Volkswagen: Manažerské a etické výzvy

Czechoslovak Group rozšiřuje představenstvo a mění komunikaci s Kotera ze Škoda Auto

Dlouhodobé téma o firmě a krizi

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Nejnověji byl Tomáš Kotera, původně vedoucí komunikace ve Škoda Auto, jmenován ředitelem komunikace a marketingu ve skupině Czechoslovak Group; zároveň Czechoslovak Group rozšířila představenstvo o dvě nové členky [5].

Dřívější vývoj ukazuje, že Škoda Auto vykazuje solidní ziskovost s provozní marží kolem 7,5 %, zatímco mateřský Volkswagen čelí obtížím v řízení a komplikovanému předávání funkcí, které snižují jeho výkon [1].

Volkswagen se dále potýká s důsledky kauzy falšování emisních testů: německý soud potrestal čtyři bývalé manažery, dva nepodmíněnými a dva podmíněnými tresty, což znovu upozornilo na problémy v oblasti řízení a compliance v koncernu [2].

Akademický výzkum navíc ukázal, že i čestní zaměstnanci mohou přehlížet podvody kolegů, pokud z toho profituje tým, což poskytuje rámec pro pochopení kulturních a organizačních mechanismů tolerance neetického chování ve firmách jako Volkswagen či Škoda Auto [3].

Zdroje:

  1. Personální změny v CSG: představenstvo rozšíří dvě nové členky, komunikaci povede Kotera ze Škody Auto

  2. Chce to svěží management. Těžkopádné rozhodování a předávání funkcí ze známosti zabíjí VW, říká Povšík ze Škody

  3. Tresty v kauze Dieselgate: Dva manažeři VW mají jít za podvody do vězení, další dostali podmínku

  4. Lidé jsou ochotní tolerovat podvodníky ve firmách. Pokud jejich nečestné chování generuje zisk pro všechny

Nejnovější
Czechoslovak Group rozšiřuje představenstvo a mění komunikaci s Kotera ze Škoda Auto
01. 10. 2025: Czechoslovak Group rozšířila představenstvo o dvě nové členky a jmenovala Tomáše Koteru novým ředitelem komunikace a marketingu.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
22. května 2025
V současné době je problém ve Wolfsburgu, ne u nás. Naopak my nyní ukazujeme, jak se věci mají dělat správně
2 Střední dopad
2. února 2025
Jste jediní, kdo zcela bezpečně plní všechny charty a úkoly s výsledky, které posilují koncern Volkswagen
3 Střední dopad
26. srpna 2024
Někdy je to ale nad naše síly
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Volkswagen (koncern)

Koncern čelí dlouhodobému poklesu ziskovosti, plánuje drastické úspory a restrukturalizace včetně uzavírání továren a propouštění; reputační a právní rizika z Dieselgate přetrvávají.

Akcionáři Volkswagenu (investor_group)

Čelí výrazné ztrátě hodnoty, nejistotě ohledně pokut a rezerv; tlak na vedení a restrukturalizaci koncernu zvyšuje riziko kapitálových ztrát.

Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka dosahuje vyšší marže a zisku než hlavní značka koncernu, zachovává investice a zaměstnanost; stává se tahounem koncernu.

Odbory Volkswagen (IG Metall / podnikové odbory)

Silný hráč bránící zaměstnanost a kolektivní smlouvy; mohou blokovat razantní úspory, zároveň čelí tlaku na dohodu o snižování stavů.

Zaměstnanci Škoda Auto

Relativně bezpečná pozice díky dobrým výsledkům Škody, ale čelí tlaku koncernu na likviditu a možnostem škrtů v budoucnu; riziko přetahování investic do centrály.

Jaroslav Povšík (person)

Škodovácký odborář kritizuje vedení VW a varuje před přesměrováním zdrojů z Škody do centrály; ovlivňuje veřejnou a odborářskou agendu.

Dodavatelé automobilového průmyslu v Česku (industry_group)

Mohou být citliví na propad objednávek a na přerozdělování nákladů v koncernu; pokuty nebo škrty u VW by se mohly promítnout do cen a plateb dodavatelům.

Evropská komise (institution)

Regulace a směrnice (emise, ESG) zvyšují tlak na automobilky; zároveň Komise pracuje na pravidlech, která omezí greenwashing a nastaví jasná pravidla pro obnovu průmyslu.

Kontext
Dříve jsme psali...
Škoda Auto mění vedoucího komunikace, Tomáše Koteru nahrazuje Jozef Baláž
Jozef Baláž nahrazuje Tomáše Koteru na pozici vedoucí oddělení Komunikace podniku Škoda Auto.  Zajímavý kariérní posun
Výzkum VŠE odhalil, proč firmy tolerují nečestné zaměstnance
Studie ukázala, že i čestní lidé přehlížejí podvody kolegů, pokud z toho profituje celý tým.  Temná stránka úspěchu
Soud v Německu poslal manažery VW za falšování emisních testů do vězení
Německý soud odsoudil čtyři bývalé manažery Volkswagenu za podvody s emisemi, dva dostali nepodmíněné a dva podmíněné tresty.  Jak dopadl Winterkorn?
Škoda Auto táhne koncern VW, zatímco mateřská firma se potápí v problémech
Zatímco Škoda Auto vykazuje solidní zisky s marží 7,5 procenta, mateřský Volkswagen se propadá a trpí těžkopádným řízením a dynastickým předáváním funkcí.  Proč Škoda uspěla?
Fakta
📊

7,5%

Marže Škoda Auto
(22. 5. 2025)

📊

0,5%

Marže Volkswagen Q1
(22. 5. 2025)

💰

2,19 mld. €

Čistý zisk koncernu
(22. 5. 2025)

💰

10 mld. €

Úspory do 2026 (cíl)
(22. 5. 2025)

📊

11 mil.

Vozů s Dieselgate SW
(26. 5. 2025)

💰

526,1 mil. €

Čistý zisk CSG (ročně)
(1. 10. 2025)

Události
Co a kdy?
září 2015
Propuknutí aféry Dieselgate: americká agentura odhalila, že Volkswagen instaloval do dieselových motorů software falšující emisní testy.
týden po září 2015
Martin Winterkorn odstoupil z funkce šéfa koncernu Volkswagen (reakce na odhalení Dieselgate).
první kvartál 2025
Volkswagen vykázal pouze půlprocentní ziskovost značky Volkswagen; koncern zaznamenal meziroční propad čistého zisku o 40,6 % na 2,19 miliardy eur; Škoda Auto zvýšila provozní zisk na 546 milionů eur.
22. května 2025
Volkswagen oznámil restrukturalizační plán s cílem uspořit do roku 2026 deset miliard eur včetně zavírání německých továren a propouštění (oznámeno v souvislosti s výsledky koncernu).
26. května 2025
Německý soud vynesl rozsudky nad čtyřmi bývalými manažery Volkswagenu v kauze Dieselgate: dva dostali nepodmíněné tresty a dva podmíněné.
30. září 2025
Jozef Baláž byl oznámen jako nový vedoucí oddělení Komunikace ve Škoda Auto; Tomáš Kotera odchází po více než 25 letech a přestupuje do Czechoslovak Group jako ředitel komunikace a marketingu (oznámeno oficiálně).
1. října 2025
Czechoslovak Group oznámila rozšíření představenstva o dvě členky a přivítala Tomáše Koteru jako nového ředitele komunikace a marketingu; holding zveřejnil také hospodářské výsledky (čistý zisk 526,1 mil. eur).
Profil
Volkswagen: Mistr lidových vozů s bohatou historií a globálním dosahem

Volkswagen AG, známý jako VW, je přední německá automobilka se sídlem ve Wolfsburgu, která vznikla v roce 1937 s posláním vyrábět dostupný lidový vůz pro široké vrstvy obyvatelstva.

Značka Volkswagen proslula ikonickými modely jako Brouk, Golf, Passat či Transporter, které se staly v různých obdobích základem jejího úspěchu a masové motorizace. Firma prošla dlouhým vývojem od válečné produkce přes rozsáhlou expanzi, vývoj nových modelů až po současné snahy o přechod k elektromobilitě, kde představila například elektromobil ID.3.

Volkswagen Group je globální koncern s rozsáhlými výrobními závody nejen v Německu, ale také v Argentině, Číně, Mexiku, Brazílii či dalších zemích, a vlastní několik známých automobilek včetně Škody Auto či Audi. V minulosti čelil i skandálu s falšováním emisí, který výrazně zasáhl jeho image i vedení firmy.

Dnes Volkswagen nabízí širokou škálu modelů od malých městských vozů až po luxusní sedan či užitkové dodávky. Je jednou z největších světových automobilek, jejíž tradice, inovace a přizpůsobení trhu ji udržují v popředí automobilového průmyslu.

Volkswagen

značka automobilů Volkswagen AG

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Volkswagen_logo_2019.svg


Země: Německo

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Wolfsburg_VW-Werk.jpg

Založil: German Labor Front

CEO: Thomas Schäfer (1. července 2022 - dosud)

Sídlo: Wolfsburg

Výnosy: 322.28 mld. (2023)

Čistý zisk: 17.93 mld. (2023)

Web: https://www.vw.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Důsledky Dieselgate a současné změny ve Volkswagen/Škoda/Czechoslovak Group
Škoda Auto

český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Škoda_nieuw.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Škoda_nové_sídlo.jpg

Založil: Václav Laurin

CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)

IČO: 00177041

DIČ: CZ00177041

Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)

Sídlo: Mladá Boleslav

Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)

Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)

Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)

Web: https://www.skoda-auto.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Czechoslovak Group

firma v České republice

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/Czechoslovak_Group_logo_2023.svg


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/CSG_sidlo2024.jpg

Založil: Jaroslav Strnad

CEO: Michal Strnad (2015 - dosud)

IČO: 03472302

Zaměstnanci: 5.72 (31. prosince 2023)

Sídlo: Praha (1. dubna 2024 - dosud)

Výnosy: 1.73 mld. (2023)

Čistý zisk: 210.21 mil. (2023)

Bilance: 3.35 mld. (31. prosince 2023)

Web: http://czechoslovakgroup.cz

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:48:22