Konverze nevyužívaných tratí na cyklostezky v ČR
Správa železnic letos zahájila vytrhávání kolejí na trati Loket–Horní Slavkov
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Správa železnic zahájila na jaře 2025 vytrhávání kolejí na trati Loket–Horní Slavkov, kterou nahradí cyklostezka. Tento postup, označovaný jako konzervace, zachovává trať v mapách, ale fakticky odstraní koleje. Plánují se podobné akce na dalších tratích, jako jsou Kralovice–Mladotice a Dobronín–Polná. Ministr dopravy Martin Kupka hájí rozhodnutí s argumentem, že stát nemůže investovat do nevyužívaných tratí. Kritikové však upozorňují na oslabování železniční sítě a potenciální dopady na regionální dopravu a infrastrukturu.
Zdroje:
Správa železnic letos zahájila vytrhávání kolejí na trati Loket–Horní Slavkov

Přehled citací
Někdy se ty tratě pojímají, že musí za každou cenu zůstat. Tak tady to tak nebude
Náklady na cyklostezku jsou podobné jako základní oprava tratě. A tam, kde by byl zájem o provoz, pak prostě nedává smysl, aby se místo opravy trať za stejné peníze zrušila
Bude moct dojít k přebudování nepoužívané tratě mezi Horním Slavkovem a Loktem na cyklotrasu. Podpoří se tak turistický potenciál lokality i komunitní život místních obyvatel. Zároveň se tím zachová samotná liniová stavba
Kdo si polepší, kdo tratí?
Kraje a obce
Regionální orgány čelí riziku ztráty železniční infrastruktury, zhoršení dopravní obslužnosti a nutnosti aktivně zasahovat či přebírat provoz či údržbu tratí.
Těžební investoři (projekt těžby lithia / Geomet, ČEZ)
Plány na vytrhávání kolejí ohrožují schopnost investorů přepravovat vytěženou rudu po železnici, což může komplikovat projekty těžby a vyžadovat rekonstrukce tratí či jednání se správci infrastruktury.
Správa železnic
Rozhodnutí o „konzervaci“ vedlejších tratí jí krátkodobě snižuje povinnost údržby, ale zároveň zvyšuje politickou kritiku a jednorázové náklady spojené s přeměnami (např. na cyklotrasy).
Místní obyvatelé a turisté / cyklisté
Zánik vlakové linky snižuje mobilitu a turistickou atraktivitu pro některé skupiny, zatímco přeměna tratí na cyklotrasy může přinést nový, ale omezený typ návštěvnosti.
Železniční dopravci a svazy dopravců
Snižování a konzervace tratí omezuje možnost provozování nových či sezonních spojů a ohrožuje obchodní model menších i specializovaných vlakových dopravců.
Evropská unie / TEN-T a evropské dotace
Systematické omezování lokálních tratí je v rozporu s cíli evropské politiky a projekty zařazení tratí do sítě TEN‑T mohou být komplikovány, pokud se síť fragmentuje.
Spolky a železniční nadšenci
Aktivní místní spolky mohou takticky naplnit provozní kvóty nebo lobovat za zachování tratí, čímž mohou ovlivnit rozhodnutí o konzervaci či obnovení provozu.
Dříve jsme psali...
jaro 2025
Začátek vytrhávání
(10. 6. 2025)
1997
Poslední provoz 1997
(10. 6. 2025)
konzervace
Přeměna na cyklostezku
(10. 6. 2025)
duben 2025
Přerušení provozu
(10. 6. 2025)
Martin Kupka
Ministr dopravy
(10. 6. 2025)
Děčín-Oldřichov
Ukázka obnovení trati
(10. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Konzervace tratí: vytrhávání kolejí a přeměna na cyklostezky
Srovnání před a po
Železniční těleso s kolejemi a pražci bylo fyzicky přítomné
Koleje se vytrhávají a vozovka/štěrkové lože se přeměňuje na cyklostezku; některé prvky (nástupiště, staničníky) mají zůstat
Trať byla formálně provozována nebo udržována Správou železnic
Správa železnic vyhlašuje přerušení provozuschopnosti (konzervaci) u vybraných úseků, což zbavuje povinnosti běžné údržby
Stát/Správa železnic v minulosti vynakládala prostředky na údržbu i málo využívaných tratí
Správa železnic tvrdí, že stát nebude investovat do tratí bez využití; na přeměnu některých úseků (cyklostrasy) byly vynaloženy vysoké částky
Vedlejší tratě představovaly rezervu sítě pro lokální dopravu a případné strategické využití
Kritici varují, že konzervace oslabí síťovou strukturu a sníží možnosti železničního nasazení v mimořádnostech nebo pro přesun nákladů
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Martin Kolovratník
stínový ministr dopravy"Přiznávám, že jsem na to změnil názor. Přijde mi zbytečné rušení nebo konzervace. Naopak máme spoustu příkladů ze zahraničí, že si (tratě) mohou převzít třeba kraje a dopravu na nich rozvíjet,"

Martin Kolovratník
stínový ministr dopravy"Náklady na cyklostezku jsou podobné jako základní oprava tratě. A tam, kde by byl zájem o provoz, pak prostě nedává smysl, aby se místo opravy trať za stejné peníze zrušila,"

Jiří Svoboda
ředitel Správy železnic"Chtěl bych poděkovat za odvahu Státnímu fondu dopravní infrastruktury, který nám tu akci umožnil,"

Jiří Svoboda
ředitel Správy železnic"Někdy se ty tratě pojímají, že musí za každou cenu zůstat. Tak tady to tak nebude,"

Nela Eberl Friebová
mluvčí Správy železnic"Na místě se zachovají některé prvky, které připomenou železniční minulost tohoto místa – například nástupiště na zastávkách, staničníky nebo atrapy návěstidel,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: Konzervace lokálních tratí a přeměna na cyklostezky (Loket–Horní Slavkov)
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Správa železnic
česká organizace, správce železniční infrastruktury
Země: Česko
IČO: 70994234
DIČ: CZ70994234
Zaměstnanci: 17.23 (31. prosince 2018)
Sídlo: Praha
Web: https://www.spravazeleznic.cz (20. března 2020 - dosud)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Martin Kupka
český politik a novinář, ministr dopravy ČR
Povolání: spisovatel, novinář, politik, vysokoškolský učitel, starosta, ministr
Pozice:
- zastupitel obce v Česku (16. října 2010 - dosud) (Líbeznice)
- poslanec Parlamentu České republiky (9. října 2021 - dosud)
- ministr dopravy České republiky (17. prosince 2021 - dosud)
- zastupitel Středočeského kraje (8. října 2016 - 25. ledna 2022)
- starosta Líbeznic (15. listopadu 2010 - 20. prosince 2021)
- poslanec Parlamentu České republiky (21. října 2017 - 21. října 2021)
Narození: 28. října 1975
Místo narození: Jilemnice
Státní občanství: Česko
Politická strana: Občanská demokratická strana (2008 - dosud)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:34:02