Růst počtu vysokorychlostních vah a nedoplatky na silniční dani
Finanční správa upozorní dopravce na nedoplatky silniční daně prostřednictvím datových schránek.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Počet vysokorychlostních vah na českých silnicích a dálnicích roste; do konce roku 2025 má být instalováno třicet vah, zatímco loni bylo pouze sedm. Přesto většina pokut za přetížené kamiony není udělena, což je způsobeno nedostatkem personálu a technologie na zpracování přestupků ze strany obcí[1].
Od loňska je postihováno pouze celkové přetížení vozidla, ne jednotlivé nápravy, což umožňuje některým řidičům uniknout pokutám[1].
Podle Nejvyššího kontrolního úřadu je uděleno jen málo pokut, přestože náklady na opravy silnic od roku 2019 do roku 2023 dosáhly 73 miliard korun[1].
Finanční správa plánuje oslovit neplatiče silniční daně, na které aktuálně chybí vybrat 261,41 milionu korun[2].
Zdroje:
Finanční správa upozorní dopravce na nedoplatky silniční daně prostřednictvím datových schránek.

Přehled citací
Jízdy přetížených vozidel se významně podílejí na vzniku škod
Byly schopné vyřídit sotva desítky až nízké stovky přestupků měsíčně oproti tisícům vygenerovaných vážních lístků
Za sebe však mohu říct, že ministerstvo dopravy dělá všechno pro to, aby to nefungovalo. Dopravní firmy mají v tomto směru na ministerstvu velký vliv
Kdo si polepší, kdo tratí?
Finanční správa
Finanční správa se potýká s neefektivním výběrem silniční daně a plánuje rozeslání výzev neplatičům, což může zlepšit výběr, ale současný stav je z hlediska nákladů velmi nevýhodný.
Obce s rozšířenou působností
Obce mají nízkou efektivitu vymáhání pokut z vysokorychlostních vah, čelí personálním a technickým problémům, ale navýšení podílu z pokut je pro ně motivací k většímu využití těchto vah.
Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy podporuje zavádění vysokorychlostních vah a dalších kontrolních technologií, ale čelí kritice za nevyužívání dat a omezený přístup obcí k registrům, což snižuje efektivitu vymáhání pokut.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)
ŘSD čelí kritice za nevyužívání dat z vysokorychlostních vah a technické problémy s jejich provozem, což přispívá k pokračujícím škodám na silnicích způsobeným přetíženými kamiony.
Dopravci zahraničních kamionů
Zahraniční dopravci významně rostou na českém trhu, často fakticky těží z nižších nákladů a omezených kontrol, což posiluje jejich konkurenceschopnost, ale zároveň zvyšuje tlak na infrastrukturu a domácí firmy.
Dopravci nákladních vozů
Dopravci vítají zjednodušení výběru silniční daně a zrušení povinnosti platit zálohy, což usnadňuje jejich finanční a administrativní zátěž.
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)
NKÚ upozorňuje na nízkou míru využívání dat z vysokorychlostních vah a problémy s efektivitou vymáhání pokut, nicméně nemá přímý operativní vliv na situaci.
Obec Židlochovice
Židlochovice aktivně využívají data z vysokorychlostní váhy a ukládají pokuty, ačkoliv je provoz po finanční stránce náročný, což přispívá k lepší ochraně silnic v jejich správě.
Řidiči kamionů
Řidiči kamionů čelí častým kontrolám a pokutám za přetížení vozidel a porušování zákazu jízdy, avšak výše pokut často neodradí od porušování předpisů kvůli nízkým sankcím a neefektivní kontrole.
Dříve jsme psali...
Počet vysokorychlostních vah na silnicích rychle roste, ale pokuty se nevybírají

1,155 mld. Kč
Výběr silniční daně 2024
(9. 6. 2025)
261,41 mil. Kč
Chybějící nedoplatky na dani
(9. 6. 2025)
37 Kč
Náklady na 100 Kč výběru daně
(9. 6. 2025)
28 447
Aktivních poplatníků silniční daně
(9. 6. 2025)
30
Počet vysokorychlostních vah do konce roku
(9. 6. 2025)
73 mld. Kč
Náklady na opravy silnic 2019–2023
(9. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Změny ve výběru a kontrole silniční daně a přetížených kamionů
Srovnání před a po
Do roku 2021 se vybírala silniční daň od všech nákladních vozidel, vybráno téměř 6 miliard Kč ročně
Po roce 2021 daň týká se jen těžkých nákladních aut nad 12 tun, výběr dramaticky poklesl
Vysokorychlostní váhy byly neefektivní, obce je často nevyužívaly, pokutování se provádělo pouze za celkové přetížení
Ministerstvo dopravy zvýšilo podíl pokut pro obce z 15 % na 30 %, plánuje rozšířit systémy, ale stále chybí automatizace a dostatečná kapacita obcí pro zpracování řízení
Pokuty uložené policisty jsou nízké, v průměru kolem tisíce korun, odrazující účinek malý
Návrh zavedení výjimek pro kamiony, které končí v ČR, podpora ministra dopravy, rozpor mezi poslanci koalice, pokračování diskuse a kontroly
Úsekové měření prakticky nefungovalo a nebylo plošné, měření rychlosti nebylo využíváno k pokutování na dálniční síti
Při výstavbě soukromé dálnice D4 je od roku 2018 zakotveno plošné úsekové měření rychlosti, bude provozováno od prosince 2024, stát uvažuje o zvyšování rychlostního limitu na jiných úsecích, ale plošné rozšíření není plánováno
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Národní kontrolní úřad
"Jízdy přetížených vozidel se významně podílejí na vzniku škod"

Martin Kupka
ministr dopravy"Sledované období končilo v polovině loňského roku. Od té doby se podařilo řadu věcí významně posunout, včetně počtu vah"

Jan Rýdl
"Není ničím podložené. V rámci kontroly nebyla nijak doložena přímá souvislost mezi výší těchto výdajů a jízdami přetížených vozidel"

Jan Rýdl
"Byly schopné vyřídit sotva desítky až nízké stovky přestupků měsíčně oproti tisícům vygenerovaných vážních lístků"

Jan Vitula
starosta"Pořídili jsme si lidi i techniku, a i když to nebylo ekonomicky výhodné, spustili jsme to"

Jan Vitula
starosta"Za sebe však mohu říct, že ministerstvo dopravy dělá všechno pro to, aby to nefungovalo. Dopravní firmy mají v tomto směru na ministerstvu velký vliv"

Martin Felix
mluvčí"O správnosti naměřených hodnot a správně provedené kalibraci často panují pochyby a mnohá odvolání tak končí pro dopravce úspěšně"

Martin Felix
mluvčí"Všude jinde tyto váhy slouží pro předvýběr a podezřelá vozidla jsou pak zkontrolována na klasických vahách"

Miroslav Diro
mluvčí"Zahraniční dopravci se trestu vyhnou, protože česká státní správa nemá možnost zjistit provozovatele vozidla s cizí registrací"

Martin Novák
"Váhy plánujeme v první fázi rozmístit u hraničních přechodů, později budou instalovány i v dalších místech výskytu přetížených kamionů"

Martin Felix
mluvčí"My schvalujeme, že chce ministerstvo dopravy stíhat přetížené kamiony. Po dálnicích jich ale jezdí minimum"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: vysokorychlostní váhy a silniční daň v ČR
Nejvyšší kontrolní úřad
nezávislý orgán České republiky
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:49:47