Elektrické modely evropských automobilových značek

Škoda Elroq kraluje českému trhu elektromobilů, čínské značky zatím zaostávají

Mizící téma o odvětví a firmě

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Nejnovější prodejní data ukazují, že Škoda Elroq vede český trh elektromobilů a že nárůst poptávky v Česku je částečně tažen dostupnějšími evropskými modely; čínští výrobci v Česku stále zaostávají podle aktuálních prodejních údajů [5].

Dřívější oznámení Škody o předprodukčním modelu Epiq zůstávají: Epiq má podle předchozích zpráv jít do výroby v roce 2026 s cenou od přibližně 600 tis. Kč, což doplňuje nabídku menších a cenově přístupných elektromobilů od evropských značek [2].

Škoda Auto dále plánuje uvedení dvou dalších elektromobilů v roce 2025 a firma vykazuje rekordní zisky, které vedení připisuje flexibilitě odborů a obchodnímu modelu; to ukazuje, že produktové rozšíření jde ruku v ruce se silnými finančními výsledky [3].

Luxusní značka Ferrari představením crossoveru Elettrica s plánovaným startem prodeje od roku 2026 posunula téma i k elektrifikaci prémiového segmentu; oznámení ovlivnilo trh, akcie reagovaly poklesem po slabším výhledu tržeb společně s jen mírným meziročním nárůstem tržeb [4].

Zdroje:

  1. Nabídka levných elektromobilů roste. Obávaná čínská invaze se zatím nekoná, čeští řidiči dávají přednost evropským autům

  2. Škoda odtajnila náhradu za Citigo, Epiq půjde do výroby příští rok s cenou od 600 tisíc korun

  3. "Nikdo nevydělává jako my," říká šéf Škody Klaus Zellmer. Chválí odboráře i dobře nastavený obchodní model

  4. Ferrari Elettrica. Slavná automobilka ukázala svůj první elektrický model, její akcie po oznámení výhledu tržeb klesly

Nejnovější
Škoda Elroq kraluje českému trhu elektromobilů, čínské značky zatím zaostávají
29. 10. 2025: Růst prodeje elektromobilů v Česku je tažen levnějšími evropskými modely, jako je Škoda Elroq, zatímco čínští výrobci se potýkají s problémy.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Škoda Auto

Hlavní beneficient novinek: uvedení modelů Elroq a Epiq a rozšíření elektromobilů zvyšuje prodeje, marže a strategickou pozici značky v koncernu.

Škoda Auto (domácí prodeje/ČR)

Růst odbytu elektromobilů v Česku (Elroq nejprodávanějším EV) podporuje domácí prodeje a tržní podíl značky.

Volkswagen koncern / VW (Core brands)

Má přínos z využití koncernových platforem a polygónu, ale čelí tlaku: přerozdělování dílů, konkurence v cenách a potřeba šetření snižují výkon některých značek v koncernu.

Zaměstnanci Škody (Mladá Boleslav, Kvasiny a další závody)

Transformace výroby na elektromobily přináší pracovní příležitosti (výroba Elroq), ale i nejistotu kvůli flexibilitě, přesunům modelů a potenciálnímu dopadu e‑mobilů na počet součástek.

České vládní instituce / regulátoři (EU/ČR)

Regulace emisí a dotace ovlivňují tempo přechodu na EV; změny (revize cílů, podpůrné programy) výrazně ovlivní ekonomiku výrobců i zákazníků.

Evropští konkurenti a čínští výrobci (např. BYD, MG)

Vstup a expanze čínských značek s dostupnými EV zvyšuje konkurenci cenou a technologií, tlačí evropské výrobce ke snižování marží a strategickým změnám.

České automobilové dodavatelské firmy (dodavatelé dílů)

Rostoucí podíl EV a tlak na náklady znamená změnu poptávky po komponentech a nutnost investic do nových technologií; riziko ztráty kontraktů a přesunu výroby.

Firemní fleet manažeři / firmy kupující vozy

Dostupnější EV (Elroq, připravovaný Epiq) a dotační/politické stimuly usnadňují splnění emisních cílů firemních flotil a snižují riziko pokut za CO2.

Kontext
Dříve jsme psali...
Ferrari představilo první elektrický model Elettrica, akcie prudce klesly po zklamání z výhledu tržeb
Ferrari představilo crossover Elettrica s plánovaným zahájením prodeje od roku 2026, přičemž akcie reagovaly propadem po mírném zvýšení tržeb.  Proč akcie klesly?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer představuje nové elektrické modely a chválí flexibilní odbory.
Škoda Auto plánuje na rok 2025 dva nové elektromobily a díky flexibilitě odborů i úspěšnému obchodnímu modelu dosahuje rekordních zisků.  Novinky Epiq a Vision O
Škoda Auto představila předprodukční verzi modelu Epiq před autosalonem IAA Mobility v Mnichově
Škoda Epiq, nový malý elektrický SUV model, půjde do výroby v roce 2026 s cenou od 600 tisíc korun.  Detaily o Epiqu
Škoda Auto představila Elroq RS na novém polygonu u Máchova jezera.
Škoda Elroq RS je nejrychleji zrychlující sériová škodovka, která prošla náročnými testy na novém polygonu Aurel.  Zákulisí extrémních testů
Profil
Škoda Auto – český lídr automobilového průmyslu s více než stoletou tradicí

Škoda Auto a.s. je největším výrobcem automobilů v České republice a dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější české firmy podle tržeb, zaměstnanosti i exportu. Její sídlo i největší výrobní závod se nachází v Mladé Boleslavi, kde spolu s dalšími závody v Kvasinách a Vrchlabí vyrábí osobní i užitkové vozy pod značkou Škoda.

Historie firmy sahá až do roku 1895, kdy Václav Laurin a Václav Klement založili podnik Laurin & Klement nejprve na výrobu jízdních kol, později i motocyklů a prvních automobilů. V roce 1925 se firma spojila se strojírenským koncernem Škoda, postupně převzala jeho jméno a značku, a firma prošla složitými obdobími včetně válečných let a zestátnění.

Po sametové revoluci a po privatizaci v roce 1991 se Škoda Auto stala součástí německého koncernu Volkswagen, který výrazně investoval do modernizace a expanze výroby. Od té doby zažívá automobilka výrazný růst a úspěch na světových trzích, přičemž stále modernizuje portfolio svých vozů a zavádí i elektromobily jako model Škoda Enyaq iV.

Škoda Auto zaměstnává přes 30 tisíc lidí, provozuje vlastní střední odborné učiliště i vysokou školu a má rozsáhlou výrobu nejen v Česku, ale i na Slovensku, v Indii či Číně. Automobilka je známá svými modely jako Fabia, Octavia, Superb nebo SUV Kodiaq a Karoq, a dlouhodobě získává významná ocenění v automobilovém průmyslu.

Jak šel čas
Historický kontext
Otestujte se
Kvíz: Elektrifikace českého automobilového trhu a Škoda
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Škoda Auto

český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Škoda_nieuw.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Škoda_nové_sídlo.jpg

Založil: Václav Laurin

CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)

IČO: 00177041

DIČ: CZ00177041

Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)

Sídlo: Mladá Boleslav

Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)

Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)

Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)

Web: https://www.skoda-auto.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Škoda Elroq

car model

Data pocházejí z datové položky WikiData

Ferrari

italská automobilka

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Ferrari_wordmark.svg


Země: Itálie

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/フェラーリ本社前_(36309429124).jpg

Založil: Enzo Ferrari

CEO: Benedetto Vigna (1. září 2021 - dosud)

DIČ: IT00159560366

Zaměstnanci: 4.99 (2023)

Sídlo: Maranello

Výnosy: 5.97 mld. (2023)

Čistý zisk: 1.26 mld. (2023)

Bilance: 6.86 mld. (2021)

Web: https://www.ferrari.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 13:18:25