Volkswagen: Manažerské a etické výzvy

Herbert Diess, nejlépe placený manažer Volkswagenu, odchází do důchodu v říjnu 2025

Mizící téma o firmě a krizi

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Herbert Diess, bývalý výkonný ředitel Volkswagenu a dlouho nejlépe placený manažer koncernu, oznámil, že odejde do důchodu v říjnu 2025; během posledních více než tří let pobral z Volkswagenu přes 30 milionů eur hrubého [6].

Současný stav tématu ukazuje, že skupina čelí opakovaným manažerským změnám a otázkám odměňování a řízení: Škoda Auto vykazuje solidní ziskovost s provozní marží kolem 7,5 %, zatímco mateřský Volkswagen má problémy s řízením a předáváním funkcí, které snižují jeho výkon [1].

Dřívější události a výzkum odhalily hlubší etické a manažerské problémy v koncernu: německý soud poslal čtyři bývalé manažery VW za falšování emisních testů do vězení (dva nepodmíněné, dva podmíněné) [2], a akademická studie ukázala, že i čestní zaměstnanci mohou přehlížet podvody kolegů, pokud z toho profituje tým, což pomáhá vysvětlit kulturní mechanismy tolerance neetického chování [3].

Personální změny související s komunikací a přesuny manažerů v regionu doplňují kontext: Tomáš Kotera byl jmenován ředitelem komunikace a marketingu ve skupině Czechoslovak Group a následně nahrazen ve Škodě Auto Jozefem Balážem; Czechoslovak Group zároveň rozšířila představenstvo o dvě nové členky [5].

Zdroje:

  1. Milionový konec Herberta Diesse. Nejlépe placený zaměstnanec Volkswagenu odchází do důchodu

  2. Chce to svěží management. Těžkopádné rozhodování a předávání funkcí ze známosti zabíjí VW, říká Povšík ze Škody

  3. Tresty v kauze Dieselgate: Dva manažeři VW mají jít za podvody do vězení, další dostali podmínku

  4. Lidé jsou ochotní tolerovat podvodníky ve firmách. Pokud jejich nečestné chování generuje zisk pro všechny

  5. Personální změny v CSG: představenstvo rozšíří dvě nové členky, komunikaci povede Kotera ze Škody Auto

Nejnovější
Herbert Diess, nejlépe placený manažer Volkswagenu, odchází do důchodu v říjnu 2025
24. 10. 2025: Herbert Diess odešel do důchodu v den svých 67. narozenin po ukončení manažerské smlouvy a za více než tři roky pobral z Volkswagenu přes 30 milionů eur hrubého.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
30. října 2024
Naše devítiměsíční výsledky odrážejí náročné tržní prostředí a podtrhují důležitost plnění výkonnostních programů, které jsme zahájili v rámci celé skupiny. Značka Volkswagen vykázala provozní marži ve výši pouhých dvou procent. To poukazuje na naléhavou potřebu výrazného snížení nákladů a zvýšení efektivity
2 Vysoký dopad
13. dubna 2018
Když jsem ve Wolfsburgu začínal, předsevzal jsem si, že změním celý systém Volkswagenu. Myslel jsem tím zlomení zastaralých řídicích struktur, aby podnik byl pružnější a modernější
3 Střední dopad
25. září 2015
Jsem připraven převzít jakékoliv nové úkoly. Proč bych se jim měl bránit?
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Volkswagen (hlavní značka koncernu)

Hlavní značka vykazuje nízkou ziskovost, čelí poklesu prodejů a je jádrem úsporných opatření včetně možného zavírání německých továren a rozsáhlého propouštění.

Koncern Volkswagen (Volkswagen Group)

Skupina vykazuje meziroční propady zisku, nutí ji to k restrukturalizaci se škrty do roku 2026 a hledáním až 10–15 miliard eur úspor; trpí také zaostáváním v softwaru a elektromobilitě.

Zaměstnanci Volkswagenu v Německu (pracovníci a odbory)

Plánované škrty zahrnují uzavírání továren, masivní odchody a snižování mezd; odbory hrozí stávkami a budou hlavním aktérem při vyjednávání sociálních podmínek.

Škoda Auto

Škoda dosahuje výrazně lepších marží a zisku než hlavní značka, ale je vystavena riziku přesunu investic či tlaku koncernu při škrtání kapacit a centralizaci rozhodování.

Odborová předákyně Daniela Cavallová / odbory VW (IG Metall)

Odbory jsou proti rozsáhlým propouštěním a zavírání závodů, připravují obranu zaměstnanců a mohou blokovat provedení úspor (stávky, tlak v dozorčí radě).

Management značky VW / Thomas Schäfer a Oliver Blume

Vrcholový management zavádí razantní úsporná opatření a restrukturalizaci; jejich rozhodnutí mohou výrazně změnit výrobu, zaměstnanost a strategii koncernu.

Investoři a vlastníci (rodiny Porsche–Piëch, Porsche SE, stát Katar, Dolní Sasko)

Vlastníci tlačí na razantní škrty kvůli poklesu hodnoty, ale politické a odborové vazby (Dolní Sasko) omezují volnost; výše ztrát snižuje jejich majetkové hodnoty.

Cariad (softwarová divize koncernu)

Cariad dlouhodobě zaostává ve vývoji softwaru, vytváří miliardové ztráty a zpožďuje uvedení nových modelů; je zdrojem strategického rizika koncernu.

Kontext
Dříve jsme psali...
Czechoslovak Group rozšiřuje představenstvo a mění komunikaci s Kotera ze Škoda Auto
Czechoslovak Group rozšířila představenstvo o dvě nové členky a jmenovala Tomáše Koteru novým ředitelem komunikace a marketingu.  Kdo posílí Strnada?
Škoda Auto mění vedoucího komunikace, Tomáše Koteru nahrazuje Jozef Baláž
Jozef Baláž nahrazuje Tomáše Koteru na pozici vedoucí oddělení Komunikace podniku Škoda Auto.  Zajímavý kariérní posun
Výzkum VŠE odhalil, proč firmy tolerují nečestné zaměstnance
Studie ukázala, že i čestní lidé přehlížejí podvody kolegů, pokud z toho profituje celý tým.  Temná stránka úspěchu
Soud v Německu poslal manažery VW za falšování emisních testů do vězení
Německý soud odsoudil čtyři bývalé manažery Volkswagenu za podvody s emisemi, dva dostali nepodmíněné a dva podmíněné tresty.  Jak dopadl Winterkorn?
Škoda Auto táhne koncern VW, zatímco mateřská firma se potápí v problémech
Zatímco Škoda Auto vykazuje solidní zisky s marží 7,5 procenta, mateřský Volkswagen se propadá a trpí těžkopádným řízením a dynastickým předáváním funkcí.  Proč Škoda uspěla?
Fakta
📊

7,5%

Marže Škoda Auto
(22. 5. 2025)

📊

0,5%

Marže Volkswagen (1Q)
(22. 5. 2025)

💰

2,19 mld. €

Čistý zisk VW (y/y -40,6%)
(22. 5. 2025)

💰

10 mld. €

Úspory VW do 2026
(22. 5. 2025)

📊

11 mil.

Auta s podvodným SW
(26. 5. 2025)

💰

526,1 mil. €

Čistý zisk CSG (ztrip.)
(1. 10. 2025)

Události
Co a kdy?
září 2015
Propuknutí aféry Dieselgate: americká agentura odhalila, že Volkswagen instaloval do dieselových motorů software falšující emisní testy
24. října 2025
Herbert Diess oznámil konec manažerské smlouvy a oficiální odchod do důchodu
srpen 2022
Herbert Diess odešel z pozice generálního ředitele a předsedy představenstva Volkswagenu (zůstal jako poradce)
první kvartál 2025
Koncern Volkswagen vykázal meziroční propad čistého zisku o 40,6 % na 2,19 miliardy eur; značka Volkswagen měla ziskovost 0,5 % a Škoda Auto zvýšila provozní zisk na 546 milionů eur (marže Škody 7,5 %)
2025 (do roku 2026)
Volkswagen oznámil restrukturalizační plán s cílem uspořit do roku 2026 deset miliard eur včetně zavírání továren a propouštění
26. května 2025
Německý soud vynesl rozsudky nad čtyřmi bývalými manažery Volkswagenu v kauze Dieselgate; dva dostali nepodmíněné tresty a dva podmíněné
30. září 2025
Jozef Baláž byl oznámen jako nový vedoucí oddělení Komunikace ve Škoda Auto; Tomáš Kotera odchází z pozice po více než 25 letech
1. října 2025
Tomáš Kotera nastoupil jako ředitel komunikace a marketingu do Czechoslovak Group; na jeho místo ve Škodě Auto nastoupil Jozef Baláž (oznámeno 30.9.2025)
2025 (publikováno 9. června 2025)
Výzkumy a studie ukazují toleranci neetického chování v organizacích, kontextem jsou motivy a dopady skandálu Dieselgate a chování manažerů
Profil
Volkswagen: Mistr lidových vozů s bohatou historií a globálním dosahem

Volkswagen AG, známý jako VW, je přední německá automobilka se sídlem ve Wolfsburgu, která vznikla v roce 1937 s posláním vyrábět dostupný lidový vůz pro široké vrstvy obyvatelstva.

Značka Volkswagen proslula ikonickými modely jako Brouk, Golf, Passat či Transporter, které se staly v různých obdobích základem jejího úspěchu a masové motorizace. Firma prošla dlouhým vývojem od válečné produkce přes rozsáhlou expanzi, vývoj nových modelů až po současné snahy o přechod k elektromobilitě, kde představila například elektromobil ID.3.

Volkswagen Group je globální koncern s rozsáhlými výrobními závody nejen v Německu, ale také v Argentině, Číně, Mexiku, Brazílii či dalších zemích, a vlastní několik známých automobilek včetně Škody Auto či Audi. V minulosti čelil i skandálu s falšováním emisí, který výrazně zasáhl jeho image i vedení firmy.

Dnes Volkswagen nabízí širokou škálu modelů od malých městských vozů až po luxusní sedan či užitkové dodávky. Je jednou z největších světových automobilek, jejíž tradice, inovace a přizpůsobení trhu ji udržují v popředí automobilového průmyslu.

Volkswagen

značka automobilů Volkswagen AG

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Volkswagen_logo_2019.svg


Země: Německo

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Wolfsburg_VW-Werk.jpg

Založil: German Labor Front

CEO: Thomas Schäfer (1. července 2022 - dosud)

Sídlo: Wolfsburg

Výnosy: 322.28 mld. (2023)

Čistý zisk: 17.93 mld. (2023)

Web: https://www.vw.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Řízení, škody a odměny ve skupině Volkswagen
Škoda Auto

český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Škoda_nieuw.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Škoda_nové_sídlo.jpg

Založil: Václav Laurin

CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)

IČO: 00177041

DIČ: CZ00177041

Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)

Sídlo: Mladá Boleslav

Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)

Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)

Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)

Web: https://www.skoda-auto.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Czechoslovak Group

firma v České republice

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/Czechoslovak_Group_logo_2023.svg


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/CSG_sidlo2024.jpg

Založil: Jaroslav Strnad

CEO: Michal Strnad (2015 - dosud)

IČO: 03472302

Zaměstnanci: 5.72 (31. prosince 2023)

Sídlo: Praha (1. dubna 2024 - dosud)

Výnosy: 1.73 mld. (2023)

Čistý zisk: 210.21 mil. (2023)

Bilance: 3.35 mld. (31. prosince 2023)

Web: http://czechoslovakgroup.cz

Data pocházejí z datové položky WikiData

Herbert Diess

Austrian businessman

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Herbert_Diess_at_IAA_2019_IMG_0200.jpg

Povolání: inženýr, průmyslník, podnikatel

Pozice: předseda představenstva (Invalid Date - Invalid Date)

Narození: 24. října 1958

Místo narození: Mnichov

Státní občanství: Rakousko

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 13:33:34