Německé a čínské automobilky na evropském trhu elektromobilů

Norbert Reithofer je otcem úspěchu BMW, která letos mezi německými automobilkami roste

Málo aktivní téma o odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

BMW letos meziročně zvýšilo prodeje díky přípravě firmy na finanční výkyvy a přechod k elektromobilitě, za což je často připisována role bývalého šéfa Norberta Reithofera; článek popisuje, že Reithofer strategicky připravil BMW na tyto změny[11].

Německé automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes dosáhly v první polovině roku rekordních prodejů elektromobilů, avšak čelí nižším maržím oproti vozům se spalovacími motory; tento dlouhodobý tlak na marže zůstává i přes růst prodejů[8].

Současně na evropském trhu výrazně roste konkurence čínských výrobců, zejména BYD, která v některých měsících překonala Teslu v prodejích v Evropě; BYD zároveň plánuje expanzi včetně vybudování sítě ultrarychlých nabíječek, což dále posiluje její tržní pozici[1][6][7].

Prodeje Tesly v Evropě klesají opakovaně (měsíční propady až o 40 % nebo více v některých obdobích), což zvyšuje tlak na tradiční i německé automobilky, aby zlepšily konkurenceschopnost v segmentu elektromobilů[4][5][10].

Zdroje:

  1. Automobilka BMW si vede lépe než její hlavní němečtí konkurenti. Kdo je otcem jejího úspěchu?

  2. Německé automobilky letos prodaly rekordní počet elektroaut. Ovšem jen za cenu nižších marží oproti spalovacím motorům

  3. BYD už v Evropě přeskočil Teslu. Vůbec nejprodávanější byl v dubnu Elroq od Škody

  4. Nejen elektroauta. Číňané chtějí ovládnout Evropu i v nabíječkách, gamechanger slibuje BYD

  5. 11 prodaných vozů a konec. Po několika měsících odešel "za lepším" šéf českého zastoupení čínské automobilky BYD

  6. Děsivé prodeje Tesly v Evropě neberou konce, klesají pátý měsíc v řadě. Po ojetých modelech je ale sháňka

  7. Čína v čele s BYD ukazují tah na branku. Evropské automobilky by se neměly bát učit se od bývalého učně

  8. Propad navzdory růstu. Evropské prodeje Tesly klesají sedmý měsíc v řadě, konkurence přitom posiluje, třeba BYD trojnásobně

Nejnovější
Norbert Reithofer je otcem úspěchu BMW, která letos mezi německými automobilkami roste
10. 11. 2025: Norbert Reithofer jako bývalý šéf BMW připravil firmu na finanční krizi i přechod k elektromobilitě, což umožnilo BMW letos meziročně zvýšit prodeje.
Kontext
Dříve jsme psali...
Tesla minulý měsíc v Evropě prodala o 40 % méně aut než loni
Evropské prodeje Tesly klesají sedmý měsíc v řadě, zatímco konkurence, zejména čínská BYD, výrazně roste.  Kdo porazí Teslu?
Evropské automobilky čelí stagnaci prodejů a tlaku čínské konkurence
Evropské automobilky jsou extrémně závislé na domácím trhu a čínské firmy se chystají získat podíly v tradičních značkách.  Kdo koupí Opel?
Volkswagen, BMW a Mercedes letos prodaly rekordní počet elektroaut, přesto čelí nižším maržím.
Německé automobilky dosáhly v letošním prvním pololetí rekordních prodejů elektroaut, ale za cenu nižších zisků oproti spalovacím vozům.  Zisky versus inovace
Martin Heřmanský po čtyřech měsících opustil české zastoupení automobilky BYD.
Šéf české pobočky BYD Martin Heřmanský po pouhých čtyřech měsících skončil a odešel ke skupině RCM.  Proč BYD tápe?
Čínská automobilka BYD plánuje v Evropě vlastní síť ultrarychlých nabíječek a expanzi na trh.
BYD oznámil plány na vybudování evropské sítě ultrarychlých nabíječek, které mají zásadně zrychlit nabíjení elektromobilů a posílit jeho pozici na trhu.  Revoluce v nabíjení
Jak šel čas
Historický kontext
🚗
2024
Růst prodejů čínských elektromobilů v Evropě a první měsíční překonání Tesly BYDem
CURRENT: několik článků popisuje, že BYD v dubnu 2025 v některých měsících v Evropě prodal více BEV než Tesla; registrace BYD meziročně rostly výrazně (např. +169 % v jednom měsíci).
Zvýšený tlak na evropské a americké výrobce, posílení expanzních plánů čínských firem do Evropy (showroomy, továrny).
BYD poprvé v některých měsících překonala Teslu v Evropě
⚖️
červen 2024
Evropská komise zahájila vyšetřování čínských automobilek kvůli státním subvencím a navrhla dovozní cla
CURRENT: EK zahájila šetření a v červnu 2024 navrhla dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů jako reakci na zjištění státních podpor.
Potenciální obchodní bariéry vůči čínským dovozům; přesun diskuse k odvetám a k diskusi mezi členskými státy EU (rozdílné zájmy).
Návrh cel v rozmezí (původně) ~17–38 % vs. USA 100 %
🏭
květen–červen 2024
Rychlá expanze BYD v Evropě a plánovaná evropská výroba
CURRENT & CONTEXT: články uvádějí plán BYD postavit továrnu v Maďarsku (oznámeno/rozhodnuto v různých zdrojích) a rozšířit síť nabíjecích stanic; společnost rozšiřuje prodejní síť a otevírá první prodejní místo v ČR.
Snížení nákladů na dovoz, potenciální obejití dovozních cel a zrychlení růstu podílu BYD v Evropě; posílení konkurenční pozice vůči Tesle a evropským výrobcům.
BYD plánuje zvýšit kapacitu na 6,6 milionu vozů ročně (firemní cíl)
📉
2025
Pokles prodejů Tesly v Evropě a opakované měsíční propady
CURRENT: více článků uvádí opakované meziroční propady prodejů Tesly v Evropských zemích (měsíční poklesy až 40–75 % v různých zemích za různé měsíce v 2025).
Uvolnění prostoru pro konkurenci (BYD a další čínské značky), reputační rizika spojená s aktivitou Elona Muska v politice, tlak na strategii Tesly v Evropě.
Sedmý měsíc poklesu v řadě; výrazné měsíční propady v některých státech
🔧
2025 (leden–září)
BMW meziročně zvýšilo prodeje a bylo relativně úspěšné; Reithoferova role v přípravě BMW na elektromobilitu
CURRENT: článek připisuje BMW meziroční nárůst prodejů v 2025 (mezi leden–září) a poukazuje na strategii Norberta Reithofera (projekt i3, rozšíření kapacit) jako faktor připravenosti BMW na přechod k elektromobilitě.
Silnější pozice BMW ve srovnání s konkurenty; ukázka, že dlouhodobé strategické investice do elektrické mobility mohou zvýšit odolnost vůči tržním otřesům.
BMW bylo z německého trojice jedinou značkou se zvýšením prodeje za uvedené období
💶
2024–2025
Růst registrací elektroaut v EU a tlak na marže tradičních automobilek
CURRENT & CONTEXT: statistiky ukazují rychlý růst registrací BEV v EU (statisíce/čtvrtmiliony), ale navzdory růstu dochází k tlaku na marže u evropských výrobců kvůli slevám a konkurenci čínských značek.
Snížení ziskovosti některých evropských automobilek; nutnost restrukturalizace, snižování nákladů a hledání levnějších modelů ("lidové EV").
Růst prodejů BEV první pololetí 2025 (např. 570 tisíc v určitých měsících), ale marže nižší než u vozů se spalovacími motory
🇨🇿
duben 2025
Vstup BYD na český trh a lokální prodejní a dealerská expanze
CURRENT: BYD vstoupila do ČR začátkem dubna 2025 přes partnera Louda Auto; prodeje zpočátku nízké, plán rozšíření dealerské sítě na desítky míst do konce roku.
Začátek přímé konkurence na tuzemském trhu, posílení povědomí o čínských značkách v ČR; potenciál růstu v případě rozšíření nabídky a výrobních sítí v regionu.
V ČR zatím nízké prodeje (desítky kusů) oproti vysokému růstu v západní Evropě
🔜
říjen 2025 (plánováno)
Otevření továrny BYD v Maďarsku (oznámeno plány, plánovaný start říjen 2025)
CURRENT: články uvádí, že BYD plánuje otevřít továrnu v Maďarsku v říjnu 2025; součást strategie lokální výroby v Evropě.
Umožní BYD obejít dovozní cla, sníží logistické náklady, urychlí evropskou expanzi a posílí konkurenci vůči lokálním výrobcům.
Plánovaná kapacita továrny spolu s dalšími evropskými závody (celkem stovky tisíc ročně)
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Elektromobil je auto, které místo benzínu nebo nafty jezdí na elektřinu uloženou v baterii. Tyto baterie se dají nabíjet doma ze zásuvky nebo na speciálních dobíjecích stanicích. Elektromobily nemají spalovací motor a díky tomu neprodukují výfukové plyny.

⚙️
Jak to funguje

Elektromobil má elektromotor poháněný energií z baterie, která se nabíjí elektřinou. Čím větší baterie, tím dál elektromobil ujede na jedno nabití (dojezd). Dobíjení je možné pomalé doma, nebo rychlé na speciálních stanicích, které dobijí auto za desítky minut. Moderní elektromobily umí i vracet energii zpět do elektrické sítě či napájet domácnost.

🎯
Proč je to důležité

Elektromobily pomáhají snižovat znečištění vzduchu a závislost na fosilních palivech, což prospívá životnímu prostředí. I když jsou zatím dražší, díky levnější elektřině a nižším nákladům na provoz mohou ušetřit peníze. Výroba elektromobilů má vyšší emise, ale během užívání celkově méně zatěžují planetu než auta se spalovacím motorem.

💡
Co to je

Automobilka je strojírenský výrobní podnik, kde se vyrábí automobily. Často v jedné takové továrně velký koncern vyrábí i více různých značek aut.

⚙️
Jak to funguje

Výroba automobilů probíhá ve velkém množství, což umožňuje vysoký stupeň automatizace. To znamená, že velkou část práce při výrobě zastanou stroje a automatizované linky.

🎯
Proč je to důležité

Mezi automobilkami panuje silný konkurenční boj. Tato konkurence nutí výrobce neustále vylepšovat své produkty, což vede k inovacím a lepší kvalitě aut pro zákazníky.

Otestujte se
Kvíz: Elektromobilita v Evropě — BYD, Tesla a evropské automobilky
BMW

německý výrobce automobilů

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/BMW_logo_(gray).svg


Země: Německo

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/2014_BMW.JPG

Založil: Camillo Castiglioni

CEO: Oliver Zipse (Invalid Date - dosud)

DIČ: DE129273398

Zaměstnanci: 149.48 (31. prosince 2022)

Sídlo: Mnichov

Kapitál: 59.91 mld. (2019)

Výnosy: 142.61 mld. (2022)

Čistý zisk: 7.68 mld. (2024)

Bilance: 228.03 mld. (2019)

Web: https://www.bmw.com

Data pocházejí z datové položky WikiData

Tesla

americká automobilová a energetická společnost

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Tesla_Motors.svg


Země: Spojené státy americké

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Gigafactory_Texas_Building_1_June_2022.jpg

Založil: Martin Eberhard

CEO: Elon Musk (Invalid Date - dosud)

Zaměstnanci: 140.47 (31. prosince 2023)

Sídlo: Austin (Invalid Date - dosud)

Kapitál: 903.54 mld. (1. května 2025)

Výnosy: 97.69 mld. (2024)

Čistý zisk: 7.09 mld. (2024)

Bilance: 62.13 mld. (31. prosince 2021)

Web: https://www.tesla.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:30:48