Podpora a rozvoj talentů v českém vzdělávacím systému
Psycholožka Šárka Portešová a studie IDEA upozorňují na přehlížený potenciál nadaných žáků
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Český vzdělávací systém nadále neefektivně pracuje s nadanými studenty, což potvrzuje studie IDEA, která zdůrazňuje, že české školy nedokážou včas rozpoznat a podpořit nadané děti. Tento nedostatek vede nejen ke ztrátě jejich potenciálu, ale i k problémům v jejich kolektivu[3].
Příklady z praxe ukazují, že i přes určité úspěchy a snahu poskytovat větší příležitosti, jako je stipendijní program například na Yaleově univerzitě, systém často funguje jako překážka. Příkladem může být Amálie Kovaříková, která získala stipendium na prestižní letní školu na Yaleově univerzitě[2].
Navzdory těmto obtížím někteří studenti dosahují výrazných úspěchů, jako například Tomáš Čermák, který úspěšně odmaturoval se samými jedničkami a obdržel prestižní cenu The Earth Prize za projekt čištění vody[1].
Tyto příběhy zdůrazňují potřebu reformy systému, která by poskytla větší podporu pro rozvoj mladých talentů a nadále rozšiřovala možnosti pro účast studentů na prestižních mezinárodních akcích a vzdělávacích programech[2].
Zdroje:
Psycholožka Šárka Portešová a studie IDEA upozorňují na přehlížený potenciál nadaných žáků

Kdo si polepší, kdo tratí?
České školy / školství
Školy často nedokážou rozpoznat a adekvátně rozvíjet nadání; podpora je fragmentovaná, závislá na grantech nebo nadšení jednotlivců. To způsobuje, že talentovaní žáci nejsou systémově podporováni a někteří rodiče volí alternativy.
Nadaní žáci
Výrazně jsou v současném systému nerozpoznáni nebo špatně podporováni, což vede k frustraci, izolaci a ztrátě rozvojových příležitostí. Příběhy v CURRENT ukazují, že bez cílené pomoci jen málokteré děti najdou vhodné prostředí.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Má programy a vyčleněné prostředky, ale podpora je nekonzistentní a podmínky dotací mohou bránit účasti škol či soutěží; politická rozhodnutí také určují rozsah zavedení testování. To vede k nejistotě v dlouhodobé podpoře nadání.
Národní centrum podpory nadání
Vyvíjí nástroje a iniciativy (včetně testu Invenio) a lobbuje za systémovou podporu, čímž zvyšuje šance na odhalení a rozvoj talentů. V CURRENT vystupuje jako klíčový aktér poskytující odbornou pomoc a metodiku.
Rodiče nadaných dětí
Rodiče často nesou větší zátěž – hledají vhodné školy, financují mimoškolní aktivity nebo volí domácí vzdělávání, pokud systém selhává. To zvyšuje nerovnosti v přístupu k rozvoji talentu.
Šárka Portešová
Ředitelka Národního centra aktivně upozorňuje na systémové nedostatky a podílí se na nástrojích pro identifikaci nadaných dětí. Její práce napomáhá lokalizovat a prosazovat praktická řešení ve školách.
Dříve jsme psali...
Amálie Kovaříková získala stipendium na letní školu na Yaleově univerzitě

Příběhy mladých talentů ukazují, jak český systém přehlíží nadané studenty

10–15%
Skutečný podíl nadaných
(18. 9. 2025)
0,2%
Školami identifikováno
(18. 9. 2025)
100+
Invenio: stovky žáků
(18. 9. 2025)
červen 2025
Složil maturitu
(27. 6. 2025)
The Earth Prize
Vyhrál vědeckou cenu
(27. 6. 2025)
25–17%
Úspěšnost přihlášek
(2. 7. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Posun k plošnému testování nadaných žáků a obnovení vydávání víz do USA
Srovnání před a po
Školy oficiálně identifikovaly jen velmi nízký podíl nadaných (uváděno ~0,2 %)
Odborníci doporučují plošné testování (zejm. 3.–5. třída) s využitím nástroje Invenio; cílem odhalit reálných 10–15 % nadaných dětí
Udílení víz do USA bylo pozastaveno (část studentů odjela ještě před pozastavením)
Udílení víz do USA je opět obnoveno, což umožňuje účast stipendistů na letních školách (např. Yale)
Klíčové postavy
International Comparison
Historický kontext
Yaleova univerzita
americká univerzita
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Podpora nadaných žáků v Česku
Tomáš Čermák
český profesor a vědec
Povolání: pedagog, vysokoškolský učitel, elektroinženýr, učitel, soudní znalec
Pozice: rektor
Narození: 8. února 1943
Místo narození: Ostrava
Státní občanství: Československo
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 9:14:38