Vývoj a modernizace železniční infrastruktury v Česku

České dráhy plánují nákup až 90 nových vagonů pro rychlost 230 km/h.

Mizící téma o a technologii

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Česká republika stále zaostává ve výstavbě moderní železniční infrastruktury, přičemž aktuální výstavba dvoukolejné trati z Přerova směrem na Brno za 7,3 miliardy korun umožní maximální rychlost 200 km/h, což je nižší než mezinárodní standard 320 km/h[1][2]. I přesto se v Česku schvalují projekty pro vysokorychlostní železnice, které jsou ve světě již rutinně využívány na desítkách tisíc kilometrů tratí[4].

ČVUT zveřejnilo studii, která předpokládá, že vysokorychlostní železnice by mohla snížením emisí a nehod do roku 2050 předejít až 2900 předčasným úmrtím[5].

K zahájení výroby prototypu nového vysokorychlostního vlaku konstruovaného Škodou Transportation zatím nedošlo, ačkoli vývoj již stál půl miliardy korun. Vlaky pro společnost Arriva, navržené až na 230 km/h, budou na tratích nasazeny od roku 2028[3][4]. České dráhy nyní plánují nákup až 90 nových vagonů s maximální rychlostí 230 km/h, což představuje investici ve výši osmi miliard korun[6].

Tato situace ukazuje na výzvy, kterým Česko čelí při pokusech o modernizaci své železniční sítě, a potřebu výrazných investic do infrastruktury a výzkumu[1][2].

Zdroje:

  1. "Šidítko." Česko začíná stavět první trať na 200 km/h, skutečné vysokorychlostní tratě pořád odkládá

  2. Vysokorychlostní tratě: v Česku se začíná kopat, ve světě jich jsou desítky tisíc kilometrů

  3. Vývoj vysokorychlostního vlaku? Půl miliardy, a to se ještě nezačalo ani svářet na prototyp, říká manažer plzeňské Škody

  4. Zdraví na kolejích: Co když je vysokorychlostní železnice největší nevyužitý recept na prevenci?

  5. Škoda Transportation ukázala koncept "vysokorychlostního vlaku" pro Arrivu. Ale v Česku to zatím zase znamená jen 200 km/h

  6. Vývoj vysokorychlostního vlaku? Půl miliardy, a to se ještě nezačalo ani svářet na prototyp, říká manažer plzeňské Škody

Nejnovější
České dráhy plánují nákup až 90 nových vagonů pro rychlost 230 km/h.
25. 8. 2025: České dráhy vypsaly tendr na až 90 nových vagonů pro rychlost až 230 km/h s předpokládanou hodnotou osm miliard korun.
Kontext
Dříve jsme psali...
Studie ČVUT ukazuje zdravotní přínosy vysokorychlostní železnice v Česku
Vysokorychlostní železnice by mohla do roku 2050 předejít až 2900 předčasným úmrtím díky snížení emisí a nehod.  Zachráněné životy v číslech
Tomáš Ignačák ze Škody Transportation o nákladech na vývoj rychlého vlaku
Vývoj vysokorychlostního vlaku od Škody Transportation už stál půl miliardy korun, přesto ještě nezačala výroba prototypu.  Kolik to opravdu stojí?
Škoda Transportation představila koncept nového rychlovlaku pro Arrivu s nasazením od roku 2028
Škoda Transportation dodá Arrivě 22 nových vlakových souprav, které budou jezdit maximálně 200 km/h, ačkoliv jsou konstruovány až na 230 km/h.  Co znamená rychlovlak v Česku?
V Česku začíná výstavba vysokorychlostní trati, ve světě jezdí na 60 tisících kilometrech
První úsek vysokorychlostní železnice v Česku získal souhlas ke stavbě, zatímco ve světě už rychlovlaky jezdí na desítkách tisíc kilometrů tratí.  Jak rychle pojedeme?
Místo rychlovlaků na 320 km/h Česko staví trať pro 200 km/h u Přerova
První vysokorychlostní železniční trať v Polabí se odkládá na rok 2030, místo ní se staví méně ambiciózní projekt u Přerova za 7,3 miliardy korun.  Proč zpoždění vadí
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Modernizace železniční infrastruktury v Česku

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:32:17