CERMAT je státní organizace, která připravuje a vyhodnocuje maturitní zkoušky v Česku. Založilo ji Ministerstvo školství, aby zajistilo jednotné a spravedlivé zkoušky pro všechny studenty. Centrum také organizuje přijímací testy na střední školy.
Budoucnost školství a inkluze po volbách 2025
Volební programy stran pro volby 2025 slibují změny v inkluzi a školství.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Před volbami v roce 2025 se politické debaty zaměřily na strategie reformy školství, kde se zvažovalo zrušení institucí jako Cermat a Česká školní inspekce a slučování škol jako cesty ke zvýšení efektivity a úspor[2][3]. Tyto návrhy byly součástí širší diskuse o nutnosti investic do školského systému, který dle PAQ Researchu čelí deficitu téměř třiceti miliard korun[1]. Alternativní návrhy se zaměřovaly na změny ve financování soukromých škol s potenciálem přinést čtyři miliardy korun do rozpočtu[1].
Volební programy stran pro volby 2025 nyní přinášejí nové sliby zahrnující revizi inkluze ve školství. Konkrétní návrhy se liší zejména ve vztahu k asistentům a speciálním pedagogům, což naznačuje, že se otázka inkluze stává klíčovým bodem povolebních reformních plánů[4].
Zdroje:
Kde ušetřit ve školství? Zrušme Cermat nebo školní inspekci, navrhují někteří politici
Zrušit Cermat, zrušit inspekci, spojit školy. Co z nápadů politiků může mít šanci na úspěch
Předvolební debata: Pošle nová vláda do školství více peněz a jak hodlá zlepšit vzdělávání v Česku
Předvolební debata: Pošle nová vláda do školství více peněz a jak hodlá zlepšit vzdělávání v Česku
Volební programy stran pro volby 2025 slibují změny v inkluzi a školství.

Přehled citací
Zrušil bych Cermat i Českou školní inspekci, nicméně roli zjišťování výsledků ve vzdělávání potřebujeme zachovat. České školství nejvíce trpí tím, že nevíme, jak kvalitně jednotlivé školy učí,
Kdo si polepší, kdo tratí?
Žáci (zejména znevýhodnění)
Nedostatečné financování podpůrných služeb a omezené zdroje ohrožují kvalitu péče o žáky z vyloučených lokalit a s vyššími potřebami, což může prodloužit vzdělávací deficit. I schválená opatření mají v praxi nedostatečné krytí prostředků.
Učitelé
Debaty slibují vyšší platy a kariérní řád, ale reálné financování je nejisté a relativní platy učitelů v posledních letech klesají, což zhoršuje atraktivitu povolání. Návrhy na omezení asistentů a slučování škol mohou zároveň měnit pracovní podmínky učitelů.
Cermat
Cermat je v debatách přímo zmiňován jako instituce, jejíž zrušení nebo zásadní změny ve vyhodnocování přijímaček a maturit jsou navrhovány, což ohrožuje její stávající funkci v systému. Digitalizace a přeregulování přijímacího procesu dále mění roli organizace.
Česká školní inspekce
Návrhy na zrušení inspekce nebo přesun jejích funkcí by zásadně změnily kontrolní a hodnotící roli instituce ve školství; ČŠI je přitom v kontextu vnímána jako autorita ověřující pilotní přístupy. Ztráta této funkce by ovlivnila systém zajištění kvality.
Ministerstvo školství
Ministerstvo je pod tlakem dokončit reformy při nedostatku financí; řada plánovaných změn byla schválena bez adekvátního rozpočtového krytí, což omezuje jejich implementaci. To oslabuje schopnost ministerstva garantovat trvalé zlepšení a stabilní financování změn.
Obce (zřizovatelé škol)
Nově mají přejít náklady na nepedagogické pracovníky na obce, což zvýší jejich rozpočtovou odpovědnost; zároveň novela přináší zvýšené prostředky a možnost efektivnějšího řízení sítě škol. Kritici varují, že navýšení nemusí stačit a někteří zřizovatelé jsou proti přesunu nákladů.
Ředitelé škol
Ředitelům se připisuje větší pravomoc a odpovědnost (např. při slučování škol nebo přesunech asistentů), současně jim ale často zůstává vysoká administrativní zátěž bez odpovídající podpory. Slučování právnických osob může zvýšit agendu při zachování stejného rozsahu povinností.
Speciální pedagogové a školní psychologové
Legislativní změny přinášejí automatický nárok na financování psychologů a speciálních pedagogů pro větší školy, což je pozitivní, avšak celkové garance a rozsah financí jsou podle expertů stále nedostatečné. To znamená lepší stabilitu některých pozic, ale pokračující nejistotu u zdrojů a u menších škol.
Dříve jsme psali...
Politici debatovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol ve školství

Politici v předvolební debatě navrhují úspory ve školství zrušením institucí

Předvolební debata o investicích do školství s účastí šesti politických stran

Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Návrhy reformy řízení a financování škol (slučování, rušení institucí)
Srovnání před a po
Mnoho menších škol spravovaných samostatnými zřizovateli, roztříštěná síť
Novela zákona zavádí povinnost slučovat školy s méně než 180 žáky pod jednoho zřizovatele (od 2029)
Cermat připravuje přijímací zkoušky a maturity; ČŠI kontroluje školy
V debatě zaznívají návrhy na zrušení Cermatu a ČŠI a přesun zjišťování výsledků jinam
Nedostatečné financování; experti uvádějí téměř 30mld Kč deficitu ve školství
Od září 2025 školy nad 180 žáků dostávají automaticky peníze na psychology a speciální pedagogy; cílená podpora pro školy v obtížných oblastech
Současný model financování soukromých škol bez navrhované změny
Navrhovaná změna financování soukromých škol by mohla do rozpočtu přinést až 4 miliardy Kč
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Miroslav Krejčí
bývalý ředitel Cermatu"Zrušil bych Cermat i Českou školní inspekci, nicméně roli zjišťování výsledků ve vzdělávání potřebujeme zachovat. České školství nejvíce trpí tím, že nevíme, jak kvalitně jednotlivé školy učí,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
CERMAT sestavuje společné testy a zadání pro maturitu, aby všichni studenti měli stejné podmínky. Zajišťuje také správné hodnocení a kontrolu zkoušek, aby výsledky byly spravedlivé. Navíc nabízí třeba na internetu příklady testů, aby se žáci mohli na maturitu připravit.
Proč je to důležité
Díky CERMATu mají studenti stejnou šanci ukázat, co umí, bez ohledu na školu nebo region. Je to důležité pro fér srovnání jejich znalostí a pro celkovou kvalitu školství. Výsledky maturit pak pomáhají školám i vládě zlepšovat výuku.
Co to je
Česká školní inspekce je státní úřad, který dohlíží na kvalitu škol a vzdělávání v Česku. Funguje nezávisle a kontroluje, zda školy dodržují pravidla a jak dobře učí děti a mládež. Vedoucím inspekce je ústřední školní inspektor, kterého jmenuje ministr školství.
Jak to funguje
Inspekce hodnotí, jak fungují školy a jaký mají výsledky ve vzdělávání. Kontroluje také, jestli školy dodržují zákony a pravidla o školství. Výsledky zhodnocení jsou psané v inspekčních zprávách, a pokud se zjistí problémy, vytvoří kontrolní protokol. Inspekce také reaguje na stížnosti od rodičů a může pomáhat při přidělování dotací školám.
Proč je to důležité
Díky České školní inspekci máme přehled o tom, jestli školy opravdu dobře učí a jestli dodržují zákony. Pomáhá tak zlepšovat kvalitu vzdělání, což je důležité pro lepší budoucnost dětí i celé společnosti. Když školy pracují podle pravidel, rodiče i žáci mají větší jistotu ve výuku.
Kvíz: Reforma školství před volbami 2025
CERMAT
příspěvková organizace MŠMT
Data pocházejí z datové položky WikiData
Česká školní inspekce
správní úřad České republiky
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:32:17