk v historii, ve výši 2,44 miliardy korun po zdanění[3].

Zdroje:

  1. Chceme být evropskou trojkou, říká šéf Škody Auto Klaus Zellmer. Potenciál vidí i v Indii a ve Vietnamu

  2. Škoda jede. Ve druhém čtvrtletí navýšila odbyt skoro o pětinu, zdaleka nejvíc z celého VW

  3. Chceme být evropskou trojkou, říká šéf Škody Auto Klaus Zellmer. Potenciál vidí i v Indii a ve Vietnamu

  4. Český autoprůmysl jede na rekord, na elektromobilech ale nevydělává. Evropa je v elektromobilitě rozdělená na tři regiony, říká Jahn

Nejnovější
Škoda Auto zvýšila odbyt o téměř pětinu, nejvíce ze skupiny Volkswagen
09. 7. 2025: Škoda Auto meziročně navýšila odbyt o 18,7 procenta na 270 800 vozů a v rámci skupiny Volkswagen dosáhla nejvyššího růstu.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Škoda Auto

Škoda Auto výrazně zvýšila prodeje i provozní zisk v roce 2025, posílila tržní podíl v Evropě, zejména na významných trzích jako Německo a Indie. Plánuje významné investice do elektromobility a expanzi na nové trhy.

Volkswagen (hlavní značka)

Hlavní značka VW vykázala výrazný pokles provozního zisku a celkové marže kvůli vysokým nákladům, špatné poptávce po elektromobilech a vysokým výdajům na restrukturalizaci.

Klaus Zellmer

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer oznámil strategii stát se do roku 2030 evropskou trojkou, posilovat expanzi v Asii, zejména Indii, a zároveň rozšířit nabídku elektromobilů.

Indický trh

Indický automobilový trh představuje Škodě Auto velký potenciál, ale i značné výzvy, včetně vysokého cla, konkurenčního prostředí a potřeby lokálních partnerství.

Čínský trh

Škoda Auto trpí na čínském trhu prudkým propadem prodejů kvůli tvrdé konkurenci, vyšším cenám a klesající poptávce. Firma zvažuje omezení čínských aktivit nebo odchod.

Iveco Czech Republic

Iveco Czech Republic vykázalo v roce 2024 druhý nejlepší historický zisk a zvýšilo tržní podíl jak v ČR, tak na Slovensku, zejména díky novým elektrobusům s nadstandardním vybavením.

Martin Jahn

Martin Jahn, prezident AutoSAP a člen představenstva Škody Auto, upozornil na výzvy přechodu na elektromobilitu a potřebu modernizace vzdělávání a podpory zaměstnanosti v ČR.

Jaroslav Povšík

Odborový předák Škody Auto Jaroslav Povšík poukazuje na problémy s přerozdělováním investic v koncernu VW, kritizuje tlak na zaměstnance i nejistotu v souvislosti s elektromobilitou a restrukturalizací.

Škoda Auto - spotřebitelé (kupující)

Zákazníci Škody Auto v Evropě včetně Česka zvyšují poptávku po elektromobilech, oceňují dostupnost a kvalitu vozů Škoda zejména na domácím a německém trhu.

Kontext
Dříve jsme psali...
Iveco Czech Republic v roce 2024 dosáhlo druhého nejvyššího zisku v historii firmy.
Iveco Czech Republic zvýšilo v roce 2024 zisk po zdanění na 2,44 miliardy korun, což je druhý nejlepší výsledek v historii společnosti.  Ziskové rekordy a elektrobusy
Český automobilový průmysl dosáhl v roce 2024 historického rekordu výroby
České automobilky v roce 2024 vyrobily rekordních 1,45 milionu aut, ale na elektromobilech kvůli emisním limitům nevydělávají.  Rizika a budoucnost trhu
Šéf Škody Klaus Zellmer chce do roku 2030 dostat značku mezi evropskou trojku
Škoda Auto zvyšuje prodeje v Evropě i Asii a plánuje stát se do konce desetiletí evropskou trojkou.  Ambice, čísla, překvapení
Profil
Škoda Auto – český lídr automobilového průmyslu s více než stoletou tradicí

Škoda Auto a.s. je největším výrobcem automobilů v České republice a dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější české firmy podle tržeb, zaměstnanosti i exportu. Její sídlo i největší výrobní závod se nachází v Mladé Boleslavi, kde spolu s dalšími závody v Kvasinách a Vrchlabí vyrábí osobní i užitkové vozy pod značkou Škoda.

Historie firmy sahá až do roku 1895, kdy Václav Laurin a Václav Klement založili podnik Laurin & Klement nejprve na výrobu jízdních kol, později i motocyklů a prvních automobilů. V roce 1925 se firma spojila se strojírenským koncernem Škoda, postupně převzala jeho jméno a značku, a firma prošla složitými obdobími včetně válečných let a zestátnění.

Po sametové revoluci a po privatizaci v roce 1991 se Škoda Auto stala součástí německého koncernu Volkswagen, který výrazně investoval do modernizace a expanze výroby. Od té doby zažívá automobilka výrazný růst a úspěch na světových trzích, přičemž stále modernizuje portfolio svých vozů a zavádí i elektromobily jako model Škoda Enyaq iV.

Škoda Auto zaměstnává přes 30 tisíc lidí, provozuje vlastní střední odborné učiliště i vysokou školu a má rozsáhlou výrobu nejen v Česku, ale i na Slovensku, v Indii či Číně. Automobilka je známá svými modely jako Fabia, Octavia, Superb nebo SUV Kodiaq a Karoq, a dlouhodobě získává významná ocenění v automobilovém průmyslu.

Jak šel čas
Historický kontext
🔋
2019
Začátek elektromobilní éry Škody Auto s uvedením modelu Citigo BEV a plug-in hybridu Superbu
Škoda plánovala do roku 2025 nabídnout 10 elektrifikovaných modelů a investovat zhruba 50 miliard korun do elektromobility.
Začátek značné transformace směrem k elektromobilitě, přechod na novou technologii pohonu.
První elektromobil Škoda Auto; přechod k elektromobilitě byl strategickým cílem koncernu Volkswagen
💰
2019-03-12
Škoda Auto plánuje investovat 2 miliardy eur do elektromobility a alternativních paliv do roku 2022
Automobilky EU budou muset výrazně snížit emise CO₂, jinak hrozí miliardové pokuty. Škoda proto masivně investuje do elektromobility.
Zahájení masivních investic do čistých technologií a elektromobilů, tlak EU na výrobu nízkoemisních vozů.
Investice významně překročily předchozí období, strategický posun společnosti
2021-09-14
V Evropě se prodalo za první pololetí téměř 500 000 elektromobilů, Škoda i Česko zaostávají s nižšími prodeji
Elektromobilita výrazně roste v Evropě, Česko mělo zatím zanedbatelný podíl elektromobilů na trhu.
Růst elektromobility jako klíčového trendu v automobilovém průmyslu v Evropě.
Evropský trh elektromobilů se zdvojnásobil; Česko stále pozadu
🔄
2020-12-29
Velká řízená transformace koncernu Volkswagen včetně Škody s důrazem na rozvoj elektromobility a plánovaným přesunem výroby Superbu do Bratislavy v roce 2023
Volkswagen investuje 150 miliard eur do elektromobility, Škoda musí přizpůsobit výrobu novým trendům a kapacitně se přeskupit.
Strategické přesuny výroby a rozsáhlé investice do elektromobility a digitalizace, změna výrobních kapacit.
Největší restrukturalizace VW v historii, podporovaná přesunem výroby a novými továrnami
🚗
2022-12-01
Zvýšení investic Škody do elektromobilů na 5,6 miliardy eur do roku 2026 a plán nabídky malého elektrického vozu pod 25 tisíc eur
Škoda mění původní pomalejší přechod k elektromobilitě na rychlejší strategii s cílem větší diferenciace značek v rámci koncernu.
Zintenzivnění elektromobilního portfolia a rychlejší zavádění nových elektrických modelů.
Zvýšení investic oproti původnímu plánu, ambicióznější přístup k elektromobilitě
📈
2018-07-17
Škoda Auto prodala rekordních 652 700 vozů za první pololetí 2018 s meziročním růstem 11,6 % zejména díky silné poptávce po SUV a vozech v Číně a Rusku
Významný růst odbytu v mnoha regionech i přes potíže s emisními normami a investicemi do elektromobility.
Pozitivní prodejní vývoj, tržní růst i přes omezení výroby kvůli novým normám.
Historicky nejlepší pololetí v historii Škody
🤝
2024-07-22
Škoda Auto dokládá potřebu strategického partnerství v Indii pro zlepšení konkurenceschopnosti. Probíhají jednání o vstupu Mahindry či JSW Group do podniku
Indický automobilový trh je náročný, s vysokými clami a nutností lokální výroby pro úspěch. Škoda má na starosti koncern online trh tam.
Potenciální zvýšení konkurenceschopnosti a rozšíření v Indii, klíčovém růstovém trhu mimo Evropu.
Nový přístup po neúspěších VW v Indii, snaha přizpůsobit se náročnému trhu zavedením lokálního partnera
🏆
2025-01-14
Škoda Auto zvýšila prodeje v roce 2024 o 6,9 % na 926 600 vozů s výrazným růstem prodejů v Německu, kde překonala Audi a zvýšila podíl na trhu na 7,3 %
Jedna z mála značek koncernu Volkswagen s rostoucími prodeji, především díky širokému portfoliu a efektivní cenové politice.
Posílení pozice na západních trzích a status nejúspěšnější značky VW v Německu.
Zlepšení o několik procent podílu i prodeje oproti předchozím letům; překonání konkurentů
💹
2025-03-11
Škoda Auto zvýšila provozní zisk o 30 % na 2,3 miliardy eur v roce 2024, zatímco koncern Volkswagen vykázal pokles zisku o 31 %
Škoda je hlavní hvězdou koncernu, která výrazně táhne skupinu, zejména díky silnému odbytu a optimalizaci nákladů.
Výrazné posílení finanční kondice Škody na rozdíl od sesterských značek koncernu.
Výrazný nárůst provozního zisku při klesajícím celkovém výsledku VW
📊
2025-04-30
Škoda Auto během prvních čtyř měsíců 2025 zvýšila prodeje v Evropě o 5 % na 261 452 vozů a posílila tržní podíl na 5,9 %, dosáhla čtvrtého místa značek v Evropě
Pokračující růst na evropském trhu, expanze na různé zahraniční trhy včetně Indie a jihovýchodní Asie, oslabení pozice v Číně.
Posílení obchodní pozice Škody v Evropě i na nových trzích, ale zároveň restrukturalizace aktivit v Číně.
Nejvyšší růst ve skupině Volkswagen, čtvrté místo za nejlepšími výrobci
🚀
2025-07-09
Škoda Auto zvýšila odbyt ve druhém čtvrtletí 2025 o 18,7 % na 270 800 vozidel, což je nejvyšší růst v rámci skupiny Volkswagen
Silný nárůst prodeje, zejména u elektrických vozidel, růst tržního podílu a úspěšných nových modelů.
Posílení finančního zdraví a tržní pozice, významný příspěvek k růstu celého koncernu Volkswagen.
V rámci skupiny Volkswagen nejvyšší kvartální růst odbytů
Otestujte se
Kvíz: Škoda Auto a její pozice v evropské automobilové industrií
Škoda Auto

český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Škoda_nieuw.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Škoda_nové_sídlo.jpg

Založil: Václav Laurin

CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)

IČO: 00177041

DIČ: CZ00177041

Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)

Sídlo: Mladá Boleslav

Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)

Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)

Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)

Web: https://www.skoda-auto.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Klaus Zellmer

německý manažer

Povolání: manažer, obchodní ředitel

Pozice: chief executive officer (1. července 2022 - dosud)

Narození: 29. srpna 1967

Místo narození: Mallersdorf-Pfaffenberg

Státní občanství: Německo

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:48:20