Rostoucí náklady a strategie automobilového průmyslu

Volvo rozvíjí servis a opravy baterií elektromobilů se čtyřletou zárukou

Mizící téma o odvětví a firmě

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Volvo zřizuje čtyři specializovaná centra pro opravy a repas baterií elektromobilů a nabízí k nim čtyřletou záruku; firma tvrdí, že repase snižuje náklady i ekologický dopad a zvyšuje jistotu zákazníků[3].

Celkově rostoucí náklady tlačí automobilky i fleetové služby k hledání úspor: automobilky prodávají více vozidel autopůjčovnám a státní správě za nízké marže, což snižuje jejich ziskovost[2], a firmy spravující flotily využívají telematiku a digitální nástroje ke snížení provozních nákladů[1].

V Česku roste zájem o elektromobily, jejich podíl je však stále nižší než v západní Evropě; nové služby pro baterie (opravy, repase, delší záruky) mohou snížit celkové náklady vlastnictví a podpořit přijetí EV, což doplňuje dřívější strategie zaměřené na úspory provozních nákladů[1][3].

Zdroje:

  1. Baterie elektroaut nejsou strašák, jdou opravovat

  2. Autopůjčovny i státní správa. Umělé registrace aut kosí marže německým automobilkám

  3. Inflační tlaky na zákaznické flotily dokážeme zmírnit, říká generální ředitel Drivalia Lease

Nejnovější
Volvo rozvíjí servis a opravy baterií elektromobilů se čtyřletou zárukou
01. 10. 2025: Volvo opravuje a repasuje baterie elektromobilů ve čtyřech specializovaných centrech, čímž výrazně snižuje náklady i ekologický dopad a nabízí zákazníkům jistotu díky originálním zárukám.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Volkswagen (koncern)

Koncern čelí výraznému poklesu zisků a provozních marží, protože velká část produkce je prodávána s výraznými slevami do fleetů a autopůjčoven.

Německé automobilky (Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz)

Celé odvětví čelí klesajícím maržím kvůli velkým prodejům do fleetů s nízkými slevami, stagnující poptávce a konkurenci čínských výrobců.

Dodavatelé komponent pro tradiční spalovací motory

Přechod k elektromobilitě snižuje poptávku po dílech pro spalovací motory; firmy čelí ztrátě zakázek a nutnosti transformace či zániku.

Drivalia Lease

Rozšíření služeb (telematika, DriverPass, elektromobilita, autopůjčovny, bankovní služby) zvyšuje obchodní příležitosti a zlepšuje konkurenceschopnost firmy.

Firmy provozující flotily / operativní leasingy (firemní zákazníci)

Rostoucí inflace, vyšší ceny vozů a provozu, nedostatek nových aut a vyšší splátky zvyšují pořizovací a provozní náklady flotil.

Volvo (bateriová servisní strategie)

Repas a servis baterií snižuje náklady, zvyšuje důvěru zákazníků a podporuje cirkulární ekonomiku, zlepšuje zůstatkové hodnoty vozů.

České automobilky (Škoda, Hyundai, Toyota)

Mají příležitost růstu produkce elektromobilů, ale čelí rizikům z transformace trhu, vyšších investic a závislosti na zahraniční poptávce.

Autobazary a sekundární trh s ojetými elektromobily

Rostoucí nabídka z operativních leasingů může rozšířit trh, ale potíže s rychlým morálním zastaráváním baterií a nejistotou zůstatkových hodnot zvyšují riziko a délku prodeje.

Kontext
Dříve jsme psali...
Německé automobilky prodávají stále více aut autopůjčovnám a státní správě za nízké marže
Německé automobilky prodávají stále více aut autopůjčovnám a státní správě za nízké marže, což výrazně snižuje jejich ziskovost.  Kdo na slevách vydělá?
Šéf Drivalia Lease: Firmy bojují s rostoucími náklady na vozové parky
Firmy využívají digitální nástroje a telematiku k optimalizaci nákladů na provoz vozových parků v době rostoucí inflace.  Úspory ve flotile
Profil
Volvo Group – švédský lídr v těžké dopravě a strojírenství

Volvo Group je švédský výrobce nákladních automobilů, autobusů, stavebních strojů, lodních motorů, leteckých motorů a komponentů pro raketové motory, který působí jako rozsáhlá průmyslová skupina se sídlem v Göteborgu.

Společnost byla založena 14. dubna 1927 oddělením od Svenska Kullager Fabriken AB; první osobní vůz sjel z linky téhož roku a první nákladní automobil (Series 1) byl představen v lednu 1928. Skupina se od roku 1944 prezentuje jako Volvo a postupně rozšířila výrobu o autobusy (první B1 v roce 1934), lodní motory (odkoupením Pentaverken v roce 1935) i letecké motory.

Volvo klade důraz na bezpečnost, trvanlivost a kvalitu; mezi historické milníky patří zavedení naftového motoru v roce 1946, turbodmychadel od roku 1954, kabiny Globetrotter (1977) a úspěšný model nákladních vozů FH12/16 (1993). Skupina dále rozšiřovala působnost akvizicemi, například Renault Trucks a Mack Trucks v roce 2001, a provozuje řadu divizí včetně Volvo Trucks, Volvo Buses, Volvo Construction Equipment, Volvo Penta, Volvo Aero a Volvo Financial Services.

Volvo Group je také vlastníkem části ochranné známky Volvo; od roku 2010 je divize osobních vozů Volvo Cars vlastněna čínskou automobilkou Geely. Skupina se z malé místní firmy vyvinula v jednoho z největších světových výrobců nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů a zároveň poskytovatele finančních služeb.

Jak šel čas
Historický kontext
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Repase je technologický postup, který vrací opotřebovanou nebo poškozenou věc do původního, nebo alespoň použitelného stavu. Jde o komplexní formu opravy, která často zahrnuje výměnu poškozených součástí, jejich čištění a testování.

⚙️
Jak to funguje

Technik obvykle provede demontáž dílu, prověří opotřebené části a vymění vadné součástky za nové nebo repasované. Proces repase zahrnuje také obnovení správného uspořádání součástí, například opětovnou montáží nebo slepením. Následně se provádí testování, aby se zajistilo, že opravený díl splňuje požadované standardy výkonu a bezpečnosti.

🎯
Proč je to důležité

Repase je důležitá pro snížení množství odpadu a emisí, což je důvod, proč EU zavádí takzvané 'právo na opravu'. U složitých výrobků, jako jsou automobily, je však repase komplikována. Často je problém v nepřístupnosti k technickým datům, což brání provedení kvalitní a bezpečné opravy.

💡
Co to je

Elektromobil je auto, které místo benzínu nebo nafty jezdí na elektřinu uloženou v baterii. Tyto baterie se dají nabíjet doma ze zásuvky nebo na speciálních dobíjecích stanicích. Elektromobily nemají spalovací motor a díky tomu neprodukují výfukové plyny.

⚙️
Jak to funguje

Elektromobil má elektromotor poháněný energií z baterie, která se nabíjí elektřinou. Čím větší baterie, tím dál elektromobil ujede na jedno nabití (dojezd). Dobíjení je možné pomalé doma, nebo rychlé na speciálních stanicích, které dobijí auto za desítky minut. Moderní elektromobily umí i vracet energii zpět do elektrické sítě či napájet domácnost.

🎯
Proč je to důležité

Elektromobily pomáhají snižovat znečištění vzduchu a závislost na fosilních palivech, což prospívá životnímu prostředí. I když jsou zatím dražší, díky levnější elektřině a nižším nákladům na provoz mohou ušetřit peníze. Výroba elektromobilů má vyšší emise, ale během užívání celkově méně zatěžují planetu než auta se spalovacím motorem.

Otestujte se
Kvíz: Volvo — repase baterií, náklady a dopady na flotily
Volvo

švédský průmyslový podnik

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Volvo-Spread-Word-Mark-Black.svg


Země: Švédsko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Volvo_Powertrain.jpg

Založil: SKF

CEO: Martin Lundstedt

Zaměstnanci: 94.91 (2016)

Sídlo: Göteborg

Web: https://www.volvogroup.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:46:29