Evropská unie (EU) je spolek 27 evropských států, které spolu sdílejí zákony, obchod a některé instituce. Funguje jako nadnárodní organizace se společným vnitřním trhem, 24 úředními jazyky a centry v Bruselu, Lucemburku, Štrasburku a Frankfurtu.
Plaga a expanze speciálních tříd v Česku
Kandidát na ministra Plaga chce rozšířit speciální třídy, ale odborníci varují před pokutami z Bruselu.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Kandidát na ministra školství Robert Plaga navrhuje rozšíření speciálních tříd pro děti s vážnějšími poruchami, jak je realizováno např. na ZŠ Stross v Praze 7. Nicméně odborníci upozorňují, že takový krok by mohl znamenat krok zpět pro inkluzi a vést k hrozbě pokut od Evropské unie kvůli segregaci dětí. V logopedických třídách, jako na ZŠ Brjanská v Kladně, děti po třech letech přecházejí do běžných tříd, což naznačuje úspěšný přechod spojený s potřebnou podporou pedagogických asistentů. I když rodiče o speciální péči stojí, stát asistenty pedagogů ve speciálních třídách nehradí, což zůstává hlavní překážkou pro realizaci Plagova plánu.
Zdroje:
Kandidát na ministra Plaga chce rozšířit speciální třídy, ale odborníci varují před pokutami z Bruselu.
Přehled citací
První krok, pokud nastoupím na ministerstvo školství, bude projít si všechna dostupná data a čísla a podle nich nastavit konkrétní řešení
vzít všechny děti s podpůrnými opatřeními a odvést je do speciálních škol či tříd
Nastartovat školní výuku tímhle způsobem a pak přejít do běžného režimu je podle mě nejlepší cesta
Kdo si polepší, kdo tratí?
asistenti pedagogů
Hrozí snížení nároku na hrazení asistentů státem a redukce jejich počtu v důsledku změn financování; mnozí by přišli o práci nebo o stabilní úvazky.
děti z romských a sociálně znevýhodněných rodin
Riziko zvýšené segregace (více speciálních tříd) a omezené podpory inkluze zvyšuje pravděpodobnost setrvání ve školách s horšími výsledky a soudních sankcí pro stát.
sektor inkluze / odborné organizace (např. ČOSIV)
Silně kritizuje návrat k segregaci a varuje před právními a finančními důsledky; obhajuje pokračování inkluzivní politiky a adekvátní financování asistence.
ředitelé základních škol
Ředitelé získávají větší pravomoci rozhodovat o umisťování dětí, zároveň čelí zvýšené finanční a administrativní zátěži kvůli nedostatečnému hrazení asistentů a ztrátě fondů pro náročnou práci se speciálními třídami.
Ministerstvo školství (MŠMT)
Je v centru návrhů na změnu inkluze a financování; nese politický tlak a riziko sankcí z EU, zároveň musí přerozdělovat omezené rozpočty a návrhy měnit.
rodiče dětí se speciálními potřebami
Část rodičů podporuje rozšíření speciálních tříd a vyšší pravomoci ředitelů; jiní se obávají zhoršení přístupu k inkluzi a finančních nákladů na asistenty či nadstandardní služby.
obce / zřizovatelé škol (města, kraje)
Budou mít větší zodpovědnost za kapacity, spádové obvody a financování škol; mohou být vystaveni politickému tlaku i požadavkům na desegregaci.
učitelé a školní personál
Budou čelit vyšší náročnosti výuky v různorodých třídách, požadavkům na nové kompetence a nejistotě financování a personálního obsazení (asistenti, psychologové).
Dříve jsme psali...
ZŠ Brjanská
spec. logopedické třídy
(27. 11. 2025)
ZŠ Stross
třídy pro vážné potřeby
(27. 11. 2025)
stát nehradí
nehrazení asistentů
(27. 11. 2025)
Robert Plaga
navrhuje omezení veta
(27. 11. 2025)
hrozba pokut
pokuty EK za segregaci
(27. 11. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Plánovaná revize inkluze: více speciálních tříd, méně asistentů
Srovnání před a po
Většina dětí se vzdělávala v běžných třídách s podporou (asistent, poradny); rodič měl silný vliv na doporučení
Více dočasných/specializovaných tříd a větší pravomoci ředitelů rozhodovat o zařazení | rodičovské veto se má omezit
Stát hradil asistenty přidělené ke konkrétním dětem; počet asistentů rostl (desítky tisíc)
Plánované omezení počtu asistentů, parametrizace/pausální úvazky pro školy; větší profesionalizace asistentů
Podpora nárazová, dotace a projekty pro školy v náročných lokalitách; nerovné financování podle obce
Návrhy indexace financí podle sociálního zatížení obce; cílené dotační programy pro školy s náročnějšími žáky
Rozhodnutí o podpůrných opatřeních často iniciovala poradna a spolupracoval rodič | ředitel omezený v přesunu žáků
Ředitelům se navrhuje více pravomocí (vyžádat vyšetření, rozhodovat o zařazení); poradny a jejich metodiky budou více kontrolovány
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Robert Plaga
"První krok, pokud nastoupím na ministerstvo školství, bude projít si všechna dostupná data a čísla a podle nich nastavit konkrétní řešení,"
Robert Plaga
"vzít všechny děti s podpůrnými opatřeními a odvést je do speciálních škol či tříd"
Petra Hejkalová
ředitelka školy"Nastartovat školní výuku tímhle způsobem a pak přejít do běžného režimu je podle mě nejlepší cesta,"
Aneta Lednová
"Záměrem je, aby v případech, kdy dochází k nadužívání asistenta pedagoga, mohl být asistent sdílen,"
Bohumil Kartous
"Jde o snahu ušetřit stovky milionů tam, kde chybí desítky miliard. Systém veřejného vzdělávání je decimován dlouhodobým podfinancováním a populistický tlak na úspory v inkluzi je nesmyslný,"
Štěpán Drahokoupil
"Samozřejmě to neznamená, že situace je ideální. Stále existují bariéry, jako je velký počet žáků ve třídách, zbytečná byrokracie, nízké platy asistentů a také problémy v podobě oddělování romských dětí od většiny,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Členské státy přenesly část svých pravomocí do společných institucí – hlavně Evropské komise, Rady EU a Evropského parlamentu. EU přijímá pravidla pro jednotný trh (volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu), některé země používají společnou měnu euro a rozhodnutí se tvoří mixem hlasování v Radě a schvalování v Parlamentu.
Proč je to důležité
EU ovlivňuje životy lidí: usnadňuje práci a studium v jiných zemích, snižuje cla, přináší dotace (např. na dopravu nebo regiony) a stanovuje pravidla pro ochranu spotřebitele či životní prostředí. Pro vlády a firmy znamená společné pravidla větší trh, pro občany často levnější zboží, mobilitu a finanční prostředky z rozpočtu EU.
Kvíz: Návrh rozšíření speciálních tříd a debata o inkluzi
Robert Plaga
český politik a vysokoškolský pedagog

Povolání: vysokoškolský učitel, politik
Pozice:
- poslanec Parlamentu České republiky (4. října 2025 - dosud)
- ministr školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (13. prosince 2017 - 17. prosince 2021)
- zastupitel Brna (11. října 2014 - 11. října 2018)
- náměstek ministra (Invalid Date - 13. prosince 2017)
- zastupitel Jihomoravského kraje (8. října 2016 - 21. listopadu 2016)
Narození: 21. července 1978
Místo narození: Ivančice
Státní občanství: Česko
Politická strana: ANO 2011 (2012 - 2020)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 16. 12. 2025 14:50:04