Krize nájemního bydlení v Česku a státní podpora

V Mladé Boleslavi je nájemné vysoké jako v Brně podle ministerstva financí

Mizící téma o společenských pravidlech a krizi

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Krize nájemního bydlení v Česku nadále přetrvává, kdy nájemné v českých městech vzrostlo za poslední tři roky až o čtvrtinu, což vedlo k tomu, že počet příjemců příspěvku na bydlení dosáhl 296 tisíc domácností[2]. V Mladé Boleslavi dosahuje nájemné u starších dvoupokojových bytů stejné výše jako v Brně[4].

Jako odpověď na rostoucí krizi se vláda rozhodla od příštího roku zavést systém garancí za neplacení nájemného pro sociálně slabší občany. Tento program pomůže přibližně 14 tisícům rodin, přičemž majitelé bytů budou mít nárok na roční garance až do výše 100 000 korun na jeden byt, s vyššími částkami v Praze a Brně[1]. Podpora státu zahrnuje také příspěvky na asistenty a správu bytů, přičemž žadatelé musí splnit přísnější podmínky a zpočátku mohou poskytovat maximálně deset bytů[1].

Nově schválené opatření umožní od pololetí roku 2026 více domácnostem získat nárok na podporu v bydlení díky zvýšení příjmové hranice na 1,6násobek životního minima[3], což by mělo rozšířit počet příjemců této podpory a tím zmírnit rozsah problému u sociálně slabších skupin obyvatelstva.

Zdroje:

  1. Pozdě a málo. Až budou vládní strany přemýšlet, proč prohrály volby, ať se podívají, co (ne)udělaly s nájemním bydlením

  2. Cena za bydlení v cizím. V Mladé Boleslavi je nájemné vysoké jako v Brně

  3. Záruka za neplatiče nájemného. Stát dá na garance za dluhy desítky tisíc korun na jeden byt

  4. Záruka za neplatiče nájemného. Stát dá na garance za dluhy desítky tisíc korun na jeden byt

Nejnovější
V Mladé Boleslavi je nájemné vysoké jako v Brně podle ministerstva financí
03. 9. 2025: V Mladé Boleslavi dosahuje nájemné u starších dvoupokojových bytů stejné výše jako v Brně.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
19. května 2025
Norma pomůže 14 tisícům rodinám ročně
2 Vysoký dopad
6. června 2023
Měl by fungovat garanční fond, kdy byste svěřil byt například obci, která by vám zajistila nájemníky a příjem
3 Střední dopad
6. června 2023
Systém garancí vítáme. Máme s ním dobré zkušenosti například z Prahy, kde funguje Městská nájemní agentura
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Sociálně slabé domácnosti (matky samoživitelky, senioři, oběti domácího násilí)

Nový systém garancí, příspěvků a asistence má snížit riziko ztráty bydlení a rozšířit přístup k podpoře pro řadu ohrožených domácností. Opatření cílí zejména na lidi v bytové nouzi a na ty, kterým hrozí ztráta bydlení.

Obce (municipality)

Obce získají kontaktní místa a dotace/garance k řešení bytové nouze, ale také novou administrativní zátěž a povinnost řídit programy podpory bydlení. Změny budou vyžadovat kapacity pro poradenská místa a koordinaci s úřady práce.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)

MMR je autorem programu garancí a podpory dostupného nájemního bydlení, získává nástroje k cílené intervenci, ale zároveň naráží na rozpočtová omezení a politické korekce návrhu. Implementace vyžaduje zdroje na provoz kontaktních míst a garanční mechanismy.

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV)

MPSV rozšiřuje přístup k příspěvkům a upravuje podmínky (normativy, příjmové limity), čímž bezprostředně zvyšuje ochranu před ztrátou bydlení pro více domácností, ale naráží na administrativní překážky v praxi. Úřady práce budou hrát roli v ověřování nároků a pořadnících žádostí.

Soukromí pronajímatelé

Majitelé soukromých bytů mohou získat motivaci pronajímat sociálně slabším díky státním garancím za nezaplacené nájemné, zároveň ale podmínky a limity garancí omezují atraktivitu zapojení. Povinnosti a podmínky (registrace, praxe) sníží univerzální přístup soukromých vlastníků.

Developeři a institucionální investoři (soukr. developeři)

Programy dotací a zvýhodněných úvěrů mohou vytvořit nové zakázky a projekty dostupného bydlení, ale relativně malé alokace a podmínky (často malé projekty, omezení dotací) brání masivnímu zapojení velkých developerů. Někteří developeři proto program považují za nedostatečný pro své standardní projekty.

Hlavní město Praha / Městská nájemní agentura (příklad obecního provozu)

Pražské zkušenosti s městskou nájemní agenturou ukazují model, který program může rozšiřovat: městské mechanismy dokáží poskytovat garance a rychlé umístění, ale dosavadní kapacity jsou malé vůči rozsahu poptávky. Město tak může být klíčovým provozovatelem pilotních řešení.

Státní fond podpory investic (SFPI) / veřejné finanční nástroje

SFPI a obdobné veřejné instituce poskytují dotace a zvýhodněné úvěry (programy Dostupné bydlení), což umožní financovat část výstavby dostupných nájemních bytů a snížit investiční riziko. Efekt závisí na výši alokace a schopnosti čerpat prostředky včas.

Kontext
Dříve jsme psali...
Vláda schválila zvýšení příjmového limitu pro pomoc s bydlením od pololetí 2026
Nárok na podporu v bydlení získá více domácností díky zvýšení příjmové hranice na 1,6násobek životního minima.  Kdo nově dosáhne na pomoc?
Vládní strany čelí kritice za neřešení krize nájemního bydlení před říjnovými volbami
Nájemné v českých městech za tři roky vzrostlo až o čtvrtinu a počet příjemců příspěvku na bydlení dosáhl 296 tisíc domácností.  Proč politici selhali?
Stát bude ručit majitelům bytů za neplatiče nájemného až do výše 100 tisíc korun ročně
Vláda schválila konkrétní výši garancí pro majitele bytů, kteří je pronajmou sociálně slabším, včetně příspěvků na asistenty a správu bytů.  Kolik dostanete garantováno?
Fakta
📊

1,6 mil.

Až 1,6 mil. ohrožených
(19. 5. 2025)

💰

67 000 Kč

Max. garance (obecní)
(19. 5. 2025)

💰

92 000 Kč

Příspěvek na asistenta
(19. 5. 2025)

📊

1,6×

Nový příjmový limit 1,6×
(20. 8. 2025)

💰

1,94 mld Kč/měs

Výdaje na dávky/měs
(13. 6. 2025)

💰

150–350 Kč/m2

Nájem 2+kk (Kč/m2)
(3. 9. 2025)

Události
Co a kdy?
říjen 2024
Spuštění programu Dostupné nájemní bydlení.
Co to znamená
Co se děje

Stát zavádí garance za nezaplacené nájemné a rozšiřuje podporu bydlení

Srovnání před a po
💰 Garance za nezaplacené nájemné
PŘED

Nebyla definována konkrétní státní úprava garancí

PO

Stát poskytuje garance: v Praze až 67 000 Kč/rok pro obecní byty a 46 000 Kč/rok pro zprostředkované byty; v ostatních městech nižší částky

📋 Asistence a správa bytů
PŘED

Centrálně financovaná asistence a příspěvky na správu nebyly konkrétně nastaveny

PO

Zaveden příspěvek na asistenta 92 000 Kč/rok a příspěvek na správu bytu 13–21 tis. Kč podle počtu spravovaných bytů

💰 Příjmová hranice nároku na podporu
PŘED

Nárok byl definován limitem 1,43× životního minima

PO

Nařízení zvyšuje hranici pro nárok na 1,6× životního minima (odhad 300–350 tis. domácností může mít nárok)

💰 Roční náklady programu
PŘED

První rok bylo plánováno v rozpočtu 186 milionů Kč

PO

V dalších letech jsou očekávané náklady vyšší – přes 1 miliardu Kč ročně

Klíčové postavy
👤
Marian Jurečka
Ministr práce — uvedl zvýšení příjmové hranice pro nárok na podporu
🏛️
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Připravilo konkrétní nastavení garancí a systém podpory bydlení
🏛️
Vláda ČR
Schválila nastavení garancí, příspěvků a rozpočtové odhady programu
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Petr Kulhánek
Petr Kulhánek
šéf resortu

"Norma pomůže 14 tisícům rodinám ročně"

Roman Huječek
Roman Huječek
z ministerského oddělení legislativy

"Poradí jim s placením nájmu nebo pomůže řešit sousedské spory"

Roman Huječek
Roman Huječek
z ministerského oddělení legislativy

"Obec zaplatí dluhy za nájemce a následně využije příspěvek"

Roman Huječek
Roman Huječek
z ministerského oddělení legislativy

"Tyto výdaje zahrnují například komunikaci s podporovanou osobou, plnění informačních a jiných povinností nebo placení pojistného"

Roman Huječek
Roman Huječek
z ministerského oddělení legislativy

"Při větším množství bytů totiž dokáže náklady na jejich správu výrazně snížit"

Eliška Olšáková
Eliška Olšáková
předsedkyně Sdružení místních samospráv

"V případě garancí ukáže až praxe, zda se jedná o správně nastavené výše"

Ivan Bartoš
Ivan Bartoš
ministr pro místní rozvoj

"Měl by fungovat garanční fond, kdy byste svěřil byt například obci, která by vám zajistila nájemníky a příjem"

Barbora Bírová
Barbora Bírová
ředitelka Platformy pro sociální bydlení

"Systém garancí vítáme"

Kristýna Andrlová
Kristýna Andrlová
vedoucí Městské nájemní agentury

"Nejčastějšími klienty jsou lidé v neúplných rodinách, typicky samoživitelé nebo senioři"

Jakub Zámyslický
Jakub Zámyslický
expert na nemovitostní právo, Rowan Legal

"Mohou přispět ke zvýšení zájmu majitelů pronajímat byty sociálně slabším osobám"

Jak šel čas
Historický kontext
📈
1. ledna 2011
Zahájení deregulace nájemného na většině území ČR (konec jednotného režimu regulovaných nájmů)
Podle kontextových textů šla od ledna 2011 řada oblastí z regulovaného nájemného do smluvního/režimu tržního nájemného; ministerstvo připravovalo cenové mapy a soudní metodiky pro určení místně obvyklého nájemného.
Deregulace podle článku postihla stovky tisíc domácností a způsobila sbližování regulovaného a tržního nájemného; otevřela potřebu státní podpory nájemníků a diskusi o příspěvcích na bydlení.
Deregulace se podle zdroje měla dotknout přibližně 450 tisíc domácností.
📈
1. ledna 2013
Další etapa deregulace nájemného — uvolnění regulace v zbývajících částech (včetně širších krajských center a Prahy v plném rozsahu)
Články popisují etapický konec regulace nájemného, kdy po roce 2011 následovala úplná deregulace i v dalších krajských městech a v Praze od roku 2013; soudy a úřady měly využívat cenové mapy a znalecké posudky.
Dokončení deregulace změnilo rámec vzájemných vztahů mezi pronajímatelem a nájemcem a zvýraznilo potřebu mechanismů státní podpory a údajových podkladů o místním nájemném.
Deregulace probíhala etapovitě — první velká vlna od 1. 1. 2011, další kroky včetně Prahy k 1. 1. 2013.
🏛️
rok 2025
MMR plánovalo, že nový zákon o podpoře v bydlení začne platit od roku 2025
V kontextových materiálech ministerstvo pro místní rozvoj představilo návrh zákona o podpoře v bydlení s kontaktními centry, garančním fondem a systémy garancí pro majitele; návrh měl podle článku nabízet i odhadované náklady a rozpočtové položky.
Podle článku měl návrh částečně ulevit lidem v bytové nouzi (v textu se uvádělo, že by měl alespoň zčásti pomoci přibližně 154 tisícům lidí v bytové nouzi a dotknout se zhruba 1,3 milionu osob ohrožených bytovou nouzí); MMR v textu odhadovalo i částky na podporu a garance (v jednom místě je v textu zmíněno např. 227 milionů Kč na garance v ročním odhadu).
V přípravné fázi MMR odhadovalo roční výdaje na podporu a garance (v textu se objevilo číslo necelých 1,5 mld. Kč celkem, z toho 227 mil. Kč na garance — uváděno v kontextovém článku).
🛡️
rok 2026
Vláda schválila nařízení o zvýšení příjmové hranice pro nárok na pomoc s bydlením na 1,6násobek životního minima, s plánovanou účinností v roce 2026.
V aktuálních článcích vláda konkrétně upravila pravidla podpory v bydlení tak, aby více domácností získalo nárok (zvýšení příjmové hranice na 1,6násobek životního minima); souběžně se připravoval systém garancí pro majitele bytů a další podpůrné příspěvky (asistence, správa).
Podle ministra práce Mariana Jurečky by díky tomu mohlo mít na podporu nárok 300 až 350 tisíc domácností, včetně pracujících osob v nevhodných podmínkách.
Zmírnění podmínek má být dalším krokem po dřívějších úpravách pravidel příspěvku na bydlení.
🇪🇺
rok 2030
Schválení možnosti financovat dostupné nájemní bydlení z veřejných zdrojů až do roku 2030 (rozhodnutí Evropské komise)
Kontextové články uvádějí, že Evropská komise schválila český režim podpory dostupného nájemního bydlení z veřejných prostředků, čímž vznikl právní rámec pro dotace i zvýhodněné úvěry na výstavbu dostupných bytů.
Podle textů rozhodnutí umožňuje alokovat veřejnou podporu až do hektického horizontu roku 2030 a v daných návrzích se v článcích objevila cifra až 12 miliard Kč na podporu dostupného nájemního bydlení do roku 2030; to otevřelo možnost kombinace dotací a zvýhodněných úvěrů pro obce i developery.
Článek explicitně zmiňuje možnost využít až 12 miliard Kč veřejné podpory na dostupné nájemní bydlení do roku 2030.
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Otestujte se
Kvíz: Krize nájemního bydlení v Česku
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 6:08:42