Xpeng a jeho vstup na český trh

Čínská automobilka Xpeng vstupuje letos do Česka s podporou Volkswagenu

Uzavřené téma o odvětví a ekonomice

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Čínská automobilka Xpeng vstoupila na český trh, kde plánuje do pěti let získat desetiprocentní podíl na trhu elektromobilů, což se rovná zhruba tisíci prodaným autům ročně[1]. Společnost představila tři modely – SUV G6, G9 a sedan P7, které nabízejí dojezd až 570 km a záruku na pět let[1]. Strategickým partnerem je švédská Hedin Mobility Group, která zajišťuje prodej a servis[1].

Šéf Xpengu Brian Gu uvedl, že čínské automobilky díky rychlým inovacím a softwarovému přístupu předbíhají tradiční evropské výrobce, což je klíčové pro globální růst Xpengu[2]. Evropa je pro firmu strategickým regionem, což dokazuje i podpora od Volkswagenu při vstupu na český trh[2].

Zdroje:

  1. Xpeng přichází do Česka. Firma, jejíž akcie drží i VW, chce konkurovat Tesle a získat desetinu trhu

  2. Xpeng přichází do Česka. Firma, jejíž akcie drží i VW, chce konkurovat Tesle a získat desetinu trhu

Nejnovější
Čínská automobilka Xpeng vstupuje letos do Česka s podporou Volkswagenu
26. 6. 2025: Šéf Xpengu Brian Gu popisuje, jak čínské automobilky díky rychlým inovacím a softwarovému přístupu předbíhají tradiční evropské výrobce a proč je Evropa klíčová pro jejich globální růst.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Volkswagen

Volkswagen musí čelit intenzivní konkurenci domácích i čínských elektromobilů na čínském i evropském trhu. Investice do Xpengu a partnerství znamenají snahu udržet konkurenceschopnost, ale propad prodejů a ztráta pozic na trhu jsou značné výzvy.

BYD (Build Your Dreams)

BYD je největším světovým výrobcem elektromobilů, který intenzivně expanduje do Evropy i Česka a plánuje vybudovat vlastní evropskou továrnu. Jeho technologická síla, rozsáhlá nabídka a cenová konkurenceschopnost představují významný tlak na evropské výrobce.

Německé automobilky (industry_group)

Německé automobilky čelí silnému technologickému a cenovému tlaku čínských elektromobilů. Musí proto prolomit svou dosavadní strategii, intenzivně spolupracovat s čínskými výrobci a inovovat v oblasti softwaru i elektromobility.

Xpeng

Xpeng vstupuje na český trh s prémiovými elektroauty a plánuje dlouhodobou expanzi v Evropě, přičemž spolupráce s Volkswagenem přináší technologickou výhodu. Firma navíc plánuje lokální výrobu a rostoucí síť dealerů, což může zásadně ovlivnit automobilový trh v ČR.

MG (SAIC Motor)

Značka MG, původně britská a nyní čínská, dosahuje v Česku vysokých prodejních výsledků a rozšiřuje dealerskou síť. Je populární zejména díky konkurenceschopné ceně a zavedené servisní síti, čímž ohrožuje tradiční evropské značky.

České firmy / spotřebitelé (consumer_group)

Češi postupně přijímají čínské elektromobily, zejména levnější modely, ale stále preferují tradiční značky a mají obavy z kvality a servisu. Výraznou roli v prodejích hrají dotace a důvěra zákazníků po zkušenostech s elektromobily.

České státní instituce (institution)

Stát a městské správy začínají podporovat elektromobilitu, plánují výstavbu nabíjecích stanic a daňové úlevy, což má významně podpořit rozvoj elektromobilů včetně čínských značek na českém trhu.

Louda Auto (company)

Louda Auto jako první velký český dealer podepsal zastoupení pro čínskou značku BYD v Česku, čímž významně podporuje rozšiřování její nabídky na českém trhu a posiluje jejich postavení vůči evropským výrobcům.

Kontext
Dříve jsme psali...
Čínská automobilka Xpeng vstupuje na český trh s podporou Hedin Mobility Group
Xpeng chce v Česku do pěti let získat desetiprocentní podíl na trhu elektromobilů a konkurovat zejména Tesle.  Souboj s Teslou
Fakta
📅

2025-06-24

Vstup Xpeng do Česka
(24. 6. 2025)

📊

10%

Cíl podílu na českém trhu
(24. 6. 2025)

📊

1000 aut/rok

Prodejní cíl v ČR ročně
(24. 6. 2025)

📊

trojciferný růst

Cíl růstu Xpeng v Evropě
(26. 6. 2025)

📊

20-80% za 10 min

Rychlost nabíjení
(24. 6. 2025)

👤

Brian Gu

Místopředseda Xpengu
(26. 6. 2025)

Ještě není...
International Comparison
Jak šel čas
Historický kontext
🚫
2005-2006
První pokusy čínských automobilek proniknout na český trh selhaly kvůli nízké kvalitě a slabému servisu.
Čínské automobilky jako Brilliance, Shuanghuan či Martin Motors se zpočátku neprosadily.
Zabránilo to dřívějšímu úspěšnému vstupu značek z Číny do Evropy.
🚗
2008
Společnost A. Charouz Motors zahajuje prodej čínských vozů Brilliance v ČR s modelem BS4, později plánuje rozšíření nabídky.
Brilliance je představena jako konkurence Škody Octavia.
Začátek oficiální přítomnosti čínských značek na českém trhu.
🚀
září 2017
Čínské automobilky po deseti letech odmlky zvyšují kvalitu vozů a zahajují druhou exportní ofenzivu v Evropě, příkladem je značka Wey od Great Wall Motors.
Dřívější pokusy na přelomu tisíciletí neuspěly kvůli bezpečnostním testům.
Čínské značky začínají být technicky konkurenceschopné.
2017
Škoda Auto představuje v Šanghaji svůj první elektrický prototyp Vision E, chystá sériovou výrobu elektromobilu v Česku na platformě MEB.
Největší česká automobilka vstupuje do éry elektromobility.
Připravuje se na budoucí růst segmentu elektromobilů v ČR.
⚔️
2023
Čínské automobilky demonstrují v Mnichově sílu v elektromobilitě, Evropě zbývá na obranu přibližně pět let.
Čínské značky jako BYD, Nio, Xpeng a další zrychlují expanzi na evropský trh.
Zvyšuje se konkurence a tlak na evropské automobilky a trhy.
🚘
2025
Čínská automobilka Xpeng vstupuje na český trh s modely G6, G9 a P7, plánuje do pěti let získat 10% podíl na trhu elektromobilů v ČR.
Strategickým partnerem je švédská Hedin Mobility Group, která zajišťuje prodej a servis.
Diverzifikace českého trhu elektromobilů a sílící čínský vliv.
🚙
2025
BYD oficiálně vstupuje na český trh prostřednictvím dealera Louda Auto a plánuje otevření přes 30 prodejních míst.
BYD je největší čínský výrobce elektromobilů, který rozšiřuje svoji evropskou síť.
Posilování pozice čínských elektromobilů v ČR.
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Elektromobil je auto, které místo benzínu nebo nafty jezdí na elektřinu uloženou v baterii. Tyto baterie se dají nabíjet doma ze zásuvky nebo na speciálních dobíjecích stanicích. Elektromobily nemají spalovací motor a díky tomu neprodukují výfukové plyny.

⚙️
Jak to funguje

Elektromobil má elektromotor poháněný energií z baterie, která se nabíjí elektřinou. Čím větší baterie, tím dál elektromobil ujede na jedno nabití (dojezd). Dobíjení je možné pomalé doma, nebo rychlé na speciálních stanicích, které dobijí auto za desítky minut. Moderní elektromobily umí i vracet energii zpět do elektrické sítě či napájet domácnost.

🎯
Proč je to důležité

Elektromobily pomáhají snižovat znečištění vzduchu a závislost na fosilních palivech, což prospívá životnímu prostředí. I když jsou zatím dražší, díky levnější elektřině a nižším nákladům na provoz mohou ušetřit peníze. Výroba elektromobilů má vyšší emise, ale během užívání celkově méně zatěžují planetu než auta se spalovacím motorem.

Otestujte se
Kvíz: Vstup čínské automobilky Xpeng na český trh
Hedin Mobility Group

Swedish new and used car dealer

Země: Švédsko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Hedin_Bil,_flagga,_2019.jpg

Sídlo: Mölndal Municipality

Web: https://www.hedinbil.se/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Volkswagen

značka automobilů Volkswagen AG

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Volkswagen_logo_2019.svg


Země: Německo

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Wolfsburg_VW-Werk.jpg

Založil: German Labor Front

CEO: Thomas Schäfer (1. července 2022 - dosud)

Sídlo: Wolfsburg

Výnosy: 322.28 mld. (2023)

Čistý zisk: 17.93 mld. (2023)

Web: https://www.vw.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:39:22