Zrušení deváté třídy v českém školství

Poslankyně Renáta Zajíčková (ODS) navrhuje zrušení deváté třídy a přesun vzdělávání na střední školy

Uzavřené téma o společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Renáta Zajíčková z ODS navrhuje zásadní změnu ve struktuře českého školství – zrušení deváté třídy a zavedení povinných dvou let na středních školách. Tento návrh má potenciál ušetřit až 30 miliard korun ročně a řešit nedostatek učitelů. Reforma má také zlepšit šance slabších žáků na uplatnění a snížit počet těch, kteří nedokončí střední školu. Přestože reforma částečně figuruje ve volebním programu koalice Spolu, Zajíčková usiluje o širší politickou shodu na tomto plánu.

Zdroje:

    Nejnovější
    Poslankyně Renáta Zajíčková (ODS) navrhuje zrušení deváté třídy a přesun vzdělávání na střední školy
    15. 9. 2025: Reforma 8+2 má zkrátit základní školu na osm let, zavést dva povinné roky na střední škole a přinést úspory až 30 miliard korun ročně.
    Řeklo se...
    Přehled citací
    1 Střední dopad
    15. října 2024
    K takovému kroku je navíc potřeba podpora napříč politickým spektrem, tak jsem si řekl, že tuto debatu otevřeme znovu až po volbách
    2 Střední dopad
    15. října 2024
    Je otázka, jestli by se měla základní škola zkracovat, nebo ne. Ďábel je nakonec skrytý v detailu - zatím nevíme, jak by například prostupnost mezi jednotlivými obory a stupni vzdělání měla přesně vypadat
    3 Vysoký dopad
    20. března 2023
    S povinnou částí střední školy by absolventi měli aspoň nějakou kvalifikaci. Nebude to třeba rovnou šéfkuchař, ale aspoň kuchař či zedník
    Dopady
    Kdo si polepší, kdo tratí?

    Žáci a studenti (střední školy)

    Reforma slibuje snížení počtu dropoutů a zajištění alespoň dílčí kvalifikace pro absolventy, což by zlepšilo jejich uplatnitelnost na trhu práce. Potenciální přínos je značný, zvlášť v regionech s vysokým podílem žáků končících se základním vzděláním.

    Asistenti pedagoga

    Návrhy koalice (audit inkluze, přesuny úvazků) vedou k plánům na snížení počtu asistentů nebo k jejich přerozdělení, což může ohrozit stávající pracovní místa a způsob podpory žáků. Dopad je významný vzhledem k navrhovaným konkrétním opatřením.

    Střední odborné školy a učiliště

    Odborné školy čelí riziku, že budou muset "držet" žáky s nízkou motivací po delší dobu bez adekvátních prostředků, což může zhoršit atmosféru ve třídách a kvalitu odborné přípravy. Dopad je značný především pro učňovské obory.

    Renáta Zajíčková

    Poslankyně a autorka návrhu získá politickou viditelnost a leadership v debatě o školské reformě, současně ale naráží na omezenou politickou podporu pro okamžité zavedení návrhu. Dopad je střední, protože návrh je v diskusi a nemusí projít v původní podobě.

    Učitelé

    Reforma by mohla zlepšit efektivitu nasazení učitelů, ale současně znamená změny v organizaci výuky a tlak na adaptaci, což může zvýšit zátěž a vyvolat odpor v terénu. Dopad je střední, s rizikem nespokojenosti a protestů při nedostatku zdrojů.

    Ředitelé škol

    Ředitelům by reforma a navrhované změny měly dát širší pravomoci (např. rozhodování o vzdělávání znevýhodněných dětí či domácím vzdělávání), tedy větší kontrolu nad školou. Dopad je středně pozitivní, protože zvyšuje jejich odpovědnost i rozhodovací prostor.

    Rodiče

    Návrhy posílit pravomoci ředitelů a omezit vliv rodičů mohou snížit prostor rodičovského rozhodování (např. v otázkách vyšetření či podpory), což může vyvolat konflikty s částí rodičovské veřejnosti. Dopad je střední a citlivý politicky i prakticky.

    Unie školských asociací (CZESHA)

    CZESHA a její vedení ostře kritizují koncept 8+2 jako prakticky neproveditelný zejména pro odborné učební obory a varují před negativními důsledky pro kvalitu výuky. Dopad je středně negativní díky silné reprezentaci středních škol v diskusi.

    Národní pedagogický institut (NPI)

    NPI pracuje na rámcových vzdělávacích programech a je připraveno na variantu zkrácení základní školy a prodloužení střední, což usnadní případnou implementaci reformy. Dopad je spíše administrativní a podpůrný.

    Kontext
    Dříve jsme psali...
    Fakta
    💰

    30 mld. Kč

    Odhad ročních úspor
    (15. 9. 2025)

    👤

    R. Zajíčková

    Poslankyně ODS, autorka
    (15. 9. 2025)

    📊

    8+2

    Reforma ZŠ a SŠ
    (15. 9. 2025)

    🔄

    částečně

    Politická podpora
    (15. 9. 2025)

    🔄

    revize inkluze

    Změny v podpoře žáků
    (15. 9. 2025)

    Události
    Co a kdy?
    Co to znamená
    Co se děje

    Zkrácení ZŠ na 8 let + povinné 2 roky střední (reforma 8+2)

    Srovnání před a po
    📅 Struktura povinné školní docházky
    PŘED

    Základní škola zahrnuje devět ročníků; střední není povinné dva roky

    PO

    ZŠ by končila po 8. třídě a následovaly by povinně dva roky na střední škole

    📋 Inkluze, asistenti a pravomoci ředitelů
    PŘED

    Současná povinná inkluze s asistenty pedagoga a omezenými pravomocemi ředitelů

    PO

    Revize inkluze, profesionalizace asistentů, více pravomocí ředitelů (možnost psycholog. vyšetření nebo domácí vzdělávání)

    💰 Veřejné finance (úspory)
    PŘED

    Stávající rozdělení nákladů bez odhadovaných dodatečných úspor z reformy

    PO

    Analýza uvádí potenciál úspor až 30 miliard Kč ročně díky efektivnějšímu využití učitelů a dřívějšímu vstupu na trh práce

    📋 Úspěšnost dokončení a vstup na trh práce
    PŘED

    Část žáků končí pouze se základním vzděláním a bez kvalifikace (tzv. drop-out)

    PO

    Cílem je snížit počet dropoutů, získat u většiny žáků dvouletý všeobecný základ a umožnit dřívější vstup na trh práce

    Klíčové postavy
    Renáta Zajíčková
    Poslankyně ODS — předkladatelka návrhu reformy 8+2
    Centrum pro ekonomické a tržní analýzy
    Analytická instituce — odhadlo potenciální úspory až 30 mld. Kč/rok
    Koalice Spolu
    Politický subjekt — návrh je v programu zmíněn pouze částečně, nemá plnou podporu
    Ještě není...
    International Comparison
    Řeklo se...
    Přehled citací
    Miroslav Hřebecký
    Miroslav Hřebecký
    ředitel EDUin

    "Ďábel je skrytý v detailu. Je například otázka, jestli se inspekci podaří vytvořit stejně kvalitní testy, jaké dělá třeba OECD"

    Miroslav Hřebecký
    Miroslav Hřebecký
    ředitel EDUin

    "Je otázka, jestli by se měla základní škola zkracovat, nebo ne. Ďábel je nakonec skrytý v detailu – zatím nevíme, jak by například prostupnost mezi jednotlivými obory a stupni vzdělání měla přesně vypadat"

    Renáta Zajíčková
    Renáta Zajíčková
    poslankyně

    "Toto je jediná možnost"

    Renáta Zajíčková
    Renáta Zajíčková
    poslankyně

    "Všichni by získali dvouletý všeobecný základ, a přestup mezi jednotlivými obory by tak měl být snazší"

    Mikuláš Bek
    Mikuláš Bek
    ministr školství

    "K takovému kroku je navíc potřeba podpora napříč politickým spektrem, tak jsem si řekl, že tuto debatu otevřeme znovu až po volbách"

    Renáta Zajíčková
    Renáta Zajíčková
    poslankyně

    "S povinnou částí střední školy by absolventi měli aspoň nějakou kvalifikaci. Nebude to třeba rovnou šéfkuchař, ale aspoň kuchař či zedník"

    Jak šel čas
    Historický kontext
    🏫
    roky 1978–1990
    V Československu platila desetiletá povinná školní docházka zahrnující i dva roky na střední škole
    Zmíněno jako historický precedent v debatě o návrhu zrušit deváté třídy a prodloužit povinnou docházku na střední
    Ukazuje, že v minulosti v regionu existoval model podobný navrhovanému 8+2
    📝
    rok 2010
    Zavedení společné státní části maturity s povinnou zkouškou z češtiny a volbou mezi cizím jazykem a matematikou
    Popis reformy státní maturity z historického článku z roku 2008
    Standardizace maturitní části; důležitý precedens pro další diskuse o změnách maturitních zkoušek (viz návrh na test ve druháku)
    📝
    rok 2012
    Rozšíření společné státní části maturity na tři povinné zkoušky (včetně volby mezi matematikou, občansko-společenským základem a informatikou)
    Pokračování reformy státní maturity uvedené v historickém přehledu
    Další krok centralizace a sjednocení maturit; souvisí s debatou o možném přesunu společného základu maturity do nižšího ročníku střední školy
    💸
    leden 2020
    Reforma financování škol, která umožnila například dělení hodin (půlení) a změny parametrů financování
    Zmiňováno v článcích o rozpočtových tlacích na školy a dopadech úspor
    Změnila rozložení úvazků a způsob výuky; pozdější škrty či návrhy na slučování škol se na tuto reformu odkazují jako na bod, který ovlivňuje kapacity a nabídku předmětů
    🤝
    20. března 2023
    Veřejná diskuse koalice o plánu zrušit deváté třídy a prodloužit povinnou školní docházku na dva roky střední
    Článek z března 2023 popisuje, že koalice řeší návrh poslankyně Renáty Zajíčkové (ODS) na zrušení devítek a rozšíření povinné docházky
    Otevřel politickou debatu o možnosti prodloužení povinné docházky; odborníci varovali, že realizace může trvat roky a vyžaduje širokou politickou shodu
    📣
    listopad 2024
    Renáta Zajíčková plánovala na konci listopadu představit svůj návrh odborníkům a lidem ze školství
    Zmíněno v textu z 15. října 2024 jako plán autorky návrhu, že návrh představí odborné veřejnosti
    Plánované představení mělo sloužit k otevření širší diskuse a sběru připomínek k modelu 8+2
    🏫
    22. ledna 2025
    Ministerstvo zapsalo nové lyceum v Berouně do rejstříku (Berounské lyceum)
    Příklad rozšiřování nabídky všeobecných středních škol uvedený v kontextových textech
    Ilustruje nárůst kapacit a zájmu o nové formy všeobecného středoškolského vzdělávání, které jsou součástí širších odborných změn
    🏛️
    12. června 2025
    Senát schválil pozměňovací návrhy k novele školského zákona, které ruší některá navrhovaná opatření (např. výrazné omezení odkladů či povinné slovní hodnocení)
    Článek o senátním hlasování popisuje změny, které senátoři vnášeli do projednávané novely
    Změny Senátu komplikovaly podobu plánovaných reforem a zvýraznily politickou neshodu o tom, jaká podpůrná opatření mají doprovázet systémové změny ve školství
    ⚖️
    15. září 2025
    Renáta Zajíčková (ODS) veřejně představila návrh reformy 8+2: zkrácení základní školy na osm let a zavedení povinných dvou let na střední
    Shrnutí aktuálního článku uvádí klíčové body návrhu včetně revize inkluze, profesionalizace asistentů pedagoga a zvýšení pravomocí ředitelů
    Podle odhadů Centra pro ekonomické a tržní analýzy by reformou mohlo jít až o úspory 30 miliard Kč ročně, návrh má ambici snížit počet dropoutů a řešit nedostatek učitelů, avšak zatím nemá plnou politickou podporu
    🧾
    listopad 2026
    Ministerstvo plánovalo první plošné testování ve druhých ročnících středních škol – cílový termín listopad 2026
    Ministerstvo školství navrhuje, aby plošné testování ve druhácích nahradilo část státní maturity; údaj o prvním termínu testování je uveden v návrhu ministerstva
    Test ve druháku by mohl nahradit společnou (státní) část maturity a zároveň umožnit prodloužení povinné školní docházky do druhého ročníku střední školy (podpora modelu 8+2)
    Co to je?
    Vysvětlení pojmů
    Otestujte se
    Kvíz: Reforma 8+2 (zkrácení ZŠ a povinné dva roky střední školy)
    ODS

    česká politická strana

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Logo_of_ODS_inverse_version.svg


    Země: Česko

    Založil: Václav Klaus

    Politická orientace: středopravice, pravice

    Ideologie: konzervatismus, euroskepticismus, ekonomický liberalismus

    Počet poslanců: +35 (1. dubna 2025)

    IČO: 16192656

    Sídlo: Praha

    Web: https://www.ods.cz/

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    SPOLU

    volební koalice v Česku

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/SPOLU-kampan-2025.png


    Země: Česko

    Web: https://www.spolu25.cz

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Strojově generováno

    Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

    Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 9:14:38