Evropská investiční banka (EIB) vznikla v roce 1958 jako financující instituce členských států EU. Je to banka vlastněná zeměmi EU, která dává dlouhodobé půjčky hlavně na velké investice veřejného i soukromého sektoru. Sídlí v Lucemburku a podíly v ní mají jednotlivé země (Česko má malý podíl kolem 0,7 %).
Investice do dopravní a energetické infrastruktury v ČR
Ministr Kupka považuje chybějící peníze na krajské silnice v rozpočtu SFDI 2026 za řešitelný problém
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Nejaktuálnější stav: Ministr dopravy Dan Kupka považuje chybějící prostředky v návrhu rozpočtu SFDI 2026 na opravy silnic II. a III. třídy za řešitelný problém a očekává, že jejich doplnění zajistí z existujících rezerv ministerstva či fondu [7].[7]
Téma zůstává definováno kombinací zajištěných velkých zdrojů a politicko‑finančních sporů, které mohou krátkodobě omezit čerpání a zahájení některých projektů. Česko si dříve zajistilo půjčku 65 mld. Kč od Evropské investiční banky primárně na železnici a úsek Pražského okruhu [1], EU poskytuje další prostředky na modernizaci dopravy a energetiky včetně rychlé železnice a skladování elektřiny z OZE [2], a Modernizační fond schválil 15 mld. Kč na nákup ekologických vlaků pro kraje a Prahu do roku 2026 [6].[1][2][6]
Politicko‑finanční spor o alokaci prostředků mezi aktéry (vláda, ŘSD, bývalý premiér Andrej Babiš a ministr Kupka) nadále ovlivňuje tempo zahájení a dokončení některých dopravních projektů; některé stavby nezačaly kvůli odvoláním a sporům o financování, zatímco probíhající stavby pokračují, a Ředitel ŘSD varoval před rizikem výrazného zpomalení v roce 2026 bez politického konsenzu [3][5][4].[3][5][4]
Celkově se téma přesunulo z fáze zajišťování zdrojů k mixu zajištěných větších úvěrů a grantů (EIB 65 mld. Kč, EU fondy, Modernizační fond 15 mld. Kč) a současným politickým sporům; klíčová budou vládní rozhodnutí a dohody mezi aktéry, aby se zaručilo čerpání prostředků, doplnění rozpočtů SFDI a zahájení plánovaných staveb do roku 2026[1][2][6][7][3][5].
Zdroje:
Ministr Kupka považuje chybějící peníze na krajské silnice v rozpočtu SFDI 2026 za řešitelný problém
Přehled citací
Saturace tohoto požadovaného navýšení bude realizována v rámci schvalování rozpočtu na rok 2026 v nadcházejících měsících
Už na konci září jsem uvedl, jak bychom doplňovali potřebné finanční prostředky: využitím zůstatku SFDI, zapojením nespotřebovaných neprofilujících výdajů. Další možností je posílení rozpočtu SFDI v průběhu roku 2026
Je to projekt, který zatíží nejen rozpočet roku 2026, ale i dalších let až do roku 2029. A v tuto chvíli je potřeba to vyřešit systematicky
Kdo si polepší, kdo tratí?
Evropská investiční banka (EIB)
Poskytuje výrazné výhodné půjčky (65 mld. Kč v ČR) a spolufinancuje železniční a silniční projekty; zvyšuje investiční kapacitu ČR bez nutnosti okamžitého dopadu na deficit.
Vláda České republiky
Schválila půjčku 65 mld. Kč od EIB a aktualizovala NPO, čímž zajistila významné financování dopravní infrastruktury a možnost čerpání unijních prostředků.
Správa železnic
Bude příjemcem grantů a půjček (EIB, CEF, Modernizační fond), má připravené projekty vysokorychlostních tratí a ETCS, zvýší objem zakázek a modernizaci tratí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)
Dostane významné prostředky z EIB a SFDI, ale čelí rizikům zkrácení rozpočtu SFDI a politizaci financování, což ohrožuje zahájení a tempo projektů.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)
Návrh rozpočtu na 2026 snižuje alokaci (145 mld.) a fond čelí nejistotě, čímž jsou ohroženy nové projekty a přípravné práce; na financování se počítá i s EIB úvěry vytvářející zadlužení fondu.
Modernizační fond
Dává významné dotace (např. 15 mld. na ekologické železniční projekty, 32 mld. na fotovoltaiku) pro dekarbonizaci dopravy a energetiky včetně nákupu ekologických vlaků.
Kraje (zejména Ústecký, Pardubický, Moravskoslezský atd.)
Ztrácejí financování na silnice II. a III. třídy ve SFDI; omezení rozpočtu ohrožuje opravy místních komunikací a přípravu regionálních projektů.
Dopravci osobní železniční dopravy (ČD Cargo, ARRIVA, ČD, RegioJet, Leo Express)
Budou těžit z evropských grantů a půjček na modernizaci vozového parku, investic do ETCS a vysokorychlostních tratí, ale čelí provozním omezením kvůli výlukám a financování SŽ.
Dříve jsme psali...
Kraje a Praha získají 15 miliard na nákup ekologických vlaků do roku 2026
Babiš a Kupka diskutují o penězích pro dopravní stavby a jejich zdržení v ČR
Nová vláda už teď čelí prvnímu sporu o financování stavební infrastruktury
Andrej Babiš a ŘSD řeší peněžní problémy, které hrozí stagnací dopravních staveb
Evropská unie investuje 2,8 miliardy eur do modernizace dopravy a energetiky
65 mld. Kč
EIB půjčka schválena
(18. 6. 2025)
55 mld. Kč
Na železnice z půjčky
(18. 6. 2025)
145 mld. Kč
Rozpočet SFDI na 2026
(6. 10. 2025)
77%
Podíl na železnice v EU investicích
(3. 7. 2025)
15 mld. Kč
Podpora z Modernizačního fondu
(23. 10. 2025)
1,05 mld. €
Česko z Modernizačního fondu
(3. 7. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Přijetí 65mld. Kč půjčky EIB na dopravu
Srovnání před a po
Stát plánoval financování převážně z rozpočtu SFDI, EU fondů a dřívějších úvěrů; chyběla specifická 65mld. půjčka
Vláda schválila úvěr 65 mld. Kč od EIB, z toho 55 mld. na železnici a 10 mld. na úsek pražského okruhu D0 (úsek 511)
Neznámé nebo neschválené rozdělení prostředků z nového úvěru
55 mld. Kč určeno na železniční projekty | 10 mld. Kč určeno na jihovýchodní část Pražského okruhu (úsek 511)
Financování projektů čerpáno z rozpočtu a fondů bez mechanismu tranší EIB
Ministerstvo financí rozhoduje o každé tranši podle podmínek trhu (EIB poskytne tranše), stát bude uvolňovat tranše dle trhu
Úsek 511 začal koncem 2024, dokončení plánováno na 2027; jiné projekty železnic bez přesných termínů
Úsek 511 napojený na půjčku zůstává ve výstavbě (dokončení 2027); 55 mld. má sloužit k rozvoji železnic (žádné konkrétní tratě upřesněny)
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Martin Kupka
ministr dopravy"Saturace tohoto požadovaného navýšení bude realizována v rámci schvalování rozpočtu na rok 2026 v nadcházejících měsících"
Martin Kupka
ministr dopravy"Už na konci září jsem uvedl, jak bychom doplňovali potřebné finanční prostředky: využitím zůstatku SFDI, zapojením nespotřebovaných neprofilujících výdajů. Další možností je posílení rozpočtu SFDI v průběhu roku 2026"
Radek Mátl
ředitel ŘSD"Je to projekt, který zatíží nejen rozpočet roku 2026, ale i dalších let až do roku 2029. A v tuto chvíli je potřeba to vyřešit systematicky"
Jiří Svoboda
šéf Správy železnic"Jde opravdu o finance"
Martin Kupka
ministr dopravy"Nemá cenu o tom teď spekulovat. Je namístě financování (infrastruktury) na příští rok dořešit"
Radek Mátl
ředitel ŘSD"Nepředpokládám, že bychom dostali sto procent, ale klíčové dálniční akce bychom měli pokrýt už teď"
Správa železnic
"Správa železnic identifikovala ve spolupráci s experty EIB stavební projekty s předpokládanými celkovými náklady ve výši cca 97,5 mld. Kč"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
EIB poskytuje dlouhodobé úvěry obvykle na projekty nad ~25 milionů EUR a může pokrýt až polovinu nákladů projektu. Půjčuje státům, firmám a také bankám, které pak úvěry dál distribuují. Projekt banka prověřuje z hlediska ekonomiky i dopadů na životní prostředí a společnost, i když kontroly mohou být někdy kritizovány. Financuje jak projekty v EU (většina půjček), tak rozvojové projekty mimo EU.
Proč je to důležité
EIB ovlivňuje dostupnost peněz pro velké stavby — silnice, železnice, energetiku nebo průmysl — protože umí nabídnout levné a dlouhé úvěry. Její rozhodnutí mohou podpořit regionální rozvoj, ale také zvýšit zadluženost nebo mít negativní ekologické a sociální dopady, pokud projekty nejsou dobře připravené. Pro Česko má EIB praktický význam v podpoře dopravní infrastruktury a průmyslu prostřednictvím úvěrů.
Co to je
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je státní podnik zřízený Ministerstvem dopravy, který spravuje, udržuje a staví dálnice a silnice I. třídy v Česku. Vzniklo v roce 1997 a k 1. lednu 2024 se přeměnilo na státní podnik s jasnou organizační strukturou a vedením.
Jak to funguje
ŘSD plánuje a řídí výstavbu i opravy hlavních komunikací, má regionální správy po krajích a centrální úseky pro výstavbu, provoz, ekonomiku či IT. Financování je od roku 2024 zajištěno tříletou smlouvou s každoročním rozpočtem (např. pro 2024: 21,8 mld. Kč) a kontrolou kvality práce; za nedodržení smlouvy hrozí sankce. V praxi zadává zakázky firmám, kontroluje jejich práci a spravuje majetek silnic.
Proč je to důležité
ŘSD rozhoduje o tom, kde se staví nové úseky, kdo práci dostane a kolik to stojí — proto ovlivňuje dopravní dostupnost a veřejné výdaje. Je klíčové pro plynulost dopravy, bezpečnost i ekonomické náklady na opravy; problémy v řízení nebo korupce mohou zvyšovat ceny staveb a zdržovat projekty.
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Financování dopravní infrastruktury v Česku (2025–2026)
Státní fond dopravní infrastruktury
český státní fond
Data pocházejí z datové položky WikiData
Evropská investiční banka
body of the European Union providing funding for projects fostering EU aims, both within and outside the EU
Data pocházejí z datové položky WikiData
Ředitelství silnic a dálnic
český státní podník
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 11:59:04


