Vodíková a bateriová železniční mobilita v ČR

Šéf Stadler Rail Zdeněk Majer hodnotí chyby vodíkových projektů na železnici

Mizící téma o technologii a odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Společnost Alstom se zaměřuje na udržitelnou mobilitu s vývojem vlaků s hybridním pohonem na baterie a vodík. V České Lípě se vyrábějí komponenty pro tyto vlaky, které se kompletují v zahraničí. Vodíkové vlaky Alstomu jezdí v Německu a Itálii, avšak v České republice zatím chybí potřebná infrastruktura a politická podpora pro jejich plné zavedení[1].

V Moravskoslezském kraji byly nasazeny bateriové vlaky RegioPanter na trati Ostrava–Veřovice, čímž se zvýšil zájem o železniční dopravu a inspirovalo to další regiony k podobným krokům[2].

Vodíkový pohon na železnici dostává další šanci navzdory předchozím neúspěchům a menším ambicím firem, což naznačuje možnost budoucího rozvoje této technologie v ČR[3].

Alstom také přispívá k zabezpečení vysokorychlostních tratí a plánuje dodávat vlaky pro plánovanou linku metra D v Praze[1].

Zdroje:

  1. Vyrábíme vlaky s hybridním pohonem. Umějí jezdit na baterii i na vodík

  2. Bateriové vlaky zvedají na Ostravsku zájem o železniční dopravu. Počítají s nimi i další kraje

  3. Zůstane vodíkový pohon jen kuriozitou? Předchůdci udělali dost chyb, říká manažer Stadleru

Nejnovější
Šéf Stadler Rail Zdeněk Majer hodnotí chyby vodíkových projektů na železnici
20. 6. 2025: Vodíkový pohon na železnici dostává další šanci navzdory předchozím neúspěchům a menším ambicím firem.
Kontext
Dříve jsme psali...
Moravskoslezský kraj nasadil bateriové RegioPantery na trati Ostrava–Veřovice a další kraje plánují následovat
Nasazení bateriových vlaků na Ostravsku zvýšilo zájem o železniční dopravu a inspiruje další regiony k podobným krokům.  Ekologická revoluce na kolejích
Alstom v České Lípě vyrábí komponenty pro moderní bateriové a vodíkové vlakové jednotky
Alstom vyvíjí hybridní vlaky na baterie i vodík, které už jezdí v Německu a Itálii, zatímco v Česku brání rozvoji vodíkové železnice nedostatečná infrastruktura.  Budoucnost vlaků dnes
Jak šel čas
Historický kontext
📝
červenec 2021
Schválení Vodíkové strategie České republiky
Ministerstvo průmyslu a obchodu představilo a schválilo národní Vodíkovou strategii (uvedeno v článku z listopadu 2021).
Strategie určila zaměření vodíku v ČR včetně dopravy, průmyslu a energetiky a poskytla rámec pro následné plány a studie.
🚆
květen 2022
Prezentace vodíkového vlaku Alstom Coradia iLint v Česku
Alstom přivezl soupravu Coradia iLint na prezentační jízdy a zahájil prezentaci technologie českým dopravcům a úřadům (článek z 22. 9. 2022 uvádí, že „letos v květnu vyrazila z Prahy“).
Demonstrace technologie zvýšila povědomí o možnostech vodíkového provozu na neelektrifikovaných tratích v ČR.
🇬🇧🚆
rok 2022
Plánované dodávky vodíkových vlaků Alstom do Británie
Alstom oznámil dodávku vlaků na vodík pro britský trh s plánovaným vstupem do provozu v roce 2022 (článek z 10. 1. 2019 uvádí rok 2022).
Rozšíření komerčního nasazení vodíkových souprav v Evropě a další reference pro technologii.
🇩🇪🚆
srpen 2022
Nasazení vodíkových vlaků Alstom v dolnosaském provozu do řádného provozu
Dolní Sasko nasadilo vodíkové soupravy od Alstomu do řádného provozu (článek z 22. 9. 2022 popisuje nasazení "letos v srpnu").
Na trati nahradily dieselové jednotky; provoz měl vést k šetření paliva a snížení emisí (v článku uvedeno odhadované roční úspory 1,6 milionu litrů nafty a 4400 tun CO2 pro nasazené soupravy).
🔬
rok 2023
Dokončení studie VÚŽ / SINTEF o vhodnosti tratí pro vodíkové vlaky (plánované)
Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) ve spolupráci s norským SINTEF a dalšími partnery zpracovával projekt zkoumající tratě vhodné pro vodíkové vlaky; v textu se uvádělo, že studie by měla být hotová během roku 2023.
Studie měla poskytnout technicko-ekonomické podklady pro výběr tratí vhodných pro vodíkové nasazení v ČR a ovlivnit další rozhodování objednavatelů a dopravců.
⚙️🚆
rok 2023
Testování vodíkového vlaku Siemens Mireo Plus H
Projekt Siemens/Deutsche Bahn plánoval otestovat vlak Mireo Plus H v roce 2023 (článek z 5. 5. 2022 uvádí zkušební testy v roce 2023) s plánovaným nasazením do provozu v následujícím roce.
Testy měly ověřit provozuschopnost a připravenost technologie pro nahrazení dieselových souprav v regionální dopravě.
🔋🚆
červen 2024
Premiéra prvního českého bateriového vlaku (prezentace na veletrhu v Ostravě)
Český bateriový vlak měl premiéru na železničním veletrhu v Ostravě (článek z 11. 6. 2024 popisuje představení a plánované nasazení v regionu).
Představení domácího bateriového řešení a impuls pro nasazení parciálních/bateriových jednotek na regionálních tratích.
🔋
prosinec 2024
Nasazení bateriových jednotek RegioPanter na trati Ostrava–Veřovice
Moravskoslezský kraj nasadil bateriové RegioPantery od Škoda Transportation na trati Ostrava–Veřovice; nasazení od konce roku 2024 je v textu uvedeno jako fakt (souhrn Current článků a článek z 11. 6. 2024).
Podle současných článků nasazení od konce roku 2024 zvýšilo počet cestujících na lince o 15 %, přineslo více přímých spojů do Ostravy, vozy ušetří palivo (v textu uváděno ~200 tisíc litrů nafty ročně) a sníží emise CO2 (v textu uváděno ~500 tun ročně); dojezd na baterie zhruba 80 km.
rok 2025
Cíle vládního plánu: 12 veřejných vodíkových stanic v ČR do roku 2025
Vládní dokumenty a analýzy uváděly cílový počet veřejných plnicích stanic: 12 stanic do roku 2025 (uvedeno v článku z 16. 3. 2023).
Plánovaná základní infrastruktura měla podpořit pilotní projekty a rozjezd vodíkové mobility v ČR.
🔋
rok 2027
Plánované doplnění flotily o dalších 15 bateriových jednotek
V přehledu nasazení bateriových jednotek je uvedeno, že do roku 2027 přibude dalších patnáct jednotek na dalších linkách (souhrn Current článků).
Rozšíření počtu bateriových jednotek mělo rozšířit provoz bezdieselových spojů v regionech závislých na parciálním napájení a dobíjení.
📅
mezi lety 2029 a 2031
Plánované zahájení provozu bateriových vlaků v některých krajích
V článku o plánech krajů a ministerstva je uvedeno, že některé kraje plánují zahájení provozu bateriových vlaků mezi lety 2029 a 2031 (souhrn Current článků).
Termínové okno naznačuje fázový rozjezd nasazení bateriových jednotek v závislosti na elektrifikaci, povolovacích procesech a financích.
🚆🌱
rok 2030
Národní akční plán: vodíkové soupravy mají od roku 2030 nahrazovat některé dieselové vozy
V textu o vyhodnocení tratí a státních plánech se uvádí, že vodíkové soupravy by měly od roku 2030 na neelektrifikovaných tratích nahrazovat některé dieselové vlaky (článek z 22. 9. 2022).
Oficiální plánová představa začátku širšího nasazení vodíkových souprav v ČR na vybraných linkách.
⚡🏗️
rok 2035
Cíl ministerstva dopravy: elektrifikace 2500 km tratí do roku 2035
V současných přehledech (Current články) je zmíněn plán ministerstva dopravy elektrifikovat 2500 km tratí do roku 2035.
Plánovaná rozsáhlá elektrifikace by ovlivnila rozsah potřeby bateriových a vodíkových řešení; urychlení elektrifikace by umožnilo širší nasazení elektrických jednotek a snížilo potřebu alternativních pohonů na některých úsecích.
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Alstom a alternativní pohony vlaků v ČR
Alstom

Francouzská nadnárodní společnost specializovaná na odvětví železniční dopravy

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Alstom_logo.svg


Země: Francie

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Alstom_siege_social.jpg

DIČ: FR58389058447

Zaměstnanci: 80.18 (31. prosince 2022)

Sídlo: Saint-Ouen-sur-Seine

Výnosy: 17.62 mld. (2023)

Čistý zisk: -309000000 (2023)

Bilance: 28.57 mld. (2021)

Web: https://www.alstom.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:21:01