Informace o pracovním týdnu není dostupná ve zdrojovém Wikipedia článku, který obsahuje pouze přesměrování na anglický článek 'Workweek and weekend'.
Restrukturalizace pracovních podmínek v automobilovém průmyslu
Gernot Döllner od září 2023 tvrdě mění Audi čelící hluboké krizi
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Volkswagen plánuje od roku 2027 zavést ve své továrně ve Wolfsburgu čtyřdenní pracovní týden jako součást širší strategie reagovat na klesající poptávku po vozidlech se spalovacím motorem. Výroba modelu Golf se přesouvá do Mexika, přičemž se odhaduje výroba pouhých 250 000 vozů v roce 2024, což vede k restrukturalizaci pracovního týdne[1].
Kromě toho Volkswagen uzavřel dohody o odchodu s více než 20 000 zaměstnanci, a propouštění se od roku 2026 rozšíří na výrobu. Tyto změny jsou v kontextu přechodu na elektromobilitu a transformace tržního prostředí[2].
Podobné trendy pozorujeme také u Audi, kde šéf Gernot Döllner prosazuje nekompromisní restrukturalizaci zahrnující propouštění, úspory a změny ve vedení kvůli hluboké krizi, ale zatím se výsledky nedostavují[4].
V jiných zemích, jako je Polsko, testují čtyřdenní pracovní týden jako způsob zvýšení porodnosti a spokojenosti zaměstnanců, i když se firmy obávají vyšších nákladů[3].
Zdroje:
Gernot Döllner od září 2023 tvrdě mění Audi čelící hluboké krizi

Přehled citací
Pokles zájmu o konvenční varianty je nezastavitelný trend, a proto Golf musí jít do Mexika, dříve nebo později
Díky pokroku v optimalizaci nákladů ve Wolfsburgu a odpovědnému přístupu k propouštění urychlujeme naši transformaci
Od roku 2027 není dočasný čtyřdenní pracovní týden nepřiměřeným scénářem
Kdo si polepší, kdo tratí?
Volkswagen
Volkswagen prochází zásadní restrukturalizací s plánem propustit až 35 tisíc zaměstnanců do roku 2030, uzavírat závody v Německu a zavádět čtyřdenní pracovní týden, což výrazně zasahuje pracovní podmínky a budoucnost firmy.
Manažeři a vedení VW (včetně Olivera Blumeho a Thomase Schäfera)
Vedení VW vede restrukturalizaci v krizi s cílem zvýšit marže, ale připouští tvrdá opatření včetně propouštění a zavírání továren, což zvyšuje napětí s odbory a zaměstnanci.
Zaměstnanci Volkswagen ve Wolfsburgu
Zaměstnanci hlavního závodu musí čelit poklesu výroby, čtyřdennímu pracovnímu týdnu, nejistotě ohledně pracovních míst a výrazným změnám ve výrobě, což snižuje stabilitu jejich pracovních podmínek.
Škoda Auto
Škoda Auto vykazuje vyšší provozní marže a je nejziskovější značkou koncernu, zároveň však čelí tlaku z centrály na úspory, riziku přesunu výroby (např. Enyaqu) a musí se adaptovat na výrobní změny a restrukturalizaci koncernu.
Podniková rada zaměstnanců VW (vedená Danielou Cavallovou)
Podniková rada vedená Danielou Cavallovou aktivně vyjednává s managementem o omezeních propouštění a pracovní době, čelí však tlaku na zrušení dosavadních dohod a rozšiřující se propouštění, což vyvolává odpor zaměstnanců.
Odborový svaz IG Metall
IG Metall se staví proti plánovanému rozsáhlému propouštění, snížení mezd a zavírání německých závodů VW; hrozí konfrontací a podporuje zaměstnance v odporu proti restrukturalizaci.
Zaměstnanci Škody Auto
Zaměstnanci Škody jsou pod tlakem, protože výroba tradičních modelů klesá, hrozí přesuny výroby a propouštění, ale zároveň firma rostoucí ziskovostí získává silnější pozici v koncernu.
Dodavatelé koncernu Volkswagen ve Slovinsku (např. KLS Ljubno)
Záplavy ve Slovinsku narušily dodávky komponentů, což ovlivnilo výrobu VW a Škody, způsobilo omezení výroby a logistické problémy v několika koncernových závodech.
Dříve jsme psali...
Polsko spouští státem dotovaný pilotní program na zkrácení pracovního týdne

Volkswagen uzavřel dohody o odchodu s více než 20 tisíci zaměstnanci z celkových 35 tisíc do roku 2030

Volkswagen plánuje ve Wolfsburgu zkrátit pracovní týden od roku 2027

2027
Zavedení 4denního týdne v Wolfsburgu
(3. 6. 2025)
300 000
Výroba Golfu 2024
(3. 6. 2025)
40,6%
Pokles zisku VW Q1
(13. 6. 2025)
15 mld. €
Úspory VW do roku 2030
(13. 6. 2025)
1,7 mil.
Dodávky Audi loni
(18. 7. 2025)
1 mld. €
Úspory Audi ročně
(18. 7. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Zdrojový Wikipedia článek neobsahuje informace o fungování pracovního týdne, pouze přesměrování na anglický článek 'Workweek and weekend'.
Proč je to důležité
Zdrojový Wikipedia článek neposkytuje informace o důležitosti pracovního týdne, obsahuje pouze přesměrování na anglický článek 'Workweek and weekend'.
Kvíz: Restrukturalizace a změny pracovního týdne ve Volkswagen a Audi
Volkswagen
značka automobilů Volkswagen AG
Země: Německo
Založil: German Labor Front
CEO: Thomas Schäfer (1. července 2022 - dosud)
Sídlo: Wolfsburg
Výnosy: 322.28 mld. (2023)
Čistý zisk: 17.93 mld. (2023)
Web: https://www.vw.com/
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:45:59