Energetické náklady a dobíjecí infrastruktura v Česku

Ředitel Chargee Pavel Doležel představuje ambice ve vývoji dobíjecí infrastruktury v Česku

Dlouhodobé téma o odvětví a společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Síť veřejných dobíjecích stanic provozovaných ČEZ (futurego) letos překročí 1000 stojanů a nabídne ultrarychlé dobíjení za nízké ceny podle oznámení ČEZ[5].

Veřejné nabíjení v Česku zůstává relativně drahé navzdory poklesu cen elektřiny; hlavními faktory jsou nízké vytížení stanic a vysoké fixní náklady, které drží ceny vysoko pro koncové uživatele[2].

Počet veřejných dobíjecích bodů v Česku letos přesáhl 5500; kromě rozšiřování sítí bude klíčové zvyšovat komfort a přidané služby (např. carporty s fotovoltaikou), které mohou ovlivnit využití stanic a jejich ekonomiku[3][5].

Společnost Chargee oznámila ambice rychlého růstu: plánuje do roku 2030 zpětinásobit obrat a posunout větší část příjmů na veřejné dobíjení, což signalizuje intenzivnější komerční expanzi trhu dobíjení v Česku[6].

Zdroje:

  1. Široké portfolio služeb pro firmy i jednotlivce

  2. Veřejné "tankování" elektřiny do aut ani přes pokles cen na burzách jen tak nezlevní. Víme, v čem je háček

  3. Nabíjení v dešti uprostřed polí. Budoucnost dobíjecích stanic není jen v rychlosti, ale také v komfortu a přidaných službách

  4. Široké portfolio služeb pro firmy i jednotlivce

  5. Chceme poskytovat komplexní řešení e‑mobility, říká ředitel Chargee

Nejnovější
Ředitel Chargee Pavel Doležel představuje ambice ve vývoji dobíjecí infrastruktury v Česku
01. 10. 2025: Chargee plánuje do roku 2030 zpětinásobit obrat a přejít na větší podíl příjmů z veřejného dobíjení elektrických vozidel.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
11. července 2025
Stavíme hlavně ultrarychlé dobíjecí stanice o výkonu 150 kW a více, kterých už řidičům nabízíme 160, zvyšujeme i výkony stojanů ve frekventovaných místech a vylepšujeme služby pro zákazníky v čele s aplikací futurego.
2 Vysoký dopad
25. srpna 2024
Cena veřejného nabíjení se v nejbližší době měnit nebude, protože i když se náklady na elektrickou energii snižují, jsou vyvažovány vyššími náklady na údržbu, provoz a výstavbu nabíjecí infrastruktury.
3 Vysoký dopad
6. června 2017
To už je masa, která může přispět k tomu, že budování a provoz veřejné infrastruktury se začnou vyplácet a budou komerční.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Provozovatelé veřejných nabíječek (ČEZ, E.ON, PRE atd.)

Investují do rozšiřování sítí (včetně ultrarychlých hubů) ale čelí nízké vytíženosti, vysokým fixním nákladům a nutnosti dotovat provoz; rostoucí elektromobilita zlepší vyhlídky.

Domácnosti s domácí fotovoltaikou

Majitelé domácích FVE významně snižují náklady na provoz elektromobilu a v některých případech získávají přebytky elektřiny pro dobíjení aut nebo prodej do sítě.

Provozovatelé elektromobility v trunk dopravě / logistice (např. E.ON, PRE, ČEZ - akcent na huby)

Budování hubů a ultrarychlých stanic zlepší dlouhodobou použitelnost elektromobility pro dálkové cesty a komerční provozy; krátkodobě ale přetrvávají ekonomické tlaky.

Stát / ministerstva (MPO, MŽP, MD)

Má klíčovou roli v dotacích, regulaci a zjednodušování povolovacích procesů; změny v podpoře výrazně ovlivňují rozvoj infrastruktury a poptávku po elektromobilech.

Řidiči elektromobilů (uživatelé veřejného nabíjení)

Získávají více veřejných a ultrarychlých nabíječek a lepší roaming, ale stále čelí vysokým cenám u veřejného rychlonabíjení a nedostatku komfortu u některých stanic.

Chargee (CPI / SUDOP)

Roste ambice expandovat v segmentu veřejného a firemního dobíjení, má silnou podporu vlastníků a plánuje růst obratu a inovace.

Majitelé developerských projektů / bytová společenství

Mohou těžit z instalace FVE a wallboxů pro rezidenty, ale čelí nákladům na příkon, nutnosti koordinace a legislativním/požárním požadavkům, které zvyšují náklady.

Obyvatelé měst / rezidentní skupiny

Potenciálně profitují z lepšího rezidentského nabíjení (lampy, wallboxy), ale čelí komplikacím s parkováním, povoleními a rozpočty na společné řešení.

Kontext
Dříve jsme psali...
ČEZ do konce roku rozšíří síť dobíjecích stanic na více než 1000 míst v Česku
Síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ futurego letos překročí 1000 stojanů a nabídne nejrychlejší ultrarychlé dobíjení za nejnižší ceny v ČR.  nejrychlejší nabíjení
Česko má nejdražší elektřinu v Evropě kvůli vysokým poplatkům a nulové dotaci
Vysoké ceny energií v Česku způsobují hlavně nulové dotace a vysoké poplatky, přičemž státní pomoc by znamenala výdaje v řádu desítek miliard korun.  Tipy na úsporu
V Česku letos počet veřejných dobíjecích bodů přesáhl 5500, říká Sunboy.cz.
Budoucnost dobíjecích stanic pro elektromobily spočívá nejen v rychlosti, ale hlavně v komfortu a přidaných službách, například díky carportům s fotovoltaikou.  Chytré carporty
Veřejné nabíjení elektroaut v Česku nezlevňuje ani přes pokles cen elektřiny
Ceny veřejného nabíjení elektroaut v Česku neklesají kvůli nízkému využití stanic a vysokým fixním nákladům.  Proč je elektřina dražší než benzin?
Druhý rok s virtuální baterií od ČEZ přinesl nárůst nákladů o pět tisíc korun
Kvůli zrušení cenových stropů, návratu poplatků POZE a vyšší spotřebě elektřiny ze sítě zaplatila domácnost s fotovoltaikou za služby ČEZ 15 152 Kč oproti loňským 10 180 Kč.  Vyplatí se to ještě?
Fakta
📊

70%

Nárůst státních poplatků
(23. 5. 2025)

💰

495 Kč/MWh

POZE poplatek zavedený zpět
(23. 5. 2025)

📊

2 019 kWh

Roční odběr ze sítě FVE
(23. 5. 2025)

📊

7,19 MWh

Roční výroba domácí FVE
(23. 5. 2025)

📊

35,5%

Využití dobíječek
(10. 9. 2025)

📊

5 600

Veřejné dobíjecí body
(1. 10. 2025)

Události
Co a kdy?
2024
V roce 2024 přibylo v Česku 70 ultrarychlých stojanů (>150 kW) v síti ČEZ futurego
Červenec 2024
Všichni provozovatelé FVE musí zajistit službu Převzetí odpovědnosti za odchylku
23. května 2025
Článek shrnul druhý rok provozu domácí fotovoltaiky s virtuální baterií ČEZ: meziroční náklady vzrostly z 10 180 Kč na 15 152 Kč a vznikl nedoplatek 852 Kč; roční výroba elektrárny 7,19 MWh a snížení přetoků do sítě z 2,1 MWh na 1,23 MWh
11. srpna 2025
Publikace uvádí pokles cen elektřiny na burze z nad 106 EUR/MWh na necelých 95 EUR/MWh a současně fakt, že provozovatelé veřejných nabíječek ceny nesnižují kvůli vysokým fixním nákladům a nízkému vytížení
10. září 2025
K tomuto datu byl počet veřejných dobíjecích bodů v Česku uveden jako více než 5 500 a využití meziročně vzrostlo o 35,5 %; zmíněn trend carportů a odhad do roku 2030 až 12 000 bodů
23. září 2025
Eurostat data uvedla, že Česko má po přepočtu na kupní sílu jednu z nejdražších cen elektřiny v Evropě a popis hlavních příčin (vysoké distribuční poplatky, OZE, systémové služby)
30. září 2025
ČEZ futurego hlásí síť ~940 stojanů (přes 1 900 konektorů), tempo rozšiřování ~200 stanic ročně, více než 160 ultrarychlých stojanů celkem a plán přes 40 dobíjecích hubů do konce roku
1. října 2025
Chargee uvádí, že počet veřejných dobíjecích bodů v Česku dosáhl 5 600 a že do konce roku 2025 by měl počet překročit 6 000; firma plánuje zpětinásobit obrat do roku 2030
Co to znamená
Co se děje

Růst a podpora veřejné dobíjecí infrastruktury (rychlé i carporty)

Srovnání před a po
Dostupnost veřejných nabíječek
PŘED

Méně než 5 500–7 000 dobíjecích bodů, nízké vytížení (řádově 2–7 %)

PO

Síť rychle roste: přes 5 500–7 000+ bodů, plány až ~12 000 do 2030; více ultrarychlých hubů a carportů

💰 Cenová a provozní bilance provozovatelů
PŘED

Nízká vytíženost => provoz většinou ztrátový; dotace pokrývají jen část nákladů

PO

Pokračující dotace a investice (stát, EU, firmy) ale provoz zůstává náročný; zlevnění veřejného nabíjení je podmíněno vyšší vytížeností

📋 Regulace a služby
PŘED

Roaming omezený, platby a autorizace roztříštěné; platební karta povinná u některých sítí

PO

Rozšiřování roamingu a kombinovaných karet (ČEZ, Škoda, Volkswagen, Mercedes aj.); tlak na jednotné platby a integraci služeb

🏬 Typy lokalit a komfort nabíjení
PŘED

Mnoho nabíječek mimo zázemí (pole, odlehlá parkoviště); málo doplňkových služeb

PO

Rostoucí trend carportů s PV a zázemím (kavárna, WC), více hubů u dálnic a obchodních center

Klíčové postavy
🏛️
ČEZ
Hlavní rozšiřovatel sítě, buduje ultrarychlé huby a roaming
🏛️
PRE, E.ON, Chargee a další provozovatelé
Rozšiřují sítě, staví rychlé/ultrarychlé stanice a carporty
🏛️
Stát / EU (ministerstva, fondy)
Dotace a regulační rámce (OP Doprava, Modernizační fond, legislativa) pro výstavbu a služby
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Rostislav Díža
Rostislav Díža
ředitel útvaru elektromobility

"Jedna dobíjecí stanice disponuje v průměru dvěma dobíjecími konektory."

Pavel Cyrani
Pavel Cyrani
místopředseda představenstva

"Stavíme hlavně ultrarychlé dobíjecí stanice o výkonu 150 kW a více, kterých už řidičům nabízíme 160, zvyšujeme i výkony stojanů ve frekventovaných místech a vylepšujeme služby pro zákazníky v čele s aplikací futurego."

Jan Kolečko
Jan Kolečko
manažer čisté mobility

"V nejbližší době neočekáváme snížení ceny veřejného nabíjení, a to vzhledem k nákladům, které každý provozovatel nese."

Lubomír Budný
Lubomír Budný

"Cena veřejného nabíjení se v nejbližší době měnit nebude, protože i když se náklady na elektrickou energii snižují, jsou vyvažovány vyššími náklady na údržbu, provoz a výstavbu nabíjecí infrastruktury."

Pavel Cyrani
Pavel Cyrani
místopředseda představenstva

"Cílem ČEZ je stále zkvalitňovat veřejnou dobíjecí infrastrukturu."

Ivo Hykyš
Ivo Hykyš
obchodní ředitel firmy ChargeUp

"Naopak u firem jsme zaznamenali velký meziroční nárůst téměř o 30 procent."

Martin Klíma
Martin Klíma
vedoucí Mobility Services

"Technicky nám vše funguje, nicméně jsou zde daňová rizika, která naše společnost zatím nemůže akceptovat."

Tomáš Chmelík
Tomáš Chmelík
manažer útvaru čisté technologie

"Situace je dnes deformovaná tím, že tu máme velké investice do výstavby dobíjecích stanic, ale současně málo zákazníků."

Tomáš Chmelík
Tomáš Chmelík
manažer útvaru čisté technologie

"To už je masa, která může přispět k tomu, že budování a provoz veřejné infrastruktury se začnou vyplácet a budou komerční."

Jak šel čas
Historický kontext
🔌
2025
Rychlý růst nabídky a rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury v Česku
Oznámení provozovatelů (ČEZ, E.ON, PRE, další) ukazují, že počet veřejných dobíjecích bodů přesáhl 5500 a že hlavní hráči masivně rozšiřují sítě, zejména ultrarychlé stojany; ČEZ uvádí síť futurego ~940 stojanů a plán překročit 1000.
Zvyšování dostupnosti veřejného nabíjení; základ pro nárůst provozu elektromobilů; na krátko ale nízké vytížení drží ceny veřejného dobíjení vysoko.
💸
2025
Udržování vysokých cen veřejného dobíjení navzdory poklesu tržní ceny elektřiny
I přes pokles burzovní ceny elektřiny provozovatelé (ČEZ, E.ON, PRE) ceny veřejného dobíjení zásadně nesnížili kvůli vysokým fixním nákladům a nízkému vytížení stojanů (utilizace ~7 % času nebo méně).
Veřejné dobíjení zůstává drahé pro koncové uživatele; brzdí to širší přechod řidičů na veřejné nabíjecí body.
2025
Růst podílu ultrarychlých stanic a budování dobíjecích hubů (>150 kW)
Provozovatelé (ČEZ, E.ON, PRE) výrazně navyšují počet ultrarychlých stojanů (>150 kW) a budují dobíjecí huby. ČEZ překročil 160 ultrarychlých stojanů a plánuje přes 40 hubů do konce roku 2025.
Zkracování doby dobíjení pro dálkové trasy (až 150 km za 10 minut); zvýšení atraktivity veřejného nabíjení pro dálkové řidiče.
📈
2025
Rychlý růst počtu veřejných dobíjecích bodů a jejich vytíženosti
Letos počet veřejných dobíjecích bodů přesáhl 5500 a jejich využití meziročně vzrostlo o 35,5 %; firemní aktéři (Chargee) plánují silný růst do roku 2030.
Zlepšení dostupnosti nabíjení; tlak na síť a potřeba doplňkových služeb (carporty, komfort).
🔆
2025
Investice a rozvoj doplňkových služeb (carporty, fotovoltaika) u nabíjecích lokalit
Trend instalace carportů s fotovoltaikou a akumulací u dobíjecích míst a důraz na komfort (toalety, občerstvení) má ovlivnit využití stanic a jejich ekonomiku.
Možnost zvýšení využití stanic, snižování provozních nákladů u lokalit s vlastní výrobou energie; zlepšení zákaznické zkušenosti.
🌍
2025
Ambice provozovatelů a dodavatelů – růst sítí a mezinárodní roaming
ČEZ rozšiřuje roamingové dohody v devíti evropských zemích a firmy jako Chargee plánují výrazný obchodní růst do 2030, s důrazem na veřejné dobíjení.
Lepší interoperabilita pro uživatele, usnadnění cestování napříč státy jednou aplikací/kartou; větší konkurence a konsolidace trhu.
📉
2025
Hlavní ekonomický problém: nízká vytíženost stanic a vysoké fixní náklady
Vytížení veřejných stanic je velmi nízké (v průměru kolem 7 % času), fixní náklady a poplatky za rezervovaný výkon vedou k vysokým provozním ztrátám.
Provozovatelé dobíjecí infrastruktury doposud dotují služby; nelze očekávat rychlé zlevnění veřejného dobíjení bez výrazného nárůstu počtu elektromobilů.
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Veřejné dobíjení v Česku (2024–2025)
ČEZ

česká nadnárodní energetická holdingová společnost

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/ČEZ_logo.svg


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/BB_Centrum_ČEZ_5.jpg

Založil: Fond národního majetku České republiky

CEO: Daniel Beneš (2011 - dosud)

IČO: 45274649

Zaměstnanci: 28.73 (31. prosince 2022)

Sídlo: Praha (2002 - dosud)

Kapitál: 272.8 mld. (31. prosince 2019)

Výnosy: 288.49 mld. (leden 2022)

Čistý zisk: 80.71 mld. (leden 2022)

Bilance: 1.11 bil. (31. prosince 2022)

Web: https://www.cez.cz/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:39:22