Pohonné látky jsou různé druhy paliv, která se používají k pohánění motorů, například v autech, letadlech nebo raketách. Nejčastěji jde o kapaliny nebo plyny, které motor spálí, aby vznikl pohyb. Mezi známé pohonné látky patří benzín, nafta nebo i zemní plyn.
Historicky nejlevnější pohonné hmoty v Česku
Česko má nejlevnější benzin za čtyři roky a naftu za dva roky.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Česká republika zažívá další pokles cen pohonných hmot, kdy ceny benzinu dosáhly nejnižší úrovně za poslední čtyři roky a ceny nafty nejnižší za dva roky [3]. Průměrná cena Natural 95 byla 33,68 Kč/l a nafty 32,15 Kč/l, což zůstává výrazně levnější než ve většině zemí EU, kde například v Německu a Itálii jsou ceny až o osm korun vyšší[1]. Jen Bulharsko nabízí levnější paliva, přičemž jejich ceny jsou o více než čtyři koruny na litr nižší než v Česku[1]. Tento příznivý trend je přisuzován nižšímu zdanění paliv v Česku, které činí přibližně 50 % ceny, zatímco v zemích jako Nizozemsko a Dánsko daně představují přes 70 % ceny[2]. Dle očekávání bude tento stav nízkých cen pokračovat minimálně do konce roku 2025, což znamená, že pohonné hmoty zůstávají cenově dostupné jako nikdy dříve v historii země[3].
Zdroje:
Česko má nejlevnější benzin za čtyři roky a naftu za dva roky.

Přehled citací
Ekonomika je neúprosná. Umělé a extrémní snížení cen pohonných hmot v září loňského roku před parlamentními volbami někdo holt musí zaplatit,
Cena za jeden litr se může zvýšit o tři až čtyři koruny,
Pokud bude tržní cena vyšší, uvolní se na trh dodatečné množství povolenek, aby se cena snížila,
Kdo si polepší, kdo tratí?
Řidiči v Česku
Nízké ceny pohonných hmot snižují provozní náklady domácností a zvyšují dostupnost cestování pro běžné řidiče. Výrazný cenový rozdíl vůči některým sousedním státům také mění spotřebitelské chování v pohraničí.
Nákladní dopravci
Nižší ceny nafty krátkodobě snižují provozní náklady dopravních firem, ale jejich konkurenceschopnost je citlivá na daňové změny a rozdíly cen vůči okolním státům. Dopravci již v minulosti měnili chování (tankování v zahraničí) v reakci na cenové rozdíly.
Čerpací stanice (maloobchodní síť)
Konkurence a rozdílné ceny mezi lokalitami tlačí marže některých čerpadlářů dolů, zatímco čerpací stanice na atraktivních místech (dálnice, města) dokážou udržet vyšší ceny. Výsledkem je silný cenový rozptyl na trhu.
Tank ONO
Diskontní řetězec těží z nízkých velkoobchodních cen a strategií nízkých marží s vysokou výtočí, což mu zvyšuje konkurenceschopnost a tlačí ostatní pumpy ke snižování cen. To přispívá k jeho tržnímu posílení.
Orlen Unipetrol (velkoobchodní dodavatel)
Vývoj velkoobchodních cen, které určují hráči jako Orlen Unipetrol a Čepro, přímo ovlivňuje maloobchodní ceny a marže čerpacích stanic; pokles velkoobchodních cen snižuje jejich výnosy z prodeje paliv. Zároveň fungují jako cenový kotva pro trh.
Ministerstvo financí ČR
Nízké maloobchodní ceny paliv snižují výběr spotřební daně; změny v daňové politice (rušení slev nebo jejich zavedení) přímo ovlivňují státní rozpočet a mohou rychle přenést náklady na podniky a spotřebitele. Stát proto aktivně upravuje daňové úlevy podle fiskálních potřeb.
Česmad Bohemia (sdružení dopravců)
Nižší ceny paliv zlepšují nákladovou pozici členů, ale rozhodnutí státu o zrušení daňových úlev mohou znevýhodnit české dopravce vůči konkurenci v sousedních zemích. Sdružení aktivně upozorňuje na tyto rizika.
Dříve jsme psali...
Tomáš Lysoněk vysvětluje historicky nízké náklady na ježdění autem v Česku

Benzin a nafta v zahraničí až o osm korun dražší než v Česku

4 roky
Nejnižší cena benzinu
(23. 9. 2025)
2 roky
Nejnižší cena nafty
(23. 9. 2025)
přes 32 Kč/l
Prům. cena nafty
(23. 9. 2025)
33–34 Kč/l
Prům. cena benzinu
(23. 9. 2025)
3. místo
Pořadí ČR u nafty
(3. 6. 2025)
+8 Kč/l
Dražší v Něm./Itálii
(3. 6. 2025)
Příbuzná témata
International Comparison
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
V motoru se pohonná látka spálí a uvolní energii, která se pak promění na sílu, která roztočí kola auta nebo hnací hřídel letadla. Každý druh motoru potřebuje speciální palivo, třeba benzín je pro některé auta, a nafta zase pro jiné. V Evropě mají paliva jednotné značení, aby řidiči lépe poznali, co tankují a předešli tak chybě.
Proč je to důležité
Cena pohonných látek ovlivňuje, kolik platíme za tankování a tím i naše každodenní výdaje za dopravu. Správné použití paliva zabraňuje poruchám motoru a šetří peníze za opravy. Díky jednotnému značení v EU nehrozí, že omylem natankujete nesprávné palivo, což může být pro auto škodlivé.
Kvíz: Pokles cen pohonných hmot v ČR (2025)
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 7:37:07