Šance Indie stát se supervelmocí
Škoda Auto jedná s indickým koncernem JSW o partnerství pro expanzi na indickém trhu
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Škoda Auto jedná s indickým koncernem JSW o strategickém partnerství pro expanzi na indickém trhu; jednání s Mahindrou dříve ztroskotalo, JSW je nyní favoritem[2].
Indie nadále disponuje významným potenciálem stát se světovou supervelmocí, avšak čelí hlubokým sociálním, ekonomickým a strukturálním překážkám včetně nízkého HDP na obyvatele, chudoby, nezaměstnanosti, přetrvávajícího kastovního systému, regionálních rozdílů, byrokracie a slabých investic do školství a zdravotnictví[1].
V zahraničněpolitické oblasti zůstávají důležité složité vztahy s Pákistánem a Ruskem a také environmentální a náboženská napětí, která mohou omezit Indii v jejím mezinárodním postavení[1].
Zdroje:
Škoda Auto jedná s indickým koncernem JSW o partnerství pro expanzi na indickém trhu
Přehled citací
Je to výzva, musíte mít správně nastavené hodnoty. Partnera si vybíráme a není snadné ho najít pro celoživotní vztah, o to těžší je to v byznysovém prostředí. Potřebujeme stejné myšlení, stejné hodnoty. Ne oportunistické, ale plné příležitostí
Indie je pro firemní strategii Škoda Auto klíčovým trhem a je základem našeho mezinárodního růstu a důležitým pilířem mimo Evropu
Náš cíl je ambiciózní, ale dosažitelný: společně se značkou Volkswagen chceme v dlouhodobém horizontu dosáhnout tržního podílu ve výši až pěti procent, v závislosti na vývoji trhu a konkrétního segmentu
Kdo si polepší, kdo tratí?
Indie (vláda a státní instituce)
Indická vláda ovlivňuje podnikatelské prostředí (cla, byrokracie, podpora výrobě v Indii) což má současně pozitivní i negativní dopad na zahraniční investory a firmy jako Škoda Auto. Změny politiky mohou zásadně měnit náklady a strategii firem působících v zemi.
Škoda Auto
Škoda Auto čelí sníženým maržím, vysokým dovozním clům, právním a regulačním rizikům a poklesu ziskovosti v Indii, přičemž úspěch expanze závisí na nalezení lokálního partnera a lokalizaci výroby.
Volkswagen koncern (VW)
Koncern nese rizika související s indickými celními spory, vysokými náklady a regulační nejistotou, což ohrožuje investiční plány v Indii a strategii přes Škodu.
Indické celní úřady / daňové orgány
Aktivity celních a daňových úřadů (vymáhání dovozních cle a doplatků) vytvářejí právní a finanční riziko pro automobilky dovážející CKD/části a mohou vést k vysokým nákladům a soudním sporům.
JSW Group
Potenciální partner Škody (favorit po neúspěchu Mahindra) by získal rozšíření autoaktivit přes JSW Auto a mohl by profitovat z platform a technologií VW/SAIC; dopad závisí na dohodě a rozsahu podílu.
Mahindra & Mahindra
Mahindra je historicky zmiňovaný potenciální partner Škody; neúspěch jednání s Mahindrou zvyšuje nejistotu pro Škodu, zároveň by případné partnerství mohlo zlepšit lokální vývoj a srážet náklady.
Zákazníci indického trhu (indická střední třída)
Rostoucí střední třída zvyšuje poptávku po autech (příležitost), ale cenová citlivost a preference lokálních levných značek omezují prodeje evropských značek jako Škoda.
Škoda Auto vedení / Klaus Zellmer
Vedoucí představitel Škody přiznává, že bez lokálního partnera nelze financovat vývoj platformy pro indický trh; politické a celní překážky zvyšují strategickou zranitelnost vedení firmy.
Západní investoři / české firmy (exportéři do Indie)
Indie nabízí příležitosti pro export a investice (infrastruktura, automobilový průmysl), ale byrokracie, cla a právní nejistoty tlumí ochotu některých investorů (nutnost lokalizace výroby).
Dříve jsme psali...
Indolog Jiří Ševčík z Filozofického ústavu AV ČR hodnotí šance Indie stát se světovou supervelmocí.
Příbuzná témata
International Comparison
Historický kontext
Indie
stát v Asii
Kontinent: Asie
Hlavní město: Nové Dillí
Rozloha: 3.29 mil. km²
Populace: 1.33 mld. (Invalid Date)
Měna: indická rupie
HDP: 3.39 bil. INR (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Škoda Auto a strategické partnerství v Indii
Škoda Auto
český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi

Země: Česko

Založil: Václav Laurin
CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)
IČO: 00177041
DIČ: CZ00177041
Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)
Sídlo: Mladá Boleslav
Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)
Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)
Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Pákistán
stát v jižní Asii
Kontinent: Asie
Hlavní město: Islámábád
Rozloha: 881.91 tis. km²
Populace: 223.77 mil. (2021)
Měna: Pákistánská rupie (1. března 1949 - dosud)
HDP: 376.53 mld. PKR (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Rusko
stát v Evropě a Asii
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Petrohrad (do 11. března 1918)
Rozloha: 17.13 mil. km² (leden 2017)
Populace: 146.12 mil. (leden 2025)
Měna: ruský rubl (leden 1992 - dosud)
HDP: 2.24 bil. RUB (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:50:32