Dálniční známka (vignette) je časově omezený poplatek, který musí mít řidič, aby mohl legálně jezdit po dálnicích a rychlostních silnicích. Místo placení za ujeté kilometry koupíte nálepku nebo elektronickou licenci na den, měsíc nebo rok.
Zvýšení poplatků za silniční užívání vozidel v Česku
Dálniční známky v Česku od ledna 2026 podraží o stovky korun
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Nejaktuálněji: Cena celoroční dálniční známky v Česku vzroste od ledna 2026 o 130 Kč na 2570 Kč; stát očekává z této změny výrazný, miliardový nárůst výnosů.[2]
Původně schválené zvýšení mýtného pro nákladní vozidla z ledna 2026 činí 1,5 %, což podle odhadů vlády přinese státu dalších 490 milionů korun (210 milionů z úpravy sazeb a 280 milionů z navýšené emisní složky na silnicích I. třídy).[1]
Obě opatření cílí na zvýšení příjmů do rozpočtu určených mimo jiné na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury; změna mýta se týká výhradně nákladních vozidel a nezasahuje autobusy, zatímco zdražení dálničních známek dopadá na uživatele osobních vozidel.[1][2]
Zdroje:
Dálniční známky v Česku od ledna 2026 podraží o stovky korun
Přehled citací
Od 1. ledna 2025 se cena dálniční známky určuje na základě růstu spotřebitelských cen (inflace) k červnu předchozího roku v kombinaci s meziročním nárůstem délky dálniční sítě k témuž datu
Pracujeme s tím, že se mýto skutečně zvýší. S dodavatelem mýtného systému teď řešíme, aby to byl systém schopen obsáhnout. Zvýšení ceny by mělo být kolem 15 procent
Od ledna 2009 budou malé náklaďáky platit elektronické mýtné stejně jako dnes kamiony nad dvanáct tun
Kdo si polepší, kdo tratí?
Nákladní dopravci (kamionoví dopravci)
Zvýšení mýtného a výrazné zdražení emisní složky pro nákladní vozidla významně navyšuje provozní náklady dopravců a povede k tlaku na zvyšování cen přeprav a k ohrožení marží menších firem.
Stát / Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)
Zvýšení mýtného a zdražení dálničních známek navýší příjmy do státního rozpočtu a zejména do Státního fondu dopravní infrastruktury, které budou použity na výstavbu, opravy a správu silnic a dálnic.
Dopravci užívající silnice první třídy / regionální silniční dopravci
Rozšíření a navýšení emisní složky mýtného na silnicích I. třídy zvyšuje náklady i pro dopravce používající tyto komunikace, čímž se snižuje cenová konkurenceschopnost a zvyšuje cenový tlak na zákazníky.
Řidiči osobních aut / uživatelé dálniční sítě (s výjimkou elektromobilů a některých alternativních pohonů)
Zvýšení cen dálničních známek (roční i krátkodobé) znamená vyšší přímé náklady pro majitele osobních vozidel, kromě výjimek pro elektrická vozidla a vozidla na plyn/plug-in hybridy.
CzechToll (provozovatel mýta / dodavatel systému - historicky)
Zvýšený objem vybíraného mýtného zvyšuje příjmy systému; současně změny sazeb a rozšíření poplatků přináší potřebu technických a provozních úprav a potenciální vyjednávání o provozních podílech.
Spotřebitelé / koncoví zákazníci (ceny zboží)
Vyšší náklady dopravců z důvodu zdražení mýtného a dálničních poplatků se pravděpodobně promítnou do vyšších cen služeb a zboží pro koncové zákazníky, zejména u zboží náročného na dopravu.
Majitelé elektromobilů a vozidel na vodík
Zůstanou zcela nebo částečně osvobozeni od platby dálniční známky, což jim snižuje provozní náklady relativně vůči vozidlům na fosilní paliva.
Ministerstvo dopravy / Martin Kupka (ministr dopravy)
Politické rozhodnutí o zvýšení mýtného a zdražení dálničních známek posiluje fiskální možnosti resortu pro údržbu a rozvoj infrastruktury a prosazuje cíle 'znečišťovatel platí'.
Dříve jsme psali...
Vláda schválila zvýšení mýtných poplatků pro nákladní auta od příštího roku
1,5%
Zvýšení mýtného
(23. 7. 2025)
210 mil. Kč
Dopad 1,5% mýtného
(23. 7. 2025)
55–87%
Nárůst emisní složky
(23. 7. 2025)
17,161 mld.
Mýtné loni vybrané
(23. 7. 2025)
2 570 Kč
Roční dálniční známka 2026
(5. 11. 2025)
+1 mld. Kč
Očekávaný výnos 2026
(5. 11. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Zvýšení poplatků za mýtné a dálniční známky
Srovnání před a po
Sazby mýtného se zvyšovaly dříve mírně; emisní složka byla nižší na silnicích I. třídy než na dálnicích
Mýtné se od začátku příštího roku navýší o 1,5 % a emisní složka na silnicích I. třídy se zvýší o 55–87 %, srovnání sazeb s dálnicemi
Roční známka 2440? (nebo předchozí sazba uvedená v minulosti) — v článku: aktuální sazby nižší (např. 2440 není v textech)
Od ledna 2026 zdraží: roční 2570 Kč (+130 Kč), měsíční 480 Kč (+20), desetidenní 300 Kč (+10), jednodenní 230 Kč (+20); elektrická a vodík zdarma, auta na plyn a plug-in hybridy zvýhodněny
Výnosy z mýta a známek šly do Státního fondu dopravní infrastruktury na stavbu, opravy a správu
Zvýšené příjmy (210 mil. Kč z obecného mýtného + 280 mil. Kč z emisní složky; ~1 mld. Kč navíc z dálničních známek) budou podle ministerstva investovány do údržby a rozvoje silnic a dálnic
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Bohumil Hána
ředitel dopravy ve společnosti MD logistika"Tento dodatečný náklad budeme nuceni ve 100 procentech přenést na naše zákazníky"
Martin Kupka
ministr dopravy"Pracujeme s tím, že se mýto skutečně zvýší. S dodavatelem mýtného systému teď řešíme, aby to byl systém schopen obsáhnout. Zvýšení ceny by mělo být kolem 15 procent"
Zdeňek Neusar
tiskový mluvčí ministerstva dopravy"Nejedná se přímo o zvýšení ročního poplatku, neboť jeho konkrétní výši stanoví nařízením vláda"
Jiří Stojar
šéf DHL Express"Určitě se nás to dotkne a zvýšení nákladů promítneme do ceny zákazníkům"
Aleš Řebíček
ministr dopravy"Od ledna 2009 budou malé náklaďáky platit elektronické mýtné stejně jako dnes kamiony nad dvanáct tun"
Karel Hanzelka
"Mýto není v provozu ještě ani rok, takže jsme sazby ponechali"
Karel Hanzelka
mluvčí ministerstva dopravy"Cena kuponů se naposledy zvyšovala na konci roku 2003 s účinností od roku 2004. Navíc se za tu dobu zvýšila délka dálnic a rychlostních silnic asi o sto kilometrů."
Martin Felix
mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia"Česmad nemá radost z žádného zvýšení nákladů. Pokud je to o deset procent a navíc poslední čtyři roky se ceny nezvyšovaly, tak to akceptujeme."
Aleš Řebíček
"Zatímco dosud dopravce zaplatil stejnou cenu za dálniční nálepku, ať ujel sto kilometrů nebo sto tisíc kilometrů za rok, nyní se bude výše poplatků lišit. kdo jezdí častěji a dále, zaplatí víc, protože víc využívá - a opotřebovává - dálniční síť."
Milan Šimonovský
ministr dopravy"Poznatky nabídneme Slovensku, Polsku a Maďarsku a společně pak vybereme nejlepší systém"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Známku koupíte na čerpací stanici, na hranicích nebo online a buď ji přilepíte na sklo, nebo se uloží elektronicky na SPZ auta. Kontrolují to kamery nebo policie a kdo nemá platnou známku, dostane pokutu. Některé země už používají jen elektronické známky, u těžkých vozidel bývá poplatek založen na najetých kilometrech.
Proč je to důležité
Známka pokrývá náklady na provoz a údržbu dálnic a zjednodušuje výběr poplatků pro krátkodobé návštěvníky. Pro řidiče to znamená plánovat předem (koupit známku při vstupu do země) a počítat s pokutami, když ji nemají.
Co to je
Poplatek je peněžní částka, kterou jednotlivec nebo firma jednorázově nebo opakovaně zaplatí někomu jinému. Často jde o platbu veřejným institucím (např. městu, úřadu nebo státu), ale poplatky se vyskytují i v soukromém sektoru (bankovní poplatky, jízdné apod.).
Jak to funguje
Poplatek může být pevná částka (paušál) nebo přirážka k ceně služby. Určují ho zákony nebo pravidla poskytovatele služby — například město stanoví místní poplatek za psa, stát vybírá dálniční poplatek a banka účtuje poplatek za vedení účtu. Platbu platí uživatel služby; příjemcem jsou veřejné rozpočty nebo soukromý poskytovatel.
Proč je to důležité
Poplatky jsou klíčové, protože představují důležitý příjem pro veřejné rozpočty, jako jsou rozpočty obcí nebo státu. Jejich výběr je upraven zákonem (např. daňovým řádem), což zajišťuje regulované financování veřejných služeb a transparentnost.
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Zvýšení mýtného a dálničních známek v Česku (2026)
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 13:01:23