Budoucnost školství a inkluze po volbách 2025

Robert Plaga se po čtyřech letech vrací jako ministr školství s očekáváním stabilizace a řešení financí

Mizící téma o společenských pravidlech a společnosti

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Nejaktuálnějším stavem je, že Robert Plaga se vrací na post ministra školství a bude řešit stabilizaci resortu, vyjednávání financí, inovace oborů a implementaci nových osnov; jeho návrat klade důraz na nutnost zajistit finance pro inkluzi a provoz škol[7].

Nová vláda ANO, SPD a Motoristů plánuje zpřesnit pravidla pro působení neziskových organizací ve školách a racionalizovat podobu inkluze tak, aby se omezilo přesměrování žáků do speciálních škol; Plaga již dříve uvedl potřebu jasně vymezit role neziskovek a upravit systém inkluze bez úplného rušení integrace[6].

Před nástupem vlády a ve volebních programech byla inkluze prezentována jako klíčová povolební otázka; strany se liší zejména v přístupu k asistentům a speciálním pedagogům, což ovlivňuje rozsah navrhovaných změn a potřebné financování[4].

V předvolebních debatách zazněly návrhy na úspory (např. zrušení Cermatu a České školní inspekce) a slučování škol jako cesty ke zvýšení efektivity; odborníci varovali, že inkluze není dostatečně podpořená a její zrušení by mohlo mít negativní dopady. Debata o reformách a financích stále pokračuje s odhady potřeby desítek miliard korun pro plnou podporu inkluze a dalších reforem[2][3][5][1].

Zdroje:

  1. Jaký bude ministr Plaga 2.0? Sebevědomý manažer, který věří podřízeným, ale bojí se nepopulárních rozhodnutí

  2. Plaga o omezení inkluze a vlivu ideologií ve školách: Vystoupení politiků i neziskovek musí dostat jasný řád

  3. Obecné fráze, sliby jako před čtyřmi lety a snaha "zalíbit se" skrz omezení inkluze. Co plánují strany ve vzdělávání?

  4. Kde ušetřit ve školství? Zrušme Cermat nebo školní inspekci, navrhují někteří politici

  5. Zrušit Cermat, zrušit inspekci, spojit školy. Co z nápadů politiků může mít šanci na úspěch

  6. Asistenti nestačí. Inkluze ještě fakticky nezačala, rušit ji by byla chyba, říká její "otec" v Česku. Co se pokazilo?

  7. Předvolební debata: Pošle nová vláda do školství více peněz a jak hodlá zlepšit vzdělávání v Česku

Nejnovější
Robert Plaga se po čtyřech letech vrací jako ministr školství s očekáváním stabilizace a řešení financí
15. 12. 2025: Robert Plaga se vrací na ministerstvo školství, kde bude muset vyjednat finance, inovovat školské obory a projít náročným obdobím nových osnov.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
6. října 2025
Jsem přesvědčen, že jsem schopen si s nimi sednout a vysvětlit, co je potřeba udělat, aby byl systém funkční.
2 Vysoký dopad
6. října 2025
Nechci tady vyjmenovávat diagnózy, ale měli by si říct učitelé, jestli jsou schopni konkrétní skupinu vzdělávat.
3 Střední dopad
2. ledna 2018
Je nutné si uvědomit, že část těchto prostředků hradily v minulosti kraje z rezerv, které měly od MŠMT.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Ministerstvo školství

Klíčový aktér navrhuje rozsáhlou novelu školského zákona (slučování škol, indexové financování, změny v financování nepedagogů i asistentů) a zároveň čelí politickému tlaku; návrhy výrazně ovlivní rozpočty a řízení škol.

Obce a kraje (zřizovatelé škol)

Přesun odpovědnosti za financování nepedagogických zaměstnanců a další kompetence zvýší jejich rozpočtové nároky a politickou odpovědnost; někteří zřizovatelé budou muset doplácet nebo přehodnotit provoz škol.

Rodiny a žáci ze sociálně znevýhodněných oblastí

Navrhované indexové financování a podpora škol v náročných oblastech může zvýšit dostupnost podpůrných profesí a doučování; současně rušení inkluze či vznik speciálních tříd ohrožuje jejich integraci.

Politické strany/koalice (ANO, SPD, Motoristé, Spolu, STAN)

Programy a koaliční tlaky formují agendu školství (rušení/úpravy inkluze, financování, kariérní řád), což významně ovlivňuje budoucí politiku a stabilitu reforem.

Romské komunity

Rétorika omezování inkluze a rozšiřování speciálních tříd zvýšila riziko segregace; hrozí právní kroky EU a možné sankce, pokud se situace nezlepší.

Ředitelé škol

Budou mít větší administrativní či provozní zátěž při slučování škol a při přenosu částí rozpočtu na zřizovatele; nejistota financí (kuchařky, nepedagogové) ztěžuje plánování.

Učitelé a asistenti pedagoga

Očekávají změny financování platů, parametrizaci úvazků asistentů a možné úspory; některé návrhy mohou snížit počet úvazků asistentů, jiné zas poskytují stabilnější financování.

Cermat / Česká školní inspekce

Návrhy debat zahrnují rušení či přesun jejich agend (Cermat, Školní inspekce), což ohrožuje jejich roli v testování a kontrole a vyvolává nejistotu v maturitách a přijímačkách.

Kontext
Dříve jsme psali...
Plaga vysvětluje omezení ideologií i neziskovek ve školách podle nové vlády ANO, SPD a Motoristů
Robert Plaga zdůrazňuje potřebu jasných pravidel pro působení neziskových organizací ve školách a racionalizaci inkluze bez odvádění dětí do speciálních škol.  Odkryjte školní zákulisí
Ondřej Liška varuje před ukončením inkluze v Česku a zdůrazňuje potřebu její podpory
Podle Ondřeje Lišky není inkluze v Česku dostatečně podpořená a financovaná, a její zrušení by bylo chybou.  Co se pokazilo?
Volební programy stran pro volby 2025 slibují změny v inkluzi a školství.
Hlavním tématem volebních programů stran pro volby 2025 je revize inkluze, přičemž konkrétní sliby a návrhy se liší zejména v přístupu k asistentům a speciálním pedagogům.  Kdo chce rušit inkluzi?
Politici debatovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol ve školství
Politici v předvolební debatě diskutovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol jako možných cestách ke zlepšení školství.  Co politici skutečně navrhují?
Politici v předvolební debatě navrhují úspory ve školství zrušením institucí
Někteří politici navrhují zrušení Cermatu a České školní inspekce jako cestu k úsporám ve školství.  Kdo chce rušit inspekci?
Fakta
💰

téměř 30 mld.

Chybějící finance ve školství
(10. 6. 2025)

💰

až 4 mld.

Možný zisk z financování soukromých škol
(10. 6. 2025)

📊

27 tis.

Počet speciálních pedagogů
(9. 9. 2025)

📊

Speciální škola je 3× dražší
(9. 9. 2025)

💰

10 mld.

Náklady na speciální pedagogy
(9. 9. 2025)

👤

Robert Plaga

Nový ministr školství (ANO)
(15. 12. 2025)

Události
Co a kdy?
10. června 2025
Předvolební debata 'Školství jako priorita' pořádaná Učitelem naživo za mediální podpory Hospodářských novin; účastníci diskutují zvýšení investic do školství, vznik kariérního řádu pro učitele a podporu pedagogů a ředitelů.
11. června 2025
V debatě zazněly konkrétní návrhy úspor včetně zrušení Cermatu a České školní inspekce, návrhy na slučování menších škol a zavedení společenství obcí jako zřizovatelů; diskutována byla i role Středního článku podpory.
12. června 2025
Publikace záznamu debaty/podcastu 'Školství jako priorita' v krátkém formátu, dostupného na webu Hospodářských novin a v podcastových aplikacích.
9. září 2025
Analýza programů stran pro volby 2025 s hlavním tématem revize inkluze; strany představují rozdílné návrhy na financování, platy učitelů a změny v inkluzi a vysokoškolském vzdělávání.
8. října 2025
Ondřej Liška kritizuje politické návrhy na rušení či výrazné úpravy inkluze; konstatuje, že financování a podpora inkluze byla nedostatečná a že novela zákona v létě 2025 přinesla psychologické a speciální pedagogy do škol.
4. listopadu 2025
Robert Plaga představuje postoj nové koaliční vlády (ANO, SPD, Motoristé) k 'odideologizaci' školství, navrhuje speciální třídy, analýzu asistentů pedagoga a posílení pravomocí ředitelů; oznamuje, že podrobnosti budou rozpracovány podle dat a dialogu.
15. prosince 2025
Robert Plaga se vrací do čela ministerstva školství jako ministr za hnutí ANO; jeho úkolem je vyjednat minimálně 10 miliard korun navíc do školství a prosadit redukce a inovace středoškolských oborů i nové osnovy.
Co to znamená
Co se děje

Plánované reformy ve financování a řízení školství (novela školského zákona)

Srovnání před a po
💰 Financování nepedagogických pracovníků
PŘED

Platby za kuchařky, školníky a uklízečky hradilo ministerstvo/školy ze státního rozpočtu

PO

Platy nepedagogických pracovníků přecházejí na zřizovatele (obce/kraje); zřizovatelé dostanou vyšší podíl z daní

💰 Financování podpůrných profesí a indexace škol
PŘED

Financování psychologů, speciálních pedagogů a asistentů často nepravidelné, čerpání přes granty; školy nedostávaly systémovou kompenzaci za sociální zatížení

PO

Školy nad 180 žáků mají automatický nárok na psychology/spec. pedagogy; navrhované indexové financování zvýhodní školy s náročnějšími žáky | návrh parametrizace pozic asistentů — část úvazků by byla paušálně hrazená státem podle kritérií

📋 Organizační řízení škol
PŘED

Mnoho malých škol mělo samostatné zřizovatele a administrativu; sdílení odborníků nevyřešeno

PO

Povinné slučování škol pod jednoho zřizovatele pro školy <180 žáků (s cílem úspor a sdílení personálu); možnost slučování mateřských a základních škol

⚖️ Role institucí testování a kontroly
PŘED

Cermat a ČŠI zajišťovaly státní zkoušky a inspekce; systém přijímaček a maturit beze zásadní změny

PO

Ve veřejné debatě návrhy na zrušení či přesun kompetencí Cermatu a ČŠI; ministerstvo navrhuje analýzy a možné přesuny agend (reformy maturit a přijímaček avizovány)

Klíčové postavy
👤
Mikuláš Bek
Ministr školství (STAN) — prosazuje novelu školského zákona, slučování škol, indexaci financí, převod financování nepedagogů
👤
Robert Plaga
Bývalý ministr, významný aktér v debatě o inkluzi a autor alternativních postojů k reformám; navrhuje změny v inkluzi a posílení pravomocí ředitelů
🏛️
Obce a kraje (zřizovatelé)
Přijímají novou finanční zodpovědnost za nepedagogické pracovníky a budou rozhodovat o některých provozních výdajích škol
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Robert Plaga
Robert Plaga
ministr školství

"Jejich spolupráce se školami je důležitá, ale musíme vyjasnit pravidla, jak má takové působení vypadat, aby si jej ředitelé škol nevykládali po svém,"

Robert Plaga
Robert Plaga
ministr školství

"Jsem přesvědčen, že jsem schopen si s nimi sednout a vysvětlit, co je potřeba udělat, aby byl systém funkční. Na tom, že současné pojetí inkluze ve školách nefunguje, se shodneme všichni, včetně stran, se kterými o podpoře nevyjednáváme,"

Miroslav Krejčí
Miroslav Krejčí

"Nechci tady vyjmenovávat diagnózy, ale měli by si říct učitelé, jestli jsou schopni konkrétní skupinu vzdělávat. Rozhodovací pravomoc by měl mít ředitel a poradny,"

Zuzana Majerová
Zuzana Majerová

"Určitě o to máme zájem, je to klíčový resort pro řešení problémů ve školství, zejména ukončení inkluze. Kdo by ho vedl, není jisté, buď já, nebo Miroslav Ševčík, případně nějaký jiný odborník, jak říkal Tomio Okamura,"

Aneta Lednová
Aneta Lednová

"Záměrem je, aby byl uplatňován princip sdílení asistenta. Namísto současného stavu, kdy je spíše asistentem dítěte než asistentem pedagoga,"

Martin Šimáček
Martin Šimáček

"Asistenty nemají často pouze hyperaktivní děti nebo děti se specifickou poruchou chování, které za daných podmínek mohou asistenta skutečně sdílet. Často ho potřebují také děti, které mají zdravotní handicap, například neslyší nebo dobře nevidí. A v takovém případě není důvod nepovolit větší počet asistentů ve třídě,"

Bohumil Kartous
Bohumil Kartous

"Jde o snahu ušetřit stovky mi­lionů tam, kde chybí desítky mi­liard. Systém veřejného vzdělávání je decimován dlouhodobým podfinancováním a populistický tlak na úspory v inkluzi je nesmyslný,"

Štěpán Drahokoupil
Štěpán Drahokoupil

"Samozřejmě to neznamená, že situace je ideální. Stále existují bariéry, jako je velký počet žáků ve třídách, zbytečná byrokracie, nízké platy asistentů a také problémy v podobě oddělování romských dětí od většiny,"

Robert Plaga
Robert Plaga
ministr školství

"Je nutné si uvědomit, že část těchto prostředků hradily v minulosti kraje z rezerv, které měly od MŠMT,"

Andrej Babiš
Andrej Babiš

"Bylo by velice špatně, kdyby chybějící dvě miliardy korun byly na úkor platů pedagogů, které se navyšovaly,"

Jak šel čas
Historický kontext
🔁
15. prosince 2025
Robert Plaga se vrací do čela ministerstva školství jako ministr za hnutí ANO
Uvedeno v CURRENT článku z 15.12.2025; shrnutí popisuje jeho nástup, úkoly a priority.
Plaga má vyjednat navýšení financí (min. 10 mld. Kč), řešit implementaci nových osnov, stabilizaci resortu a otázky inkluze a role neziskových organizací.
⚖️
4. listopadu 2025
Plaga prezentuje postoj nové koaliční vlády k inkluzi a působení neziskovek ve školách
V CURRENT (04.11.2025) Plaga vysvětluje odideologizaci, nutnost jasných pravidel podle §32 školského zákona, navrhuje speciální třídy a profesionalizaci asistentů.
Naznačuje směr změn inkluze: ne plošné rušení, ale systémová revize (speciální třídy, omezení/analýza asistentů, posílení pravomocí ředitelů).
🔍
6. října 2025
HN: ANO, Motoristé a SPD diskutují tvrdou revizi inkluze a omezování gymnázií
CONTEXT (06.10.2025) popisuje povolební vyjednávání, ambice Motoristů a SPD na revizi nebo zrušení inkluze; Plaga chce „vyjasnit“ pojem inkluze a navrhuje speciální třídy.
Ukazuje politický tlak na zásadní změny inkluze, vznik preference pro řešení formou speciálních/průchozích tříd místo úplného zrušení.
🏫
27. listopadu 2025
Ve veřejném prostoru rostou návrhy na rozšíření speciálních (vyrovnávacích) tříd jako alternativa k některým formám inkluze
CONTEXT (27.11.2025) popisuje příklady škol se speciálními třídami a debatu odborníků o přínosech a rizicích (obavy z návratu k segregaci a možných sankcí z EU).
Zvyšuje se tlak na konkretizaci pravidel zařazování do těchto tříd; upozornění na riziko mezinárodních postihů za segregaci.
🗳️
21. srpna 2025
Koalice Spolu představila program s návrhy změn inkluze (speciální dočasné třídy, omezení práv rodičů)
CONTEXT (21.08.2025) uvádí, že Spolu plánuje audit inkluze, vznik speciálních průchozích tříd a flexibilní zapojení žáků; kritika odborníků kvůli nejasnosti cílových skupin.
Politické proměny v přístupu k inkluzi — posun k cílenějším nebo restriktivnějším modelům, což ovlivní další legislativní iniciativy.
📉
5. srpna 2025
Analýza hodnotí, že vláda nesplnila většinu slibů ve školství a zdůrazňuje nedostatečné financování inkluze
CONTEXT (05.08.2025) rekapituluje dosavadní nedostatky: nevyřízené financování, nedokončené reformy a částečné kroky v inkluzi; potřeba financí pro odborníky a systémovou podporu.
Podpořila veřejnou debatu o tom, že jakékoli změny v inkluzi musí mít jasné financování a implementační plán; zvyšuje tlak na nové ministerské kroky.
⚠️
8. října 2025
Odborníci (vč. Ondřeje Lišky) varují, že inkluze nebyla dostatečně financována a že návrat k masivnímu využívání speciálních škol by byl problematický
CURRENT (08.10.2025) připomíná problémy s financováním, vyšší náklady speciálních škol a nutnost podpory učitelů; zmíněna novela, která dříve zavedla nárok na podpůrné profese.
Posiluje argument, že změny v inkluzi vyžadují finanční zajištění a podporu terénu, jinak hrozí zhoršení vzdělávacích výsledků a segregace.
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Inkluze (uzavřenina) je kousek jedné látky uzavřený v jiné látce, například bublina plynu nebo kapka tekutiny uvnitř krystalu minerálu. Může jít o pevnou částici, kapalinu, plyn nebo ztuhlou taveninu a někdy v jantaru najdeme i zakonzervované rostliny či živočichy.

⚙️
Jak to funguje

Vzniká při růstu krystalu: když se krystal tvoří, zachytí se v něm část jiné fáze a vytvoří se rozhraní mezi nimi. Pokud se inkluze zahřeje na teplotu, při níž krystal vznikl (teplota homogenizace), obě fáze se mohou stát podobnými, tedy „homogenní“. Kapalné inkluze mohou později ztuhnout a vytvořit pevné látky nebo sklo.

🎯
Proč je to důležité

Inkluze pomáhají geologům a gemologům pochopit podmínky vzniku hornin (např. teplotu, tlak nebo přítomnost kapaliny). V praxi slouží i k datování a ověřování původu drahokamů a mohou obsahovat vzorky dávných organismů, které přinášejí informace o minulosti.

💡
Co to je

Školství je systém organizovaných škol a zařízení, které vyučují a vychovávají děti a mládež. Zahrnuje učitele, školské zaměstnance a žáky či studenty a také pravidla a organizaci, podle kterých školy fungují.

⚙️
Jak to funguje

Školství sestává ze sítě škol (např. základních, středních, odborných) a lidí, kteří ve školách pracují. Stát nebo jiné instituce nastavují pravidla, osnovy, financování a inspekci; učitelé pak učí a vychovávají žáky podle těchto pravidel. Systém se mění vlivem historie, kultury i mezinárodních zkušeností — proto se v různých zemích liší pořádek i věk zahájení povinné školní docházky.

🎯
Proč je to důležité

Školství má zásadní význam pro utváření charakteru jedince a pro celou společnost, což zdůrazňoval již Konfucius. Historicky se vzdělání prolínalo s kulturou a bylo často výsadou vládnoucích tříd. Dnes se školství ve světě stále více začleňuje jako součást veřejných služeb. Jeho promyšlená organizace a inspekce, kterou prosazoval Komenský, je klíčová pro řádný chod a rozvoj společnosti.

Otestujte se
Kvíz: Návrat Roberta Plagy a plánované změny ve školství
Robert Plaga

český politik a vysokoškolský pedagog

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Plaga_2016.jpg

Povolání: vysokoškolský učitel, politik

Pozice:

  • poslanec Parlamentu České republiky (4. října 2025 - dosud)
  • ministr školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (13. prosince 2017 - 17. prosince 2021)
  • zastupitel Brna (11. října 2014 - 11. října 2018)
  • náměstek ministra (Invalid Date - 13. prosince 2017)
  • zastupitel Jihomoravského kraje (8. října 2016 - 21. listopadu 2016)

Narození: 21. července 1978

Místo narození: Ivančice

Státní občanství: Česko

Politická strana: ANO 2011 (2012 - 2020)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 17. 12. 2025 5:31:15