Konsolidace trhu taxislužeb v Česku
Česká taxi platforma Liftago pod vedením Radka Svíčky mění strategii proti Uberu a Boltu
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Uber a Bolt nabízejí českému státu pomoc při odhalování podvodných praktik v taxislužbách, což ročně vede k úniku zhruba miliardy korun na daních a odvodech. Hlavním problémem jsou flotilové firmy, které při vysokých tržbách nehlásí DPH a ukončují činnost před koncem roku. Uber a Bolt plánují častěji poskytovat data o fakturaci[1]. Od roku 2030 budou platformy v EU povinny samy odvádět DPH, ale Česko může toto opatření zavést již v polovině roku 2028[1]. Mezitím česká taxi platforma Liftago pod vedením Radka Svíčky mění strategii po změně vlastníka a vedení. Zaměřuje se na prémiové služby v přepravě osob a připravuje se na další konsolidaci taxi trhu[2].
Zdroje:
Česká taxi platforma Liftago pod vedením Radka Svíčky mění strategii proti Uberu a Boltu

Přehled citací
Nechceme bojovat proti platformám, ale je potřeba, aby se nepodílely svojí vědomou nedbalostí na tom, co se momentálně na trhu děje
Dochází ke krácení DPH a daně z příjmů, ale musíme uvést i ztráty na dani z příjmů ze závislé činnosti na úrovni řidičů. Ročně se daňová ztráta může přiblížit jedné miliardě korun
Partneři využívající naši platformu jsou nezávislí podnikatelé, kteří jsou povinni dodržovat všechny platné zákony
Kdo si polepší, kdo tratí?
Flotilové firmy
Flotilové firmy jsou hlavním cílem vyšetřování a legislativních návrhů; jejich model (rychlé střídání společností) je identifikován jako zdroj rozsáhlých daňových úniků. Očekávané častější reportování a možné novelizace zákonů výrazně omezí dosavadní praktiky vyhýbání se DPH a dani z příjmu.
Finanční správa
Finanční správa získává silnější podklady a politickou podporu pro častější reporting a cílené kontroly v online taxislužbách, což jí umožní lépe vymáhat DPH a daně z příjmu. Zvýšená spolupráce s platformami a příprava legislativních kroků posiluje její schopnosti získat dříve uniklé výnosy.
Uber
Uber čelí tlaku na častější sdílení dat a možné legislativní změně, která by přesunula povinnost odvádět DPH na platformy; zároveň deklaruje ochotu spolupracovat s úřady. To může zvýšit administrativní a daňovou zátěž, ale zároveň sníží informační asymetrii vůči státu.
Bolt
Bolt je pod tlakem očekávaného zvýšeného reportingu a debat o tom, aby platformy přímo odváděly DPH, přičemž zatím zaujímá opatrný postoj k novým návrhům. To přinese potenciální dodatečné povinnosti i vyšší kontrolu ze strany státu.
Řidiči taxislužby
Řidiči (zejména ti v rámci flotil a cizinci zaměstnaní nelegálně) čelí vyšším kontrolám, riziku postihů a požadavkům na řádné zdanění výdělků; to může snižovat jejich čisté příjmy nebo vést ke ztrátě zaměstnání v nelegálních strukturách. Legální řidiči naopak mohou získat férovější konkurenční prostředí po nápravě daňových úniků.
Evropská unie
Na úrovni EU se připravuje směrnice (VAT in the Digital Age), která umožní vybírat DPH přímo od platforem, čímž se usnadní vymáhání daní napříč členskými státy. To podpoří státy v modernizaci daňového výběru u digitálních služeb včetně taxislužeb.
Liftago
Liftago se změnami ve vlastnické struktuře a vedení posiluje pozici na trhu a deklaruje ochotu k technické a právní spolupráci s finanční správou; zároveň cílí na růst a profitabilitu. To firmě umožňuje lépe čelit konsolidaci trhu a regulačnímu tlaku.
Zbyňek Stanjura
Ministr financí podporuje dobrovolné dřívější zavedení pravidel, podle nichž by platformy samy odváděly DPH, což posiluje politický mandát pro změny v oblasti zdanění digitálních platforem. To zvyšuje šanci na rychlejší implementaci evropských pravidel v ČR.
Tradiční taxislužby
Klasické taxislužby mohou získat konkurenční výhodu, pokud budou online platformy nuceny odvádět DPH a zvýší se transparentnost trhu, což vyrovná podmínky. Opatření by snížilo disproporci v cenotvorbě mezi plátci a neplátci DPH.
Dříve jsme psali...
Uber a Bolt chtějí pomoci státu s odhalováním podvodů v taxislužbách

Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Platformy budou odvádět DPH a častěji reportovat data finanční správě
Srovnání před a po
DPH z jízd se často nevybírá; platformy daní pouze svou provizi, řidiči/flotily unikají placení
Směrnice (ViDA) přenáší povinnost odvádět DPH na platformu; ČR může toto dobrovolně zavést už od poloviny 2028
Platformy podle stávajících pravidel předávají údaje jednou ročně, což finanční správě ztěžuje odhalování úniků
Finanční správa požaduje měsíční reporting; Uber a Bolt nabízejí častější přístup k údajům o fakturaci
Na evropské úrovni se s novými pravidly počítá nejpozději od roku 2030
Česká republika může podle článku dobrovolně aplikovat pravidla již od poloviny roku 2028; ministr Stanjura to podporuje
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Štěpán Šindelář
šéf českého zastoupení Uberu"Jsme otevřeni spolupráci. Když o to sama finanční správa požádá, tak my jí údaje poskytneme"

Radek Svíčka
výkonný ředitel Liftaga"Data stejně předáváme jednou ročně, akorát by se zvýšila frekvence"

Klára Křehlová
mluvčí finanční správy"Z našich odhadů vyplývá, že tyto podvodné praktiky jsou velmi rozšířené a v důsledku toho obě realizované akce zřejmě zasáhly více než 30 procent celkového trhu z hlediska jeho objemu"

Josef Rückl
generální ředitel společnosti Bolt pro Českou republiku a Slovensko"Daňové úřady nás nedávno kontaktovaly s žádostí o určité změny v reportingu, aby bylo možné takové případy odhalit rychleji. Konkrétní podoba těchto změn je nyní diskutována"

Jan Huk
mluvčí Boltu pro Česko"Aktuálně se touto novinkou zabývají naši analytici. Proto se v této chvíli zdržíme komentáře"

Adrian Amiridis
mluvčí Uberu"V tiskovém oddělení Uberu se rozhodli toto téma nekomentovat"

Petr Toman
daňový poradce a partner KPMG"Konkrétní kroky a limitace ze strany členských států budou však ze strany Evropské komise známé až v roce 2028"

Zbyněk Stanjura
ministr financí"Debatujeme o evropském řešení, plátcem DPH by byla platforma, ne jednotliví řidiči. Tam už jsme nalezli jistou shodu v rámci ministrů"

Jiří Žežulka
šéf analytiků finanční správy"Mají obchodní model postavený na tom, že neplatí daně"

Iwona Kruk
tisková mluvčí Uberu"Partneři využívající naši platformu jsou nezávislí podnikatelé, kteří jsou povinni dodržovat všechny platné zákony"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: DPH, reporting a flotily v online taxislužbách v Česku
Liftago
česká firma
Země: Česko
IČO: 24278777
Sídlo: Praha (13. října 2023 - dosud)
Výnosy: 105.53 mil. (2020)
Čistý zisk: -34882000 (2020)
Bilance: 36.9 mil. (31. prosince 2020)
Web: http://liftago.com
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:33:00