Elektrické a autonomní modely evropských automobilových značek

V Česku od ledna 2026 začne platit zákon pro provoz autonomních aut úrovně L3

Dlouhodobé téma o odvětví a společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Nejaktuálnějším stavem je, že v Česku od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost zákon, který umožní provoz autonomních vozidel úrovně L3 za splnění podmínek, což otevírá cestu k nasazení pokročilých asistenčních a částečně autonomních elektrických modelů na domácím trhu [7].

Současně Škoda Elroq potvrzuje silnou pozici na českém trhu elektromobilů a postoupila mezi finalisty ankety Auto roku 2026 spolu s modely Mercedes‑Benz CLA, Audi A6, BMW iX3 a Dacia Bigster; dřívější data ukazovala, že růst prodejů v Česku je částečně tažen dostupnějšími evropskými modely, zatímco čínští výrobci v Česku zatím zaostávají [6][5].

Škoda plánuje rozšíření nabídky elektrických modelů: představila předprodukční verzi Epiq (výroba 2026, cena od ~600 tis. Kč) a oznamuje dvě další elektrické novinky pro rok 2025; firma vykazuje rekordní zisky, které vedení přisuzuje flexibilitě odborů a obchodnímu modelu [2][3].

Do širšího trendu elektrifikace a technologické proměny segmentu zapadá i vstup prémiových značek: Ferrari představilo crossover Elettrica s plánovaným zahájením prodeje od roku 2026, což spolu s legislativní změnou vytváří podmínky pro širší nabídku elektrických a autonomních vozidel v Evropě [4][7].

Zdroje:

  1. Autonomní auta v Česku už příští rok? Začne platit zákon, který to umožní

  2. Které auto je nejlepší? V anketě bojují prémiové novinky od Audi, BMW i Mercedesu-Benz, SUV od Dacie nebo elektrická Škoda Elroq

  3. Nabídka levných elektromobilů roste. Obávaná čínská invaze se zatím nekoná, čeští řidiči dávají přednost evropským autům

  4. Škoda odtajnila náhradu za Citigo, Epiq půjde do výroby příští rok s cenou od 600 tisíc korun

  5. "Nikdo nevydělává jako my," říká šéf Škody Klaus Zellmer. Chválí odboráře i dobře nastavený obchodní model

  6. Ferrari Elettrica. Slavná automobilka ukázala svůj první elektrický model, její akcie po oznámení výhledu tržeb klesly

  7. Autonomní auta v Česku už příští rok? Začne platit zákon, který to umožní

Nejnovější
V Česku od ledna 2026 začne platit zákon pro provoz autonomních aut úrovně L3
10. 12. 2025: Od 1. ledna 2026 vstoupí v Česku v platnost zákon umožňující provoz autonomních aut úrovně L3, která dokážou řídit bez asistence řidiče při splnění podmínek.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
12. listopadu 2025
Největší problém vnímám v tom, když se něco nečekaně mění. Zákazník nemůže něco koupit a za měsíc zjistit, že pravidla jsou jiná.
2 Vysoký dopad
13. března 2025
Elroq sice aktuálně na maržích vydělává méně než sesterský spalovací Karoq, ale do budoucna by se situace mohla změnit s tím, jak baterie do elektromobilů zlevní.
3 Vysoký dopad
29. ledna 2025
Evidovali jsme desítky objednávek ještě předtím, než ho mohli zákazníci vidět nebo snad otestovat.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Škoda Auto

Hlavní těženec z růstu prodejů elektromobilů v Česku; zvýšení prodejů Elroq/Enyaq zlepšuje marži a tržní postavení značky v EU i doma.

Dodavatelé baterií / čínské firmy

Ovlivňují schopnost evropských automobilek vyrábět levné EV v EU; závislost na dovozu tlačí na cenu a strategii výrobců.

Firemní zákazníci / fleetové provozy (ČR)

Hlavní kupující elektromobilů v Česku (až ~70–90 % u některých období); poptávka z firem pohání nárůst registrací a ovlivňuje nabídku.

Česká vláda / Ministerstvo průmyslu a obchodu

Významně ovlivňuje poptávku dotacemi a legislativou; ukončení či absence dotací snižuje krátkodobě poptávku, legislativa o emisích ovlivňuje strategie výrobců.

Volkswagen (koncern)

Silný konkurenční hráč a dodavatel platforem; jeho plány na levné modely (ID.2/ID.1) a timing ovlivňují trh a tlak na ceny i Škodu.

Tesla

Tlakem na ceny a rychlými slevami snižuje prodejní ceny konkurence v Evropě a zvyšuje konkurenční nároky na evropské značky.

ČEZ (energetické společnosti)

Buduje rychlonabíjecí infrastrukturu a nabídkou služeb (huby) usnadňuje provoz EV, zejména pro firemní flotily v Česku.

Spotřebitelé / soukromí kupující v Česku

Jejich pomalejší ochota přejít na EV brzdí tempo elektrifikace; potřeba dostupnějších modelů a lepší zkušenosti ovlivní budoucí adaptaci.

Kontext
Dříve jsme psali...
Anketa Auto roku 2026 v ČR vybrala pětici finalistů včetně Škody Elroq a Mercedesu-Benz CLA
Do finále ankety Auto roku 2026 v Česku postoupila auta Audi A6, BMW iX3, Dacia Bigster, Mercedes-Benz CLA a Škoda Elroq.  Kdo získá titul?
Škoda Elroq kraluje českému trhu elektromobilů, čínské značky zatím zaostávají
Růst prodeje elektromobilů v Česku je tažen levnějšími evropskými modely, jako je Škoda Elroq, zatímco čínští výrobci se potýkají s problémy.  Kdy dorazí levná konkurence?
Ferrari představilo první elektrický model Elettrica, akcie prudce klesly po zklamání z výhledu tržeb
Ferrari představilo crossover Elettrica s plánovaným zahájením prodeje od roku 2026, přičemž akcie reagovaly propadem po mírném zvýšení tržeb.  Proč akcie klesly?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer představuje nové elektrické modely a chválí flexibilní odbory.
Škoda Auto plánuje na rok 2025 dva nové elektromobily a díky flexibilitě odborů i úspěšnému obchodnímu modelu dosahuje rekordních zisků.  Novinky Epiq a Vision O
Škoda Auto představila předprodukční verzi modelu Epiq před autosalonem IAA Mobility v Mnichově
Škoda Epiq, nový malý elektrický SUV model, půjde do výroby v roce 2026 s cenou od 600 tisíc korun.  Detaily o Epiqu
Fakta
📊

5,4 s

0–100 km/h Elroq RS
(16. 6. 2025)

📊

84 kWh

Kapacita baterie Elroq RS
(16. 6. 2025)

📊

425 km

Dojezd Epiq s větší baterií
(7. 9. 2025)

💰

800 tis. Kč

Cena Elroq od
(29. 10. 2025)

📊

>2 000

Prodáno Elroq (Q1–Q3)
(29. 10. 2025)

📅

2026-01

Platí L3 novela v ČR
(10. 12. 2025)

Události
Co a kdy?
2025
Škoda Auto plánuje na rok 2025 uvedení dvou elektrických novinek: malého městského crossoveru Epiq a na podzim sedmimístného rodinného elektrického auta
2025-06-16
V areálu testovacího polygonu Aurel u Máchova jezera byl představen sportovní elektromobil Škoda Elroq RS a popsány zkušební metody používané na polygonu (nárazy do figuríny prasete, průjezdy brodem, solná lázeň, klimatická komora apod.)
2025-09
Škoda Auto představila předprodukční verzi modelu Epiq den před zahájením IAA Mobility v Mnichově; uvedeny technické parametry (délka 4,1 m, baterie LFP 38 kWh nebo NMC 56 kWh, dojezd až 425 km, výroba od roku 2026 ve výrobě Volkswagen Navarra)
2025-09-11
Klaus Zellmer (Škoda Auto) potvrdil, že Epiq bude prvním modelem Škody se dvěma typy baterií (LFP a NMC) a že výroba Epiqu začne v roce 2026; zmíněn také dlouhodobý výhled na elektrický kombík Vision O v letech 2029–2030 a plug-in hybridní Octavia v roce 2027
2025-10-09
Ferrari oficiálně představilo svůj první plně elektrický model Elettrica, který bude v prodeji od roku 2026, a zveřejnilo svůj plán mixu pohonů do roku 2030 (40 % spalovací, 40 % hybrid, 20 % plně elektrické)
2025-10-29
V Česku je model Škoda Elroq v roce 2025 nejprodávanějším elektromobilem s více než 2 000 prodanými kusy za první tři kvartály; celkové prodeje nových EV za 9 měsíců 2025 činí téměř 10,2 tisíce
2025-12-10
Anketa Auto roku 2026 v ČR vybrala do finále pět vozů (Audi A6, BMW iX3, Dacia Bigster, Mercedes‑Benz CLA, Škoda Elroq); vítěz bude vyhlášen 10. února 2026
leden 2026
V Česku začne platit novela zákona o silniční dopravě umožňující provoz autonomních aut úrovně L3 (vyžaduje schválení vozidel podle evropských pravidel; ministerstvo plánuje předložit legislativu pro L4 a L5 v roce 2027)
Co to znamená
Co se děje

Umožnění prodeje a rozšíření dostupných elektromobilů Škoda (Elroq,Epiq)

Srovnání před a po
📋 Nabídka modelů
PŘED

Škoda nabízela především Enyaq a dražší EV; malé dostupné EV chyběly

PO

Přidání Elroq (kompaktní SUV) a připravovaný Epiq (malý městský EV) | více elektrických modelů (10 elektrifikovaných do 2026)

💰 Cenová dostupnost
PŘED

EV převážně nad ~1 000 000 Kč, omezený vstup do masového segmentu

PO

Elroq od ~799 000 Kč; Epiq cílí ~25 000 EUR (≈600 000 Kč) pro dostupnější segment

📋 Výrobní a infrastrukturní dopad
PŘED

Omezené lokální bateriové kapacity a pomalejší dostupnost rychlonabíjení

PO

Škoda vyvíjí více EV, plánuje rozšíření nabíjecí infrastruktury a výrobu v EU; zrychlení testování a výroby (Epiq 2026)

Klíčové postavy
🏛️
Škoda Auto
Výrobce – uvádí Elroq, plánuje Epiq a další EV; klíčový aktér transformace
👤
Klaus Zellmer / Martin Jahn / Klaus Stefani
Klaus Zellmer – IČ šéf Škody (strategická rozhodnutí); Martin Jahn – prodej/marketing; Oliver Stefani – šéfdesignér, formuje nový vzhled EV
🏛️
Evropská komise
Regulátor – stanovuje emisní limity a pobídky, ovlivňuje tempo přechodu na EV
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
🏛️
Svaz dovozců automobilů

"Mezi porotci byla poměrná shoda ohledně modelů, které by měly postoupit, a odstup finálové pětky byl zřejmý. Rozdíly mezi finalisty jsou velmi malé - hlasy se rozdělily natěsno a všichni finalisté se vměstnali do rozmezí čtyř hlasů,"

Klaus Zellmer
Klaus Zellmer
předseda představenstva

"Elroq sice aktuálně na maržích vydělává méně než sesterský spalovací Karoq, ale do budoucna by se situace mohla změnit s tím, jak baterie do elektromobilů zlevní,"

Maláček
Maláček

"Očekáváme, že celkové prodeje by mohly být stabilní, možná lehce klesnou. Naproti tomu ale věříme, že bychom mohli letos prodat elektromobilů více a očekáváme, že právě Elroq bude velmi úspěšný. Zda bude dokonce žádanější než Enyaq, ale předjímat nechceme,"

Tomáš Moravec
Tomáš Moravec
ředitel značky Škoda v síti Louda Auto

"Evidovali jsme desítky objednávek ještě předtím, než ho mohli zákazníci vidět nebo snad otestovat. Menší a levnější elektrický model v nabídce chyběl a očekáváme velký zájem nejen o testovací jízdy, ale i o následný nákup,"

Tomáš Moravec
Tomáš Moravec
ředitel značky Škoda v síti Louda Auto

"Je v našem zájmu prodat víc elektroaut než loni právě kvůli emisním limitům stanoveným Evropskou unií pro výrobce automobilů,"

Maláček
Maláček

"Největší problém vnímám v tom, když se něco nečekaně mění. Zákazník nemůže něco koupit a za měsíc zjistit, že pravidla jsou jiná,"

Koldová
Koldová

"Je důkazem toho, že se v této aktivitě přibližujeme našim slibům. Máme v plánu zajistit zákazníkům dostupnou elektromobilitu. V roce 2026 se objeví ještě levnější model Epiq,"

Tomáš Dzurilla
Tomáš Dzurilla

"I tak bych ale situaci hodnotil tak, že elektromobilita se zejména v Česku rozvíjí stále pomalu v porovnání se západními zeměmi. Prodeje bateriových vozů v EU jsou dnes přes 12 procent, v Česku je to čtyřikrát méně, a to se prodeje díky dotacím letos zvedly,"

Klaus Zellmer
Klaus Zellmer
předseda představenstva

"značnou energií, kterou prokázala v prvních šesti měsících"

Jak šel čas
Historický kontext
🤖
1. leden 2026
Zákon v Česku povoluje provoz autonomních aut úrovně L3
Z CURRENT: novela zákona o silniční dopravě umožňuje od 1. 1. 2026 provoz aut úrovně L3 za podmínek schválení výrobce a provozu na dálnicích a směrově oddělených komunikacích.
Otevírá právní rámec pro uvedení vozidel s autonomním režimem L3 na český trh, určuje odpovědnost výrobce za autonomní režim.
⚖️
rok 2019
EU navrhla cíle pro elektromobilitu a emisní regulace (počátek tlaku na elektromobily)
Z CONTEXT: Evropská komise od roku 2019 prosazovala omezení emisí a plán zákazů spalovacích motorů, což odstartovalo strategii automobilek k elektrifikaci.
Spustilo intenzivní investice automobilek do elektromobility a hybridů; ovlivnilo plánování modelových řad v následujícím desetiletí.
🔌
2020
Škoda a další velké značky začínají nabízet první sériové elektromobily a plug‑in hybridy
Z CONTEXT: Škoda uvedla Citigo‑e a ohlásila Vision iV; další značky (VW, Ford, Citroën) chystaly první sériové elektrické modely pro evropský trh.
Začátek sériové nabídky elektromobilů od tradičních evropských výrobců, které postupně rozšiřují portfolio EV.
📉
2024 (říjen–prosinec)
EU zpřísnila emisní limity; roste tlak na prodej elektromobilů
Z CURRENT a CONTEXT: EK navrhla snížení průměru emisí pro rok 2025 na ~93,6 g CO2/km; automobilky a svazy volají po posunutí cílů a řeší riziko pokut.
Přimělo automobilky urychlit vývoj dostupnějších elektromobilů a vést debaty o revizi cílů; zvýšilo marketing a cenové akce.
🚗
2025 (průběh roku)
Škoda uvedla Elroq a potvrdila ambice rozšířit nabídku EV (Epiq 2026, další modely)
Z CURRENT: Škoda představila Elroq, plánuje Epiq (výroba 2026) a další EV; dosahuje silných prodejů elektromobilů v Česku.
Elroq zvýšil podíl Škody v segmentu EV v Česku, přispěl k růstu registrací EV a k tlaku na dostupnější modely.
Elroq zvyšuje domácí podíl EV Škody, konkuruje Enyaqu a dalším modelům pro rok 2025–26
💶
2025 (polovina—konec roku)
Evropské koncerny začínají snižovat ceny EV a připravovat „lidové“ modely (ID.2/ID.Polo, Epiq, Renault 5 a další)
Z CURRENT a CONTEXT: VW, Škoda, Renault a další oznamují dostupnější elektromobily kolem 20–25 tis. eur; automobilky zvažují snížení marží, investice do baterií a kapacity výroby.
Jde o krok k masovějšímu rozšíření EV; zvýší konkurenci a ovlivní strukturu trhu i dodavatelských řetězců.
Největší snaha o dostupnost EV od roku 2019/2020
🏛️
2025 (londýn/Brusel diskuse)
Rostoucí evropská politická debata o posunu termínu zákazu spalovacích motorů (2035 → 2040)
Z CURRENT: V diskusi státníků a automobilového průmyslu narůstají hlasy pro revizi roku 2035; EK slibuje přezkum v roce 2026.
Možné prodloužení přechodného období dává automobilkám čas na re‑strukturaci výroby a dodavatelských řetězců; ovlivňuje investiční plány.
🚘
2026 (od 1. ledna 2026)
Vstup výroby/dovozu dostupnějších evropských malých EV do běžného prodeje (plánované: Epiq, ID.2 atd.)
Z CURRENT: Škoda Epiq (výroba 2026) a VW ID.2/ID.Polo plánované v polovině 2026; cílem cenová hladina ~20–25 tis. eur.
Umožní širší přístup k elektromobilitě v Evropě; potenciálně zrychlí přechod zákazníků k EV; vyžaduje škálování baterií a dodavatelských sítí.
První širší dostupné EV od evropských výrobců odstartují masivnější fázi elektrifikace
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Škoda Elroq je nový elektromobil značky Škoda, který patří do kategorie SUV – tedy aut, která mají vyšší podvozek a vypadají robustně. Toto auto začala automobilka vyrábět od roku 2025 a je kompletně na elektrický pohon, takže nejezdí na benzin nebo naftu.

⚙️
Jak to funguje

Elroq používá výkonný lithium-iontový akumulátor, který napájí elektromotor. Podle verze má auto dojezd od cca 375 do 580 kilometrů na jedno nabití. Ke zrychlení z nuly na stovku dokáže potřebovat kolem 6 až 9 sekund, což je dobré i pro větší SUV. Na rychlých nabíjecích stanicích se baterie nabije z 15 % na 80 % kapacity za přibližně 24 až 28 minut podle modelu.

🎯
Proč je to důležité

Elroq představuje pro české zákazníky moderní a ekologickou alternativu k tradičním autům se spalovacími motory. Díky němu může Škoda posílit svou pozici na trhu elektromobilů. Vůz je založen na platformě MEB, která je speciálně vyvinuta pro elektromobily koncernu Volkswagen. Navíc Elroq ukazuje, že Česko dokáže vyrábět moderní elektrická auta s kvalitní výbavou i do rodin.

💡
Co to je

Elektromobil je auto, které místo benzínu nebo nafty jezdí na elektřinu uloženou v baterii. Tyto baterie se dají nabíjet doma ze zásuvky nebo na speciálních dobíjecích stanicích. Elektromobily nemají spalovací motor a díky tomu neprodukují výfukové plyny.

⚙️
Jak to funguje

Elektromobil má elektromotor poháněný energií z baterie, která se nabíjí elektřinou. Čím větší baterie, tím dál elektromobil ujede na jedno nabití (dojezd). Dobíjení je možné pomalé doma, nebo rychlé na speciálních stanicích, které dobijí auto za desítky minut. Moderní elektromobily umí i vracet energii zpět do elektrické sítě či napájet domácnost.

🎯
Proč je to důležité

Elektromobily pomáhají snižovat znečištění vzduchu a závislost na fosilních palivech, což prospívá životnímu prostředí. I když jsou zatím dražší, díky levnější elektřině a nižším nákladům na provoz mohou ušetřit peníze. Výroba elektromobilů má vyšší emise, ale během užívání celkově méně zatěžují planetu než auta se spalovacím motorem.

Otestujte se
Kvíz: Elektrifikace a autonomní vozy v Česku (Škoda, Elroq, Epiq, L3 novela)
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Škoda Elroq

car model

Data pocházejí z datové položky WikiData

Mercedes-Benz třídy CLA

třída vozů Mercedes-Benz

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Mercedes-Benz_CLA_180_Urban_(C_117)_–_Frontansicht_(1),_9._Februar_2014,_Velbert.jpg

Data pocházejí z datové položky WikiData

Audi A6

car model by Audi

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 15. 12. 2025 0:11:34