Budoucnost školství a inkluze po volbách 2025

Volební programy stran pro volby 2025 slibují změny v inkluzi a školství.

Uzavřené téma o společenských pravidlech a společnosti

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Před volbami v roce 2025 se politické debaty zaměřily na strategie reformy školství, kde se zvažovalo zrušení institucí jako Cermat a Česká školní inspekce a slučování škol jako cesty ke zvýšení efektivity a úspor[2][3]. Tyto návrhy byly součástí širší diskuse o nutnosti investic do školského systému, který dle PAQ Researchu čelí deficitu téměř třiceti miliard korun[1]. Alternativní návrhy se zaměřovaly na změny ve financování soukromých škol s potenciálem přinést čtyři miliardy korun do rozpočtu[1].

Volební programy stran pro volby 2025 nyní přinášejí nové sliby zahrnující revizi inkluze ve školství. Konkrétní návrhy se liší zejména ve vztahu k asistentům a speciálním pedagogům, což naznačuje, že se otázka inkluze stává klíčovým bodem povolebních reformních plánů[4].

Zdroje:

  1. Kde ušetřit ve školství? Zrušme Cermat nebo školní inspekci, navrhují někteří politici

  2. Zrušit Cermat, zrušit inspekci, spojit školy. Co z nápadů politiků může mít šanci na úspěch

  3. Předvolební debata: Pošle nová vláda do školství více peněz a jak hodlá zlepšit vzdělávání v Česku

  4. Předvolební debata: Pošle nová vláda do školství více peněz a jak hodlá zlepšit vzdělávání v Česku

Nejnovější
Volební programy stran pro volby 2025 slibují změny v inkluzi a školství.
09. 9. 2025: Hlavním tématem volebních programů stran pro volby 2025 je revize inkluze, přičemž konkrétní sliby a návrhy se liší zejména v přístupu k asistentům a speciálním pedagogům.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
11. června 2025
Zrušil bych Cermat i Českou školní inspekci, nicméně roli zjišťování výsledků ve vzdělávání potřebujeme zachovat. České školství nejvíce trpí tím, že nevíme, jak kvalitně jednotlivé školy učí,
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Žáci (zejména znevýhodnění)

Nedostatečné financování podpůrných služeb a omezené zdroje ohrožují kvalitu péče o žáky z vyloučených lokalit a s vyššími potřebami, což může prodloužit vzdělávací deficit. I schválená opatření mají v praxi nedostatečné krytí prostředků.

Učitelé

Debaty slibují vyšší platy a kariérní řád, ale reálné financování je nejisté a relativní platy učitelů v posledních letech klesají, což zhoršuje atraktivitu povolání. Návrhy na omezení asistentů a slučování škol mohou zároveň měnit pracovní podmínky učitelů.

Cermat

Cermat je v debatách přímo zmiňován jako instituce, jejíž zrušení nebo zásadní změny ve vyhodnocování přijímaček a maturit jsou navrhovány, což ohrožuje její stávající funkci v systému. Digitalizace a přeregulování přijímacího procesu dále mění roli organizace.

Česká školní inspekce

Návrhy na zrušení inspekce nebo přesun jejích funkcí by zásadně změnily kontrolní a hodnotící roli instituce ve školství; ČŠI je přitom v kontextu vnímána jako autorita ověřující pilotní přístupy. Ztráta této funkce by ovlivnila systém zajištění kvality.

Ministerstvo školství

Ministerstvo je pod tlakem dokončit reformy při nedostatku financí; řada plánovaných změn byla schválena bez adekvátního rozpočtového krytí, což omezuje jejich implementaci. To oslabuje schopnost ministerstva garantovat trvalé zlepšení a stabilní financování změn.

Obce (zřizovatelé škol)

Nově mají přejít náklady na nepedagogické pracovníky na obce, což zvýší jejich rozpočtovou odpovědnost; zároveň novela přináší zvýšené prostředky a možnost efektivnějšího řízení sítě škol. Kritici varují, že navýšení nemusí stačit a někteří zřizovatelé jsou proti přesunu nákladů.

Ředitelé škol

Ředitelům se připisuje větší pravomoc a odpovědnost (např. při slučování škol nebo přesunech asistentů), současně jim ale často zůstává vysoká administrativní zátěž bez odpovídající podpory. Slučování právnických osob může zvýšit agendu při zachování stejného rozsahu povinností.

Speciální pedagogové a školní psychologové

Legislativní změny přinášejí automatický nárok na financování psychologů a speciálních pedagogů pro větší školy, což je pozitivní, avšak celkové garance a rozsah financí jsou podle expertů stále nedostatečné. To znamená lepší stabilitu některých pozic, ale pokračující nejistotu u zdrojů a u menších škol.

Kontext
Dříve jsme psali...
Politici debatovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol ve školství
Politici v předvolební debatě diskutovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol jako možných cestách ke zlepšení školství.  Co politici skutečně navrhují?
Politici v předvolební debatě navrhují úspory ve školství zrušením institucí
Někteří politici navrhují zrušení Cermatu a České školní inspekce jako cestu k úsporám ve školství.  Kdo chce rušit inspekci?
Předvolební debata o investicích do školství s účastí šesti politických stran
V předvolební debatě politici diskutují o zvýšení investic do školství a zlepšení podmínek pro učitele v Česku.  Politici pod tlakem, peníze ve hře
Fakta
Události
Co a kdy?
2025
Proces: předvolební diskuse a představení volebních programů stran zaměřených na školství v souvislosti s volbami 2025.
10. června 2025
V diskuzích a předvolebních debatách (pořadatelé Učitel naživo a Hospodářské noviny) vystoupili zástupci stran: Jan Berki (STAN), Jan Břížďala (Piráti), Matěj Gregor (Motoristé sobě), Zdeněk Kettner (SPD), Robert Plaga (ANO) a Renáta Zajíčková (Spolu). Hlavními tématy byly zvýšení investic do školství, kariérní řád pro učitele a podpora začínajících i stávajících pedagogů a ředitelů.
11. června 2025
V debatách byly předloženy návrhy na úspory a změny: zrušení Cermatu, zrušení České školní inspekce, slučování menších škol a odbourání administrativního aparátu (kritika Středního článku podpory). Miroslav Krejčí navrhl, aby roli zjišťování výsledků ve vzdělávání převzala jiná instituce. PAQ Research navrhl zavedení společenství obcí.
9. září 2025
Strany ve svých programech pro volby 2025 navrhovaly konkrétní kroky: ANO slibuje platy učitelů (nástupní 50 000 Kč, pokročilí 75 000 Kč); SPD a Motoristé požadují zrušení inkluze; Piráti upozornili na nízké výdaje na vzdělávání (4,6 % HDP). Diskutovány byly i změny v počtu asistentů pedagoga a posílení role ředitelů.
Co to znamená
Co se děje

Návrhy reformy řízení a financování škol (slučování, rušení institucí)

Srovnání před a po
📋 Slučování škol a zřizovatelů
PŘED

Mnoho menších škol spravovaných samostatnými zřizovateli, roztříštěná síť

PO

Novela zákona zavádí povinnost slučovat školy s méně než 180 žáky pod jednoho zřizovatele (od 2029)

🏛️ Role Cermatu a České školní inspekce
PŘED

Cermat připravuje přijímací zkoušky a maturity; ČŠI kontroluje školy

PO

V debatě zaznívají návrhy na zrušení Cermatu a ČŠI a přesun zjišťování výsledků jinam

💰 Financování podpůrných profesí (psychologové, speciální pedagogové)
PŘED

Nedostatečné financování; experti uvádějí téměř 30mld Kč deficitu ve školství

PO

Od září 2025 školy nad 180 žáků dostávají automaticky peníze na psychology a speciální pedagogy; cílená podpora pro školy v obtížných oblastech

💰 Financování soukromých škol
PŘED

Současný model financování soukromých škol bez navrhované změny

PO

Navrhovaná změna financování soukromých škol by mohla do rozpočtu přinést až 4 miliardy Kč

Klíčové postavy
🏛️
Ministerstvo školství
Navrhovatel slučování menších škol a změn v řízení systému
🏛️
PAQ Research
Navrhuje model společenství obcí a analýzy úspor/efektivity
👤
Miroslav Krejčí
Bývalý ředitel Cermatu, navrhl přesun rolí Cermatu na jinou instituci
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Miroslav Krejčí
Miroslav Krejčí
bývalý ředitel Cermatu

"Zrušil bych Cermat i Českou školní inspekci, nicméně roli zjišťování výsledků ve vzdělávání potřebujeme zachovat. České školství nejvíce trpí tím, že nevíme, jak kvalitně jednotlivé školy učí,"

Jak šel čas
Historický kontext
🧾
rok 2017
Zavedení jednotné přijímací zkoušky připravované Cermatem (centralizované testy pro přijímací řízení)
V článku se konstatuje, že jednotné přijímací zkoušky byly zavedeny v roce 2017 a změnily praxi přijímacího řízení.
Centralizace přijímacích testů posunula váhu výsledků Cermatu v přijímacím řízení škol.
💰
rok 2020
Publikace studie think-tanku CERGE‑EI (konec roku 2020) o ekonomické návratnosti investic do vzdělávání
Článek uvádí studii z konce roku 2020, která kvantifikuje rozdíly v celoživotních příjmech a přínosu do veřejných rozpočtů podle dosaženého vzdělání.
Studie posloužila jako argument pro zvýšení investic do vzdělávání (ukazuje dlouhodobé fiskální přínosy lepšího vzdělání).
Rozdíl v celoživotním příspěvku středního vs. základního vzdělání uveden v článku (řádově miliony korun).
💸
rok 2024
Relativní platy učitelů klesly na úroveň 110 % průměrné hrubé mzdy
Text konstatuje, že relativní platy učitelů po roce 2021 klesají z úrovně 125 % na 110 % v roce 2024.
Pokles relativních platů snižuje atraktivitu učitelského povolání a komplikuje naplňování slibů o zvyšování mezd.
Pokles z 125 % (rok 2021) na 110 % (rok 2024).
🗂️
rok 2025
Plán ministerstva: registr žáků má být hotový nejdříve v roce 2025 (záměr elektronizace přijímacího řízení)
V textu je uvedeno, že registr žáků, který má umožnit elektronizaci přihlášek a podání více přihlášek, má být podle ministerstva hotov nejdříve v roce 2025.
Registr by měl umožnit elektronizaci přijímacích řízení a podat základ pro změny v počtu přihlášek a centrálním zpracování výsledků.
🎓
rok 2025
Financování navýšení počtu přijatých studentů pedagogických fakult hrazeno jen do konce roku 2025
Článek uvádí, že fakultám byly přiděleny peníze na navýšení počtu studentů, avšak financování je zajištěno jen do konce roku 2025.
Krátkodobé financování zvyšuje nejistotu ohledně dokončení příprav na zvýšení počtu absolventů učitelství.
🗳️
rok 2025
Před volbami 2025 se veřejné debaty zaměřily na návrhy reformy školství (zrušení Cermatu/ČŠI, slučování škol, revize inkluze, změny financování)
Souhrn předvolebních debat a programů stran popisuje, že hlavními návrhy jsou změny v řízení a financování školství: zrušení některých institucí, slučování škol, revize inkluze a úsporná opatření.
Téma reformy školství se stalo středem předvolební debaty a ovlivňuje návrhy zákonných změn a priorit ve volebních programech.
🧠
rok 2026
Od roku 2026 budou mít větší školy automaticky nárok na školní psychology a speciální pedagogy
Článek uvádí, že od roku 2026 budou mít větší školy automatický nárok na financování pozic jako psycholog či speciální pedagog.
Zajištění automatického financování má zvýšit stabilitu podpůrných profesí ve větších školách a snížit závislost na grantovém financování.
🔗
rok 2029
Povinnost slučovat školy s méně než 180 žáky má platit od roku 2029
V textech kontextuálních článků je explicitně uvedeno, že povinnost slučovat malé školy pod jednoho zřizovatele má být účinná od roku 2029.
Cílem je snížit roztříštěnost sítě škol, zefektivnit řízení a přinést úspory v administrativě; diskutovány jsou i rizika pro kvalitu a administrativní zátěž při slučování.
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

CERMAT je státní organizace, která připravuje a vyhodnocuje maturitní zkoušky v Česku. Založilo ji Ministerstvo školství, aby zajistilo jednotné a spravedlivé zkoušky pro všechny studenty. Centrum také organizuje přijímací testy na střední školy.

⚙️
Jak to funguje

CERMAT sestavuje společné testy a zadání pro maturitu, aby všichni studenti měli stejné podmínky. Zajišťuje také správné hodnocení a kontrolu zkoušek, aby výsledky byly spravedlivé. Navíc nabízí třeba na internetu příklady testů, aby se žáci mohli na maturitu připravit.

🎯
Proč je to důležité

Díky CERMATu mají studenti stejnou šanci ukázat, co umí, bez ohledu na školu nebo region. Je to důležité pro fér srovnání jejich znalostí a pro celkovou kvalitu školství. Výsledky maturit pak pomáhají školám i vládě zlepšovat výuku.

💡
Co to je

Česká školní inspekce je státní úřad, který dohlíží na kvalitu škol a vzdělávání v Česku. Funguje nezávisle a kontroluje, zda školy dodržují pravidla a jak dobře učí děti a mládež. Vedoucím inspekce je ústřední školní inspektor, kterého jmenuje ministr školství.

⚙️
Jak to funguje

Inspekce hodnotí, jak fungují školy a jaký mají výsledky ve vzdělávání. Kontroluje také, jestli školy dodržují zákony a pravidla o školství. Výsledky zhodnocení jsou psané v inspekčních zprávách, a pokud se zjistí problémy, vytvoří kontrolní protokol. Inspekce také reaguje na stížnosti od rodičů a může pomáhat při přidělování dotací školám.

🎯
Proč je to důležité

Díky České školní inspekci máme přehled o tom, jestli školy opravdu dobře učí a jestli dodržují zákony. Pomáhá tak zlepšovat kvalitu vzdělání, což je důležité pro lepší budoucnost dětí i celé společnosti. Když školy pracují podle pravidel, rodiče i žáci mají větší jistotu ve výuku.

Otestujte se
Kvíz: Reforma školství před volbami 2025
CERMAT

příspěvková organizace MŠMT

Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Praha_Holesovice_Jankovcova_63a.jpg

IČO: 72029455

Sídlo: Praha 7

Web: https://cermat.gov.cz/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Česká školní inspekce

správní úřad České republiky

Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Česká_školní_inspekce,_sídlo_ústředí.jpg

IČO: 00638994

Sídlo: Smíchov

Web: https://csicr.cz/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:32:17