Ekologická paliva a dekarbonizace dopravy
Orlen rozšiřuje rychlodobíjecí stanice a inovuje služby do roku 2030
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Aktuálně se český trh a provozovatelé čerpacích sítí posouvají směrem k bateriové elektromobilitě s masivním rozšiřováním rychlodobíjecích bodů: společnost Orlen plánuje do roku 2030 vybudovat přes 600 rychlodobíjecích stanic a preferuje vysokorychlostní bateriovou infrastrukturu před vodíkovými stanicemi[4].
Syntetická nafta HVO100 z odpadních tuků zůstává v nabídce jako řešení s významným snížením emisí (až o 90 % oproti běžné naftě), ale její širší nasazení omezuje vyšší cena a omezená síť čerpacích stanic, které se zatím zaměřují především na kamionovou dopravu[1].
Současně velké energetické a petrolové společnosti, včetně Shell, vyvíjejí a testují paliva z odpadů a kuchyňských olejů a vidí v BioLNG a HVO důležitou roli pro dekarbonizaci dopravy v Česku; vodík prozatím nepovažují za ekonomicky výhodné řešení[2][3].
Vývoj za poslední měsíce tedy ukazuje posun od primárního zaměření na kapalná alternativní paliva (HVO, BioLNG) k intenzivnímu rozvoji infrastruktury pro bateriovou elektromobilitu, přičemž vodík zůstává okrajovou možností kvůli nákladům[3][4][1].
Zdroje:
Orlen rozšiřuje rychlodobíjecí stanice a inovuje služby do roku 2030

Dříve jsme psali...
Generální ředitel Shell Czech Republic Daniel Vagaský popisuje přechod k nízkoemisním palivům a elektromobilitě.

Shell v Hamburku testuje paliva z odpadů a kuchyňských olejů

Syntetická nafta z odpadních tuků slibuje výrazné snížení emisí a nezávislost na ropě

Příbuzná témata
Generuji vysvětlení pojmů...
Generuji kvíz...
Orlen
polská petrochemická společnost
Země: Polsko
CEO: Ireneusz Fąfara (11. dubna 2024 - dosud)
Zaměstnanci: 64.49 (2022)
Sídlo: Płock
Výnosy: 277.56 mld. (2022)
Čistý zisk: 33.63 mld. (2022)
Bilance: 272.33 mld. (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:37:25