Růst počtu vysokorychlostních vah a nedoplatky na silniční dani

Finanční správa upozorní dopravce na nedoplatky silniční daně prostřednictvím datových schránek.

Uzavřené téma o společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Počet vysokorychlostních vah na českých silnicích a dálnicích roste; do konce roku 2025 má být instalováno třicet vah, zatímco loni bylo pouze sedm. Přesto většina pokut za přetížené kamiony není udělena, což je způsobeno nedostatkem personálu a technologie na zpracování přestupků ze strany obcí[1].

Od loňska je postihováno pouze celkové přetížení vozidla, ne jednotlivé nápravy, což umožňuje některým řidičům uniknout pokutám[1].

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu je uděleno jen málo pokut, přestože náklady na opravy silnic od roku 2019 do roku 2023 dosáhly 73 miliard korun[1].

Finanční správa plánuje oslovit neplatiče silniční daně, na které aktuálně chybí vybrat 261,41 milionu korun[2].

Zdroje:

  1. Vysokorychlostních vah na silnicích přibývá, vybírat pokuty se ale stále nedaří. Obce nemají lidi, říká ředitelství

  2. Vysokorychlostních vah na silnicích přibývá, vybírat pokuty se ale stále nedaří. Obce nemají lidi, říká ředitelství

Nejnovější
Finanční správa upozorní dopravce na nedoplatky silniční daně prostřednictvím datových schránek.
09. 6. 2025: Finanční správa plánuje oslovit neplatiče silniční daně, na které aktuálně chybí vybrat 261,41 milionu korun.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
9. června 2025
Jízdy přetížených vozidel se významně podílejí na vzniku škod
2 Střední dopad
9. června 2025
Byly schopné vyřídit sotva desítky až nízké stovky přestupků měsíčně oproti tisícům vygenerovaných vážních lístků
3 Vysoký dopad
28. května 2023
Za sebe však mohu říct, že ministerstvo dopravy dělá všechno pro to, aby to nefungovalo. Dopravní firmy mají v tomto směru na ministerstvu velký vliv
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Finanční správa

Finanční správa se potýká s neefektivním výběrem silniční daně a plánuje rozeslání výzev neplatičům, což může zlepšit výběr, ale současný stav je z hlediska nákladů velmi nevýhodný.

Obce s rozšířenou působností

Obce mají nízkou efektivitu vymáhání pokut z vysokorychlostních vah, čelí personálním a technickým problémům, ale navýšení podílu z pokut je pro ně motivací k většímu využití těchto vah.

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy podporuje zavádění vysokorychlostních vah a dalších kontrolních technologií, ale čelí kritice za nevyužívání dat a omezený přístup obcí k registrům, což snižuje efektivitu vymáhání pokut.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)

ŘSD čelí kritice za nevyužívání dat z vysokorychlostních vah a technické problémy s jejich provozem, což přispívá k pokračujícím škodám na silnicích způsobeným přetíženými kamiony.

Dopravci zahraničních kamionů

Zahraniční dopravci významně rostou na českém trhu, často fakticky těží z nižších nákladů a omezených kontrol, což posiluje jejich konkurenceschopnost, ale zároveň zvyšuje tlak na infrastrukturu a domácí firmy.

Dopravci nákladních vozů

Dopravci vítají zjednodušení výběru silniční daně a zrušení povinnosti platit zálohy, což usnadňuje jejich finanční a administrativní zátěž.

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)

NKÚ upozorňuje na nízkou míru využívání dat z vysokorychlostních vah a problémy s efektivitou vymáhání pokut, nicméně nemá přímý operativní vliv na situaci.

Obec Židlochovice

Židlochovice aktivně využívají data z vysokorychlostní váhy a ukládají pokuty, ačkoliv je provoz po finanční stránce náročný, což přispívá k lepší ochraně silnic v jejich správě.

Řidiči kamionů

Řidiči kamionů čelí častým kontrolám a pokutám za přetížení vozidel a porušování zákazu jízdy, avšak výše pokut často neodradí od porušování předpisů kvůli nízkým sankcím a neefektivní kontrole.

Kontext
Dříve jsme psali...
Počet vysokorychlostních vah na silnicích rychle roste, ale pokuty se nevybírají
Přestože počet vysokorychlostních vah na silnicích rychle roste, efektivní výběr pokut za přetížené kamiony zůstává minimální kvůli nedostatku personálu a legislativním změnám.  Proč pokuty nefungují?
Fakta
💰

1,155 mld. Kč

Výběr silniční daně 2024
(9. 6. 2025)

💰

261,41 mil. Kč

Chybějící nedoplatky na dani
(9. 6. 2025)

📊

37 Kč

Náklady na 100 Kč výběru daně
(9. 6. 2025)

📊

28 447

Aktivních poplatníků silniční daně
(9. 6. 2025)

📊

30

Počet vysokorychlostních vah do konce roku
(9. 6. 2025)

💰

73 mld. Kč

Náklady na opravy silnic 2019–2023
(9. 6. 2025)

Události
Co a kdy?
2022
Změna zákona upravila povinnost platit silniční daň tak, že se týká pouze těžkých nákladních vozidel nad 12 tun.
2023
Stát vybral na silniční dani 499,3 milionu korun.
2024
Stát vybral na silniční dani 1,155 miliardy korun.
leden 2020 – říjen 2024
Bylo zjištěno půl milionu přestupků přetížených vozidel pomocí vysokorychlostních vah, ale k řešení bylo předáno jen něco přes polovinu a pokutou skončily pouze jednotky procent případů.
2024
Legislativní změna stanovila, že se pokutuje pouze celkové přetížení vozidla, nikoli jednotlivé nápravy.
2025
Do konce roku má být na českých silnicích a dálnicích 30 vysokorychlostních vah.
Co to znamená
Co se děje

Změny ve výběru a kontrole silniční daně a přetížených kamionů

Srovnání před a po
Výběr silniční daně
PŘED

Do roku 2021 se vybírala silniční daň od všech nákladních vozidel, vybráno téměř 6 miliard Kč ročně

PO

Po roce 2021 daň týká se jen těžkých nákladních aut nad 12 tun, výběr dramaticky poklesl

Přístup ke kontrolám přetížených kamionů
PŘED

Vysokorychlostní váhy byly neefektivní, obce je často nevyužívaly, pokutování se provádělo pouze za celkové přetížení

PO

Ministerstvo dopravy zvýšilo podíl pokut pro obce z 15 % na 30 %, plánuje rozšířit systémy, ale stále chybí automatizace a dostatečná kapacita obcí pro zpracování řízení

Pokuty za porušení zákazu jízdy kamionů ve špičce
PŘED

Pokuty uložené policisty jsou nízké, v průměru kolem tisíce korun, odrazující účinek malý

PO

Návrh zavedení výjimek pro kamiony, které končí v ČR, podpora ministra dopravy, rozpor mezi poslanci koalice, pokračování diskuse a kontroly

Úsekové měření rychlosti na dálnicích
PŘED

Úsekové měření prakticky nefungovalo a nebylo plošné, měření rychlosti nebylo využíváno k pokutování na dálniční síti

PO

Při výstavbě soukromé dálnice D4 je od roku 2018 zakotveno plošné úsekové měření rychlosti, bude provozováno od prosince 2024, stát uvažuje o zvyšování rychlostního limitu na jiných úsecích, ale plošné rozšíření není plánováno

Klíčové postavy
🏛️
Ministerstvo dopravy ČR
Iniciátor změn v legislativě a správě pokut, prosazovatel rozšíření podílu obcí na pokutách
⚖️
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)
Kontrolor efektivity výběru pokut a provozu vysokorychlostních vah
👤
Minister Martin Kupka (ODS)
Ministr dopravy podporující legislativní změny a zvýšení podílů obcí, autor návrhů na proměny systémů
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
🏛️
Národní kontrolní úřad

"Jízdy přetížených vozidel se významně podílejí na vzniku škod"

Martin Kupka
Martin Kupka
ministr dopravy

"Sledované období končilo v polovině loňského roku. Od té doby se podařilo řadu věcí významně posunout, včetně počtu vah"

Jan Rýdl
Jan Rýdl

"Není ničím podložené. V rámci kontroly nebyla nijak doložena přímá souvislost mezi výší těchto výdajů a jízdami přetížených vozidel"

Jan Rýdl
Jan Rýdl

"Byly schopné vyřídit sotva desítky až nízké stovky přestupků měsíčně oproti tisícům vygenerovaných vážních lístků"

Jan Vitula
Jan Vitula
starosta

"Pořídili jsme si lidi i techniku, a i když to nebylo ekonomicky výhodné, spustili jsme to"

Jan Vitula
Jan Vitula
starosta

"Za sebe však mohu říct, že ministerstvo dopravy dělá všechno pro to, aby to nefungovalo. Dopravní firmy mají v tomto směru na ministerstvu velký vliv"

Martin Felix
Martin Felix
mluvčí

"O správnosti naměřených hodnot a správně provedené kalibraci často panují pochyby a mnohá odvolání tak končí pro dopravce úspěšně"

Martin Felix
Martin Felix
mluvčí

"Všude jinde tyto váhy slouží pro předvýběr a podezřelá vozidla jsou pak zkontrolována na klasických vahách"

Miroslav Diro
Miroslav Diro
mluvčí

"Zahraniční dopravci se trestu vyhnou, protože česká státní správa nemá možnost zjistit provozovatele vozidla s cizí registrací"

Martin Novák
Martin Novák

"Váhy plánujeme v první fázi rozmístit u hraničních přechodů, později budou instalovány i v dalších místech výskytu přetížených kamionů"

Martin Felix
Martin Felix
mluvčí

"My schvalujeme, že chce ministerstvo dopravy stíhat přetížené kamiony. Po dálnicích jich ale jezdí minimum"

Jak šel čas
Historický kontext
⚖️
2012
Ministerstvo dopravy vypracovalo analýzu pro rozmístění vysokorychlostních vah na českých silnicích a dálnicích, zaměřených na odhalování přetížených kamionů přímo za jízdy.
V reakci na problém přetížených kamionů poškozujících silnice, které zkracují životnost vozovek a způsobují značné škody.
Záměr instalovat váhy přímo ve vozovce, propojené s kontrolními branami mýtného systému k automatickému zjišťování přetížení.
První fáze zaměřena na váhy u hranic a následné rozšíření dle výskytu přetížených kamionů.
⚖️
2011-12-21
Ministerstvo dopravy uvažovalo o dynamickém (vysokorychlostním) vážení kamionů za jízdy jako součásti mýtného systému, využívajícím stacionární váhy pod povrchem vozovky.
Snahy o efektivnější kontrolu přetížených nákladních vozidel zejména na hraničních přechodech pro ochranu silnic.
Navrhované propojení vážení s mýtným systémem za účelem odhalení neplatičů a snížení poškozování komunikací.
Navržená technologie by měla doplnit existující mýtný systém provozovaný firmou Kapsch.
🚛
2018-07-13
Stoupl počet kamionů na českých dálnicích a silnicích, zahraniční dopravci začínají dominovat na trhu, což zvyšuje tlak na infrastrukturu a vyvolává potřebu regulace nákladní dopravy.
Česká republika je tranzitní zemí v Evropě, kde počet kamionů značně roste, zejména podíl polských dopravců rostl rychlým tempem.
Zvýšení opotřebení silnic, potřeba nových obchvatů měst a tlak na řešení přetížení a regulaci dopravy.
Růst kamionové dopravy přináší i rostoucí náklady na opravy silnic.
⚠️
2023-05-09
Vysokorychlostní váha u Jihlavy na dálnici D1 fungovala pouze dva měsíce, během nichž identifikovala přes 17 tisíc přetížených kamionů, ale data nebyla efektivně využita a pokuta byla udělena jen u velmi malé části případů.
NKÚ upozornil na slabé využívání váhových údajů k vymáhání pokut, a tedy selhání ochrany dálnice před přetíženými vozidly.
Upozornění na nízkou efektivitu systému a potřebu lepšího využití technologických možností vysokorychlostního vážení.
Váha byla rozbitá krátce po instalaci, což výrazně omezilo její operační využití.
🏢
2023-05-17
Města v Česku nevyužívají data z vysokorychlostních vah na přetížené kamiony kvůli vysokému administrativnímu zatížení a nízké finanční návratnosti; pouze Židlochovice používají data k automatickému ukládání pokut.
Obce čelí vysokým nákladům na správní řízení a mají nízký podíl na vybraných pokutách, což je odrazuje od využití vah.
Nízké využívání vysokorychlostních vah omezuje efektivitu trestání přestupků a ochranu komunikací.
Židlochovice jsou z hlediska využití vah výjimkou v ČR.
⚖️
2023-05-28
Vysokorychlostní váhy jsou instalovány v počtu sedmi kusů po celé ČR, ale pouze některé jsou plně funkční a aktivně využívané; jiné jsou rozbité nebo data nejsou zpracovávána kvůli nedostatku kapacit u obcí.
Expandující systém vah zaměřený na odhalování přetížených kamionů, ale s omezenou efektivitou kvůli technologickým a personálním limitům.
Nízká míra pokutování přetížených vozidel, přestože množství přestupků je velké, což ohrožuje stav komunikací.
Stav vah a jejich využití je stále nevyrovnaný a omezuje možnosti ochrany silnic.
🚧
2024-08-18
Ministerstvo dopravy a ŘSD zkrátily dobu rekonstrukce dálnice D1 před Brnem o dva měsíce za zvýšené náklady, aby snížily tvorbu kolon a zlepšily dopravní situaci na tomto klíčovém úseku.
V reakci na dopravní komplikace a kolony vznikající během rekonstrukce dálnice se upřednostnila rychlejší dokončení předchozích etap oprav.
Lehčí plynulost dopravy a snížení dopravních zácp v kritickém místě české dálniční sítě.
Změna přístupu k veřejným zakázkám při rekonstrukcích s větším důrazem na rychlost realizace.
🚨
2025-02-10
Ve vesnici Hrdlív byla instalována maketa úsekového měření rychlosti s cílem odradit řidiče od překračování limitů, protože obce nemají finance ani kapacity na skutečné měření a postihy.
Malé obce nemohou efektivně provozovat úsekové měření rychlosti kvůli vysokým nákladům a administrativní náročnosti, proto používají simulace.
Zvýšení preventivního účinku na řidiče, zároveň upozorňuje na nerovný přístup k dopravní kontrole v menších vsích.
Rozdíl oproti větším městům s plně funkčními měřicími zařízeními a správcovskou kapacitou.
⚖️
2025-06-09
Počet vysokorychlostních vah na českých silnicích a dálnicích vzrostl z tujich sedmi loni na plánovaných třicet do konce roku 2025.
Usiluje se o širší pokrytí váhovou kontrolou kvůli výraznému poškozování infrastruktury přetíženými kamiony.
Zvýšení počtu vah by mělo vést k lepšímu dohledu a omezení přetěžování kamionů, i když administrativní a technologické bariéry zůstávají.
Výrazný nárůst kapacity oproti minulým rokům.
💰
2025-06-09
Finanční správa analyzuje silniční daň za roky 2022–2024 a připravuje rozesílání neformálních výzev neplatičům silniční daně prostřednictvím datových schránek, chybí vybrat 261,41 milionu korun.
Daňová povinnost byla zúžena pouze na vozidla nad 12 tun, což vedlo ke změnám v počtech poplatníků a výběru daní.
Očekává se zvýšení výběru prostředků z této daně a snížení neplatičů, i když výběr stále není efektivní.
Pokračování snahy v zefektivnění výběru silniční daně z posledních let.
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Otestujte se
Kvíz: vysokorychlostní váhy a silniční daň v ČR
Nejvyšší kontrolní úřad

nezávislý orgán České republiky

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/NKUlogo.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Praha_Holesovice_Jankovcova_2_23_21.jpg

IČO: 49370227

Sídlo: Praha

Web: http://nku.cz/en/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:49:47