Expanze CATL na evropský trh a problémy s těžbou lithia
CATL pozastavil těžbu lithia v Číně kvůli vypršení licence
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Čínský výrobce baterií CATL, který ovládá 38% podíl světového trhu, oznámil expanzi na evropský trh. Financování expanze je umožněno díky získání více než 100 miliard korun při IPO v Hongkongu[1]. Významná část investic směřuje do nových projektů v Maďarsku a Španělsku, přičemž CATL dodává baterie velkým automobilkám, jako jsou Tesla, Volkswagen, Ford a BMW[1]. Dále představili baterie umožňující dojezd 800 km s dobíjením za 15 minut[1].
V srpnu společnost CATL pozastavila těžbu lithia v Číně kvůli vypršení licence, což vedlo k výraznému růstu cen suroviny na světových trzích a k růstu cen akcií producentů[2]. Tyto události přinášejí výzvy a potenciální dopady na finanční strategie společnosti a mohou ovlivnit její budoucí plány expanze do Evropy.
Zdroje:
CATL pozastavil těžbu lithia v Číně kvůli vypršení licence

Kdo si polepší, kdo tratí?
CATL
IPO a plánované financování expanze zvýší likviditu firmy a umožní další budování výrobních kapacit v Evropě, což posiluje její globální pozici.
Evropské automobilky
Silná čínská dominance v oblasti bateriových článků a tlak na ceny zvyšují konkurenční riziko pro evropské výrobce aut a mohou poškodit jejich marže i dodavatelské řetězce. Potřeba rychlých investic do bateriové výroby zvyšuje strategický tlak na evropské koncerny.
Evropský bateriový průmysl
Evropa má v globální produkci baterií zanedbatelný podíl, což znevýhodňuje místní průmysl vůči asijským konkurentům; to zvyšuje tlak na urychlené investice do kapacit a dodavatelského řetězce. Bez výrazných investic hrozí ústup provozu a ztráta přidané hodnoty v EU.
Volkswagen
Spolupráce s hlavními asijskými dodavateli baterií usnadňuje přístup k technologiím a kapacitám, zároveň však Volkswagen čelí konkurenci z levnějších čínských výrobků a strategickému tlaku na lokální výrobu baterií. Firma tak získává přínosy i nese rizika v podobě konkurenčního tlaku a geopolitických omezení.
Čínští těžaři lithia
Akvizice a zahraniční investice čínských těžařů zvyšují jejich globální vliv a přístup k nalezištím, ale politická a regulační rizika (vč. pozastavení těžebních licencí) vytvářejí volatilitu. Změny chování čínských hráčů proto mohou výnosnost projektů a ceny negativně i pozitivně ovlivnit.
Geomet / ČEZ (projekt Cínovec)
Růst cen lithia a zájem Evropy o domácí suroviny posilují šance českého projektu na Cínovci; vstup státního ČEZ a vývoj legislativy zvyšují projektovou relevanci. Přesto zůstávají rizika povolovacích procesů a ekonomické návratnosti.
Evropská komise
Aktivní opatření (vyrovnávací cla, podpora lokálních projektů) posilují strategii EU omezit závislost na dovozu baterií a chránit domácí průmysl, ale zároveň vyvolávají obchodní napětí. Politika komise tak přímo ovlivňuje investiční rozhodnutí firem i trhy s autobateriemi.
Spotřebitelé (evropští zákazníci)
Přítomnost čínských výrobců přináší na evropský trh cenově dostupnější elektromobily, což snižuje vstupní bariéru pro zákazníky a zrychluje adopci BEV.
Těžební společnosti / australští těžaři lithia
Růst poptávky po lithiu a očekávaný nárůst trhu do roku 2025 představují příležitost pro těžaře; vyšší ceny mohou zlepšit ekonomiku nových projektů a podpořit investice do zásob. Politická a regulační rizika v destinacích těžby ale nadále vytvářejí volatilitu výnosů.
Dříve jsme psali...
Čínský výrobce baterií CATL získal v Hongkongu přes 100 miliard na expanzi do Evropy

CATL – světový lídr v bateriích pro elektromobily
Společnost CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) je čínský výrobce baterií založený v roce 2011. Firma se specializuje na výrobu a vývoj lithium‑iontových baterií pro elektrická vozidla, systémy pro skladování energie a systémy pro správu baterií (BMS).
Sídlo má v Ning‑te a vlastní továrny i vývojová centra v různých čínských městech; v zahraničí provozuje výrobní závody v německém Erfurtu a maďarském Debrecínu a vývojové centrum v Mnichově. Mezi hlavní zákazníky v roce 2022 patřily Tesla, Geely, NIO, FAW‑VW, GAC Group a Li Auto, přičemž největším odběratelem byla Tesla. Společnost je kótována na Šenčenské burze; jejím největším akcionářem je zakladatel Robin Zeng s podílem 27,2 %.
V roce 2022 byla CATL největším světovým výrobcem baterií pro elektrická vozidla s celosvětovým tržním podílem 37 %. V roce 2024 si udržela vedoucí postavení s mírně vyšším podílem 37,5 %.
Společnost čelí mezinárodním kontroverzím: v lednu 2025 ji Ministerstvo obrany USA zařadilo na tzv. Section 1260H list firem spojených s čínskou armádou, což vyvolalo bezpečnostní obavy; CATL toto zařazení označila za chybu a popřela provádění vojenských aktivit. Firma byla také spojována s obviněními z využívání nucené práce v Sin‑ťiangu a s vazbami na organizaci Xinjiang Production and Construction Corps (XPCC) a je v USA zařazena na seznam zakázaných dodavatelů podle zákona o prevenci nucené práce Ujgurů. V roce 2024 představili američtí senátoři návrh „Blocking Bad Batteries Act”, který má zakázat Ministerstvu zahraničí USA nákup baterií od společností jako CATL a má platit od října 2027; návrh je součástí širšího úsilí o oddělení americké ekonomiky od čínských technologií a omezování bezpečnostních rizik.
Příbuzná témata
Historický kontext
Kvíz: Expanze CATL a dopady na trh s lithiem
CATL
Chinese battery company
Země: Čína
Založil: Robin Zeng
Zaměstnanci: 83.6 (2021)
Sídlo: Ning-te
Výnosy: 56.6 (2023)
Čistý zisk: 62 mld. (2023)
Bilance: 49.66 mld. (31. prosince 2017)
Web: https://www.catl.com
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:34:32