Zrušení projektu sudetské dálnice
Ředitelství silnic a dálnic definitivně opustilo plán na sudetskou dálnici z Karlových Varů do Liberce.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zrušilo plán na výstavbu tzv. sudetské dálnice mezi Karlovými Vary a Libercem, která se nedostala do stavebních plánů po roce 2030. Místo dálnice se plánuje rozšíření úseků silnice I/13, jako například mezi Chomutovem a Kláštercem, kde vznikne čtyřpruhová silnice. Důvodem zrušení je nízký poměr přínosů a nákladů, což kritizují zástupci Ústeckého a Karlovarského kraje. Absence dálnice může zvýšit dopravní zátěž na jiné trasy, nutit řidiče k objízdě přes Prahu a zhoršit celkovou dopravní dostupnost v regionu.
Zdroje:
Ředitelství silnic a dálnic definitivně opustilo plán na sudetskou dálnici z Karlových Varů do Liberce.

Přehled citací
Ty krajní úseky centrální komisí ministerstva dopravy zkrátka neprošly. Nevycházel tam poměr přínosu a nákladů,
Možnost souvislé čtyřproudovky tím v podstatě zhasla,
Kdo si polepší, kdo tratí?
Ústecký kraj
Zrušení plánované dálnice zhoršuje dopravní dostupnost regionu a zástupci kraje toto rozhodnutí kritizují. Chybějící dálniční spojení může negativně ovlivnit demografickou situaci a ekonomický rozvoj.
Karlovarský kraj
Odmítnutí výstavby dálničního úseku oslabuje dopravní spojení regionu a komplikuje zlepšení přístupnosti Karlovarského kraje; představuje riziko pro ekonomický a demografický vývoj v okrajových oblastech. Zástupci kraje již v reakci na podobná rozhodnutí požadovali čtyřpruhová řešení místo omezení na třípruhé úseky.
Místní obce a obyvatelé
Obce a místní obyvatelé mohou nadále trpět vyšší dopravní zátěží, horší dostupností a rizikem demografického odlivu. Absence přímého dálničního spojení prodlužuje cesty a zvyšuje zátěž na jiné trasy.
Ministerstvo dopravy
Centrální orgány jsou konfrontovány s potřebou vyvažovat regionální tlak, efektivní čerpání dotací a kritéria pro zařazení staveb; rozhodnutí komise odráží snahu o racionální alokaci prostředků, ale zároveň vytváří politické napětí s postiženými kraji. Ministerstvo bude čelit požadavkům na přehodnocení priorit a argumentům ohledně intenzit dopravy a dotací EU.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)
ŘSD jako investor a zadavatel plánů potvrdilo vyřazení dálnice z plánu; rozhodnutí sníží jeho investiční nároky, ale vystaví institucci kritice ze strany krajů a místních aktérů. ŘSD také zůstává pod tlakem kvůli složitým řízením EIA a rostoucím odvoláním v okolí Prahy.
Radek Mátl
Jako šéf ŘSD je přímo spojen s rozhodnutím a jeho komunikace ovlivňuje vnímání kroku; rozhodnutí potvrzuje jeho pragmatický přístup k prioritizaci projektů. Mátlovy veřejné odhady intenzit dopravy a komentáře posilují argumentaci pro menší rozsah stavby.
Dříve jsme psali...
zrušena
Dálnice zrušena ŘSD
(24. 6. 2025)
Radek Mátl
Ředitel ŘSD
(24. 6. 2025)
≈10 000/den
Denní průjezd aut
(24. 6. 2025)
110 km/h
Rychlost na čtyřpruzích
(24. 6. 2025)
po 2030
Nezařazena do plánu
(24. 6. 2025)
Chomutov–Kláš.
Úsek s čtyřpruhy
(24. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Zrušení plánu dálnice Karlovy Vary–Liberec; rozšíření I/13 místo dálnice
Srovnání před a po
Uvažovala se výstavba sudetské dálnice z Karlových Varů do Liberce (plány zmiňované už od 30. let).
Dálnice byla vyřazena z plánů po roce 2030; místo ní bude jen rozšíření stávající silnice I/13 (některé úseky čtyřpruhové, jiné třípruhové nebo zůstanou klasické), s úseky až do 110 km/h.
Projekt byl posuzován jako možná dopravní investice a uvažovalo se o jeho zařazení do výstavby.
Centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že dopravní intenzity nejsou dostatečné a krajní úseky neprošly kvůli nepříznivému poměru přínosů a nákladů.
Očekávalo se zlepšení dopravní dostupnosti regionu, přímé dálniční spojení a potenciální pozitivní vliv na demografii (zabránění odlivu mladých lidí).
Absence dálnice může zhoršit dopravní dostupnost a demografickou situaci, nutí řidiče jezdit přes Prahu, prodlužuje cesty a zvyšuje zátěž na jiné trasy.
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Radek Mátl
ředitel Ředitelství silnic a dálnic"Ty krajní úseky centrální komisí ministerstva dopravy zkrátka neprošly. Nevycházel tam poměr přínosu a nákladů."

Radek Mátl
ředitel Ředitelství silnic a dálnic"Takto to vyšlo z dopravních modelů, které ministerstvo posuzovalo: že dopravní intenzity nebudou takové, aby se tam vyplatila dálnice nebo obdobný projekt. Ministerstvo na tom poměrně striktně trvalo."

Radek Mátl
ředitel Ředitelství silnic a dálnic"Možnost souvislé čtyřproudovky tím v podstatě zhasla."
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: Sudetská dálnice (Karlovy Vary–Liberec)
Ředitelství silnic a dálnic
český státní podník
Data pocházejí z datové položky WikiData
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:46:00