Konsolidace trhu taxislužeb v Česku

Česká taxi platforma Liftago pod vedením Radka Svíčky mění strategii proti Uberu a Boltu

Mizící téma o odvětví a společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Uber a Bolt nabízejí českému státu pomoc při odhalování podvodných praktik v taxislužbách, což ročně vede k úniku zhruba miliardy korun na daních a odvodech. Hlavním problémem jsou flotilové firmy, které při vysokých tržbách nehlásí DPH a ukončují činnost před koncem roku. Uber a Bolt plánují častěji poskytovat data o fakturaci[1]. Od roku 2030 budou platformy v EU povinny samy odvádět DPH, ale Česko může toto opatření zavést již v polovině roku 2028[1]. Mezitím česká taxi platforma Liftago pod vedením Radka Svíčky mění strategii po změně vlastníka a vedení. Zaměřuje se na prémiové služby v přepravě osob a připravuje se na další konsolidaci taxi trhu[2].

Zdroje:

  1. Taxi platformy Uber a Bolt jsou ochotny spolupracovat s finanční správou. Státu přes ně utíká DPH a daň z příjmu

  2. Taxi platformy Uber a Bolt jsou ochotny spolupracovat s finanční správou. Státu přes ně utíká DPH a daň z příjmu

Nejnovější
Česká taxi platforma Liftago pod vedením Radka Svíčky mění strategii proti Uberu a Boltu
16. 6. 2025: Liftago se po změně vlastníka a vedení zaměřuje na prémiové služby v přepravě osob a připravuje se na další konsolidaci taxi trhu.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
21. července 2025
Nechceme bojovat proti platformám, ale je potřeba, aby se nepodílely svojí vědomou nedbalostí na tom, co se momentálně na trhu děje
2 Vysoký dopad
3. prosince 2024
Dochází ke krácení DPH a daně z příjmů, ale musíme uvést i ztráty na dani z příjmů ze závislé činnosti na úrovni řidičů. Ročně se daňová ztráta může přiblížit jedné miliardě korun
3 Střední dopad
3. prosince 2024
Partneři využívající naši platformu jsou nezávislí podnikatelé, kteří jsou povinni dodržovat všechny platné zákony
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Flotilové firmy

Flotilové firmy jsou hlavním cílem vyšetřování a legislativních návrhů; jejich model (rychlé střídání společností) je identifikován jako zdroj rozsáhlých daňových úniků. Očekávané častější reportování a možné novelizace zákonů výrazně omezí dosavadní praktiky vyhýbání se DPH a dani z příjmu.

Finanční správa

Finanční správa získává silnější podklady a politickou podporu pro častější reporting a cílené kontroly v online taxislužbách, což jí umožní lépe vymáhat DPH a daně z příjmu. Zvýšená spolupráce s platformami a příprava legislativních kroků posiluje její schopnosti získat dříve uniklé výnosy.

Uber

Uber čelí tlaku na častější sdílení dat a možné legislativní změně, která by přesunula povinnost odvádět DPH na platformy; zároveň deklaruje ochotu spolupracovat s úřady. To může zvýšit administrativní a daňovou zátěž, ale zároveň sníží informační asymetrii vůči státu.

Bolt

Bolt je pod tlakem očekávaného zvýšeného reportingu a debat o tom, aby platformy přímo odváděly DPH, přičemž zatím zaujímá opatrný postoj k novým návrhům. To přinese potenciální dodatečné povinnosti i vyšší kontrolu ze strany státu.

Řidiči taxislužby

Řidiči (zejména ti v rámci flotil a cizinci zaměstnaní nelegálně) čelí vyšším kontrolám, riziku postihů a požadavkům na řádné zdanění výdělků; to může snižovat jejich čisté příjmy nebo vést ke ztrátě zaměstnání v nelegálních strukturách. Legální řidiči naopak mohou získat férovější konkurenční prostředí po nápravě daňových úniků.

Evropská unie

Na úrovni EU se připravuje směrnice (VAT in the Digital Age), která umožní vybírat DPH přímo od platforem, čímž se usnadní vymáhání daní napříč členskými státy. To podpoří státy v modernizaci daňového výběru u digitálních služeb včetně taxislužeb.

Liftago

Liftago se změnami ve vlastnické struktuře a vedení posiluje pozici na trhu a deklaruje ochotu k technické a právní spolupráci s finanční správou; zároveň cílí na růst a profitabilitu. To firmě umožňuje lépe čelit konsolidaci trhu a regulačnímu tlaku.

Zbyňek Stanjura

Ministr financí podporuje dobrovolné dřívější zavedení pravidel, podle nichž by platformy samy odváděly DPH, což posiluje politický mandát pro změny v oblasti zdanění digitálních platforem. To zvyšuje šanci na rychlejší implementaci evropských pravidel v ČR.

Tradiční taxislužby

Klasické taxislužby mohou získat konkurenční výhodu, pokud budou online platformy nuceny odvádět DPH a zvýší se transparentnost trhu, což vyrovná podmínky. Opatření by snížilo disproporci v cenotvorbě mezi plátci a neplátci DPH.

Kontext
Dříve jsme psali...
Uber a Bolt chtějí pomoci státu s odhalováním podvodů v taxislužbách
Digitální taxi platformy jsou ochotny častěji předávat finanční správě data o fakturaci jízd, aby pomohly odhalit daňové úniky dosahující miliardy korun ročně.  Jak fungují podvody?
Fakta
Události
Co a kdy?
rok 2025
Liftago je od roku 2025 plně ovládáno Livesportem Martina Hájka; vedení převzal Radek Svíčka.
rok 2025
Liftago v roce 2025 cílí na objem jízdného 470 milionů korun (20% nárůst oproti roku 2024).
rok 2027
Plánovaný vstup aut s emisní normou EURO 6+ do centra Prahy od roku 2027.
polovina roku 2028
Česká republika může dobrovolně zavést povinnost online platforem odvádět DPH už od poloviny roku 2028.
rok 2030
Podle přijaté směrnice EU budou muset online platformy od roku 2030 samy odvádět DPH z poskytnutých služeb.
Co to znamená
Co se děje

Platformy budou odvádět DPH a častěji reportovat data finanční správě

Srovnání před a po
💰 Kdo odvádí DPH za jízdné
PŘED

DPH z jízd se často nevybírá; platformy daní pouze svou provizi, řidiči/flotily unikají placení

PO

Směrnice (ViDA) přenáší povinnost odvádět DPH na platformu; ČR může toto dobrovolně zavést už od poloviny 2028

📋 Frekvence reportingu finanční správě
PŘED

Platformy podle stávajících pravidel předávají údaje jednou ročně, což finanční správě ztěžuje odhalování úniků

PO

Finanční správa požaduje měsíční reporting; Uber a Bolt nabízejí častější přístup k údajům o fakturaci

📅 Časový rámec zavedení pravidel
PŘED

Na evropské úrovni se s novými pravidly počítá nejpozději od roku 2030

PO

Česká republika může podle článku dobrovolně aplikovat pravidla již od poloviny roku 2028; ministr Stanjura to podporuje

Klíčové postavy
🏛️
Generální finanční ředitelství / Finanční správa
požaduje časté reporty, vyšetřuje flotilové daňové úniky a vyjednává s platformami
👤
Zbyněk Stanjura
ministr financí – podporuje dobrovolné zavedení pravidel, aby platformy odváděly DPH dříve
🏢
Uber a Bolt
online platformy – nabízejí poskytnutí častějších údajů o fakturaci a jsou cíleny jako plátci DPH
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Štěpán Šindelář
Štěpán Šindelář
šéf českého zastoupení Uberu

"Jsme otevřeni spolupráci. Když o to sama finanční správa požádá, tak my jí údaje poskytneme"

Radek Svíčka
Radek Svíčka
výkonný ředitel Liftaga

"Data stejně předáváme jednou ročně, akorát by se zvýšila frekvence"

Klára Křehlová
Klára Křehlová
mluvčí finanční správy

"Z našich odhadů vyplývá, že tyto podvodné praktiky jsou velmi rozšířené a v důsledku toho obě realizované akce zřejmě zasáhly více než 30 procent celkového trhu z hlediska jeho objemu"

Josef Rückl
Josef Rückl
generální ředitel společnosti Bolt pro Českou republiku a Slovensko

"Daňové úřady nás nedávno kontaktovaly s žádostí o určité změny v reportingu, aby bylo možné takové případy odhalit rychleji. Konkrétní podoba těchto změn je nyní diskutována"

Jan Huk
Jan Huk
mluvčí Boltu pro Česko

"Aktuálně se touto novinkou zabývají naši analytici. Proto se v této chvíli zdržíme komentáře"

Adrian Amiridis
Adrian Amiridis
mluvčí Uberu

"V tiskovém oddělení Uberu se rozhodli toto téma nekomentovat"

Petr Toman
Petr Toman
daňový poradce a partner KPMG

"Konkrétní kroky a limitace ze strany členských států budou však ze strany Evropské komise známé až v roce 2028"

Zbyněk Stanjura
Zbyněk Stanjura
ministr financí

"Debatujeme o evropském řešení, plátcem DPH by byla platforma, ne jednotliví řidiči. Tam už jsme nalezli jistou shodu v rámci ministrů"

Jiří Žežulka
Jiří Žežulka
šéf analytiků finanční správy

"Mají obchodní model postavený na tom, že neplatí daně"

Iwona Kruk
Iwona Kruk
tisková mluvčí Uberu

"Partneři využívající naši platformu jsou nezávislí podnikatelé, kteří jsou povinni dodržovat všechny platné zákony"

Jak šel čas
Historický kontext
🚕
rok 2009
Založení společnosti Uber (Garrett Camp a Travis Kalanick).
Vznik globální platformy pro zprostředkování jízd, jak uvádějí texty o expanzi služeb.
Uvedení nového modelu zprostředkování jízd, který později vstoupil i na český trh a spustil diskusi o regulaci taxislužeb.
🚕
rok 2012
Vznik české platformy Liftago.
Liftago podle článků vzniklo v roce 2012 a později rozvíjelo provoz v českých městech.
Objevil se domácí konkurent globálních platforem, zaměřený na spolupráci s licencovanými řidiči a expanzi v Česku.
🇨🇿
srpen 2014
Vstup Uberu na český trh (Praha).
Texty uvádějí, že Uber přišel do Česka v srpnu 2014.
Zvýšení konkurenčního tlaku na tradiční taxislužby, zahájení právních a regulativních sporů o statutu platforem a jejich řidičů.
⚖️
rok 2017
Rozhodnutí Evropského soudního dvora: Uber je považován za přepravní službu.
Články odkazují na rozsudek SDEU koncem roku 2017, který ovlivnil právní posuzování platforem.
Změnilo právní rámec pro platformy a podpořilo tlak na jejich regulaci v jednotlivých státech.
📈
rok 2020
Poslední uvedené zvýšení magistrátního cenového stropu v Praze.
V jednom textu je zmíněno, že regulace cen byla naposledy upravena v roce 2020.
Cenová regulace ovlivňovala marže poskytovatelů taxislužeb; pozdější zrušení limitů bylo prezentováno jako faktor pro zlepšení marží některých platforem.
📊
rok 2024
Podle evropské směrnice: od loňského roku povinnost ročního reportingu údajů digitálních platforem finanční správě (jednou ročně).
V článcích je uvedeno, že digitální platformy podle evropské směrnice měly povinnost předávat údaje jednou ročně — text uvádí, že to platí „od loňského roku“.
Finanční správa považuje roční reporting za nedostatečný pro rychlé odhalení flotilových podvodů a požaduje častější (ideálně měsíční) reportování.
🔀
rok 2024
Plánované oddělení byznysu Liftago do dvou samostatných firem (konec roku 2024).
Článek popisuje záměr rozdělit Liftago na samostatný taxi byznys a logistickou síť s cílem dokončení ke konci roku 2024.
Přechod k odlišnému obchodnímu zaměření: logistická síť versus služby přepravy osob, příprava na další konsolidaci trhu.
🧑‍💼
rok 2025
Livesport (Martin Hájek) získal plnou kontrolu nad Liftagem a Radek Svíčka převzal vedení.
Souhrn článků uvádí, že od roku 2025 Liftago plně ovládá Livesport a vedení firmy přebírá Radek Svíčka.
Firmě stanovena nová strategie — zaměření na prémiové služby v přepravě osob, příprava na konsolidaci trhu a akvizice zákazníků z jiných firem.
září 2025
Finanční správa stanovila lhůtu do konce září 2025 pro uzavření dobrovolné dohody s platformami o častějším reportingu.
V textu se uvádí, že finanční správa dala platformám termín do září k uzavření memoranda o pravidelném předávání dat; pokud dohoda nebude, zváží legislativní kroky.
Možnost zavedení povinného častějšího reportingu nebo nového zákona, pokud platformy nespolupracují dobrovolně.
💰
rok 2028
Možnost dobrovolného zavedení pravidla v ČR, že platformy budou odvádět DPH (od poloviny roku 2028).
V aktuálních textech je explicitně uvedeno, že Česká republika může toto opatření zavést dobrovolně už od poloviny roku 2028; ministr financí tuto možnost podporuje.
Pokud Česko zavede toto pravidlo dříve, umožní to státu vybírat DPH přímo u platforem a omezit schémata flotilových firem, které obcházejí odvod DPH.
🏛️
rok 2030
Plánované zahájení platnosti unijní směrnice (ViDA): platformy budou v EU povinny odvádět DPH samy.
V textu je uvedeno, že směrnice "DPH v digitálním věku" počítá s tím, že od roku 2030 budou online platformy v EU povinny odvádět DPH z poskytnutých služeb.
Změní odpovědnost za výběr DPH z mnoha individuálních poskytovatelů na platformu, což by mělo zjednodušit výběr daní a snížit prostor pro flotilové podvody.
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: DPH, reporting a flotily v online taxislužbách v Česku
Liftago

česká firma

Země: Česko

IČO: 24278777

Sídlo: Praha (13. října 2023 - dosud)

Výnosy: 105.53 mil. (2020)

Čistý zisk: -34882000 (2020)

Bilance: 36.9 mil. (31. prosince 2020)

Web: http://liftago.com

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:33:00