Konflikt mezi Promet Group a vedením Tatry Trucks
Promet Group odmítá investiční plán Tatry Trucks kvůli ztrátě důvěry ve vedení
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Strojírenská skupina Promet Group, která vlastní 35 % akcií společnosti Tatry Trucks, odmítá investiční plán navržený vedením automobilky. Promet kritizuje způsob komunikace a nedostatečné podklady k investici, což vedlo ke ztrátě důvěry ve vedení Tatry. V rámci managementu Tatry panují spory ohledně směřování a investic, přičemž hlavní akcionář, Czechoslovak Group, držící 65 % akcií, je vyzýván k diskusi o dalším rozvoji firmy. Tento konflikt se odehrává na pozadí růstu tržeb Tatry, která loni prodala 1548 vozů a dosáhla tržeb ve výši 9,67 miliardy korun.
Zdroje:
Promet Group odmítá investiční plán Tatry Trucks kvůli ztrátě důvěry ve vedení

Kdo si polepší, kdo tratí?
Promet Group
Minoritní akcionář Promet Group ztratil důvěru v vedení Tatry a blokuje schválení klíčového investičního plánu, což zvyšuje riziko vleklých sporů a tlaku na prodej podílu.
Tatra Trucks
Automobilka čelí blokaci navýšení kapitálu a sporům akcionářů, které ohrožují realizaci investic a zvyšují riziko, že se nepodaří zdvojnásobit výrobu či odstranit výrobně-logistické problémy. Provozní omezení a nejasné rozhodování akcionářů mohou brzdit další růst a získávání zakázek.
Czechoslovak Group (CSG)
Majoritní vlastník má možnost výrazně posílit kontrolu nad Tatrou (nabídkou odkupu podílu Prometu) a tím prosadit vlastní investiční plány, což by zvýšilo vliv CSG na strategii a obchodní toky firmy. Současně ale konfrontace s minoritním vlastníkem zvyšuje reputační a právní rizika pro skupinu.
Denisa Materová
Jako představitelka Prometu čelí politickému a byznysovému tlaku po blocích proti navýšení kapitálu a byla dříve odvolána z dozorčí rady; její kroky vyvolaly silnou obžalobu ze strany majoritního vlastníka. Konflikt ohrožuje její schopnost ovlivňovat řízení Tatry a může zhoršit reputaci i vyjednávací pozici Prometu.
STV Invest
Vstup STV jako strategického partnera Prometu zvyšuje jeho váhu v akcionářské struktuře Tatry a potenciálně rozšiřuje přístup k obranným zakázkám a know‑how, zároveň však působí jako další zdroj napětí s CSG. Dopad závisí na schválení antimonopolním úřadem a další spolupráci s majoritním vlastníkem.
Ministerstvo obrany (stát)
Změny v dodavatelském řetězci a zapojení prostředníků do obranných kontraktů zvyšují riziko ztráty transparentnosti a možných finančních dopadů na státní zakázky. Spor akcionářů Tatry může vést k nejistotě v dodávkách a narušit vztahy s klíčovým odběratelem.
Zaměstnanci Tatra Trucks
Spory akcionářů, nejistota ohledně investic a výrobně‑logistické potíže zvyšují riziko narušení produkce a mohou ovlivnit zaměstnanost i pracovní podmínky ve firmě zaměstnávající přes 1800 lidí. Dlouhodobá paralýza rozhodování zhoršuje předpoklady pro tvorbu nových pracovních míst plánovaných investicemi.
Dříve jsme psali...
Tatra — kopřivnická legenda těžkých a vojenských vozů
TATRA TRUCKS a.s. je tradiční český výrobce nákladních, vojenských a speciálních automobilů se sídlem v Kopřivnici. Firma má kořeny v dílně Ignáce Šustaly z roku 1850 a patří mezi nejstarší automobilky na světě – první automobil NW Präsident vznikl v Kopřivnici už v roce 1897. Většinovým vlastníkem podniku je od roku 2013 holding Czechoslovak Group.
Společnost se dnes specializuje na těžké terénní nákladní vozy, armádní a speciální podvozky. Mezi současné modely patří Tatra Phoenix (civilní nákladní vůz), Tatra Tactic (střední armádní či civilní vůz) a Tatra Force (těžký armádní nebo civilní vůz). V Kopřivnici se finalizují podvozky a vyrábějí hlavní konstrukční skupiny včetně motorů, převodovek a kabin.
Tatra proslula technickými novinkami, především koncepcí s centrální nosnou rourou (páteřový rám), nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami a použitím vzduchem chlazených motorů; autorem mnoha řešení byl konstruktér Hans Ledwinka. Historie firmy vede od výroby kočárů přes železniční vozy k automobilům, v meziválečném období výrazně zaujala aerodynamickým modelem Tatra 77. Po znárodnění po druhé světové válce se podnik orientoval zejména na těžké nákladní vozy (např. Tatra 111) a v letech po roce 1989 prošel složitou privatizací a několika změnami vlastníků. Po restrukturalizaci v roce 2013 nastal obrat výroby: 763 vyrobených vozidel v roce 2013, 850 v roce 2014 a 858 v roce 2015; v roce 2014 firma uvedla na trh verzi Euro VI modelu Phoenix.
Tatra si vybudovala silné jméno i díky závodním úspěchům v dálkových soutěžích, zejména v Rallye Dakar, kde se proslavil Karel Loprais. Zkušenosti z extrémního nasazení používá společnost pro zkoušení agregátů a zdokonalování sériových vozidel a nadále spolupracuje se závodními týmy a podporuje privátní projekty vycházející z tatrováckých podvozků.
Kvíz: Spor akcionářů kolem Tatra Trucks
Tatra Trucks
česká automobilka
Země: Česko
Založil: Ignác Šustala
IČO: 01482840
Zaměstnanci: 1.85 (leden 2023)
Sídlo: Kopřivnice
Výnosy: 9.09 mld. (leden 2023)
Čistý zisk: 25.66 mil. (leden 2023)
Bilance: 8.77 mld. (31. prosince 2023)
Web: http://www.tatra.cz
Data pocházejí z datové položky WikiData
Promet Group
firma v České republice
Země: Česko
CEO: Hana Materová (2022 - dosud)
IČO: 25892975
Zaměstnanci: 3.43 (2017)
Sídlo: Ostrava
Výnosy: 7.15 mld. (leden 2017)
Čistý zisk: 428.02 mil. (leden 2017)
Bilance: 5.94 mld. (31. prosince 2017)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:34:01