Německé a čínské automobilky na evropském trhu elektromobilů

Tesla minulý měsíc v Evropě prodala o 40 % méně aut než loni

Mizící téma o odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Německé automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes dosáhly v první polovině roku rekordních prodejů elektroaut, avšak stále čelí snížení marží oproti tradičním vozům se spalovacími motory[8]. Novým výzvám čelí i kvůli sílící konkurenci čínských výrobců elektromobilů, zejména BYD, který v prodeji elektromobilů v Evropě předstihl Teslu[1][3]. Čínská automobilka BYD dále plánuje expanzi tím, že v Evropě vybuduje síť ultrarychlých nabíječek, což by mělo posílit její tržní podíl[5].

Evropské automobilky čelí tlaku nejen na stagnujících domácích trzích, ale musí se také potýkat s konkurencí čínských firem, které usilují o získání podílů v tradičních značkách[9]. Prodeje Tesly v Evropě klesají již sedmým měsícem v řadě, což znamená pokles o 40 % oproti loňsku[10]. Čína s BYD ukazuje evropským automobilkám, jak dosáhnout úspěchu na trhu elektromobilů[6].

Evropská unie sice zmírnila emisní limity, ale to nestačilo k nárůstu prodejů Tesly, jejíž postavení nadále ztrácí sílu[4]. Na druhou stranu, čínské automobilky jako BYD zaznamenávají na evropském trhu elektromobilů výrazný růst.[3][6].

Zdroje:

  1. Německé automobilky letos prodaly rekordní počet elektroaut. Ovšem jen za cenu nižších marží oproti spalovacím motorům

  2. BYD už v Evropě přeskočil Teslu. Vůbec nejprodávanější byl v dubnu Elroq od Škody

  3. Oddechový čas pro evropské automobilky bude krátký. "Přetlak" čínských elektromobilů zamíří i k nám

  4. Čína v čele s BYD ukazují tah na branku. Evropské automobilky by se neměly bát učit se od bývalého učně

  5. Křehká závislost na Evropě. Automobilové značky mají problém, jinde než doma neprodávají. Pro některé si brzy přijdou Číňané

  6. Propad navzdory růstu. Evropské prodeje Tesly klesají sedmý měsíc v řadě, konkurence přitom posiluje, třeba BYD trojnásobně

  7. Nejen elektroauta. Číňané chtějí ovládnout Evropu i v nabíječkách, gamechanger slibuje BYD

  8. Děsivé prodeje Tesly v Evropě neberou konce, klesají pátý měsíc v řadě. Po ojetých modelech je ale sháňka

  9. Oddechový čas pro evropské automobilky bude krátký. "Přetlak" čínských elektromobilů zamíří i k nám

  10. Nejen elektroauta. Číňané chtějí ovládnout Evropu i v nabíječkách, gamechanger slibuje BYD

Nejnovější
Tesla minulý měsíc v Evropě prodala o 40 % méně aut než loni
28. 8. 2025: Evropské prodeje Tesly klesají sedmý měsíc v řadě, zatímco konkurence, zejména čínská BYD, výrazně roste.
Kontext
Dříve jsme psali...
Evropské automobilky čelí stagnaci prodejů a tlaku čínské konkurence
Evropské automobilky jsou extrémně závislé na domácím trhu a čínské firmy se chystají získat podíly v tradičních značkách.  Kdo koupí Opel?
Volkswagen, BMW a Mercedes letos prodaly rekordní počet elektroaut, přesto čelí nižším maržím.
Německé automobilky dosáhly v letošním prvním pololetí rekordních prodejů elektroaut, ale za cenu nižších zisků oproti spalovacím vozům.  Zisky versus inovace
Martin Heřmanský po čtyřech měsících opustil české zastoupení automobilky BYD.
Šéf české pobočky BYD Martin Heřmanský po pouhých čtyřech měsících skončil a odešel ke skupině RCM.  Proč BYD tápe?
Čínská automobilka BYD plánuje v Evropě vlastní síť ultrarychlých nabíječek a expanzi na trh.
BYD oznámil plány na vybudování evropské sítě ultrarychlých nabíječek, které mají zásadně zrychlit nabíjení elektromobilů a posílit jeho pozici na trhu.  Revoluce v nabíjení
Čína s BYD ukazuje evropským automobilkám cestu k úspěchu na trhu
Čínské automobilky, zejména BYD, dominují trhu elektromobilů a mají ambice na expanzi do Evropy.  Naučte se od BYD
Jak šel čas
Historický kontext
🚗
rok 2003
Vznik společnosti BYD (Build Your Dreams).
BYD založena v roce 2003 jako výrobce baterií a později rozšířila výrobu o automobily.
Stavení vertikálního provozu (baterie, auta) položilo základ pro pozdější růst a expanzi firmy do zahraničí.
rok 2022
BYD prodala přes 1,86 milionu elektrických vozů.
V článcích je zmíněno, že "loni" BYD prodala více než 1,86 milionu EV (údaj uveden v textu publikovaném v dubnu 2023).
Potvrdilo to domácí dominanci BYD a vytvořilo objemovou základnu pro mezinárodní expanzi.
🔻
duben 2023
Tesla oznámila další snížení cen svých vozů (nové kolo slev).
V článku z dubna 2023 je popsáno další dubnové snížení cen Tesly, které se v médiích hodnotilo jako součást cenové války.
Slevy Tesly spustily tlak na ceny v odvětví a zvýšily konkurenci, což zásadně ovlivnilo cenovou politiku i chování ostatních výrobců.
🏭
prosinec 2023
BYD oznámila plán postavit první evropskou továrnu v Maďarsku (Szeged).
V textech je uvedeno, že těsně před Vánoci BYD oznámila výstavbu vysoce automatizovaného závodu v Maďarsku.
Zavedení lokální výroby mělo sloužit k obcházení dovozních překážek a k urychlení expanze BYD v Evropě.
🧾
5. července 2024
Evropská komise zavedla vyrovnávací (antidumpingová) cla na dovoz čínských elektromobilů.
V několika článcích se uvádí, že Komise po vyšetřování uvalila dodatečná cla na čínské EV; sazby byly odstupňovány podle výrobce.
Zvýšily se dovozní náklady čínských vozů do EU a politicky se eskalovala debata o obchodních opatřeních; může vést k odvetným krokům a k přesměrování investic do lokální výroby v Evropě.
Uvedené návrhy cel v textech uváděly rozmezí přibližně 17–38 % podle výrobce.
🇨🇿
duben 2025
BYD otevřel v Česku první prodejní místo.
V textech z roku 2025 se uvádí, že BYD v dubnu 2025 otevřel první prodejní místo v Česku.
První přímá přítomnost značky na českém trhu jako součást širší expanze do Evropy.
🏁
květen 2025
BYD poprvé v měsíčních registracích v Evropě předstihla Teslu.
V článku z května 2025 jsou uvedeny registrované počty: BYD 7 231 vozů versus Tesla 7 165 v daném měsíci; BYD vykázal meziroční nárůst, Tesla meziroční propad.
Symbolický zlom v evropském trhu s EV: rostoucí vliv čínských značek a slábnoucí postavení Tesly v Evropě.
Uvedené meziměsíční/ meziroční srovnání: BYD +169 % meziročně, Tesla −49 % (údaje z článku).
📈
první pololetí 2025
Volkswagen, BMW a Mercedes v první polovině 2025 dohromady prodaly rekordních 773 340 plně elektrických vozů.
V článku za 1. 8. 2025 je sumarizováno, že v H1 2025 tito tři němečtí výrobci dosáhli rekordního objemu BEV prodejů.
Ukázka, že i etablované evropské značky dosahují silných objemů BEV, avšak zároveň reporty zmiňují tlak na marže a nutnost snižování nákladů.
🔌
červen 2026
BYD plánuje zahájit výstavbu sítě ultrarychlých nabíječek v Evropě.
V článku z června 2025 BYD oznámila plán vybudovat v Evropě síť ultrarychlých nabíječek s výstavbou zahajovanou do června 2026; uváděn je výkon až 1000 kW a dobití pro ~470 km dojezdu za pět minut (údaje v textu).
Rozvoj infrastruktury může snížit bariéru dojezdu a podporovat přijetí čínských vozidel v Evropě, což by dále posílilo jejich konkurenceschopnost vůči místním značkám.
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Elektromobil je auto, které místo benzínu nebo nafty jezdí na elektřinu uloženou v baterii. Tyto baterie se dají nabíjet doma ze zásuvky nebo na speciálních dobíjecích stanicích. Elektromobily nemají spalovací motor a díky tomu neprodukují výfukové plyny.

⚙️
Jak to funguje

Elektromobil má elektromotor poháněný energií z baterie, která se nabíjí elektřinou. Čím větší baterie, tím dál elektromobil ujede na jedno nabití (dojezd). Dobíjení je možné pomalé doma, nebo rychlé na speciálních stanicích, které dobijí auto za desítky minut. Moderní elektromobily umí i vracet energii zpět do elektrické sítě či napájet domácnost.

🎯
Proč je to důležité

Elektromobily pomáhají snižovat znečištění vzduchu a závislost na fosilních palivech, což prospívá životnímu prostředí. I když jsou zatím dražší, díky levnější elektřině a nižším nákladům na provoz mohou ušetřit peníze. Výroba elektromobilů má vyšší emise, ale během užívání celkově méně zatěžují planetu než auta se spalovacím motorem.

Otestujte se
Kvíz: Expanzí BYD a tlak na evropské automobilky

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:48:22