Budoucnost školství a inkluze po volbách 2025

Ondřej Liška varuje před ukončením inkluze v Česku a zdůrazňuje potřebu její podpory

Mizící téma o společenských pravidlech a společnosti

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Nejaktuálnějším stavem je, že opoziční i vládní představitelé a odborníci varují před omezováním inkluze a zdůrazňují potřebu její adekvátní podpory a financování; například bývalý ministr školství Ondřej Liška uvedl, že zrušení inkluze by byla chyba a inkluze není v Česku dostatečně podpořená[5].

Ve volebních programech pro rok 2025 byla inkluze prezentována jako klíčová povolební otázka, přičemž strany se liší v konkrétních krocích zejména ve vztahu k asistentům a speciálním pedagogům, což určuje rozsah navrhovaných změn[4].

Před volbami se politické debaty soustředily na širší reformy školství, včetně návrhů na úspory zrušením institucí jako Cermat a Česká školní inspekce a slučováním škol; tyto návrhy byly uváděny jako možné cesty ke zvýšení efektivity a snížení nákladů[2][3].

Dále byla v předvolební debatě diskutována potřeba vyšších investic do školství a fiskální opatření jako úprava financování soukromých škol s odhadovaným potenciálem přinést dodatečné prostředky; analýzy zmiňovaly deficit školského systému v řádu desítek miliard korun[1].

Zdroje:

  1. Asistenti nestačí. Inkluze ještě fakticky nezačala, rušit ji by byla chyba, říká její "otec" v Česku. Co se pokazilo?

  2. Obecné fráze, sliby jako před čtyřmi lety a snaha "zalíbit se" skrz omezení inkluze. Co plánují strany ve vzdělávání?

  3. Kde ušetřit ve školství? Zrušme Cermat nebo školní inspekci, navrhují někteří politici

  4. Zrušit Cermat, zrušit inspekci, spojit školy. Co z nápadů politiků může mít šanci na úspěch

  5. Předvolební debata: Pošle nová vláda do školství více peněz a jak hodlá zlepšit vzdělávání v Česku

Nejnovější
Ondřej Liška varuje před ukončením inkluze v Česku a zdůrazňuje potřebu její podpory
08. 10. 2025: Podle Ondřeje Lišky není inkluze v Česku dostatečně podpořená a financovaná, a její zrušení by bylo chybou.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
8. října 2025
Byl jsem to já, kdo spustil inkluzi v Česku
2 Vysoký dopad
8. října 2025
Nikdy jsem netvrdil, že máme začleňovat všechny znevýhodněné děti stejným způsobem, každé má jiné potřeby
3 Vysoký dopad
8. října 2025
Zavrhnout inkluzi v situaci, kdy se jí zatím nedostalo odpovídající podpory a financování, by byla chyba
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (inkluzivní žáci)

Politické návrhy (omezení inkluze, redukce asistentů, přesun do speciálních tříd) hrozí zhoršením přístupu k odpovídající podpoře a zvýšenou segregací.

Učitelé (pedagogové)

Navrhované změny slibují vyšší platy a kariérní řád, ale zároveň tlak na úspory, přesuny kompetencí a redukce asistentů může zvýšit pracovní zátěž a nejistotu. Dopady jsou významné pro přilákání a udržení učitelů.

Ředitelé škol

Mají být posíleni pravomocemi (více kompetencí při řízení asistentů a rozhodování o žácích), zároveň budou čelit odpovědnosti za slučování škol a úsporná opatření. To výrazně ovlivní jejich roli a pracovní zátěž.

Speciální pedagogové a školní psychologové

Jsou cílem navrhovaného posílení dostupnosti na větších školách, ale zároveň úsporná opatření a redefinice asistentů mohou ohrozit financování jejich míst a rozsah práce.

Obce a kraje (zřizovatelé škol)

Přebírají financování nepedagogických pracovníků (kuchařky, školníci) a budou mít povinnost slučovat malé školy, což zvyšuje jejich rozpočtovou a organizační zátěž.

Cermat a Česká školní inspekce

Jsou cílem návrhů na zrušení či přenesení jejich rolí v rámci úspor a reformy testování, což ohrožuje jejich postavení a funkce v systému.

Soukromé školy

Změna financování soukromých škol a možné přerozdělení by mohly znamenat snížení státní podpory nebo jiné finanční dopady; současně je zmíněna potenciální úspora rozpočtu při úpravách.

Vysoké školy a studenti terciárního vzdělávání

Diskuze o financování vysokého školství (zapojení soukromých zdrojů, školné, zacílení oborů) signalizuje možné změny v modelech financování a prioritách oborů, což ovlivní nabídku i studenty.

Soukromé a neziskové organizace působící ve školství (vč. Učitel naživo, PAQ Research)

Jejich role v organizaci debat, tvorbě návrhů a v poskytování analýz roste; návrhy politik vícenásobně citují jejich data a doporučení, což zvyšuje jejich vliv.

Kontext
Dříve jsme psali...
Volební programy stran pro volby 2025 slibují změny v inkluzi a školství.
Hlavním tématem volebních programů stran pro volby 2025 je revize inkluze, přičemž konkrétní sliby a návrhy se liší zejména v přístupu k asistentům a speciálním pedagogům.  Kdo chce rušit inkluzi?
Politici debatovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol ve školství
Politici v předvolební debatě diskutovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol jako možných cestách ke zlepšení školství.  Co politici skutečně navrhují?
Politici v předvolební debatě navrhují úspory ve školství zrušením institucí
Někteří politici navrhují zrušení Cermatu a České školní inspekce jako cestu k úsporám ve školství.  Kdo chce rušit inspekci?
Předvolební debata o investicích do školství s účastí šesti politických stran
V předvolební debatě politici diskutují o zvýšení investic do školství a zlepšení podmínek pro učitele v Česku.  Politici pod tlakem, peníze ve hře
Fakta
💰

~30 mld.

Aktuální deficit ve školství
(10. 6. 2025)

💰

4 mld.

Možný příspěvek změny financování
(10. 6. 2025)

📊

27 000

Počet speciálních pedagogů
(9. 9. 2025)

📊

Speciální škola je 3× dražší
(9. 9. 2025)

📊

4,6%

Výdaje na vzdělávání (ČR)
(9. 9. 2025)

💰

3–4 mld.

Roční úspory společenství obcí
(11. 6. 2025)

Události
Co a kdy?
10. června 2025
Konala se předvolební debata 'Školství jako priorita' pořádaná Učitel naživo a mediálně podporovaná Hospodářskými novinami, na níž politici diskutovali o zvýšení investic do školství, vzniku kariérního řádu pro učitele a podpoře pedagogů; v debatě byla uvedena informace o chybějících téměř třiceti miliardách korun ve školství.
11. června 2025
V další předvolební debatě zazněly konkrétní návrhy úspor ve školství včetně zrušení Cermatu a České školní inspekce, návrhů na slučování škol a institucionálních změn (např. společenství obcí); uvedeno bylo i navrhované pravidlo slučování menších škol pod jednoho zřizovatele.
12. června 2025
Podcast s názvem 'Školství jako priorita' (krátký formát) shrnul různé pohledy na návrhy změn ve školství, zejména zrušení Cermatu, školní inspekce a slučování škol, a řešil odliv učitelů do soukromého sektoru.
9. září 2025
Analýza programů před voleb 2025 upozornila na rozdílnou konkrétnost opatření stran v oblasti školství, hlavní pozornost směřovala na revizi inkluze; uvedeny byly konkrétní sliby ANO (např. platy učitelů) a politické požadavky SPD a Motoristů na zrušení inkluze.
létо 2025
V textu je uvedeno, že novela zákona schválená v létě 2025 umožnila školám získat psychologické a speciální pedagogy (poznámka o legislativní změně v článku z 8. října 2025).
8. října 2025
Ondřej Liška a další odborníci veřejně kritizovali návrhy na rušení či výrazné úpravy inkluze, konstatovali nedostatečné financování inkluze a poukázali na schválení novely zákona v létě 2025, která zajistila prostředky na psychologické a speciální pedagogy ve školách.
Co to znamená
Co se děje

Návrhy úspor a reformy ve školství (zrušení institucí, slučování škol, revize inkluze)

Srovnání před a po
💰 Financování nepedagogických pracovníků
PŘED

Školy hradí školníky, kuchařky a další nepedagogické pracovníky ze svých rozpočtů

PO

Zřizovatelé (obce/kraje) převezmou financování těchto pracovníků; školy dostanou od ledna více peněz od zřizovatelů

🏛️ Instituce zajišťující zkoušky a kontrolu
PŘED

Cermat připravuje přijímačky a maturity; Česká školní inspekce kontroluje školy

PO

Návrhy zahrnují zrušení Cermatu a České školní inspekce a přesun role zjišťování výsledků na jinou instituci (navrženo bývalým ředitelem Cermatu)

📋 Organizace a zřizování škol
PŘED

Školy jsou převážně zřizovány samostatně obcemi/kraji; existuje řada malých škol pod různými zřizovateli

PO

Plánuje se slučování malých škol pod jednoho zřizovatele (povinnost od roku 2029) a možnost vytváření společenství obcí, které by zřizovaly školy společně (PAQ Research návrh), což má přinést úspory 3–4 mld. Kč ročně

⚖️ Pravidla inkluze a asistence
PŘED

Povinná inkluze (od 2016) se uplatňuje s asistenty pedagoga a podpůrnými profesemi; počet asistentů roste a financování podpůrných pozic částečně nesystémové

PO

Navrhovaná tvrdá revize inkluze: redukce počtu asistentů, vznik speciálních nebo dočasných průchozích tříd, posílení pravomocí ředitelů a větší role diagnostiky; některé strany (SPD, Motoristé) požadují zrušení inkluze, jiné (Spolu) její úpravu a audit

Klíčové postavy
👤
Mikuláš Bek
Ministr školství; navrhuje indexované financování škol, slučování malých škol a automatické financování psychologů u větších škol
👥
Jan Berki, Jan Břížďala, Matěj Gregor, Zdeněk Kettner, Robert Plaga, Renáta Zajíčková
Politici diskutující v debatě (zástupci STAN, Piráti, Motoristé, SPD, ANO, Spolu) předkládající různé návrhy na reformy školství
🏛️
PAQ Research a bývalý ředitel Cermatu Miroslav Krejčí
PAQ Research navrhuje společenství obcí pro správu škol a odhaduje úspory; Miroslav Krejčí navrhuje přesun rolí Cermatu/řízení zjišťování výsledků vzdělávání
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Ondřej Liška
Ondřej Liška
bývalý předseda Zelených a někdejší ministr školství

"Nikdy jsem netvrdil, že máme začleňovat všechny znevýhodněné děti stejným způsobem, každé má jiné potřeby,"

Jak šel čas
Historický kontext
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

CERMAT je státní organizace, která připravuje a vyhodnocuje maturitní zkoušky v Česku. Založilo ji Ministerstvo školství, aby zajistilo jednotné a spravedlivé zkoušky pro všechny studenty. Centrum také organizuje přijímací testy na střední školy.

⚙️
Jak to funguje

CERMAT sestavuje společné testy a zadání pro maturitu, aby všichni studenti měli stejné podmínky. Zajišťuje také správné hodnocení a kontrolu zkoušek, aby výsledky byly spravedlivé. Navíc nabízí třeba na internetu příklady testů, aby se žáci mohli na maturitu připravit.

🎯
Proč je to důležité

Díky CERMATu mají studenti stejnou šanci ukázat, co umí, bez ohledu na školu nebo region. Je to důležité pro fér srovnání jejich znalostí a pro celkovou kvalitu školství. Výsledky maturit pak pomáhají školám i vládě zlepšovat výuku.

💡
Co to je

Česká školní inspekce je státní úřad, který dohlíží na kvalitu škol a vzdělávání v Česku. Funguje nezávisle a kontroluje, zda školy dodržují pravidla a jak dobře učí děti a mládež. Vedoucím inspekce je ústřední školní inspektor, kterého jmenuje ministr školství.

⚙️
Jak to funguje

Inspekce hodnotí, jak fungují školy a jaký mají výsledky ve vzdělávání. Kontroluje také, jestli školy dodržují zákony a pravidla o školství. Výsledky zhodnocení jsou psané v inspekčních zprávách, a pokud se zjistí problémy, vytvoří kontrolní protokol. Inspekce také reaguje na stížnosti od rodičů a může pomáhat při přidělování dotací školám.

🎯
Proč je to důležité

Díky České školní inspekci máme přehled o tom, jestli školy opravdu dobře učí a jestli dodržují zákony. Pomáhá tak zlepšovat kvalitu vzdělání, což je důležité pro lepší budoucnost dětí i celé společnosti. Když školy pracují podle pravidel, rodiče i žáci mají větší jistotu ve výuku.

Otestujte se
Kvíz: Reforma školství a inkluze (volby 2025)

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 7:45:25