Změny v investičních limitech a školských zákonech

Senát potvrdil novelu školského zákona, která nařizuje slučování malých škol v Česku.

Mizící téma o společenských pravidlech a společnosti

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Od příštího roku se zvýší hranice pro povinné posuzování investičních akcí ministerstev z 300 na 500 milionů korun. Tato změna umožní ministerstvům schvalovat menší projekty samostatně, což by mělo snížit byrokracii a urychlit proces schvalování. Ministerstvo školství očekává, že tato změna se dotkne přibližně deseti projektů, především v oblasti výstavby škol a rekonstrukcí školních budov. Ostatní resorty očekávají zjednodušení pro několik projektů, avšak výrazné zlevnění investic neočekávají[1].

Novela školského zákona zavádí povinnost slučovat školy s méně než 180 dětmi nebo žáky, což má přinést úspory. Skutečné zlepšení kvality školství však vyžaduje další systémové změny. Tím se rozšiřuje oblast, na kterou se změny zaměřují, a ukazuje nutnost komplexního přístupu ke zlepšení školského systému[2].

Zdroje:

  1. Projekty do půl miliardy se vyhnou posouzení od ministerstva financí. Novinka může urychlit výstavbu škol

  2. Stát nařizuje slučování škol a slibuje úspory. Prioritou by ale měla být kvalita

Nejnovější
Senát potvrdil novelu školského zákona, která nařizuje slučování malých škol v Česku.
09. 9. 2025: Novela školského zákona zavádí povinnost slučovat školy s méně než 180 dětmi nebo žáky, což má přinést úspory, ale skutečné zlepšení kvality vyžaduje další systémové změny.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
16. července 2025
Do budoucna může jít o jednotky případů, nelze tak předpokládat výrazné změny ve snížení nákladů na administraci,
2 Střední dopad
16. července 2025
Zrychlí se však proces vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace,
3 Střední dopad
16. července 2025
Každou akci schvaluje odborný útvar našeho ministerstva,
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Malé základní školy

Povinné slučování pod jedním zřizovatelem a tlak na úspory ohrožuje provoz a autonomii mnoha malých škol. Úspory budou podle kritiků omezené, takže školy čelí změnám bez výrazného finančního přínosu.

Obce a kraje (zřizovatelé)

Budou nově hradit nepedagogické pracovníky a nést větší administrativní a finanční zodpovědnost za slučování škol, což zvýší jejich rozpočtové a organizační nároky. Některé obce již v návrhu vyjadřují obavy z nedostatečného navýšení zdrojů.

Ředitelé škol

Zavedení slučování právnických osob i přes zachování samostatných pedagogických sborů znamená pro ředitele zvýšenou administrativní zátěž a koordinaci napříč sloučenými jednotkami. Očekávané úspory jsou navíc podle kritiků malé, takže ředitele čeká více práce s omezeným efektem na finance.

Žáci (především z malých škol)

Slučování může ovlivnit kvalitu vzdělávání — některé argumenty poukazují na sdílení odborníků a podpůrných služeb, jiné na riziko zhoršení výsledků. Dopady budou heterogenní podle regionu a socioekonomického složení žáků.

Školníci a kuchařky (nepedagogičtí pracovníci)

Finance na jejich platy přejdou z rozpočtu škol na obce a kraje, což by mělo zajistit stabilnější financování jejich pracovních míst a odlehčit školním rozpočtům. Kritici však upozorňují, že navýšení prostředků nemusí být dostatečné ve všech případech.

Ministerstvo školství (MŠMT)

Získává nástroje pro redistribuci financí a cílené podpory (indexové financování, psychologové), ale čelí kritice i potřebě širší strategické změny financování a datové opory. Role ministerstva bude klíčová při implementaci nových pravidel a alokaci prostředků do škol s odlišnými potřebami.

Mikuláš Bek (ministr školství)

Jako ministr prosazuje indexové cílení financí pro školy v náročném socioekonomickém prostředí, čímž posiluje svůj vliv na reformu financování a podporu znevýhodněných žáků. Jeho podpora změn dává reformě politickou oporu, i když některé kroky kritici považují za nedostatečné.

Česká školní inspekce

Je poskytovatelem dat a hodnocení kvality, která odhalují rozdíly ve výsledcích mezi malými a většími školami; její zjištění podporují politická rozhodnutí o slučování a cíleném financování. Inspekční závěry budou důležité pro vyhodnocování dopadů reformy.

Kontext
Dříve jsme psali...
Ministerstvo financí zvýší limit pro posuzování investičních akcí na půl miliardy korun
Projekty ministerstev do 500 milionů korun už nebude muset schvalovat ministerstvo financí, což má urychlit jejich realizaci.  Kdo ušetří čas?
Fakta
💰

500 mil. Kč

nový limit posuzování
(16. 7. 2025)

📊

10

asi 10 dotčených projektů
(16. 7. 2025)

🔄

5 mld. Kč

vláda schvaluje nad 5 mld.
(16. 7. 2025)

📊

180 žáků

hranice pro sloučení škol
(9. 9. 2025)

📊

28%

podíl škol <50 žáků
(9. 9. 2025)

💰

186k/83k Kč

roční náklad na žáka
(9. 9. 2025)

Události
Co a kdy?
rok 2020
Od roku 2020 rostly náklady na investiční akce; ministerstvo financí tento nárůst uvádí jako zdůvodnění navýšení hranice pro individuální posuzování.
rok 2026
Od roku 2026 se zvýší limit pro povinné individuální posuzování investičních akcí ministerstev a jejich organizací z 300 milionů na 500 milionů korun; menší projekty budou schvalovat resorty samy. Ministerstvo financí bude nadále schvalovat programy s účastí státu mezi 500 miliony a pěti miliardami korun; pravidlo pro částky nad pět miliard zůstává v platnosti.
Co to znamená
Co se děje

Zvýšení hranice posuzování investic na 500 mil. Kč; povinné slučování malých škol (<180 žáků)

Srovnání před a po
💰 Posuzování investičních akcí (limit)
PŘED

Individuální posuzování a schvalování investic pro ministerstva/plánované akce nad 300 milionů Kč

PO

Limit pro povinné individuální posouzení zvýšen na 500 milionů Kč | Ministerstvo financí bude nadále schvalovat programy s účastí státu mezi 500 mil. a 5 mld. Kč; vláda stále schvaluje nad 5 mld. Kč

📋 Slučování malých škol
PŘED

Mnoho malých škol fungovalo samostatně (28 % ZŠ má <50 žáků); slučování nebylo povinné

PO

Novela zavádí povinné slučování škol v obcích, kde fungují dvě a více škol s méně než 180 žáky; spojení se týká právnických osob, nikoli pedagogických sborů

Klíčové postavy
🏛️
Ministerstvo financí
Zdůvodnilo navýšení hranice; bude schvalovat programy s účastí státu mezi 500 mil. a 5 mld. Kč
👤
Veronika Lucká Loosová
Mluvčí Ministerstva školství; uvedla, že resorty si menší projekty budou schvalovat samy a změna urychlí vydání rozhodnutí o dotaci; očekává ~10 ovlivněných projektů
🏛️
Senát
Schválil novelu školského zákona zavádějící povinné slučování malých škol
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Petra Vodstrčilová
Petra Vodstrčilová
mluvčí resortu

"Každou akci schvaluje odborný útvar našeho ministerstva"

Veronika Lucká Loosová
Veronika Lucká Loosová
mluvčí ministerstva školství

"Jde o dotace na rekonstrukce budov veřejných vysokých škol nebo výstavbu nových základních škol"

Veronika Lucká Loosová
Veronika Lucká Loosová
mluvčí ministerstva školství

"Zrychlí se však proces vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace"

Jakub Augusta
Jakub Augusta
mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí

"V současné době do tohoto režimu spadá pouze rekonstrukce a přístavba budovy Úřadu práce Olomouc"

David Hluštík
David Hluštík
mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu

"Do budoucna může jít o jednotky případů, nelze tak předpokládat výrazné změny ve snížení nákladů na administraci"

🏛️
Ministerstvo financí

"Z tohoto důvodu je navrženo zvýšení uvedené částky"

Jak šel čas
Historický kontext
🧠
září 2025
Školy nad 180 žáků budou automaticky dostávat peníze na školní psychology a speciální pedagogy.
V textu je uvedeno, že školy nad 180 žáků mají od září dostávat peníze na psychology a speciální pedagogy, menší školy je budou sdílet.
Usnadnění financování psychologů ve větších školách; menší školy budou sdílet tyto služby.
🏛️🍽️
leden 2026
Obce a kraje převezmou financování nepedagogických pracovníků (školníků, kuchařek, úklidu) místo škol.
Článek uvádí, že od ledna by tyto náklady ze školních rozpočtů měly přejít na zřizovatele — obce a kraje, které na to dostanou více peněz.
Školy nebudou platit tyto pracovníky z vlastních rozpočtů; proti návrhu vystoupili představitelé obcí a odbory, někteří kritici pochybují, že navýšení prostředků bude stačit.
💰🏗️
rok 2026
Zvýšení hranice pro povinné individuální posuzování investičních akcí ministerstev a jejich organizací z 300 na 500 milionů korun (platí od příštího roku).
Vysvětleno důvodem inflace a růstu nákladů na stavební projekty; resorty budou moci menší projekty schvalovat samy.
Mělo by to urychlit vydávání rozhodnutí o dotaci; Ministerstvo školství očekává, že se změna dotkne asi deseti projektů (především rekonstrukcí a výstavby škol). Ostatní resorty očekávají jen několik případů a neočekávají výrazné snížení nákladů na administraci.
🏫🔗
rok 2029
Povinnost slučovat školy s méně než 180 žáky pod jedním zřizovatelem.
Novela školského zákona zavádí povinnost slučovat právnické osoby škol (ne pedagogické sbory). V textu je explicitně uvedeno, že povinnost má platit až od roku 2029.
Očekávané úspory v administrativě a možnost sdílení aprobovaných učitelů či podpůrných pracovníků; autor článku upozorňuje, že úspory budou omezené a ředitelé dostanou vyšší administrativní zátěž, chybí analýza dopadů.
Česká síť škol je roztříštěná: 28 % základních škol má méně než 50 žáků; provoz malých škol je v přepočtu na žáka až dvakrát dražší (stát platí za žáka malé školy 186 tis. Kč ročně vs. 83 tis. Kč ve větší škole).
Otestujte se
Kvíz: Zvýšení limitu pro posuzování investic a novela školského zákona

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:22:59