Česká vláda a rozpočtové výzvy na přelomu 2025–2026

Hrozba růstu nákladů na státní dluh s vládou Andreje Babiše v Česku

Dlouhodobé téma o společenských pravidlech a krizi

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Nejaktuálnějším stavem je, že Ministerstvo financí varuje, že náklady na obsluhu státního dluhu by v příštím roce mohly překročit 100 miliard Kč kvůli růstu schodku a chybějícím položkám v návrhu rozpočtu; tuto informaci přinesl nový článek z 9. prosince 2025[33].

Současně vláda v demisi odmítá rozpracovávat návrh státního rozpočtu na rok 2026 a čeká na ustavení nové vlády vedené Andrejem Babišem, což zvyšuje riziko, že rozpočet projde podstatnými změnami ve druhém čtení nebo že dojde k rozpočtovému provizoriu od začátku roku 2026; tento stav byl opakovaně zmiňován v textech z října až prosince 2025[22][27][28][32][33].

Hrozí rozpočtové provizorium, které by od února omezilo financování některých služeb — šéf Hasičského záchranného sboru varoval, že provizorium může omezit financování dobrovolných hasičů a ohrozit platy a provoz jednotek[31]. Současně NKÚ zjistil podhodnocené výdaje a nadhodnocené příjmy v letošním rozpočtu (např. u obnovitelných zdrojů a emisních povolenek), což posiluje riziko slabšího fiskálního výsledku a nutnosti dodatečných úprav[32].

Dřívější odhady rizik zůstávají relevantní: bývalý premiér Jiří Rusnok varoval před možným deficitem přes 400 mld. Kč, zatímco vláda schválila rozpočet se schodkem 286 mld. Kč, který je vystaven tlakům na přesuny výdajů (např. Dukovany, obrana) a jednorázová navýšení 28 mld. Kč; hlavní spory se soustředí na nedostatek prostředků pro základní výdaje uváděný až na 95 mld. Kč[6][19][21][25][29][30].

Zdroje:

  1. Vláda na odchodu nemá důvod se namáhat s přepracováním rozpočtu, nová rozjede utrácení

  2. Konečně revoluce, kterou státní rozpočet potřeboval. Stát poprvé ukazuje, co občan za peníze dostává

  3. Fraška na rozpočtovém výboru bude na pokračování. Stará i nová vláda si rozpočet nemohou navzájem vyčítat

  4. Nejdražší položka státního rozpočtu na příští rok? Důvěra veřejnosti

  5. Že provizorium není problém? Budou nám chybět stovky milionů a od února nebude na platy hasičů, říká jejich šéf

  6. Vláda na odchodu nemá důvod se namáhat s přepracováním rozpočtu, nová rozjede utrácení

  7. Rusnok k Babišovým plánům: Není to normální. Co budeme dělat, až přijde černá labuť?

  8. Že provizorium není problém? Budou nám chybět stovky milionů a od února nebude na platy hasičů, říká jejich šéf

  9. Rozpočet je už natolik tajný, že se k němu pro jistotu nehlásí ani ministerstvo financí

  10. Prezident Pavel by považoval za solidní debatu o rozpočtu neodkládat

  11. Osud rozpočtu 2026? Provizorium jako jistota a ve hře mimořádná novela jako z dob pandemie

  12. Vlivnému rozpočtovému výboru šéfuje upřímný odpůrce eura a velký kritik zadlužování státu

  13. Nová vláda má více možností, co dělat s rozpočtem. Jednou z nich je i hra s miliardami na Dukovany, říká Skořepa

  14. Nelze křičet "hoří" v plném divadle. Ani o rozpočtu

Nejnovější
Hrozba růstu nákladů na státní dluh s vládou Andreje Babiše v Česku
09. 12. 2025: Ministerstvo financí očekává překročení sto miliard korun nákladů na obsluhu státního dluhu v příštím roce kvůli růstu schodku a chybějícím výdajům v návrhu rozpočtu.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
10. listopadu 2025
přebývají výdaje, které nejsou kryty ani prognózovanými příjmy a ani schodkem
2 Vysoký dopad
15. října 2025
Žádný zákon o rozpočtové odpovědnosti měnit nebudeme, nebudeme měnit ani schodek
3 Střední dopad
29. října 2020
Vzhledem k tomu, že návrh státního rozpočtu předpokládá už nyní strukturální saldo ve výši 4,5 procenta HDP, vedlo by opuštění zdaňování superhrubé mzdy k prohloubení strukturálního deficitu na přibližně šest procent HDP
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Ministerstvo financí ČR

Klíčový úřad stojí v centru sporu o návrh státního rozpočtu, čelí vnitřnímu odporu resortů a politickému tlaku, což oslabuje schopnost řídit konsolidaci veřejných financí.

Ministerstva a resorty (např. doprava, věda, školství)

Resorty jsou bezprostředně ohroženy návrhy přesunů a škrtů v rozpočtu (snížení investic, krácení dotací), vedou otevřený odpor a riskují ztrátu financí či projektů.

Česká věda / Akademická obec / Technologická agentura

Věda čelí razantnímu zhoršení financování včetně ztráty evropských prostředků a škrtů klíčových programů (TREND), což ohrožuje existenci pracovišť a výzkumné aktivity.

Ministerstvo dopravy / Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)

Doprava čelí významným škrtem a chybějícím prostředkům (desítky miliard) ohrožujícím dostavbu sítí a investiční projekty; financování je sporně přenášeno mezi rozpočty.

Zbyněk Stanjura

Jako ministr financí je terčem vnitrovládní kritiky a politických sporů; jeho návrhy rozpočtu vyvolaly odpor resortů a riskují rozpočtové provizorium a ztrátu reputace.

Dobrovolní hasiči / Hasičský sbor

Rozpočtové provizorium a škrty ohrožují dotace a investice dobrovolných jednotek, zhorší se financování provozu, platů a zásahových kapacit zejména u malých obcí.

Příjemci evropských fondů / obce a regiony

Změny ve způsobu čerpání a potenciální ztráty prostředků (úpravy víceletého rámce, přesuny mezi programy) ohrožují projekty regionálního rozvoje a spolufinancování.

Občané – důchodci a sociálně zranitelné skupiny

Možné škrtání valorizací, programů boje proti chudobě a sociálních služeb v návrzích rozpočtu a provizoriu ohrožuje příjmy a dostupnost služeb těchto skupin.

Kontext
Dříve jsme psali...
NKÚ kritizuje podhodnocené výdaje a nadhodnocené příjmy v rozpočtu ČR pro rok 2025
Podle NKÚ jsou plánované výdaje na obnovitelné zdroje v letošním státním rozpočtu podhodnocené a příjmy z emisních povolenek přehnaně optimistické.  rozklíčovat rozpočtovou hádanku
Vláda v demisi se nechce namáhat s rozpočtem 2026, čeká na Babišův kabinet
Vláda v demisi nemá motivaci přepracovávat rozpočet na rok 2026 a čeká na ustavení nové vlády, která převzetí rozpočtové odpovědnosti pravděpodobně změní.  Kdo rozjede utrácení?
Šéf hasičů Vladimír Vlček varuje před dopady rozpočtového provizoria od února
Rozpočtové provizorium od února omezí financování hasičů, zejména dobrovolných, což může ohrozit platy a provoz hasičských jednotek.  Pochopit hrozby pro hasiče
Rusnok kritizuje plány Babišovy vlády a varuje před rozpočtovou krizí
Rusnok upozorňuje, že současné plány vlády ohledně rozpočtu nejsou udržitelné a hrozí velký deficit přes 400 miliard korun.  Objevte varování Rusnoka
Ministryně financí nesmí tvrdit, že přestanou chodit důchody, i když rozpočet tlačí
I přes ekonomickou nejistotu stát vždy zajistí platby na důchody, nemocenské a příspěvky, a jejich zastavení by bylo porušením zákona.  Proč nesmí křičet
Fakta
💰

286 mld. Kč

Plánovaný schodek 2026
(30. 9. 2025)

📊

3,2 %

Schodek v % HDP podle Babiše
(20. 10. 2025)

💰

110 mld. Kč

Odhad nákladů na dluh 2026
(9. 12. 2025)

📊

0,51 %

Podíl výdajů na vědu (2023)
(26. 8. 2025)

💰

106,6 mld. Kč

Rozpočet ministerstva dopravy
(8. 9. 2025)

📊

40 mld.

Přírůstek schodku vs. letos
(21. 8. 2025)

Události
Co a kdy?
21. srpna 2025
Ministerstvo financí oznámilo termín zveřejnění nové makroekonomické predikce, která bude základem pro odhad příjmů a výdajů rozpočtu na rok 2026
konec srpna 2025
Ministerstvo financí mělo předložit vládě technický návrh státního rozpočtu na rok 2026
21. srpna 2025
(duplicitní záznam v článcích) – ministerstvo plánovalo zveřejnit makroekonomickou predikci jako podklad pro rozpočet
30. září 2025
Vláda schválila návrh státního rozpočtu na rok 2026 se schodkem 286 miliard korun
8. září 2025
Ministerstvo financí zveřejnilo návrh rozpočtu na rok 2026 s navrhovaným objemem a poklesem některých kapitol (např. doprava 106,6 mld. Kč)
15. října 2025
Po volbách prezident a politici varovali před rizikem rozpočtového provizoria; projednávání rozpočtu přerušeno kvůli novému složení Sněmovny
5. listopadu 2025
Očekávání, že předseda sněmovny Tomio Okamura umožní předání rozpočtu k projednání a zahájení úprav (zmíněno, že práce na úpravách mohou začít 14. listopadu)
12. listopadu 2025
Vladimír Pikora zvolen předsedou rozpočtového výboru, který bude projednávat velké rozpočtové přesuny
19. listopadu 2025
Sněmovní rozpočtový výbor projednával návrh rozpočtu; zazněly názory o chybějících 95–96 miliardách korun a jednání odloženo s plánovaným prvním čtením na 26. listopadu
26. listopadu 2025
Plánované první čtení návrhu státního rozpočtu ve Sněmovně (uvedeno v souvislosti s pracemi výboru)
30. října 2025
Návrh rozpočtu představen s prvním pokusem o výkonové rozpočtování v ČR („Státní rozpočet v kontextu výkonnosti")
1. ledna 2026
Očekávaný začátek rozpočtového provizoria, pokud nový rozpočet nebude schválen (uváděno jako možné následky), stát by pak hospodařil podle měsíčních limitů z předchozího rozpočtu
únor 2026
Uváděno, že Česko míří od února 2026 do rozpočtového provizoria, což ovlivní čerpání vícezdrojového financování hasičských jednotek
16. prosince 2025
Nová Sněmovna dostala lhůtu pro přepracování rozpočtu (v článcích uvedeno, že návrh vrátili k přepracování s lhůtou do 16. prosince)
3. prosince 2025
Končící kabinet zvažoval odeslání upraveného návrhu rozpočtu do Sněmovny, pokud by vláda existovala do 17. prosince
9. prosince 2025
Ministerstvo financí očekává, že náklady na obsluhu státního dluhu v příštím roce přesáhnou 110 miliard korun (uváděno jako odhad pro rok 2026)
Co to znamená
Co se děje

Nedávné spory a návrhy mění rozdělování a řízení státního rozpočtu

Srovnání před a po
💰 Rozdělení evropských fondů
PŘED

Prostředky z EU byly plánovány částečně na vědu a výzkum a řízeny rozptýleně více resorty

PO

Došlo k návrhům přesunout stovky miliard z vědy a výzkumu na podporu obcí a místních oprav (chodníky) a navrhují se změny v cílení fondů (návratné nástroje, konsolidace správy v jedné instituci)

📅 Proces sestavování státního rozpočtu
PŘED

Rozpočet se připravoval v uzavřeném režimu; končící vláda poslala návrh do Sněmovny (schodek 286/286/295/376 mld. dle verzí)

PO

Rozhořel se spor: končící kabinet váhá s opětovným předložením návrhu nové Sněmovně bez garance zachování položek (Dukovany, obrana); riziko vstupu do rozpočtového provizoria od 2026

📋 Priority výdajů (doprava vs. obrana, věda)
PŘED

Doprava i věda měly plánované částky; investice částečně čerpány z evropských zdrojů

PO

Ministr financí navrhl škrty/nulování národních dotací a přesměrování prostředků; resort dopravy upozorňuje na nižší financování a nyní trvá na navýšení (části rozpočtu přesouvány do obrany)

📋 Transparentnost a výkonové rozpočtování
PŘED

Rozpočtování bylo převážně podle výdajů z předchozích let, bez jednotného výkonového vyhodnocování

PO

Ministerstvo financí nově zavádí výkonové rozpočtování — rozdělení do 16 oblastí s ~150 ukazateli a povinností sledovat výsledky výdajů u návrhu rozpočtu

Klíčové postavy
👤
Zbyněk Stanjura
Ministr financí (v demisi); připravil návrh rozpočtu 2026 a rozhoduje o jeho předložení
👤
Alena Schillerová
Lídra ANO / pravděpodobná ministryně financí nové vlády; kritizuje postup Stanjury a požaduje předání rozpočtu
🏛️
Ministerstvo financí / Národní rozpočtová rada
Úřad připravil návrh rozpočtu a zavádí výkonové rozpočtování; Národní rozpočtová rada hodnotí konzistenci a varuje před dírami v návrhu
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
🏛️
Národní rozpočtová rada

"přebývají výdaje, které nejsou kryty ani prognózovanými příjmy a ani schodkem"

Andrej Babiš
Andrej Babiš

"Žádný zákon o rozpočtové odpovědnosti měnit nebudeme, nebudeme měnit ani schodek,"

Michal Žurovec
Michal Žurovec
mluvčí resortu

"V důsledku vyššího daňového výběru, který vyplývá z aktualizované makroekonomické predikce, počítáme s vyššími příjmy o 30 až 40 miliard korun,"

Eva Zamrazilová
Eva Zamrazilová
šéfka Národní rozpočtové rady

"Udržení výše deficitu na 390 miliardách při vyšších očekávaných příjmech znamená, že veškeré dodatečné příjmy rozpočtu jsou okamžitě rozpouštěny do zvyšování mandatorních výdajů. Tento prvotní hřích je třeba co nejdříve napravit,"

Michal Skořepa
Michal Skořepa
ekonom České spořitelny

"Jde o jednu z vícero stěží odstranitelných nepříjemností spojených s rozpočtovým procesem. Těžko můžeme po nynější vládě chtít, aby předjímala tyto změny,"

Jan Pavel
Jan Pavel

"Vzhledem k tomu, že návrh státního rozpočtu předpokládá už nyní strukturální saldo ve výši 4,5 procenta HDP, vedlo by opuštění zdaňování superhrubé mzdy k prohloubení strukturálního deficitu na přibližně šest procent HDP,"

Miroslav Kalousek
Miroslav Kalousek
předseda poslaneckého klubu TOP 09

"Chápeme potřebu jednorázových opatření na pomoc ekonomice. Ale nesmí se z toho stát rozvrat rozpočtů. Je to dlouholetý rozvrat a ztráta jakékoliv rozpočtové odpovědnosti.,"

Vojtěch Filip
Vojtěch Filip
předseda strany

"Takový hazard KSČM nechce připustit,"

Zdeněk Vojtěch
Zdeněk Vojtěch
mluvčí resortu financí

"Evidujeme požadavky nad schválenou výši deficitu v celkové výši cca 130 miliard korun,"

Jak šel čas
Historický kontext
💸
9. prosince 2025
Ministerstvo financí varovalo, že náklady na obsluhu státního dluhu by v příštím roce mohly dosáhnout 110 miliard Kč (přes 100 mld.), což představuje výrazný nárůst nákladů na dluh
Uvedeno v článku z 9. prosince 2025 jako odhad ministerstva financí.
Zvýšení výdajů na obsluhu dluhu zvyšuje tlak na rozpočet a snižuje prostor pro ostatní výdaje
Předchozí rok: obslužné náklady byly nižší (v textu zmíněno 47,8 mld. k polovině roku 2025)
⚖️
říjen–prosinec 2025
Vystupňování sporu a rozhodnutí vlády v demisi nepředkládat návrh rozpočtu nově zvolené Sněmovně (hrozba rozpočtového provizoria)
Opakovaně zmiňováno v textech z října–prosince 2025; vláda v demisi odmítá rozpracovávat rozpočet a čeká na novou vládu Andreje Babiše.
Zvyšuje riziko rozpočtového provizoria od začátku roku 2026, které by omezilo financování některých služeb
Poslední provizorium bylo na začátku roku 2022
🔍
Listopad–prosinec 2025
Nákladné mezery a nadhodnocené/podhodnocené položky v návrhu rozpočtu — NKÚ a Národní rozpočtová rada upozornily na chyby (podhodnocené výdaje, nadhodnocené příjmy)
NKÚ a NRR identifikovaly podhodnocené výdaje a nadhodnocené příjmy u letošního rozpočtu (např. OZE, emisní povolenky), upozornění zveřejněna v textech v listopadu–prosinci 2025.
Zvyšuje riziko horšího fiskálního výsledku a nutnosti dodatečných úprav rozpočtu
NRR/NKÚ opakovaně kritizovaly konzistenci rozpočtů v minulosti
🚒
17. listopadu 2025 (rel.)
Varování šéfa Hasičského záchranného sboru: rozpočtové provizorium by od února 2026 mohlo omezit financování dobrovolných hasičů a ohrozit platy/přímý provoz jednotek
Upozornění uvedené v souhrnu z prosince 2025; konkrétní varování před dopady provizoria na provoz HZS a dotace dobrovolným hasičům.
Možné omezení provozu záchranných a dobrovolnických složek, tlak na místní samosprávy a riziko ohrožení služeb veřejné bezpečnosti
Poslední provizorium (2022) omezilo některé investice, ale služby fungovaly
📉
2025 (uváděno v kontextu)
Vládní návrh rozpočtu na 2026 plánoval schodek kolem 286–286/280 mld. Kč, přičemž v návrhu chyběly téměř 95–96 mld. Kč povinných výdajů podle kritiky opozice a NRR
Návrh koncem září 2025 (několik článků srpen–říjen 2025). Kritika chybějících položek a rozporů v kapitole dopravy a mandatorních výdajích.
Zvýšené politické napětí, riziko přepracování rozpočtu po volbách nebo vstupu do provizoria
Bývalé odhady varovaly před deficitem přes 400 mld. Kč (Jiří Rusnok) a rozpočty v minulých letech měly také vysoké schodky
🏦
1. pololetí 2025 (konkrétně)
Státní dluh ke konci pololetí 2025 dosáhl 3,504 bilionu Kč; náklady na obsluhu dluhu v prvním pololetí 2025 vzrostly na 47,8 mld. Kč (meziročně +5 mld.)
Zpráva NKÚ a ministerstva financí (článek 6.12.2025 shrnuje tato data).
Růst dluhu a vyšší náklady na obsluhu dluhu snižují fiskální prostor pro investice a běžné výdaje
Nárůst obslužných nákladů pokračuje trendem růstu od 2019; očekává se další zvyšování
🗓️
21. srpna 2025 (plánované události uvedené dříve)
Ministerstvo plánovalo zveřejnit novou makroekonomickou predikci 21. srpna a technický návrh rozpočtu na konci srpna, s politickými jednáními do konce září
Popis harmonogramu přípravy rozpočtu (srpen 2025 články).
Termínová úzkost a politické kroky (volby) zvýšily riziko, že návrh nebude schválen včas
Obvyklý postup je zveřejnění v srpnu a projednání na podzim
⚔️
2025 (uvedeno v řadě článků)
Návrh rozpočtu obsahoval mimořádné položky mimo zákonný limit (Dukovany 18,3 mld., obrana 30,7 mld.) — rozpočtová diskuze o započítání/nezapočítání do deficitu
Uváděno v článcích během srpna–listopadu 2025, ministr Stanjura upozorňoval, že tyto položky musí zůstat, aby byl schválený schodek 286 mld.
Právní a politický spor o to, co se započítává do limitu rozpočtové odpovědnosti; ovlivňuje fiskální prostor
Bez těchto položek by byl "čistý" deficit nižší (např. 237 mld.)
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Státní rozpočet je plán, který ukazuje, kolik peněz stát za rok získá a kolik utratí. Je to zákon schválený parlamentem, podle kterého stát hospodaří. Rozpočet zahrnuje všechny příjmy, například daně, a výdaje na věci jako školy nebo zdravotnictví.

⚙️
Jak to funguje

Vláda navrhne, kolik peněz stát získá a utratí, a návrh pak schválí parlament. Příjmy nejčastěji pocházejí z daní a sociálního pojistného. Výdaje jsou rozděleny do kapitol podle toho, co stát musí zajistit (například důchody) a co chce podporovat (například infrastrukturu). Pokud stát utratí více, než získá, musí si půjčit, a tím se zvyšuje státní dluh.

🎯
Proč je to důležité

Státní rozpočet rozhoduje o tom, na co stát vydá peníze – například na opravy silnic, školství či sociální podporu. Pomáhá udržet ekonomiku v pořádku tím, že plánuje příjmy a výdaje. Nesprávná rozpočtová politika může vést k dluhům, inflaci nebo horším veřejným službám, což ovlivňuje každého z nás.

💡
Co to je

Rozpočet je finanční plán na určité období (často rok), kde jsou sečteny očekávané příjmy a plánované výdaje. Může patřit státu, firmě nebo domácnosti a ukazuje, kolik peněz je na co určeno.

⚙️
Jak to funguje

Nejprve odhadnete příjmy (např. mzdy, daně, tržby) a pak rozdělíte peníze na položky (provoz, investice, úspory). Organizace často dělí rozpočet na provozní (běžné výdaje), kapitálový (dlouhodobé investice) a cash flow (skutečné toky hotovosti). Pokud výdaje převyšují příjmy vznikne schodek, pokud příjmy převyší výdaje je přebytek.

🎯
Proč je to důležité

Rozpočet pomáhá kontrolovat peníze, plánovat investice a rozhodovat, kde šetřit nebo utrácet. U státu ovlivňuje veřejné služby a daně; u firmy ovlivňuje zisk a cenu akcií; u domácnosti určuje, zda zvládnete platit účty a spořit.

Otestujte se
Kvíz: Spor o státní rozpočet ČR 2026
Vláda ČR

vrcholný orgán výkonné moci v Česku

Země: Česko

Sídlo: Praha

Web: https://vlada.gov.cz/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Ministerstvo financí České republiky

ministerstvo České republiky

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Ministry_of_Finance_of_the_Czech_Republic_logo-en.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Letenská,_ministerstvo_financí,_vchod.jpg

IČO: 00006947

DIČ: CZ00006947

Sídlo: Praha

Web: https://www.mfcr.cz/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 11. 12. 2025 13:17:15