Vnímání daňového systému a státní dluhy v Česku
Michal Skořepa vyvrací třicetiletý mýtus o nutnosti nízkých státních dluhů v Česku
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Den daňové svobody v České republice letos připadl na začátek června, což je dříve než ve většině zemí OECD[1]. Přesto Češi pociťují daňovou zátěž jako vysokou, protože nadprůměrné zdanění práce převažuje nad nízkými majetkovými daněmi[1]. Think-tank PAQ Research navrhl přesměrování daňové zátěže z práce na majetek, avšak kvůli odporu vůči zvýšení daní z nemovitostí tento návrh nezískal politickou podporu[2].
Návrhy, jako je "Chytřejší daně", se zaměřují na zdanění bohatých a spotřební daně, ale takové pokusy v Evropě často selhávají a mohou spíše zvyšovat životní náklady pro všechny[3]. Grant Thornton kritizoval závěry PAQ Research ohledně zvýhodnění OSVČ, upozorňující na to, že závěry neodrážejí skutečné náklady a rizika podnikatelů[4].
Michal Skořepa upozorňuje, že tradiční snaha o vyrovnaný rozpočet je mýtus a že stát by měl investovat i za cenu vyššího dluhu[5]. Téma daňové reformy a státního dluhu zůstává aktuální a vyžaduje vyvážený přístup, který zohlední různé socio-ekonomické faktory.[1][2][3][4][5]
Zdroje:
Data ukazují, že Češi nežijí v daňovém pekle. Ale umí si to vsugerovat
Data ukazují, že Češi nežijí v daňovém pekle. Ale umí si to vsugerovat
Zdaňte majetek namísto práce, radí ekonomové. Reforma daní ale naráží na českou lásku k cihlám
Opravdu výdajové paušály činí z Česka ráj pro OSVČ? Bota nás tlačí jinde
Michal Skořepa vyvrací třicetiletý mýtus o nutnosti nízkých státních dluhů v Česku

Přehled citací
V Česku extrémně daníme práci a málo nemovitosti. Daň z nemovitosti je méně škodlivá, protože vás nevytlačuje na šedý trh práce
Samozřejmě že u nás je vysoké daňové zatížení a ODS přemýšlí o tom, jak ho radikálně snížit
Česká republika je co do výše daňové zátěže blízko evropskému průměru, což je ovšem špatné z hlediska ekonomického růstu
Kdo si polepší, kdo tratí?
Ministerstvo financí (ČR)
Ministerstvo financí bude hlavním hybatelem reformy (přecenění majetkových daní, návrhy PAQ apod.), což mu umožní zvýšit příjmy, ale zároveň vystavuje instituci politickému tlaku a riziku nepopularity. Implementace změn může významně ovlivnit fiskální stabilitu i politickou pozici ministerstva.
OSVČ (osoby samostatně výdělečně činné)
Návrhy na omezení výdajových paušálů a zvýšení vyměřovacích základů by zvýšily daňové a odvodové zatížení mnoha živnostníků a zkrátily jejich likviditu. To by mohlo vést k vyšším nákladům na podnikání a úniku části aktivit do šedé ekonomiky nebo do zahraničí.
Majitelé nemovitostí
Zvažované zvýšení daní z nemovitostí a širší debata o majetkovém zdanění ohrožují výnosnost držby nemovitostí a mohou snížit atraktivitu investic do bytů a pozemků. V krátkodobém horizontu už někteří majitelé čelí výrazným nárůstům plateb (např. výrazné zvýšení daně z nemovitosti v minulosti).
Zaměstnanci / pracovníci
V návrzích se objevuje přesun daňového zatížení od práce k majetku, což by dlouhodobě mohlo snížit daňový tlak na zaměstnance; v krátkém období ale mohou reformy a dočasné kroky zvýšit jejich náklady a nejistotu. Zvláště nízkopříjmové skupiny jsou citlivé na parametry odvodů a slev.
Pronajímatelé / majitelé nájemních bytů
Vyšší zdanění majetku či nové parametry daní z nemovitostí mohou zvýšit náklady pronajímatelů a potenciálně zvyšovat nájemné; regulace se mohou promítnout do kapitálových výnosů z realit. I návrhy, které mají snižovat přenos nákladů na nájemníky, mění ekonomiku sektoru a investiční motivace vlastníků.
PAQ Research
Výzkumné návrhy PAQ Research mají silný vliv na veřejnou debatu o reformě daní (přesun k majetkovým/spotřebním daním), což může přinést desítky miliard do veřejných rozpočtů, ale vzbuzují i odpor a spory o dopadech na konkrétní skupiny. Instituce tak hraje roli agendy-settera, ale její návrhy budou politicky citlivé při zavádění.
Liberální institut
Institutu přináší pozornost, že jeho výpočty dne daňové svobody jsou citovány v médiích; tato měřitelná data ovlivňují debatu o daňové zátěži a legitimují některá komparativní tvrzení o ČR. Zvýšené uplatnění jeho statistik posiluje jeho vliv ve veřejné diskusi.
Dříve jsme psali...
Grant Thornton rozporuje závěry PAQ Research o výhodách OSVČ v Česku

Návrh Chytřejší daně míří na bohaté i spotřební daně

Think-tank PAQ Research loni v dubnu navrhl zásadní změny ve zdanění nemovitostí v Česku.

Češi platí nižší daně než většina zemí OECD, přesto mají pocit přílišné zátěže

Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Návrhy zvýšit zdanění majetku, nemovitostí a bohatých
Srovnání před a po
Nízké výběry (necelých 0,2 % HDP), často počítané nevýhodnými základy
Návrhy: daň zjišťovaná z tržní hodnoty, pozemky zdaněny 4× více než budovy; slevy pro vlastníky k bydlení, odklad platby až do prodeje, nájemci: odečet zaplacené daně z příjmu
Vysoké zatížení práce (převážná část daňových příjmů), velmi nízké daně z majetku
Návrhy přesunu části daňové zátěže na majetkové daně, aby kleslo zatížení práce
OSVČ čerpají výdajové paušály; nižší vyměřovací základy a nižší odvody
Analýzy a návrhy: omezení paušálů; navýšení vyměřovacích základů pro OSVČ (uvažované zvýšení základu na ~55 %; minimální zálohy 30→40 % průměrné mzdy), vyšší odvody
Nízké efektivní zdanění kapitálu a majetku, daň z dědictví/z majetku marginální
Návrhy diskuse o vyšší progresi, dědické/darovací zdanění a zavedení minimální daně pro velké firmy; zvýšená diskuse o zdanění ultrabohatých
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Daniel Prokop
šéf PAQ Research"V Česku extrémně daníme práci a málo nemovitosti. Daň z nemovitosti je méně škodlivá, protože vás nevytlačuje na šedý trh práce"
PAQ Research
"hloupé danění"

Aleš Rod
analytik Liberálního institutu"Posun dne daňové svobody blíže k Novému roku je jednoznačně pozitivní, neboť značí menší apetit vládních institucí utrácet prostředky daňových poplatníků vzhledem k HDP v naší zemi"

David Marek
hlavní ekonom Patria Finance"Dělíme rok na dvě části v poměru odpovídajícím podílu celkových daňových příjmů a čistého národního důchodu"

Jan Procházka
analytik Cyrrusu"Je také důležité, zda stát svým obyvatelům něco vrací například prostřednictvím sociálního systému nebo infrastruktury"

David Marek
hlavní analytik Patria Finance"Složená daňová kvóta by se podle našeho odhadu měla v letošním roce zvýšit na 35,2 procenta z loňských 35 procent. Tato změna je ovšem dostatečně malá na to, aby se den daňové svobody neposunul"

Martin Kocourek
místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny"Samozřejmě že u nás je vysoké daňové zatížení a ODS přemýšlí o tom, jak ho radikálně snížit"

Michal Kraus
sociálnědemokratický místopředseda rozpočtového výboru"Není to ani nezbytně nutné. Patříme do evropského průměru"

Miroslav Kalousek
předseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny"Máme velkou míru přerozdělování, která osciluje někde kolem čtyřiceti procent rozpočtu. Přál bych si její snížení, ale výsledky koaličních dohod jsou jiné. Hovoří o stabilizaci této míry přerozdělování"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Den daňové svobody a návrhy daňové reformy v ČR
OECD
mezivládní organizace
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 21:57:18