CERMAT je státní organizace, která připravuje a vyhodnocuje maturitní zkoušky v Česku. Založilo ji Ministerstvo školství, aby zajistilo jednotné a spravedlivé zkoušky pro všechny studenty. Centrum také organizuje přijímací testy na střední školy.
Budoucnost školství a inkluze po volbách 2025
Ondřej Liška varuje před ukončením inkluze v Česku a zdůrazňuje potřebu její podpory
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Nejaktuálnějším stavem je, že opoziční i vládní představitelé a odborníci varují před omezováním inkluze a zdůrazňují potřebu její adekvátní podpory a financování; například bývalý ministr školství Ondřej Liška uvedl, že zrušení inkluze by byla chyba a inkluze není v Česku dostatečně podpořená[5].
Ve volebních programech pro rok 2025 byla inkluze prezentována jako klíčová povolební otázka, přičemž strany se liší v konkrétních krocích zejména ve vztahu k asistentům a speciálním pedagogům, což určuje rozsah navrhovaných změn[4].
Před volbami se politické debaty soustředily na širší reformy školství, včetně návrhů na úspory zrušením institucí jako Cermat a Česká školní inspekce a slučováním škol; tyto návrhy byly uváděny jako možné cesty ke zvýšení efektivity a snížení nákladů[2][3].
Dále byla v předvolební debatě diskutována potřeba vyšších investic do školství a fiskální opatření jako úprava financování soukromých škol s odhadovaným potenciálem přinést dodatečné prostředky; analýzy zmiňovaly deficit školského systému v řádu desítek miliard korun[1].
Zdroje:
Ondřej Liška varuje před ukončením inkluze v Česku a zdůrazňuje potřebu její podpory

Přehled citací
Byl jsem to já, kdo spustil inkluzi v Česku
Nikdy jsem netvrdil, že máme začleňovat všechny znevýhodněné děti stejným způsobem, každé má jiné potřeby
Zavrhnout inkluzi v situaci, kdy se jí zatím nedostalo odpovídající podpory a financování, by byla chyba
Kdo si polepší, kdo tratí?
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (inkluzivní žáci)
Politické návrhy (omezení inkluze, redukce asistentů, přesun do speciálních tříd) hrozí zhoršením přístupu k odpovídající podpoře a zvýšenou segregací.
Učitelé (pedagogové)
Navrhované změny slibují vyšší platy a kariérní řád, ale zároveň tlak na úspory, přesuny kompetencí a redukce asistentů může zvýšit pracovní zátěž a nejistotu. Dopady jsou významné pro přilákání a udržení učitelů.
Ředitelé škol
Mají být posíleni pravomocemi (více kompetencí při řízení asistentů a rozhodování o žácích), zároveň budou čelit odpovědnosti za slučování škol a úsporná opatření. To výrazně ovlivní jejich roli a pracovní zátěž.
Speciální pedagogové a školní psychologové
Jsou cílem navrhovaného posílení dostupnosti na větších školách, ale zároveň úsporná opatření a redefinice asistentů mohou ohrozit financování jejich míst a rozsah práce.
Obce a kraje (zřizovatelé škol)
Přebírají financování nepedagogických pracovníků (kuchařky, školníci) a budou mít povinnost slučovat malé školy, což zvyšuje jejich rozpočtovou a organizační zátěž.
Cermat a Česká školní inspekce
Jsou cílem návrhů na zrušení či přenesení jejich rolí v rámci úspor a reformy testování, což ohrožuje jejich postavení a funkce v systému.
Soukromé školy
Změna financování soukromých škol a možné přerozdělení by mohly znamenat snížení státní podpory nebo jiné finanční dopady; současně je zmíněna potenciální úspora rozpočtu při úpravách.
Vysoké školy a studenti terciárního vzdělávání
Diskuze o financování vysokého školství (zapojení soukromých zdrojů, školné, zacílení oborů) signalizuje možné změny v modelech financování a prioritách oborů, což ovlivní nabídku i studenty.
Soukromé a neziskové organizace působící ve školství (vč. Učitel naživo, PAQ Research)
Jejich role v organizaci debat, tvorbě návrhů a v poskytování analýz roste; návrhy politik vícenásobně citují jejich data a doporučení, což zvyšuje jejich vliv.
Dříve jsme psali...
Volební programy stran pro volby 2025 slibují změny v inkluzi a školství.

Politici debatovali o zrušení Cermatu, inspekce a slučování škol ve školství

Politici v předvolební debatě navrhují úspory ve školství zrušením institucí

Předvolební debata o investicích do školství s účastí šesti politických stran

~30 mld.
Aktuální deficit ve školství
(10. 6. 2025)
4 mld.
Možný příspěvek změny financování
(10. 6. 2025)
27 000
Počet speciálních pedagogů
(9. 9. 2025)
3×
Speciální škola je 3× dražší
(9. 9. 2025)
4,6%
Výdaje na vzdělávání (ČR)
(9. 9. 2025)
3–4 mld.
Roční úspory společenství obcí
(11. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Návrhy úspor a reformy ve školství (zrušení institucí, slučování škol, revize inkluze)
Srovnání před a po
Školy hradí školníky, kuchařky a další nepedagogické pracovníky ze svých rozpočtů
Zřizovatelé (obce/kraje) převezmou financování těchto pracovníků; školy dostanou od ledna více peněz od zřizovatelů
Cermat připravuje přijímačky a maturity; Česká školní inspekce kontroluje školy
Návrhy zahrnují zrušení Cermatu a České školní inspekce a přesun role zjišťování výsledků na jinou instituci (navrženo bývalým ředitelem Cermatu)
Školy jsou převážně zřizovány samostatně obcemi/kraji; existuje řada malých škol pod různými zřizovateli
Plánuje se slučování malých škol pod jednoho zřizovatele (povinnost od roku 2029) a možnost vytváření společenství obcí, které by zřizovaly školy společně (PAQ Research návrh), což má přinést úspory 3–4 mld. Kč ročně
Povinná inkluze (od 2016) se uplatňuje s asistenty pedagoga a podpůrnými profesemi; počet asistentů roste a financování podpůrných pozic částečně nesystémové
Navrhovaná tvrdá revize inkluze: redukce počtu asistentů, vznik speciálních nebo dočasných průchozích tříd, posílení pravomocí ředitelů a větší role diagnostiky; některé strany (SPD, Motoristé) požadují zrušení inkluze, jiné (Spolu) její úpravu a audit
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Ondřej Liška
bývalý předseda Zelených a někdejší ministr školství"Nikdy jsem netvrdil, že máme začleňovat všechny znevýhodněné děti stejným způsobem, každé má jiné potřeby,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
CERMAT sestavuje společné testy a zadání pro maturitu, aby všichni studenti měli stejné podmínky. Zajišťuje také správné hodnocení a kontrolu zkoušek, aby výsledky byly spravedlivé. Navíc nabízí třeba na internetu příklady testů, aby se žáci mohli na maturitu připravit.
Proč je to důležité
Díky CERMATu mají studenti stejnou šanci ukázat, co umí, bez ohledu na školu nebo region. Je to důležité pro fér srovnání jejich znalostí a pro celkovou kvalitu školství. Výsledky maturit pak pomáhají školám i vládě zlepšovat výuku.
Co to je
Česká školní inspekce je státní úřad, který dohlíží na kvalitu škol a vzdělávání v Česku. Funguje nezávisle a kontroluje, zda školy dodržují pravidla a jak dobře učí děti a mládež. Vedoucím inspekce je ústřední školní inspektor, kterého jmenuje ministr školství.
Jak to funguje
Inspekce hodnotí, jak fungují školy a jaký mají výsledky ve vzdělávání. Kontroluje také, jestli školy dodržují zákony a pravidla o školství. Výsledky zhodnocení jsou psané v inspekčních zprávách, a pokud se zjistí problémy, vytvoří kontrolní protokol. Inspekce také reaguje na stížnosti od rodičů a může pomáhat při přidělování dotací školám.
Proč je to důležité
Díky České školní inspekci máme přehled o tom, jestli školy opravdu dobře učí a jestli dodržují zákony. Pomáhá tak zlepšovat kvalitu vzdělání, což je důležité pro lepší budoucnost dětí i celé společnosti. Když školy pracují podle pravidel, rodiče i žáci mají větší jistotu ve výuku.
Kvíz: Reforma školství a inkluze (volby 2025)
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 7:45:25