Inkluze (uzavřenina) je kousek jedné látky uzavřený v jiné látce, například bublina plynu nebo kapka tekutiny uvnitř krystalu minerálu. Může jít o pevnou částici, kapalinu, plyn nebo ztuhlou taveninu a někdy v jantaru najdeme i zakonzervované rostliny či živočichy.
Budoucnost školství a inkluze po volbách 2025
Robert Plaga se po čtyřech letech vrací jako ministr školství s očekáváním stabilizace a řešení financí
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Nejaktuálnějším stavem je, že Robert Plaga se vrací na post ministra školství a bude řešit stabilizaci resortu, vyjednávání financí, inovace oborů a implementaci nových osnov; jeho návrat klade důraz na nutnost zajistit finance pro inkluzi a provoz škol[7].
Nová vláda ANO, SPD a Motoristů plánuje zpřesnit pravidla pro působení neziskových organizací ve školách a racionalizovat podobu inkluze tak, aby se omezilo přesměrování žáků do speciálních škol; Plaga již dříve uvedl potřebu jasně vymezit role neziskovek a upravit systém inkluze bez úplného rušení integrace[6].
Před nástupem vlády a ve volebních programech byla inkluze prezentována jako klíčová povolební otázka; strany se liší zejména v přístupu k asistentům a speciálním pedagogům, což ovlivňuje rozsah navrhovaných změn a potřebné financování[4].
V předvolebních debatách zazněly návrhy na úspory (např. zrušení Cermatu a České školní inspekce) a slučování škol jako cesty ke zvýšení efektivity; odborníci varovali, že inkluze není dostatečně podpořená a její zrušení by mohlo mít negativní dopady. Debata o reformách a financích stále pokračuje s odhady potřeby desítek miliard korun pro plnou podporu inkluze a dalších reforem[2][3][5][1].
Zdroje:
Robert Plaga se po čtyřech letech vrací jako ministr školství s očekáváním stabilizace a řešení financí
Přehled citací
Jsem přesvědčen, že jsem schopen si s nimi sednout a vysvětlit, co je potřeba udělat, aby byl systém funkční.
Nechci tady vyjmenovávat diagnózy, ale měli by si říct učitelé, jestli jsou schopni konkrétní skupinu vzdělávat.
Je nutné si uvědomit, že část těchto prostředků hradily v minulosti kraje z rezerv, které měly od MŠMT.
Kdo si polepší, kdo tratí?
Ministerstvo školství
Klíčový aktér navrhuje rozsáhlou novelu školského zákona (slučování škol, indexové financování, změny v financování nepedagogů i asistentů) a zároveň čelí politickému tlaku; návrhy výrazně ovlivní rozpočty a řízení škol.
Obce a kraje (zřizovatelé škol)
Přesun odpovědnosti za financování nepedagogických zaměstnanců a další kompetence zvýší jejich rozpočtové nároky a politickou odpovědnost; někteří zřizovatelé budou muset doplácet nebo přehodnotit provoz škol.
Rodiny a žáci ze sociálně znevýhodněných oblastí
Navrhované indexové financování a podpora škol v náročných oblastech může zvýšit dostupnost podpůrných profesí a doučování; současně rušení inkluze či vznik speciálních tříd ohrožuje jejich integraci.
Politické strany/koalice (ANO, SPD, Motoristé, Spolu, STAN)
Programy a koaliční tlaky formují agendu školství (rušení/úpravy inkluze, financování, kariérní řád), což významně ovlivňuje budoucí politiku a stabilitu reforem.
Romské komunity
Rétorika omezování inkluze a rozšiřování speciálních tříd zvýšila riziko segregace; hrozí právní kroky EU a možné sankce, pokud se situace nezlepší.
Ředitelé škol
Budou mít větší administrativní či provozní zátěž při slučování škol a při přenosu částí rozpočtu na zřizovatele; nejistota financí (kuchařky, nepedagogové) ztěžuje plánování.
Učitelé a asistenti pedagoga
Očekávají změny financování platů, parametrizaci úvazků asistentů a možné úspory; některé návrhy mohou snížit počet úvazků asistentů, jiné zas poskytují stabilnější financování.
Cermat / Česká školní inspekce
Návrhy debat zahrnují rušení či přesun jejich agend (Cermat, Školní inspekce), což ohrožuje jejich roli v testování a kontrole a vyvolává nejistotu v maturitách a přijímačkách.
Dříve jsme psali...
Plaga vysvětluje omezení ideologií i neziskovek ve školách podle nové vlády ANO, SPD a Motoristů
Ondřej Liška varuje před ukončením inkluze v Česku a zdůrazňuje potřebu její podpory
Volební programy stran pro volby 2025 slibují změny v inkluzi a školství.
Politici debatovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol ve školství
Politici v předvolební debatě navrhují úspory ve školství zrušením institucí
téměř 30 mld.
Chybějící finance ve školství
(10. 6. 2025)
až 4 mld.
Možný zisk z financování soukromých škol
(10. 6. 2025)
27 tis.
Počet speciálních pedagogů
(9. 9. 2025)
3×
Speciální škola je 3× dražší
(9. 9. 2025)
10 mld.
Náklady na speciální pedagogy
(9. 9. 2025)
Robert Plaga
Nový ministr školství (ANO)
(15. 12. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Plánované reformy ve financování a řízení školství (novela školského zákona)
Srovnání před a po
Platby za kuchařky, školníky a uklízečky hradilo ministerstvo/školy ze státního rozpočtu
Platy nepedagogických pracovníků přecházejí na zřizovatele (obce/kraje); zřizovatelé dostanou vyšší podíl z daní
Financování psychologů, speciálních pedagogů a asistentů často nepravidelné, čerpání přes granty; školy nedostávaly systémovou kompenzaci za sociální zatížení
Školy nad 180 žáků mají automatický nárok na psychology/spec. pedagogy; navrhované indexové financování zvýhodní školy s náročnějšími žáky | návrh parametrizace pozic asistentů — část úvazků by byla paušálně hrazená státem podle kritérií
Mnoho malých škol mělo samostatné zřizovatele a administrativu; sdílení odborníků nevyřešeno
Povinné slučování škol pod jednoho zřizovatele pro školy <180 žáků (s cílem úspor a sdílení personálu); možnost slučování mateřských a základních škol
Cermat a ČŠI zajišťovaly státní zkoušky a inspekce; systém přijímaček a maturit beze zásadní změny
Ve veřejné debatě návrhy na zrušení či přesun kompetencí Cermatu a ČŠI; ministerstvo navrhuje analýzy a možné přesuny agend (reformy maturit a přijímaček avizovány)
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Robert Plaga
ministr školství"Jejich spolupráce se školami je důležitá, ale musíme vyjasnit pravidla, jak má takové působení vypadat, aby si jej ředitelé škol nevykládali po svém,"
Robert Plaga
ministr školství"Jsem přesvědčen, že jsem schopen si s nimi sednout a vysvětlit, co je potřeba udělat, aby byl systém funkční. Na tom, že současné pojetí inkluze ve školách nefunguje, se shodneme všichni, včetně stran, se kterými o podpoře nevyjednáváme,"
Miroslav Krejčí
"Nechci tady vyjmenovávat diagnózy, ale měli by si říct učitelé, jestli jsou schopni konkrétní skupinu vzdělávat. Rozhodovací pravomoc by měl mít ředitel a poradny,"
Zuzana Majerová
"Určitě o to máme zájem, je to klíčový resort pro řešení problémů ve školství, zejména ukončení inkluze. Kdo by ho vedl, není jisté, buď já, nebo Miroslav Ševčík, případně nějaký jiný odborník, jak říkal Tomio Okamura,"
Aneta Lednová
"Záměrem je, aby byl uplatňován princip sdílení asistenta. Namísto současného stavu, kdy je spíše asistentem dítěte než asistentem pedagoga,"
Martin Šimáček
"Asistenty nemají často pouze hyperaktivní děti nebo děti se specifickou poruchou chování, které za daných podmínek mohou asistenta skutečně sdílet. Často ho potřebují také děti, které mají zdravotní handicap, například neslyší nebo dobře nevidí. A v takovém případě není důvod nepovolit větší počet asistentů ve třídě,"
Bohumil Kartous
"Jde o snahu ušetřit stovky milionů tam, kde chybí desítky miliard. Systém veřejného vzdělávání je decimován dlouhodobým podfinancováním a populistický tlak na úspory v inkluzi je nesmyslný,"
Štěpán Drahokoupil
"Samozřejmě to neznamená, že situace je ideální. Stále existují bariéry, jako je velký počet žáků ve třídách, zbytečná byrokracie, nízké platy asistentů a také problémy v podobě oddělování romských dětí od většiny,"
Robert Plaga
ministr školství"Je nutné si uvědomit, že část těchto prostředků hradily v minulosti kraje z rezerv, které měly od MŠMT,"
Andrej Babiš
"Bylo by velice špatně, kdyby chybějící dvě miliardy korun byly na úkor platů pedagogů, které se navyšovaly,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Vzniká při růstu krystalu: když se krystal tvoří, zachytí se v něm část jiné fáze a vytvoří se rozhraní mezi nimi. Pokud se inkluze zahřeje na teplotu, při níž krystal vznikl (teplota homogenizace), obě fáze se mohou stát podobnými, tedy „homogenní“. Kapalné inkluze mohou později ztuhnout a vytvořit pevné látky nebo sklo.
Proč je to důležité
Inkluze pomáhají geologům a gemologům pochopit podmínky vzniku hornin (např. teplotu, tlak nebo přítomnost kapaliny). V praxi slouží i k datování a ověřování původu drahokamů a mohou obsahovat vzorky dávných organismů, které přinášejí informace o minulosti.
Co to je
Školství je systém organizovaných škol a zařízení, které vyučují a vychovávají děti a mládež. Zahrnuje učitele, školské zaměstnance a žáky či studenty a také pravidla a organizaci, podle kterých školy fungují.
Jak to funguje
Školství sestává ze sítě škol (např. základních, středních, odborných) a lidí, kteří ve školách pracují. Stát nebo jiné instituce nastavují pravidla, osnovy, financování a inspekci; učitelé pak učí a vychovávají žáky podle těchto pravidel. Systém se mění vlivem historie, kultury i mezinárodních zkušeností — proto se v různých zemích liší pořádek i věk zahájení povinné školní docházky.
Proč je to důležité
Školství má zásadní význam pro utváření charakteru jedince a pro celou společnost, což zdůrazňoval již Konfucius. Historicky se vzdělání prolínalo s kulturou a bylo často výsadou vládnoucích tříd. Dnes se školství ve světě stále více začleňuje jako součást veřejných služeb. Jeho promyšlená organizace a inspekce, kterou prosazoval Komenský, je klíčová pro řádný chod a rozvoj společnosti.
Kvíz: Návrat Roberta Plagy a plánované změny ve školství
Robert Plaga
český politik a vysokoškolský pedagog

Povolání: vysokoškolský učitel, politik
Pozice:
- poslanec Parlamentu České republiky (4. října 2025 - dosud)
- ministr školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (13. prosince 2017 - 17. prosince 2021)
- zastupitel Brna (11. října 2014 - 11. října 2018)
- náměstek ministra (Invalid Date - 13. prosince 2017)
- zastupitel Jihomoravského kraje (8. října 2016 - 21. listopadu 2016)
Narození: 21. července 1978
Místo narození: Ivančice
Státní občanství: Česko
Politická strana: ANO 2011 (2012 - 2020)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 17. 12. 2025 5:31:15