Nové nástroje a směrnice pro investiční fondy v Česku

Evropská směrnice změní byznysmodel investičních fondů poskytujících úvěry v Česku.

Uzavřené téma o společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Ministerstvo financí ČR připravuje novelu zákona o investičních fondech, která má implementovat evropské směrnice AIFMD II a UCITS VI. Tato novela vyžaduje, aby každý otevřený fond disponoval čtyřmi nástroji řízení likvidity, z nichž dva jsou povinné – možnost pozastavení odkupu akcií a oddělení problematického majetku fondu. Mezi volitelné nástroje patří omezení odkupů, prodloužení lhůty pro odkup a zavedení výstupních poplatků, což má lépe připravit fondy na krizové situace [1].

Evropská směrnice AIFMD II bude mít navíc významný dopad na byznysmodely fondů poskytujících úvěry, což ovlivní úvěrové portfolia těchto investičních fondů v Česku [2].

Zdroje:

  1. Výstupní poplatky nebo omezení odkupů. Investiční fondy, včetně ETF, čeká nová regulace, má chránit v krizi

  2. Investiční fondy využívající úvěry čeká změna. Některé asi dotlačí ke změně byznysmodelu

Nejnovější
Evropská směrnice změní byznysmodel investičních fondů poskytujících úvěry v Česku.
06. 6. 2025: Evropská směrnice AIFMD II významně ovlivní investiční fondy a jejich úvěrové portfolia.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Otevřené fondy (včetně ETF)

Novela zavede povinnost nástrojů řízení likvidity pro otevřené fondy včetně ETF, což zvýší regulační a provozní zátěž a může omezit krátkodobou likviditu, ale zároveň přinese větší právní jistotu pro investory v krizích.

Fondy kvalifikovaných investorů

AIFMD II zavádí nové limity a povinnosti (omezení expozic, podmínky pro poskytování úvěrů a držení části úvěrů), které sníží dosavadní volnost těchto fondů a ovlivní jejich byznysmodely.

Správcovské společnosti

Správcovské společnosti budou muset přizpůsobit procesy a struktury novým pravidlům AIFMD II, což povede k vyšším compliance nákladům a ovlivní jejich byznysmodely.

Správci alternativních fondů

Směrnice AIFMD II zvýší regulatorní nároky na správce alternativních fondů, což povede k vyšším compliance nákladům a nutnosti přizpůsobit své struktury a byznysmodely.

Česká národní banka (ČNB)

Rozšířená regulace posílí roli ČNB v oblasti schvalování a dohledu nad nástroji řízení likvidity a strukturálními změnami fondů, čímž se zvýší její dohledové kompetence a odpovědnost.

Drobní investoři

Nová pravidla a požadavky na transparentnost zvýší právní jistotu a informovanost drobných investorů, zejména v krizových situacích, což by mělo zlepšit jejich ochranu.

Kontext
Dříve jsme psali...
Investiční fondy budou muset zavést nové nástroje pro krizové situace
Od roku 2026 budou muset všechny otevřené investiční fondy včetně ETF povinně zavést čtyři nástroje řízení likvidity pro ochranu před krizovými situacemi.  Jak se ochráníte?
Fakta
Události
Co a kdy?
roky 2008/2009
Krize u fondů investujících do aktiv zajištěných úvěry v letech 2008/2009, uvedená v článku jako příklad situace, kdy by nástroje řízení likvidity mohly pomoci.
rok 2026
Novela zákona o investičních fondech začne platit; zavede povinnost nástrojů řízení likvidity pro všechny otevřené fondy včetně ETF. Fondy budou mít dva povinné nástroje (možnost pozastavení odkupu a oddělení problematického majetku) a vyberou si další dva nástroje ze sedmi možností; výběr musí odpovídat investiční strategii fondu a podléhá kontrole ČNB.
Co to znamená
Co se děje

Povinná pravidla řízení likvidity a nové limity rizik u investičních fondů

Srovnání před a po
📋 Řízení likvidity
PŘED

Otevřené fondy (včetně ETF) dosud neměly jednotnou povinnost zavést konkretizované povinné nástroje řízení likvidity.

PO

Od 2026 povinnost mít dva povinné nástroje (pozastavení odkupů a oddělení problematického majetku) + vybrat další 2 z 7 nástrojů; volba musí odpovídat strategii fondu a podléhá kontrole ČNB.

💰 Expozice vůči jednomu dlužníkovi
PŘED

Fondy kvalifikovaných investorů měly dosud větší volnost v poskytování úvěrů bez jednotného 20% limitu expozice.

PO

Směrnice AIFMD II zavádí limit expozice vůči jednomu dlužníkovi na 20 % kapitálu fondu.

💰 Prodej pohledávek (skin‑in‑the‑game)
PŘED

Fondy mohly prodávat pohledávky z úvěrů bez povinného zadržení části rizika po stanovenou dobu.

PO

Fondy, které prodávají pohledávky, musí držet minimálně 5 % hodnoty úvěru po dobu 8 let.

💰 Pákový efekt a poskytování úvěrů
PŘED

Otevřené fondy měly volnější pravidla pro pákový efekt a poskytování úvěrů.

PO

AIFMD II přináší přísnější omezení pákového efektu; otevřené fondy mohou poskytovat úvěry pouze po prokázání slučitelnosti postupů řízení likvidity s investiční strategií.

Klíčové postavy
🏛️
Česká národní banka (ČNB)
Dohled nad výběrem nástrojů řízení likvidity a kontrola souladu fondů s novými pravidly
🏛️
Evropská unie (směrnice AIFMD II)
Zavádí nové povinnosti a limity (20% limit expozice, 5% zadržení pohledávek, omezení páky) pro fondy
🏛️
Asociace pro kapitálový trh ČR
Uvádí cíl regulace – zajistit právní jistotu pro investory v krizových situacích
Ještě není...
International Comparison
Jak šel čas
Historický kontext
💥
roky 2008–2009
Krize u fondů investujících do aktiv zajištěných úvěry
V současných článcích je tato situace uvedena jako příklad krizového scénáře, kdy by nástroje řízení likvidity byly užitečné.
Uvedena jako příklad potřeby zavedení nástrojů řízení likvidity pro fondy (např. pozastavení odkupu, oddělení problematického majetku).
🇪🇺
rok 2009
Přijetí směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2009/65/ES (UCITS IV)
V textu je uvedena směrnice č. 2009/65/ES jako podnět k dalším změnám v oblasti kolektivního investování.
Směrnice je popisována jako právní rámec umožňující přeshraniční fúze fondů, zavedení struktur master‑feeder a jednotný "europas" pro nabízení cenných papírů v rámci EU.
🏦
rok 2010
Ministerstvo financí zveřejnilo koncepční politiku pro oblast finančního trhu
V článku z listopadu 2011 je uvedeno, že Ministerstvo financí "loni" zveřejnilo koncepční politiku (tj. v roce 2010).
V textu je koncepce prezentována jako priorita rozvoje trhu a zvýšení atraktivity ČR pro sektor fondů, což mělo podporovat implementaci nových pravidel.
květen 2011
Schválení návrhu novely zákona č. 189/2004 Sb. v Poslanecké sněmovně
V článku z května 2011 se uvádí, že návrh novely byl začátkem května schválen Poslaneckou sněmovnou.
Podle textu otevřelo schválení cestu k dalším krokům implementace změn vyplývajících ze směrnice UCITS IV.
⚖️
1. července 2011
Navrhovaná novela zákona o kolektivním investování měla nabýt účinnosti
Článek z května 2011 uvádí, že novela by měla nabýt účinnosti "letos 1. července" (v kontextu článku tedy 1. července 2011).
V textu je uvedeno, že novela měla umožnit přeshraniční fúze fondů, zavedení master‑feeder struktur a poskytování srozumitelných klíčových informací investorům.
📅
rok 2026
Plánovaný vstup v účinnost novely zákona o investičních fondech (implementace AIFMD II a UCITS VI)
Současné shrnutí uvádí, že novela zákona o investičních fondech má začít platit v roce 2026 a implementovat evropské směrnice AIFMD II a UCITS VI.
Podle textu budou všechny otevřené fondy (včetně ETF) muset zavést čtyři nástroje řízení likvidity (dva povinné: možnost pozastavení odkupu akcií a oddělení problematického majetku; další dva vybrané ze sedmi možností). Dále AIFMD II podle článků zavede limity (např. expozice vůči jednotlivým dlužníkům max. 20 %, povinnost držet minimálně 5 % hodnoty prodaných pohledávek po dobu osmi let) a přísnější pravidla pro páku u otevřených fondů.
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Otestujte se
Kvíz: Novela zákona o investičních fondech (implementace AIFMD II a UCITS VI)
Ministerstvo financí České republiky

ministerstvo České republiky

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Ministry_of_Finance_of_the_Czech_Republic_logo-en.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Letenská,_ministerstvo_financí,_vchod.jpg

IČO: 00006947

DIČ: CZ00006947

Sídlo: Praha

Web: https://www.mfcr.cz/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 9:15:48