Chytré technologie a tramvaje Škoda Group pro veřejnou dopravu

Pražský dopravní podnik v pátek poprvé nasadí tramvaj Škoda 52T s cestujícími

Mizící téma o technologii a odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Škoda Group vyvíjí digitální řešení zaměřená na zefektivnění a zvýšení bezpečnosti veřejné dopravy pomocí dat v reálném čase. Ekosystém Smart Depot umožňuje automatickou vizuální inspekci vozidel a efektivní správu vozového parku skrze umělou inteligenci, zatímco systém Smart Stop detekuje incidenty na zastávkách a umožňuje rychlou reakci díky senzorům a kamerám. Tato digitální železnice přináší energetické úspory, zvýšenou bezpečnost a zefektivněnou údržbu, což tvoří základ moderní veřejné dopravy[1].

Doplněním technologických inovací je nová tramvaj Škoda 52T, která poprvé vyjede s cestujícími na linku 12 v Praze. Tento model rozšiřuje portfolio společnosti v oblasti technologické pokročilosti a komfortu pro cestující veřejnou dopravou[2].

Zdroje:

  1. Digitální železnice jako součást chytrých měst

  2. V pátek poprvé s cestujícími. Praha v ostrém provozu otestuje nové tramvaje, první po 20 letech

Nejnovější
Pražský dopravní podnik v pátek poprvé nasadí tramvaj Škoda 52T s cestujícími
17. 6. 2025: Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjede v pátek s cestujícími na linku 12 v Praze.
Kontext
Dříve jsme psali...
Škoda Group vyvíjí chytré technologie pro efektivní a bezpečnou veřejnou dopravu
Digitální železnice a chytré technologie umožňují efektivnější, bezpečnější a flexibilnější veřejnou dopravu v reálném čase.  Jak funguje Smart Depot?
Jak šel čas
Historický kontext
🛠️
rok 1956
Spuštění dodávek pneumatických brzdových systémů DAKO‑CZ pro železniční vozy
V článku DAKO‑CZ je uvedeno, že společnost dodává pneumatické brzdové systémy zákazníkům od roku 1956.
Dlouhodobé nasazení pneumatických systémů v nákladní dopravě; základní technologie používaná v kolejové nákladní dopravě.
📊
rok 2018
Průzkum ukázal, že 40 % měst a obcí Středočeského kraje nemá koncepci chytrého města
V textu z roku 2019 se odkazuje na „loňský průzkum Středočeského inovačního centra“, tedy průzkum z roku 2018, z něhož vyplynulo uvedené procento.
Ukazuje nedostatečnou připravenost části samospráv pro zavádění smart řešení v dopravě a potřebu strategického plánování před nasazením technologií.
🏆
rok 2023
Antikolizní systém Škoda Digital získal cenu CSG Industrie
V článku DAKO‑CZ je uvedeno, že antikolizní systém vyvinutý společností Škoda Digital získal tuto cenu „před dvěma lety“ (s odkazem na článek z června 2025 tedy v roce 2023).
Ocenění potvrzuje technologickou zralost řešení, které bude nasazeno v nových tramvajích (komunikace s brzdovým systémem umožní automatické zahájení brzdění při riziku kolize).
🚉
začátek roku 2024
Chytré vlakové zastávky Správy železnic mají začít sloužit cestujícím
Článek ze 19. října 2023 uvádí, že plánovaná instalace chytrých zastávek se nestihne do konce roku 2023 a že modernizované zastávky začnou cestujícím sloužit až začátkem příštího roku (tedy začátkem roku 2024).
Zavedení elektronických informačních panelů, SOS tlačítek, kamer a fotovoltaiky zlepší informovanost cestujících, zvýší bezpečnost a sníží energetickou náročnost vybraných zastávek.
🚊
26. dubna 2025
Zahájení první části testování tramvaje Škoda 52T
V aktuálním článku je uvedeno, že první část testování nového vozu 52T začala 26. dubna (ve vztahu k publikaci v červnu 2025 jde o 26. dubna 2025) a trvala přes měsíc a půl; během zkušebního provozu tramvaj najela 20 000 km bez pasažérů.
První testovací fáze ověřila provozní vlastnosti vozu; následovat má fáze s cestujícími, která má uběhnout při dalším rozsahu zkušebních kilometrů a času.
📦
rok 2025
Plánovaná dodávka 20 nových tramvají Škoda 52T do Prahy (rok 2025)
Aktuální článek uvádí, že „letos i příští rok má do Prahy přijít vždy 20 nových vozů“ — tedy 20 vozů v roce 2025.
Začátek rozšiřování flotily novými vozy; potřeba zaškolit řidiče (v článku uvedeno potřeba proškolit zhruba 2000 řidičů) a postupná obměna vozového parku.
📦
rok 2026
Plánovaná dodávka 20 nových tramvají Škoda 52T do Prahy (rok 2026)
Aktuální článek uvádí, že dodávky budou probíhat „letos i příští rok“ — tedy další série 20 vozů v roce 2026.
Pokračující modernizace tramvajového parku Prahy v dalším roce; další fáze nasazení nových vozů a související školení a provozní úpravy.
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Otestujte se
Kvíz: Digitální řešení Škoda Group a tramvaj 52T

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 7:54:12