Nelegální zaměstnávání a změna zákona v Česku
Firmy v Česku nevědomky zaměstnávají Ukrajince bez platného víza kvůli změně zákona lex Ukrajina.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
V České republice dochází k úpravám regulací zaměřených na boj proti nelegálnímu zaměstnávání. Tato opatření zahrnují nové možnosti pro úřady, jako je kontrola dohod o provedení práce v databázi ČSSZ, což má pomoci snížit nelegální pracovní činnost [1]. Personální agentury dříve využívaly komplikované systémy dohod, aby krátily pojistné, ale tyto praktiky jsou nyní přísněji sledovány [2]. Od dubna 2026 budou zaměstnavatelé povinni hlásit nové zaměstnance a brigádníky ještě před jejich nástupem, čímž se má předejít obcházení zákonů o zaměstnávání [3]. Od října 2025 platí povinnost hlásit cizince před jejich nástupem do práce [4]. Nedávná legislativní změna, známá jako lex Ukrajina, vedla k tomu, že Ukrajinci s dočasnou ochranou přišli o možnost legálně pracovat, což ani oni, ani jejich zaměstnavatelé často nevěděli .
Přesto zůstává nelegální zaměstnávání stále sofistikovanější, i legální agentury manipulují s odvody a zneužívají zahraniční pracovníky [7]. Personální agentury navrhují zavedení speciálního certifikátu pro legální agentury, aby mohly zaměstnávat pracovníky ze zemí mimo EU [5].
Tato opatření jsou součástí širší strategie regulace agentur práce, která má přinést větší transparentnost a umožnit legální proces zaměstnávání nejen pro české, ale i zahraniční pracovníky [6].
Zdroje:
Stát přestává být slepý – Úřad práce, exekutoři i insolvenční správci si kontrolují evidenci dohod
Tři dohody, jedna práce, žádné pojistné. Analýza odkrývá systém nelegálního zaměstnávání
Stát se snažil omezit podvody, především ale znovu ztížil nábor pracovníků
Vízum skončí, varování nepřijde. Firmy zaměstnávají Ukrajince načerno, ale nevědí o tom
Firmy v Česku nevědomky zaměstnávají Ukrajince bez platného víza kvůli změně zákona lex Ukrajina.

Přehled citací
Kdyby se porovnala evidence úřadu práce, kde se mají cizinci hlásit od prvního dne, s evidencí sociální správy a zdravotních pojišťoven, tak by se přišlo na to, že na některé instituci jsou a na jiné nejsou nahlášeni.
Je to účinný způsob k omezení nelegálního zaměstnávání, hlavně jeho jednodušší odhalování. Pro firmy, jako jsou agentury práce, kde dochází k nástupům brigádníků prakticky každý den, to bude administrativně náročné, ale zvládnutelné.
Kdo si polepší, kdo tratí?
Stát (veřejné finance)
Neplacení pojistného a zastřené zaměstnávání výrazně snižují příjmy státního rozpočtu; odhady zmiňují desítky miliard korun ročně. Fenomén pseudoagentur tak znamená zásadní fiskální ztrátu a tlaky na rozpočet.
Zaměstnanci (dochodáři, dohodáři, agenturní zaměstnanci)
Praktiky pseudoagentur vedou k podhodnocování mezd, vykořisťování a ztrátě sociálních práv; pracovníci tak přicházejí o pojistné záznamy a budoucí nároky. Zranitelné skupiny často nevědí o porušování svých práv a nemají prostředky bránit se.
Cizinci (včetně ukrajinských uprchlíků)
Cizincům hrozí vystavení nelegálním praktikám – od vykořisťování přes závislost na ubytování až po ztrátu právního postavení; zranitelnost v krizích je vysoká. To vede k většímu riziku nucené práce, zadržování dokumentů a ztrátě přístupu ke zdravotní péči či zaměstnání.
Agentura Plus
Původní Agentuře Plus byla odebrána licence kvůli řadě pochybení a praktikám, které poškozovaly zaměstnance i státní rozpočet. Ztráta licence a odhalení manipulací výrazně ohrožují její provoz a reputaci.
Legální agentury práce
Legální agentury ztrácejí zakázky kvůli nelegální konkurenci, která nabízí levnější pracovní sílu díky neodvádění pojistného; snižuje to jejich tržní podíl a poškozuje férovou konkurenci. Změny v regulaci a veřejné kauzy zvyšují tlak na celý sektor.
Státní úřad inspekce práce (SÚIP)
Posílené pravomoci a nové nástroje zvyšují schopnost inspekce účinně odhalovat švarcsystém a zastřené formy zaměstnávání, což zlepší vymáhání pravidel. To může vést k častějším kontrolám a vyšší míře sankcionování pochybení.
Sesterská Agentura Plus CZ
Sesterská Agentura Plus CZ získala novou licenci, což jí umožňuje pokračovat v činnosti. Existují však obavy z 'bílých koní' a nedostatečné kontroly, což zvyšuje riziko budoucích zásahů regulátorů.
Zaměstnavatelé (uživatelé pracovních sil)
Nová pravidla a povinnosti (předregistrace zaměstnanců, riziko sankcí) zvyšují administrativní zátěž a právní nejistotu pro poctivé firmy; zároveň někteří zaměstnavatelé těží z levné nelegální práce. Celkově budou firmy nuceny zvýšit kontrolu dodavatelů a upravit procesy náboru.
Asociace poskytovatelů personálních služeb (APPS)
APPS i členové asociace aktivně upozorňují na rozsah šedé zóny a tlačí na legislativní a kontrolní změny, které by měly vyčistit trh a posílit férové agentury. Asociace tak podporuje opatření, která by snižovala prostor pro pseudoagentury a zlepšovala ochranu pracovníků.
Dříve jsme psali...
Kontrolní orgány jsou na sofistikované podvody agentur s pojištěním a odvody krátké

Pracovní agentury chtějí regulaci a přístup k zahraničním pracovníkům mimo EU

Stát chce omezit práci na černo povinným hlášením zaměstnanců před nástupem

Zaměstnavatelé budou muset hlásit nové pracovníky státu ještě před nástupem do práce

Personální agentura pomocí dohod krátila miliony na pojistném, odhalila analýza

40 mld. Kč
Roční ztráty státu
(15. 5. 2025)
500 000
Počet v šedé zóně
(15. 5. 2025)
4540 Kč
Úspora na zaměstnanci
(15. 5. 2025)
18
Pochybení agentury
(15. 5. 2025)
15%
Podíl kontrol s nálezem
(19. 5. 2025)
01.01.2026
Nová povinnost hlášení
(20. 5. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Povinné předregistrace zaměstnanců před nástupem
Srovnání před a po
Zaměstnavatelé mohli nahlásit nového pracovníka až do 8 dnů po nástupu; některé podlimitní dohody měly ještě delší či žádnou povinnost.
Povinnost předregistrovat nového zaměstnance před jeho nástupem; u Čechů jde o nahlášení 4–5 základních údajů, zavedení postupné (cizinci dříve, ostatní plánováno od 2026).
Úřady nebyly dostatečně provázány, kontrolory brzdilo chybějící okamžité ověření dohod a evidence.
Propojení Úřadu práce s ČSSZ a dalšími systémy umožňuje okamžité ověření dohod; vznikají centrální systémy (jednotné měsíční hlášení, ePortál, mobilní přístup).
Inspekce práce i finanční orgány měly omezené nástroje; pokuty se udělovaly, ale vymáhání a dokazování bylo obtížné.
Rozšířené kontrolní pravomoci (přístup k datům ČSSZ, zveřejňování pokutovaných subjektů, přísnější postupy); vyšší důraz na vymáhání a možné trestní postihy pro organizátory i odběratele nelegální práce.
Licence byly zneužitelné bílé koně/pseudoagentury získávaly přístup a obcházely odvody.
Ministerstvo odebírá licence, likviduje škodlivé subjekty a navrhuje přísnější certifikace/audity agentur; inspekce odebrala licence a kontroluje převody provozů.
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

František Jareš
jednatel Agentury Student"Je to účinný způsob k omezení nelegálního zaměstnávání, hlavně jeho jednodušší odhalování. Pro firmy, jako jsou agentury práce, kde dochází k nástupům brigádníků prakticky každý den, to bude administrativně náročné, ale zvládnutelné"

František Jareš
jednatel Agentury Student"Takových situací budou jen u nás vyšší desítky za měsíc"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Úřad práce České republiky
správní úřad České republiky
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Regulace proti nelegálnímu zaměstnávání v ČR
Česká správa sociálního zabezpečení
správní úřad České republiky
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 6:09:07