Omezení osmiletých gymnázií v Česku
Královéhradecký a Středočeský kraj omezují osmiletá gymnázia ve prospěch čtyřletých
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Královéhradecký a Středočeský kraj plánují v příštím školním roce omezit počet tříd osmiletých gymnázií, což má zvýšit dostupnost čtyřletých oborů pro deváťáky a zlepšit efektivní využití kapacit. Ve Středočeském kraji již proběhla redukce, s dalším plánováním letos například v Nymburce. Změny jsou podporovány některými experty, ale čelí kritice opozice kvůli riziku omezení vzdělávacích možností pro děti. V Královéhradeckém kraji se o změnách stále jedná.
Zdroje:
Královéhradecký a Středočeský kraj omezují osmiletá gymnázia ve prospěch čtyřletých

Přehled citací
Jako jediné dlouhodobě otevírá dvě třídy osmiletého a jednu třídu čtyřletého gymnázia a to je špatně. Mělo by to být obráceně
O tom se před volbami samozřejmě nemluví. Ale děti v Hořicích, Nové Pace, Náchodě a dalších městech mají prostě smůlu – o možnost studovat na víceletém gymnáziu přijdou
Šestiletá gymnázia jako nesystémový prvek, který nenavazuje na kurikulum základního vzdělávání, by mohla být zcela zrušena
Kdo si polepší, kdo tratí?
Víceletá gymnázia
Víceletá gymnázia jsou primárně cílem redukce — argumenty expertů poukazují na posilování nerovností a návrhy počítají s rušením či přetvořením části víceletých typů na čtyřleté.
Deváťáci
Plánované snížení kapacit víceletých gymnázií a posílení čtyřletých míst by mělo zvýšit šanci současných deváťáků na přijetí do všeobecně vzdělávacích oborů.
Rodiče
Rodiče jsou klíčovým hybatelem poptávky po víceletých gymnáziích a jejich reakce (tlak za zachování/otevírání tříd) výrazně ovlivňuje politická rozhodnutí; změny tak mohou v rodičovské veřejnosti vyvolat odpor i úlevu.
Víceletá gymnázia
Víceletá gymnázia jsou primárně cílem redukce — argumenty expertů poukazují na posilování nerovností a návrhy počítají s rušením či přetvořením části víceletých typů na čtyřleté.
Deváťáci
Plánované snížení kapacit víceletých gymnázií a posílení čtyřletých míst by mělo zvýšit šanci současných deváťáků na přijetí do všeobecně vzdělávacích oborů.
Rodiče
Rodiče jsou klíčovým hybatelem poptávky po víceletých gymnáziích a jejich reakce (tlak za zachování/otevírání tříd) výrazně ovlivňuje politická rozhodnutí; změny tak mohou v rodičovské veřejnosti vyvolat odpor i úlevu.
Středočeský kraj
Kraj aktivně upravuje nabídku středního vzdělávání (snižování víceletých a posilování čtyřletých oborů) s cílem zvýšit šanci deváťáků na přijetí a lépe sladit nabídku s poptávkou v regionu.
Královéhradecký kraj
Kraj prosazuje změny v nabídce víceletých gymnázií (rušení/transformace tříd) kvůli nenaplněnosti, ale čelí kritice a politickému odporu v souvislosti s rušením škol či tříd.
Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce
Konkrétní gymnázium je v důsledku krajských úprav zmiňováno mezi těmi, kde může dojít ke zrušení či redukci osmiletých tříd, což ovlivní jeho nabídku víceletých programů.
Milan Vácha
Středočeský radní pro školství veřejně zastává logiku cíleného rozvoje gymnázií tam, kde je poptávka, a obhajuje úpravy kapacit jako nástroj regionální strategie.
EDUin
Vzdělávací organizace EDUin veřejně doporučuje postupné redukce víceletých gymnázií a ovlivňuje odbornou debatu, čímž posiluje tlak na transformaci nabídky středního vzdělávání.
Ministerstvo školství
Ministerstvo stanovuje dlouhodobé zásady (např. omezení navyšování kapacit víceletých gymnázií) a zároveň je pod tlakem krajů a veřejnosti, což vede k napětí mezi centrální politikou a krajskou praxí.
Královéhradecký kraj
Kraj prosazuje změny v nabídce víceletých gymnázií (rušení/transformace tříd) kvůli nenaplněnosti, ale čelí kritice a politickému odporu v souvislosti s rušením škol či tříd.
Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce
Konkrétní gymnázium je v důsledku krajských úprav zmiňováno mezi těmi, kde může dojít ke zrušení či redukci osmiletých tříd, což ovlivní jeho nabídku víceletých programů.
Milan Vácha
Středočeský radní pro školství veřejně zastává logiku cíleného rozvoje gymnázií tam, kde je poptávka, a obhajuje úpravy kapacit jako nástroj regionální strategie.
EDUin
Vzdělávací organizace EDUin veřejně doporučuje postupné redukce víceletých gymnázií a ovlivňuje odbornou debatu, čímž posiluje tlak na transformaci nabídky středního vzdělávání.
Ministerstvo školství
Ministerstvo stanovuje dlouhodobé zásady (např. omezení navyšování kapacit víceletých gymnázií) a zároveň je pod tlakem krajů a veřejnosti, což vede k napětí mezi centrální politikou a krajskou praxí.
Dříve jsme psali...
226/60
Uchazeči/místa (2025)
(23. 9. 2025)
9%
Podíl na víceletých
(23. 9. 2025)
13,2%
Podíl žáků v Praze
(23. 9. 2025)
2–3 třídy
Plánovaná redukce tříd
(23. 9. 2025)
Simona Pecková
Nová ředitelka gymnázia
(23. 9. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Kraje omezí třídní kapacity osmiletých gymnázií, zvýší podíl čtyřletých
Srovnání před a po
Větší podíl víceletých (osmiletých) gymnázií, mnoho míst pro páťáky
Snížení počtu tříd osmiletých gymnázií a navýšení čtyřletých tříd v regionech
Více míst pro páťáky než pro deváťáky; nižší šance deváťáků
Cílem je zvýšit šanci deváťáků na přijetí díky více míst v čtyřletých oborech
Některá osmiletá gymnázia jsou nenaplněná (důvod pro zásahy)
Královéhradecký kraj plánuje rušení či změnu 2–3 tříd; Středočeský kraj plánuje další redukci
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Milan Vácha
radní pro školství Středočeského kraje"Jako jediné dlouhodobě otevírá dvě třídy osmiletého a jednu třídu čtyřletého gymnázia a to je špatně. Mělo by to být obráceně,"

Milan Vácha
radní pro školství Středočeského kraje"Přitom tam by měla být ta excelence. Pokud počty přijímaných otočíme, dostaneme se na hranici 62 bodů u osmiletého gymnázia a 59 u čtyřletého, což nám dává větší smysl,"

Simona Pecková
ředitelka Gymnázia Bohumila Hrabala"V roce 2025 se nám na 60 míst osmiletého programu hlásilo 226 uchazečů. Na 30 míst čtyřletého programu se hlásilo 89 uchazečů. Studenti mají vynikající výsledky u maturitních zkoušek, což podle mě svědčí o vysoké přidané hodnotě práce našich vyučujících,"

Matěj Hlavatý
zastupitel za STAN"O tom se před volbami samozřejmě nemluví. Ale děti v Hořicích, Nové Pace, Náchodě a dalších městech mají prostě smůlu – o možnost studovat na víceletém gymnáziu přijdou,"

Jana Berkovcová
radní pro školství Královéhradeckého kraje"Uvažujeme o změně dvou až tří tříd osmiletého gymnázia na čtyřletá. Celkem je v kraji 16 víceletých gymnázií, z toho kraj zřizuje 13,"
EDUin
"Šestiletá gymnázia jako nesystémový prvek, který nenavazuje na kurikulum základního vzdělávání, by mohla být zcela zrušena,"

Renáta Schejbalová
předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií"Jen určité procento populace má na to vystudovat gymnázium a já si nemyslím, že je to polovina ročníku,"

Radomír Pecka
ředitel Gymnázia Sedlčany"My jsme spíše na periferii Středočeského kraje a shodli jsme se na tom, že nabídka je dostatečná. Nedovedu si představit, že bychom otevírali o jednu třídu navíc, úroveň žáků by tak šla dolů,"

Vít Hofman
mluvčí hlavního města Prahy"Pokud nebudou pedagogové, kteří by učili, nepomůže ani masivní navyšování kapacit,"

Jiří Kuhn
ředitel Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburce"S větší konkurencí se k nám dostávají úspěšnější děti,"

Václav Klaus mladší
stínový ministr školství za ODS"To, že škol je v Česku zbytečně moc a že by jich část měla skončit, je pravda. Záleží ale samozřejmě na klíči, jak toho dosáhnout,"

Jiří Hlavatý
majitel Juta (podnikatel)"Zrušení šestiletého gymnázia beru jako faul na město. Bylo by divné, kdyby ve čtvrtém největším městě kraje nebylo víceleté studium,"
Historický kontext
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Omezení víceletých gymnázií v Královéhradeckém a Středočeském kraji
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 7:58:56