Daňové úlevy a zjednodušení pro české podniky
Koalice Spolu slibuje paušální daň i pro menší firmy s omezeným obratem.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Vláda České republiky předložila nový pozměňovací návrh, jehož cílem je zatraktivnit daňové odpočty na výzkum a vývoj, zejména pro malé a střední podniky. Hlavní změnou je navýšení odpočtu na 150 procent pro čerpání do limitu 50 milionů korun, zatímco nad tuto částku zůstává odpočet na úrovni 100 procent. Doba pro uplatnění odpočtů se prodlouží ze tří na pět let a administrativa procesu se zjednoduší. V minulosti čerpaly 80 procent této daňové podpory velké podniky, zatímco nejmenší firmy získaly jen 8 procent[1].
Koalice Spolu nově slibuje zavedení paušální daně i pro menší firmy s omezeným obratem, což by firmám umožnilo odvádět všechny poplatky státu jednou měsíční platbou. Toto opatření cílí na zjednodušení administrativní zátěže pro firmy a může poskytovat výhody především menším podnikům[2].
Zdroje:
Koalice Spolu slibuje paušální daň i pro menší firmy s omezeným obratem.

Přehled citací
Pokud dnes firma vynaložila na výzkum a vývoj 10 milionů korun, mohla dostat od státu přibližně dva miliony zpět – teď dostane tři miliony.
Zhoršilo by to celkovou investiční atraktivitu do výzkumu a vývoje v Česku a některé větší firmy by již nemusely v dalších letech chtít dělat výzkum u nás,
Finanční správa pak může kdykoli přijít a projekt zkontrolovat. Už ale podnikatele nenachytá na něčem, co nemohl dopředu předpovědět,
Kdo si polepší, kdo tratí?
Malé a střední podniky
Zvýšení míry odpočtů na výzkum a vývoj a zjednodušení projektové dokumentace zvyšuje ekonomickou atraktivitu investic do inovací pro MSP a snižuje administrativní bariéry. Opatření by měla podpořit vyšší využití daňové podpory u firem, které dosud odpočty nevyužívaly.
Start-upy a začínající inovativní firmy
Návrhy (cashback, prodloužení možnosti uplatnění odpočtů, ex‑ante posudky) zvýší šanci, že ztrátové a rychle rostoucí start‑upy dostanou likvidní podporu za investice do VaV a budou ochotnější investovat. To snižuje riziko, že podporu využijí jen zavedené velké firmy.
Ministerstvo financí (státní rozpočet)
Rozšíření štědřejších odpočtů a možné rozšíření paušálního režimu mají dvojí efekt: na jedné straně stimulují investice, na druhé straně vedou k okamžitému výpadku daňových příjmů, který je třeba kvantifikovat a kompenzovat. Proto resort aktivně vyhodnocuje dopady návrhů.
Mikropodniky (mikropodniky do 10 zaměstnanců / do 50 mil. Kč obratu)
Návrhy na zavedení paušálního režimu pro velmi malé firmy by mohly výrazně zjednodušit administrativu a cash‑flow těchto podniků, ale konečný dopad závisí na konkrétních parametrech paušálu. Přechod do paušálního režimu může některým OSVČ administrativně i fiskálně prospět, jiným (slevy/bonusy) uškodit.
Finanční správa / Generální finanční ředitelství
Navrhovaná pravidla omezují prostor pro přísné formální zamítání odpočtů; finanční správa tak částečně ztrácí dřívější možnost zamítat odpočty kvůli drobným formálním chybám. To omezí stávající kontrolní praxi a místa, kde měla dříve výraznou diskreční pravomoc.
Velké firmy a koncerny
Štědřejší režim odpočtů je cílený na výdaje do 50 milionů, takže velké firmy s vyššími ročními investicemi dostanou relativně menší dodatečnou daňovou podporu. To může snížit jejich okamžitý fiskální benefit z navrhované změny.
Živnostníci / OSVČ
Navrhované paušální režimy a administrativní zjednodušení mohou u části OSVČ výrazně snížit byrokracii a platební zátěž, ale efekt záleží na parametrech (výše paušálu, ztráta slev apod.), které určují, komu se to vyplatí a koho zvýhodní či poškodí.
Technologická agentura ČR (TAČR)
TAČR má získat větší zapojení při posuzování oprávněnosti odpočtů a spolupráci s finanční správou, což posílí roli odborného hodnocení u technických otázek. To zvyšuje poptávku po expertních posudcích a konzultacích z TAČR.
Dříve jsme psali...
Stát motivuje firmy k výzkumu vyššími odpočty a jednodušší administrativou

Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Štědřejší odpočet VaV; rozšíření paušálu pro firmy
Srovnání před a po
Odpočet 100% (např. investice 10 mln → zpět 2 mln)
Odpočet 150% pro výdaje do 50 mln (10 mln → zpět 3 mln); nad 50 mln zůstává 100%
Nutnost detailního projektu včetně uvedení kvalifikace osob
Zjednodušení — projekt lze dodat až k daňovému přiznání; kvalifikace osob už nebude nutné uvádět
Dostupná jen živnostníkům s příjmy do 2 mil. Kč/rok
Politický návrh: rozšířit režim na firmy do 10 zaměstnanců a obratu 50 mil. Kč; měsíční jednoplatba všech odvodů
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Matěj Bajgar
ekonom CERGE-EI"Pokud dnes firma vynaložila na výzkum a vývoj 10 milionů korun, mohla dostat od státu přibližně dva miliony zpět – teď dostane tři miliony. Je to správný typ podpory, flexibilnější a pro stát méně nákladný než přímá dotace. V zahraničí se těchto nepřímých nástrojů využívá mnohem víc než u nás, je dobře, že se k nim taky posouváme."

Bohuslav Čížek
zástupce generálního ředitele Svazu průmyslu a dopravy"Zhoršilo by to celkovou investiční atraktivitu do výzkumu a vývoje v Česku a některé větší firmy by již nemusely v dalších letech chtít dělat výzkum u nás."

Marek Ženíšek
ministr pro vědu, výzkum a inovace"Chceme motivovat více firem k investicím do výzkumu a vývoje a zároveň odstranitzbytečné překážky, které brání plnému využití daňových odpočtů na podporu výzkumu,vývoje a inovací. Dlouhodobě slyšíme od firem, že stávající systém není ideální, a právě nato nyní reagujeme."

Martin Srholec
výzkumník CERGE-IE"U velkých firem je naopak otázkou, zda u nich odpočty dávají smysl. Takové společnosti do výzkumu investují velké prostředky bez ohledu na daňové úlevy."

Bohuslav Čížek
ředitel sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy"Zvlášť malé a střední firmy se bojí odpočty uplatňovat. Nechtějí se o ně s finanční správou soudit. Přitom by to měl být celkem jednoduchý nástroj podpory."

Karel Matějček
generální ředitel Komfi"Vůbec je nezajímalo, jestli vyvíjíme nové stroje, zaměřili se na formální záležitosti. Nelíbil se jim například způsob vykazování odpracovaných hodin, termín zahájení výzkumu nebo zda všichni pracovníci splňují kvalifikaci."

Karel Havlíček
místopředseda vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace"Finanční správa pak může kdykoli přijít a projekt zkontrolovat. Už ale podnikatele nenachytá na něčem, co nemohl dopředu předpovědět."

Karel Havlíček
místopředseda vládní rady / předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků"Musíme změnu zavést ještě letos. Inovativním firmám začínají tikat hodiny. Už za dva roky se výrazně zredukují evropské zdroje a stát nebude mít na přímou podporu peníze. A právě odpočty by měly přímé dotace nahradit."

Libor Kraus
prezident Asociace výzkumných organizací (AVO)"Existuje řada poradenských firem a organizací, které volají cíleně do firem s tím, že jim sníží náklady tím, že jim určité vynaložené náklady definují jako výzkum a vývoj a že si toto mohou firmy z daní odečíst. To není správný postup."
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: změny daňových odpočtů na VaV a paušální daň pro malé firmy
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:21:05