Expanze CATL na evropský trh a problémy s těžbou lithia

CATL pozastavil těžbu lithia v Číně kvůli vypršení licence

Mizící téma o firmě a odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Čínský výrobce baterií CATL, který ovládá 38% podíl světového trhu, oznámil expanzi na evropský trh. Financování expanze je umožněno díky získání více než 100 miliard korun při IPO v Hongkongu[1]. Významná část investic směřuje do nových projektů v Maďarsku a Španělsku, přičemž CATL dodává baterie velkým automobilkám, jako jsou Tesla, Volkswagen, Ford a BMW[1]. Dále představili baterie umožňující dojezd 800 km s dobíjením za 15 minut[1].

V srpnu společnost CATL pozastavila těžbu lithia v Číně kvůli vypršení licence, což vedlo k výraznému růstu cen suroviny na světových trzích a k růstu cen akcií producentů[2]. Tyto události přinášejí výzvy a potenciální dopady na finanční strategie společnosti a mohou ovlivnit její budoucí plány expanze do Evropy.

Zdroje:

  1. Konec hořké pachuti investorů vůči elektromobilitě? Čínský CATL má za sebou největší IPO letoška, peníze potečou do Evropy

  2. Konec hořké pachuti investorů vůči elektromobilitě? Čínský CATL má za sebou největší IPO letoška, peníze potečou do Evropy

Nejnovější
CATL pozastavil těžbu lithia v Číně kvůli vypršení licence
11. 8. 2025: Pozastavení těžby lithia firmou CATL vedlo k prudkému růstu cen suroviny i akcií producentů po celém světě.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

CATL

IPO a plánované financování expanze zvýší likviditu firmy a umožní další budování výrobních kapacit v Evropě, což posiluje její globální pozici.

Evropské automobilky

Silná čínská dominance v oblasti bateriových článků a tlak na ceny zvyšují konkurenční riziko pro evropské výrobce aut a mohou poškodit jejich marže i dodavatelské řetězce. Potřeba rychlých investic do bateriové výroby zvyšuje strategický tlak na evropské koncerny.

Evropský bateriový průmysl

Evropa má v globální produkci baterií zanedbatelný podíl, což znevýhodňuje místní průmysl vůči asijským konkurentům; to zvyšuje tlak na urychlené investice do kapacit a dodavatelského řetězce. Bez výrazných investic hrozí ústup provozu a ztráta přidané hodnoty v EU.

Volkswagen

Spolupráce s hlavními asijskými dodavateli baterií usnadňuje přístup k technologiím a kapacitám, zároveň však Volkswagen čelí konkurenci z levnějších čínských výrobků a strategickému tlaku na lokální výrobu baterií. Firma tak získává přínosy i nese rizika v podobě konkurenčního tlaku a geopolitických omezení.

Čínští těžaři lithia

Akvizice a zahraniční investice čínských těžařů zvyšují jejich globální vliv a přístup k nalezištím, ale politická a regulační rizika (vč. pozastavení těžebních licencí) vytvářejí volatilitu. Změny chování čínských hráčů proto mohou výnosnost projektů a ceny negativně i pozitivně ovlivnit.

Geomet / ČEZ (projekt Cínovec)

Růst cen lithia a zájem Evropy o domácí suroviny posilují šance českého projektu na Cínovci; vstup státního ČEZ a vývoj legislativy zvyšují projektovou relevanci. Přesto zůstávají rizika povolovacích procesů a ekonomické návratnosti.

Evropská komise

Aktivní opatření (vyrovnávací cla, podpora lokálních projektů) posilují strategii EU omezit závislost na dovozu baterií a chránit domácí průmysl, ale zároveň vyvolávají obchodní napětí. Politika komise tak přímo ovlivňuje investiční rozhodnutí firem i trhy s autobateriemi.

Spotřebitelé (evropští zákazníci)

Přítomnost čínských výrobců přináší na evropský trh cenově dostupnější elektromobily, což snižuje vstupní bariéru pro zákazníky a zrychluje adopci BEV.

Těžební společnosti / australští těžaři lithia

Růst poptávky po lithiu a očekávaný nárůst trhu do roku 2025 představují příležitost pro těžaře; vyšší ceny mohou zlepšit ekonomiku nových projektů a podpořit investice do zásob. Politická a regulační rizika v destinacích těžby ale nadále vytvářejí volatilitu výnosů.

Kontext
Dříve jsme psali...
Čínský výrobce baterií CATL získal v Hongkongu přes 100 miliard na expanzi do Evropy
Největší světový výrobce baterií do elektromobilů CATL úspěšně získal v Hongkongu 4,6 miliardy dolarů, které použije především na výstavbu továren v Evropě.  Budoucnost baterií
Profil
CATL – světový lídr v bateriích pro elektromobily

Společnost CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) je čínský výrobce baterií založený v roce 2011. Firma se specializuje na výrobu a vývoj lithium‑iontových baterií pro elektrická vozidla, systémy pro skladování energie a systémy pro správu baterií (BMS).

Sídlo má v Ning‑te a vlastní továrny i vývojová centra v různých čínských městech; v zahraničí provozuje výrobní závody v německém Erfurtu a maďarském Debrecínu a vývojové centrum v Mnichově. Mezi hlavní zákazníky v roce 2022 patřily Tesla, Geely, NIO, FAW‑VW, GAC Group a Li Auto, přičemž největším odběratelem byla Tesla. Společnost je kótována na Šenčenské burze; jejím největším akcionářem je zakladatel Robin Zeng s podílem 27,2 %.

V roce 2022 byla CATL největším světovým výrobcem baterií pro elektrická vozidla s celosvětovým tržním podílem 37 %. V roce 2024 si udržela vedoucí postavení s mírně vyšším podílem 37,5 %.

Společnost čelí mezinárodním kontroverzím: v lednu 2025 ji Ministerstvo obrany USA zařadilo na tzv. Section 1260H list firem spojených s čínskou armádou, což vyvolalo bezpečnostní obavy; CATL toto zařazení označila za chybu a popřela provádění vojenských aktivit. Firma byla také spojována s obviněními z využívání nucené práce v Sin‑ťiangu a s vazbami na organizaci Xinjiang Production and Construction Corps (XPCC) a je v USA zařazena na seznam zakázaných dodavatelů podle zákona o prevenci nucené práce Ujgurů. V roce 2024 představili američtí senátoři návrh „Blocking Bad Batteries Act”, který má zakázat Ministerstvu zahraničí USA nákup baterií od společností jako CATL a má platit od října 2027; návrh je součástí širšího úsilí o oddělení americké ekonomiky od čínských technologií a omezování bezpečnostních rizik.

Jak šel čas
Historický kontext
🏭
rok 2011
Založení společnosti CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) Robinem Zengem
Počátek rychlé expanze firmy, která se později stala dominantním hráčem na trhu s bateriemi pro elektromobily.
🤝
rok 2014
Zahájení významné spolupráce CATL s koncernem Volkswagen
Upevnění pozice CATL jako dodavatele klíčových automobilových výrobců a integrace do globálního dodavatelského řetězce baterií.
rok 2023
CATL avizovala zahájení sériové výroby baterií řady Shenxing do konce roku 2023
V článku o technologických novinkách CATL bylo uvedeno, že technický ředitel slíbil spuštění sériové výroby Shenxing do konce roku.
Očekávání nasazení nových typů baterií s vyššími parametry do sériové výroby; mělo by to ovlivnit konkurenční prostředí v oblasti článků.
🚗
první čtvrtletí 2024
Uvedení baterií Shenxing do sériového provozu na trhu (oznámeno jako cíl: uvedení v 1. čtvrtletí 2024)
V textu o přelomových bateriích CATL je explicitně uvedeno, že elektromobily vybavené novinkou měly přijít na trh v prvním čtvrtletí 2024.
Předpokládané zlepšení dojezdových a dobíjecích parametrů vozidel používajících tyto články; tlak na konkurenci.
Uváděné dojezdy a časy nabíjení srovnány v textu s konkurenčními technologiemi (např. Tesla Supercharger).
📈
rok 2024
CATL dosáhl podle SNE Research podílu přibližně 38 % světového trhu s bateriemi
V analýze trhu uvedenou v textu je explicitně zmíněno, že CATL měl "loni" (v kontextu článku rok 2024) 38% podíl na světovém trhu.
Potvrzení tržní dominance, která posiluje vyjednávací pozici firmy vůči automobilkám a ovlivňuje globální dodavatelské řetězce.
V textu je porovnán podíl s konkurenčním BYD (17,2 %).
💰
první čtvrtletí 2025
CATL vykázal v 1. čtvrtletí 2025 meziroční nárůst čistého zisku na 1,91 miliardy USD při tržbách 11,6 miliardy USD
Finanční výsledky společnosti byly v článku explicitně zmíněny (údaje za 1. čtvrtletí 2025).
Silná ziskovost a likvidita usnadňují financování expanze (v textu uváděno, že prostředky půjdou mimo jiné do Evropy).
🏛️
25. března 2025
Evropská komise oznámila seznam 47 strategických projektů kritických surovin; mezi nimi jsou české projekty těžby lithia na Cínovci a zpracování manganu ve Chvaleticích
Článek explicitně popisuje dnešní oznámení Komise o udělení strategického evropského statusu 47 projektům (oznámeno v textu jako ‚dnes‘).
Očekávané zrychlení přístupu k financování a urychlení povolovacích procesů pro vybrané projekty, potenciální snížení závislosti EU na zpracování surovin mimo Evropu.
V textu je uvedeno, že z 47 projektů se 27 týká těžby a 24 zpracování; dva české projekty jsou explicitně zmíněny.
⛏️
srpen 2025
CATL pozastavilo těžbu lithia v dole Jianxiawo (prov. Ťiang‑si) kvůli vypršení těžební licence, což vedlo k růstu cen lithia a k růstu akcií producentů
V článku je explicitně uvedeno, že v srpnu (v textu článku z 11. 8. 2025 uvedeno jako ‚v srpnu‘) CATL pozastavilo těžbu lithia kvůli vypršení licence; text popisuje tržní reakce.
Krátkodobé narušení nabídky lithia na trzích, prudký nárůst cen futures a posílení akcií těžařů; zvýšené obavy o dodávky surovin pro výrobu baterií.
V textu je zmíněno, že futures na kantonské burze dosáhly maximálního denního limitu růstu o 8 %.
Otestujte se
Kvíz: Expanze CATL a dopady na trh s lithiem
CATL

Chinese battery company

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Contemporary_Amperex_Technology_2020_logo.svg


Země: Čína

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/CATL_in_Arnstadt_2.jpg

Založil: Robin Zeng

Zaměstnanci: 83.6 (2021)

Sídlo: Ning-te

Výnosy: 56.6 (2023)

Čistý zisk: 62 mld. (2023)

Bilance: 49.66 mld. (31. prosince 2017)

Web: https://www.catl.com

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:34:32