Šance Indie stát se supervelmocí

Škoda Auto jedná s indickým koncernem JSW o partnerství pro expanzi na indickém trhu

Mizící téma o politice a společnosti

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Škoda Auto jedná s indickým koncernem JSW o strategickém partnerství pro expanzi na indickém trhu; jednání s Mahindrou dříve ztroskotalo, JSW je nyní favoritem[2].

Indie nadále disponuje významným potenciálem stát se světovou supervelmocí, avšak čelí hlubokým sociálním, ekonomickým a strukturálním překážkám včetně nízkého HDP na obyvatele, chudoby, nezaměstnanosti, přetrvávajícího kastovního systému, regionálních rozdílů, byrokracie a slabých investic do školství a zdravotnictví[1].

V zahraničněpolitické oblasti zůstávají důležité složité vztahy s Pákistánem a Ruskem a také environmentální a náboženská napětí, která mohou omezit Indii v jejím mezinárodním postavení[1].

Zdroje:

  1. Nová naděje pro Škodu Auto v Indii. Jednání s předchozím investorem krachla, na obzoru je ale spojení s velkým koncernem

  2. Indie jako supervelmoc? Potenciál má, mnoho věcí ji ale brzdí, říká indolog Jiří Krejčík

Nejnovější
Škoda Auto jedná s indickým koncernem JSW o partnerství pro expanzi na indickém trhu
21. 10. 2025: Škoda Auto hledá strategického partnera v Indii, jednání s Mahindrou ztroskotalo, nyní je favorit JSW Group.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
22. července 2024
Je to výzva, musíte mít správně nastavené hodnoty. Partnera si vybíráme a není snadné ho najít pro celoživotní vztah, o to těžší je to v byznysovém prostředí. Potřebujeme stejné myšlení, stejné hodnoty. Ne oportunistické, ale plné příležitostí
2 Vysoký dopad
22. července 2024
Indie je pro firemní strategii Škoda Auto klíčovým trhem a je základem našeho mezinárodního růstu a důležitým pilířem mimo Evropu
3 Střední dopad
3. července 2018
Náš cíl je ambiciózní, ale dosažitelný: společně se značkou Volkswagen chceme v dlouhodobém horizontu dosáhnout tržního podílu ve výši až pěti procent, v závislosti na vývoji trhu a konkrétního segmentu
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Indie (vláda a státní instituce)

Indická vláda ovlivňuje podnikatelské prostředí (cla, byrokracie, podpora výrobě v Indii) což má současně pozitivní i negativní dopad na zahraniční investory a firmy jako Škoda Auto. Změny politiky mohou zásadně měnit náklady a strategii firem působících v zemi.

Škoda Auto

Škoda Auto čelí sníženým maržím, vysokým dovozním clům, právním a regulačním rizikům a poklesu ziskovosti v Indii, přičemž úspěch expanze závisí na nalezení lokálního partnera a lokalizaci výroby.

Volkswagen koncern (VW)

Koncern nese rizika související s indickými celními spory, vysokými náklady a regulační nejistotou, což ohrožuje investiční plány v Indii a strategii přes Škodu.

Indické celní úřady / daňové orgány

Aktivity celních a daňových úřadů (vymáhání dovozních cle a doplatků) vytvářejí právní a finanční riziko pro automobilky dovážející CKD/části a mohou vést k vysokým nákladům a soudním sporům.

JSW Group

Potenciální partner Škody (favorit po neúspěchu Mahindra) by získal rozšíření autoaktivit přes JSW Auto a mohl by profitovat z platform a technologií VW/SAIC; dopad závisí na dohodě a rozsahu podílu.

Mahindra & Mahindra

Mahindra je historicky zmiňovaný potenciální partner Škody; neúspěch jednání s Mahindrou zvyšuje nejistotu pro Škodu, zároveň by případné partnerství mohlo zlepšit lokální vývoj a srážet náklady.

Zákazníci indického trhu (indická střední třída)

Rostoucí střední třída zvyšuje poptávku po autech (příležitost), ale cenová citlivost a preference lokálních levných značek omezují prodeje evropských značek jako Škoda.

Škoda Auto vedení / Klaus Zellmer

Vedoucí představitel Škody přiznává, že bez lokálního partnera nelze financovat vývoj platformy pro indický trh; politické a celní překážky zvyšují strategickou zranitelnost vedení firmy.

Západní investoři / české firmy (exportéři do Indie)

Indie nabízí příležitosti pro export a investice (infrastruktura, automobilový průmysl), ale byrokracie, cla a právní nejistoty tlumí ochotu některých investorů (nutnost lokalizace výroby).

Kontext
Dříve jsme psali...
Indolog Jiří Ševčík z Filozofického ústavu AV ČR hodnotí šance Indie stát se světovou supervelmocí.
Indie má sice obrovský potenciál, ale její cestě k supervelmoci brání hluboké sociální, ekonomické a strukturální problémy.  Indie bez růžových brýlí
Ještě není...
International Comparison
Jak šel čas
Historický kontext
Indie

stát v Asii

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Flag_of_India.svg

Kontinent: Asie

Hlavní město: Nové Dillí

Rozloha: 3.29 mil. km²

Populace: 1.33 mld. (Invalid Date)

Měna: indická rupie

HDP: 3.39 bil. INR (2022)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Škoda Auto a strategické partnerství v Indii
Škoda Auto

český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Škoda_nieuw.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Škoda_nové_sídlo.jpg

Založil: Václav Laurin

CEO: Klaus Zellmer (2022 - dosud)

IČO: 00177041

DIČ: CZ00177041

Zaměstnanci: 35.44 (leden 2020)

Sídlo: Mladá Boleslav

Výnosy: 424.29 mld. (leden 2020)

Čistý zisk: 15.18 mld. (leden 2020)

Bilance: 227.98 mld. (31. prosince 2020)

Web: https://www.skoda-auto.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Pákistán

stát v jižní Asii

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Flag_of_Pakistan.svg

Kontinent: Asie

Hlavní město: Islámábád

Rozloha: 881.91 tis. km²

Populace: 223.77 mil. (2021)

Měna: Pákistánská rupie (1. března 1949 - dosud)

HDP: 376.53 mld. PKR (2022)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Rusko

stát v Evropě a Asii

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Flag_of_Russia.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Petrohrad (do 11. března 1918)

Rozloha: 17.13 mil. km² (leden 2017)

Populace: 146.12 mil. (leden 2025)

Měna: ruský rubl (leden 1992 - dosud)

HDP: 2.24 bil. RUB (2022)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:50:32