Krize nájemního bydlení v Česku a státní podpora
V Mladé Boleslavi je nájemné vysoké jako v Brně podle ministerstva financí
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Krize nájemního bydlení v Česku nadále přetrvává, kdy nájemné v českých městech vzrostlo za poslední tři roky až o čtvrtinu, což vedlo k tomu, že počet příjemců příspěvku na bydlení dosáhl 296 tisíc domácností[2]. V Mladé Boleslavi dosahuje nájemné u starších dvoupokojových bytů stejné výše jako v Brně[4].
Jako odpověď na rostoucí krizi se vláda rozhodla od příštího roku zavést systém garancí za neplacení nájemného pro sociálně slabší občany. Tento program pomůže přibližně 14 tisícům rodin, přičemž majitelé bytů budou mít nárok na roční garance až do výše 100 000 korun na jeden byt, s vyššími částkami v Praze a Brně[1]. Podpora státu zahrnuje také příspěvky na asistenty a správu bytů, přičemž žadatelé musí splnit přísnější podmínky a zpočátku mohou poskytovat maximálně deset bytů[1].
Nově schválené opatření umožní od pololetí roku 2026 více domácnostem získat nárok na podporu v bydlení díky zvýšení příjmové hranice na 1,6násobek životního minima[3], což by mělo rozšířit počet příjemců této podpory a tím zmírnit rozsah problému u sociálně slabších skupin obyvatelstva.
Zdroje:
V Mladé Boleslavi je nájemné vysoké jako v Brně podle ministerstva financí

Přehled citací
Norma pomůže 14 tisícům rodinám ročně
Měl by fungovat garanční fond, kdy byste svěřil byt například obci, která by vám zajistila nájemníky a příjem
Systém garancí vítáme. Máme s ním dobré zkušenosti například z Prahy, kde funguje Městská nájemní agentura
Kdo si polepší, kdo tratí?
Sociálně slabé domácnosti (matky samoživitelky, senioři, oběti domácího násilí)
Nový systém garancí, příspěvků a asistence má snížit riziko ztráty bydlení a rozšířit přístup k podpoře pro řadu ohrožených domácností. Opatření cílí zejména na lidi v bytové nouzi a na ty, kterým hrozí ztráta bydlení.
Obce (municipality)
Obce získají kontaktní místa a dotace/garance k řešení bytové nouze, ale také novou administrativní zátěž a povinnost řídit programy podpory bydlení. Změny budou vyžadovat kapacity pro poradenská místa a koordinaci s úřady práce.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
MMR je autorem programu garancí a podpory dostupného nájemního bydlení, získává nástroje k cílené intervenci, ale zároveň naráží na rozpočtová omezení a politické korekce návrhu. Implementace vyžaduje zdroje na provoz kontaktních míst a garanční mechanismy.
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV)
MPSV rozšiřuje přístup k příspěvkům a upravuje podmínky (normativy, příjmové limity), čímž bezprostředně zvyšuje ochranu před ztrátou bydlení pro více domácností, ale naráží na administrativní překážky v praxi. Úřady práce budou hrát roli v ověřování nároků a pořadnících žádostí.
Soukromí pronajímatelé
Majitelé soukromých bytů mohou získat motivaci pronajímat sociálně slabším díky státním garancím za nezaplacené nájemné, zároveň ale podmínky a limity garancí omezují atraktivitu zapojení. Povinnosti a podmínky (registrace, praxe) sníží univerzální přístup soukromých vlastníků.
Developeři a institucionální investoři (soukr. developeři)
Programy dotací a zvýhodněných úvěrů mohou vytvořit nové zakázky a projekty dostupného bydlení, ale relativně malé alokace a podmínky (často malé projekty, omezení dotací) brání masivnímu zapojení velkých developerů. Někteří developeři proto program považují za nedostatečný pro své standardní projekty.
Hlavní město Praha / Městská nájemní agentura (příklad obecního provozu)
Pražské zkušenosti s městskou nájemní agenturou ukazují model, který program může rozšiřovat: městské mechanismy dokáží poskytovat garance a rychlé umístění, ale dosavadní kapacity jsou malé vůči rozsahu poptávky. Město tak může být klíčovým provozovatelem pilotních řešení.
Státní fond podpory investic (SFPI) / veřejné finanční nástroje
SFPI a obdobné veřejné instituce poskytují dotace a zvýhodněné úvěry (programy Dostupné bydlení), což umožní financovat část výstavby dostupných nájemních bytů a snížit investiční riziko. Efekt závisí na výši alokace a schopnosti čerpat prostředky včas.
Dříve jsme psali...
Vláda schválila zvýšení příjmového limitu pro pomoc s bydlením od pololetí 2026

Vládní strany čelí kritice za neřešení krize nájemního bydlení před říjnovými volbami

Stát bude ručit majitelům bytů za neplatiče nájemného až do výše 100 tisíc korun ročně

1,6 mil.
Až 1,6 mil. ohrožených
(19. 5. 2025)
67 000 Kč
Max. garance (obecní)
(19. 5. 2025)
92 000 Kč
Příspěvek na asistenta
(19. 5. 2025)
1,6×
Nový příjmový limit 1,6×
(20. 8. 2025)
1,94 mld Kč/měs
Výdaje na dávky/měs
(13. 6. 2025)
150–350 Kč/m2
Nájem 2+kk (Kč/m2)
(3. 9. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Stát zavádí garance za nezaplacené nájemné a rozšiřuje podporu bydlení
Srovnání před a po
Nebyla definována konkrétní státní úprava garancí
Stát poskytuje garance: v Praze až 67 000 Kč/rok pro obecní byty a 46 000 Kč/rok pro zprostředkované byty; v ostatních městech nižší částky
Centrálně financovaná asistence a příspěvky na správu nebyly konkrétně nastaveny
Zaveden příspěvek na asistenta 92 000 Kč/rok a příspěvek na správu bytu 13–21 tis. Kč podle počtu spravovaných bytů
Nárok byl definován limitem 1,43× životního minima
Nařízení zvyšuje hranici pro nárok na 1,6× životního minima (odhad 300–350 tis. domácností může mít nárok)
První rok bylo plánováno v rozpočtu 186 milionů Kč
V dalších letech jsou očekávané náklady vyšší – přes 1 miliardu Kč ročně
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Petr Kulhánek
šéf resortu"Norma pomůže 14 tisícům rodinám ročně"

Roman Huječek
z ministerského oddělení legislativy"Poradí jim s placením nájmu nebo pomůže řešit sousedské spory"

Roman Huječek
z ministerského oddělení legislativy"Obec zaplatí dluhy za nájemce a následně využije příspěvek"

Roman Huječek
z ministerského oddělení legislativy"Tyto výdaje zahrnují například komunikaci s podporovanou osobou, plnění informačních a jiných povinností nebo placení pojistného"

Roman Huječek
z ministerského oddělení legislativy"Při větším množství bytů totiž dokáže náklady na jejich správu výrazně snížit"

Eliška Olšáková
předsedkyně Sdružení místních samospráv"V případě garancí ukáže až praxe, zda se jedná o správně nastavené výše"

Ivan Bartoš
ministr pro místní rozvoj"Měl by fungovat garanční fond, kdy byste svěřil byt například obci, která by vám zajistila nájemníky a příjem"

Barbora Bírová
ředitelka Platformy pro sociální bydlení"Systém garancí vítáme"

Kristýna Andrlová
vedoucí Městské nájemní agentury"Nejčastějšími klienty jsou lidé v neúplných rodinách, typicky samoživitelé nebo senioři"

Jakub Zámyslický
expert na nemovitostní právo, Rowan Legal"Mohou přispět ke zvýšení zájmu majitelů pronajímat byty sociálně slabším osobám"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: Krize nájemního bydlení v Česku
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 6:08:42