Volkswagen: Manažerské a etické výzvy
Herbert Diess, nejlépe placený manažer Volkswagenu, odchází do důchodu v říjnu 2025
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Herbert Diess, bývalý výkonný ředitel Volkswagenu a dlouho nejlépe placený manažer koncernu, oznámil, že odejde do důchodu v říjnu 2025; během posledních více než tří let pobral z Volkswagenu přes 30 milionů eur hrubého [6].
Současný stav tématu ukazuje, že skupina čelí opakovaným manažerským změnám a otázkám odměňování a řízení: Škoda Auto vykazuje solidní ziskovost s provozní marží kolem 7,5 %, zatímco mateřský Volkswagen má problémy s řízením a předáváním funkcí, které snižují jeho výkon [1].
Dřívější události a výzkum odhalily hlubší etické a manažerské problémy v koncernu: německý soud poslal čtyři bývalé manažery VW za falšování emisních testů do vězení (dva nepodmíněné, dva podmíněné) [2], a akademická studie ukázala, že i čestní zaměstnanci mohou přehlížet podvody kolegů, pokud z toho profituje tým, což pomáhá vysvětlit kulturní mechanismy tolerance neetického chování [3].
Personální změny související s komunikací a přesuny manažerů v regionu doplňují kontext: Tomáš Kotera byl jmenován ředitelem komunikace a marketingu ve skupině Czechoslovak Group a následně nahrazen ve Škodě Auto Jozefem Balážem; Czechoslovak Group zároveň rozšířila představenstvo o dvě nové členky [5].
Zdroje:
Herbert Diess, nejlépe placený manažer Volkswagenu, odchází do důchodu v říjnu 2025
Přehled citací
Naše devítiměsíční výsledky odrážejí náročné tržní prostředí a podtrhují důležitost plnění výkonnostních programů, které jsme zahájili v rámci celé skupiny. Značka Volkswagen vykázala provozní marži ve výši pouhých dvou procent. To poukazuje na naléhavou potřebu výrazného snížení nákladů a zvýšení efektivity
Když jsem ve Wolfsburgu začínal, předsevzal jsem si, že změním celý systém Volkswagenu. Myslel jsem tím zlomení zastaralých řídicích struktur, aby podnik byl pružnější a modernější
Jsem připraven převzít jakékoliv nové úkoly. Proč bych se jim měl bránit?
Kdo si polepší, kdo tratí?
Volkswagen (hlavní značka koncernu)
Hlavní značka vykazuje nízkou ziskovost, čelí poklesu prodejů a je jádrem úsporných opatření včetně možného zavírání německých továren a rozsáhlého propouštění.
Koncern Volkswagen (Volkswagen Group)
Skupina vykazuje meziroční propady zisku, nutí ji to k restrukturalizaci se škrty do roku 2026 a hledáním až 10–15 miliard eur úspor; trpí také zaostáváním v softwaru a elektromobilitě.
Zaměstnanci Volkswagenu v Německu (pracovníci a odbory)
Plánované škrty zahrnují uzavírání továren, masivní odchody a snižování mezd; odbory hrozí stávkami a budou hlavním aktérem při vyjednávání sociálních podmínek.
Škoda Auto
Škoda dosahuje výrazně lepších marží a zisku než hlavní značka, ale je vystavena riziku přesunu investic či tlaku koncernu při škrtání kapacit a centralizaci rozhodování.
Odborová předákyně Daniela Cavallová / odbory VW (IG Metall)
Odbory jsou proti rozsáhlým propouštěním a zavírání závodů, připravují obranu zaměstnanců a mohou blokovat provedení úspor (stávky, tlak v dozorčí radě).
Management značky VW / Thomas Schäfer a Oliver Blume
Vrcholový management zavádí razantní úsporná opatření a restrukturalizaci; jejich rozhodnutí mohou výrazně změnit výrobu, zaměstnanost a strategii koncernu.
Investoři a vlastníci (rodiny Porsche–Piëch, Porsche SE, stát Katar, Dolní Sasko)
Vlastníci tlačí na razantní škrty kvůli poklesu hodnoty, ale politické a odborové vazby (Dolní Sasko) omezují volnost; výše ztrát snižuje jejich majetkové hodnoty.
Cariad (softwarová divize koncernu)
Cariad dlouhodobě zaostává ve vývoji softwaru, vytváří miliardové ztráty a zpožďuje uvedení nových modelů; je zdrojem strategického rizika koncernu.
Dříve jsme psali...
Czechoslovak Group rozšiřuje představenstvo a mění komunikaci s Kotera ze Škoda Auto
Škoda Auto mění vedoucího komunikace, Tomáše Koteru nahrazuje Jozef Baláž
Výzkum VŠE odhalil, proč firmy tolerují nečestné zaměstnance
Soud v Německu poslal manažery VW za falšování emisních testů do vězení
Škoda Auto táhne koncern VW, zatímco mateřská firma se potápí v problémech
7,5%
Marže Škoda Auto
(22. 5. 2025)
0,5%
Marže Volkswagen (1Q)
(22. 5. 2025)
2,19 mld. €
Čistý zisk VW (y/y -40,6%)
(22. 5. 2025)
10 mld. €
Úspory VW do 2026
(22. 5. 2025)
11 mil.
Auta s podvodným SW
(26. 5. 2025)
526,1 mil. €
Čistý zisk CSG (ztrip.)
(1. 10. 2025)
Co a kdy?
Volkswagen: Mistr lidových vozů s bohatou historií a globálním dosahem
Volkswagen AG, známý jako VW, je přední německá automobilka se sídlem ve Wolfsburgu, která vznikla v roce 1937 s posláním vyrábět dostupný lidový vůz pro široké vrstvy obyvatelstva.
Značka Volkswagen proslula ikonickými modely jako Brouk, Golf, Passat či Transporter, které se staly v různých obdobích základem jejího úspěchu a masové motorizace. Firma prošla dlouhým vývojem od válečné produkce přes rozsáhlou expanzi, vývoj nových modelů až po současné snahy o přechod k elektromobilitě, kde představila například elektromobil ID.3.
Volkswagen Group je globální koncern s rozsáhlými výrobními závody nejen v Německu, ale také v Argentině, Číně, Mexiku, Brazílii či dalších zemích, a vlastní několik známých automobilek včetně Škody Auto či Audi. V minulosti čelil i skandálu s falšováním emisí, který výrazně zasáhl jeho image i vedení firmy.
Dnes Volkswagen nabízí širokou škálu modelů od malých městských vozů až po luxusní sedan či užitkové dodávky. Je jednou z největších světových automobilek, jejíž tradice, inovace a přizpůsobení trhu ji udržují v popředí automobilového průmyslu.
Volkswagen
značka automobilů Volkswagen AG
Země: Německo

Založil: German Labor Front
CEO: Thomas Schäfer (1. července 2022 - dosud)
Sídlo: Wolfsburg
Výnosy: 322.28 mld. (2023)
Čistý zisk: 17.93 mld. (2023)
Web: https://www.vw.com/
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Řízení, škody a odměny ve skupině Volkswagen
Škoda Auto
český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi

Země: Česko

Založil: Václav Laurin
CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)
IČO: 00177041
DIČ: CZ00177041
Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)
Sídlo: Mladá Boleslav
Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)
Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)
Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Czechoslovak Group
firma v České republice
Země: Česko

Založil: Jaroslav Strnad
CEO: Michal Strnad (2015 - dosud)
IČO: 03472302
Zaměstnanci: 5.72 (31. prosince 2023)
Sídlo: Praha (1. dubna 2024 - dosud)
Výnosy: 1.73 mld. (2023)
Čistý zisk: 210.21 mil. (2023)
Bilance: 3.35 mld. (31. prosince 2023)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Herbert Diess
Austrian businessman

Povolání: inženýr, průmyslník, podnikatel
Pozice: předseda představenstva (Invalid Date - Invalid Date)
Narození: 24. října 1958
Místo narození: Mnichov
Státní občanství: Rakousko
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:50:13