Elektromobil je auto, které místo benzínu nebo nafty jezdí na elektřinu uloženou v baterii. Tyto baterie se dají nabíjet doma ze zásuvky nebo na speciálních dobíjecích stanicích. Elektromobily nemají spalovací motor a díky tomu neprodukují výfukové plyny.
Německé a čínské automobilky na evropském trhu elektromobilů
Tesla minulý měsíc v Evropě prodala o 40 % méně aut než loni
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Německé automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes dosáhly v první polovině roku rekordních prodejů elektroaut, avšak stále čelí snížení marží oproti tradičním vozům se spalovacími motory[8]. Novým výzvám čelí i kvůli sílící konkurenci čínských výrobců elektromobilů, zejména BYD, který v prodeji elektromobilů v Evropě předstihl Teslu[1][3]. Čínská automobilka BYD dále plánuje expanzi tím, že v Evropě vybuduje síť ultrarychlých nabíječek, což by mělo posílit její tržní podíl[5].
Evropské automobilky čelí tlaku nejen na stagnujících domácích trzích, ale musí se také potýkat s konkurencí čínských firem, které usilují o získání podílů v tradičních značkách[9]. Prodeje Tesly v Evropě klesají již sedmým měsícem v řadě, což znamená pokles o 40 % oproti loňsku[10]. Čína s BYD ukazuje evropským automobilkám, jak dosáhnout úspěchu na trhu elektromobilů[6].
Evropská unie sice zmírnila emisní limity, ale to nestačilo k nárůstu prodejů Tesly, jejíž postavení nadále ztrácí sílu[4]. Na druhou stranu, čínské automobilky jako BYD zaznamenávají na evropském trhu elektromobilů výrazný růst.[3][6].
Zdroje:
BYD už v Evropě přeskočil Teslu. Vůbec nejprodávanější byl v dubnu Elroq od Škody
Oddechový čas pro evropské automobilky bude krátký. "Přetlak" čínských elektromobilů zamíří i k nám
Nejen elektroauta. Číňané chtějí ovládnout Evropu i v nabíječkách, gamechanger slibuje BYD
Oddechový čas pro evropské automobilky bude krátký. "Přetlak" čínských elektromobilů zamíří i k nám
Nejen elektroauta. Číňané chtějí ovládnout Evropu i v nabíječkách, gamechanger slibuje BYD
Tesla minulý měsíc v Evropě prodala o 40 % méně aut než loni

Dříve jsme psali...
Evropské automobilky čelí stagnaci prodejů a tlaku čínské konkurence

Volkswagen, BMW a Mercedes letos prodaly rekordní počet elektroaut, přesto čelí nižším maržím.

Martin Heřmanský po čtyřech měsících opustil české zastoupení automobilky BYD.

Čínská automobilka BYD plánuje v Evropě vlastní síť ultrarychlých nabíječek a expanzi na trh.

Čína s BYD ukazuje evropským automobilkám cestu k úspěchu na trhu

Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Elektromobil má elektromotor poháněný energií z baterie, která se nabíjí elektřinou. Čím větší baterie, tím dál elektromobil ujede na jedno nabití (dojezd). Dobíjení je možné pomalé doma, nebo rychlé na speciálních stanicích, které dobijí auto za desítky minut. Moderní elektromobily umí i vracet energii zpět do elektrické sítě či napájet domácnost.
Proč je to důležité
Elektromobily pomáhají snižovat znečištění vzduchu a závislost na fosilních palivech, což prospívá životnímu prostředí. I když jsou zatím dražší, díky levnější elektřině a nižším nákladům na provoz mohou ušetřit peníze. Výroba elektromobilů má vyšší emise, ale během užívání celkově méně zatěžují planetu než auta se spalovacím motorem.
Kvíz: Expanzí BYD a tlak na evropské automobilky
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:48:22