Elektrické modely evropských automobilových značek
Škoda Elroq kraluje českému trhu elektromobilů, čínské značky zatím zaostávají
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Nejnovější prodejní data ukazují, že Škoda Elroq vede český trh elektromobilů a že nárůst poptávky v Česku je částečně tažen dostupnějšími evropskými modely; čínští výrobci v Česku stále zaostávají podle aktuálních prodejních údajů [5].
Dřívější oznámení Škody o předprodukčním modelu Epiq zůstávají: Epiq má podle předchozích zpráv jít do výroby v roce 2026 s cenou od přibližně 600 tis. Kč, což doplňuje nabídku menších a cenově přístupných elektromobilů od evropských značek [2].
Škoda Auto dále plánuje uvedení dvou dalších elektromobilů v roce 2025 a firma vykazuje rekordní zisky, které vedení připisuje flexibilitě odborů a obchodnímu modelu; to ukazuje, že produktové rozšíření jde ruku v ruce se silnými finančními výsledky [3].
Luxusní značka Ferrari představením crossoveru Elettrica s plánovaným startem prodeje od roku 2026 posunula téma i k elektrifikaci prémiového segmentu; oznámení ovlivnilo trh, akcie reagovaly poklesem po slabším výhledu tržeb společně s jen mírným meziročním nárůstem tržeb [4].
Zdroje:
Škoda Elroq kraluje českému trhu elektromobilů, čínské značky zatím zaostávají
Kdo si polepší, kdo tratí?
Škoda Auto
Hlavní beneficient novinek: uvedení modelů Elroq a Epiq a rozšíření elektromobilů zvyšuje prodeje, marže a strategickou pozici značky v koncernu.
Škoda Auto (domácí prodeje/ČR)
Růst odbytu elektromobilů v Česku (Elroq nejprodávanějším EV) podporuje domácí prodeje a tržní podíl značky.
Volkswagen koncern / VW (Core brands)
Má přínos z využití koncernových platforem a polygónu, ale čelí tlaku: přerozdělování dílů, konkurence v cenách a potřeba šetření snižují výkon některých značek v koncernu.
Zaměstnanci Škody (Mladá Boleslav, Kvasiny a další závody)
Transformace výroby na elektromobily přináší pracovní příležitosti (výroba Elroq), ale i nejistotu kvůli flexibilitě, přesunům modelů a potenciálnímu dopadu e‑mobilů na počet součástek.
České vládní instituce / regulátoři (EU/ČR)
Regulace emisí a dotace ovlivňují tempo přechodu na EV; změny (revize cílů, podpůrné programy) výrazně ovlivní ekonomiku výrobců i zákazníků.
Evropští konkurenti a čínští výrobci (např. BYD, MG)
Vstup a expanze čínských značek s dostupnými EV zvyšuje konkurenci cenou a technologií, tlačí evropské výrobce ke snižování marží a strategickým změnám.
České automobilové dodavatelské firmy (dodavatelé dílů)
Rostoucí podíl EV a tlak na náklady znamená změnu poptávky po komponentech a nutnost investic do nových technologií; riziko ztráty kontraktů a přesunu výroby.
Firemní fleet manažeři / firmy kupující vozy
Dostupnější EV (Elroq, připravovaný Epiq) a dotační/politické stimuly usnadňují splnění emisních cílů firemních flotil a snižují riziko pokut za CO2.
Dříve jsme psali...
Ferrari představilo první elektrický model Elettrica, akcie prudce klesly po zklamání z výhledu tržeb
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer představuje nové elektrické modely a chválí flexibilní odbory.
Škoda Auto představila předprodukční verzi modelu Epiq před autosalonem IAA Mobility v Mnichově
Škoda Auto představila Elroq RS na novém polygonu u Máchova jezera.
Škoda Auto – český lídr automobilového průmyslu s více než stoletou tradicí
Škoda Auto a.s. je největším výrobcem automobilů v České republice a dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější české firmy podle tržeb, zaměstnanosti i exportu. Její sídlo i největší výrobní závod se nachází v Mladé Boleslavi, kde spolu s dalšími závody v Kvasinách a Vrchlabí vyrábí osobní i užitkové vozy pod značkou Škoda.
Historie firmy sahá až do roku 1895, kdy Václav Laurin a Václav Klement založili podnik Laurin & Klement nejprve na výrobu jízdních kol, později i motocyklů a prvních automobilů. V roce 1925 se firma spojila se strojírenským koncernem Škoda, postupně převzala jeho jméno a značku, a firma prošla složitými obdobími včetně válečných let a zestátnění.
Po sametové revoluci a po privatizaci v roce 1991 se Škoda Auto stala součástí německého koncernu Volkswagen, který výrazně investoval do modernizace a expanze výroby. Od té doby zažívá automobilka výrazný růst a úspěch na světových trzích, přičemž stále modernizuje portfolio svých vozů a zavádí i elektromobily jako model Škoda Enyaq iV.
Škoda Auto zaměstnává přes 30 tisíc lidí, provozuje vlastní střední odborné učiliště i vysokou školu a má rozsáhlou výrobu nejen v Česku, ale i na Slovensku, v Indii či Číně. Automobilka je známá svými modely jako Fabia, Octavia, Superb nebo SUV Kodiaq a Karoq, a dlouhodobě získává významná ocenění v automobilovém průmyslu.
Příbuzná témata
Historický kontext
Kvíz: Elektrifikace českého automobilového trhu a Škoda
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Škoda Auto
český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi

Země: Česko

Založil: Václav Laurin
CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)
IČO: 00177041
DIČ: CZ00177041
Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)
Sídlo: Mladá Boleslav
Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)
Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)
Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Škoda Elroq
car model
Data pocházejí z datové položky WikiData
Ferrari
italská automobilka
Země: Itálie
.jpg)
Založil: Enzo Ferrari
CEO: Benedetto Vigna (1. září 2021 - dosud)
DIČ: IT00159560366
Zaměstnanci: 4.99 (2023)
Sídlo: Maranello
Výnosy: 5.97 mld. (2023)
Čistý zisk: 1.26 mld. (2023)
Bilance: 6.86 mld. (2021)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:08:37
