Vstup čínských automobilek na český trh

Shawn Wang vede BYD v Česku a sází na nový plug-in hybrid Seal 6.

Uzavřené téma o odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Čínská automobilka BAIC vstoupila na český a slovenský trh, přičemž vedení přebrala Jan Laube, bývalý ředitel českého Fordu. BAIC nabízí všechny své vozy v jediné plné výbavě za jednotnou cenu, což zjednodušuje proces nákupu a prodeje. Letos plánují prodat stovky aut, přičemž cíl do příštího roku je prodat dva tisíce vozů. Nejlevnější model X35 se prodává za 439 990 Kč. BAIC konkuruje dalším čínským značkám v regionu jako MG[1].

BYD, další čínská automobilka, zahájila v Česku prodej plug-in hybridního modelu Seal 6, se kterýž má ambici stát se nejprodávanějším modelem značky[2]. Sortiment čínských automobilů na českém trhu se tak rozšiřuje o nové modely, které usilují o zvýšení svého podílu díky inovativnímu přístupu k prodeji a výrobě vozidel.

Zdroje:

  1. Dříve byl u Fordu, teď chce v Česku rozjet zastoupení čínské automobilky BAIC. Že se jeden z modelů jmenuje stejně jako BMW, neřešíme, říká Laube

  2. Nový šéf BYD pro Česko: Plug-in hybridům věříme. Kombík konkurující Superbu by se měl stát nejprodávanějším modelem

Nejnovější
Shawn Wang vede BYD v Česku a sází na nový plug-in hybrid Seal 6.
05. 9. 2025: BYD zahájil v Česku prodej plug-in hybridního modelu Seal 6, který má ambici stát se nejprodávanějším modelem značky.
Kontext
Dříve jsme psali...
Jan Laube po letech u Fordu rozjíždí v Česku zastoupení čínské značky BAIC.
BAIC vstupuje na český a slovenský trh s unikátním modelem prodeje aut v jediné plné výbavě za jednu cenu.  Kdo je nový hráč?
Jak šel čas
Historický kontext
🚗
říjen 2008
Model Shuanghuan Ceo měl začít v Česku prodávat v polovině října 2008 (první vlny čínských automobilů na tuzemském trhu).
První vlny pokusů čínských výrobců proniknout do ČR; v textu zmíněny i právní spory v Německu kvůli podobě vozu.
Zaznamenal pozornost médií i pochybnosti o kvalitě a bezpečnosti; upevnil povědomí, že čínské značky zkouší evropské trhy.
🤝
rok 2010
Čínský koncern Geely koupil švédskou automobilku Volvo od Fordu (akvizice uvedena v kontextu expanze čínských firem do Evropy).
Příklad akvizic čínských hráčů za účelem získání technologií, značky a přístupu na evropské trhy.
Umožnilo čínským firmám rychlejší přístup k know‑how a posílilo jejich schopnost konkurovat v Evropě.
🏭
únor 2012
Spuštěn první montážní závod čínského výrobce Great Wall Motors v Loveči (Bulharsko).
Snahy čínských výrobců lokalizovat výrobu v Evropě, aby snížili náklady a překonali obchodní bariéry.
Měl sloužit jako evropská montážní základna; projekt později narazil na provozní problémy a neuspěl.
🚀
rok 2014
Vznik automobilky Xpeng (v textu zmíněno jako jedna z čínských značek expandujících do Evropy).
Součást nové generace čínských automobilek orientovaných na elektromobilitu a technologické řešení.
Xpeng se později orientoval na export a na evropské partnerství pro vstup na trhy; doklad o rostoucím počtu čínských značek mířících do Evropy.
⚠️
únor 2017
Výroba v montážním závodu Great Wall v Loveči byla zastavena a továrna požádala o vyhlášení konkurzu v únoru 2017.
Následek neuspokojivých výsledků evropského montážního projektu zmiňovaného od roku 2012.
Ztroskotání lokalizovaného výrobního pokusu; ilustruje obtížnost úspěšné evropské expanze některých čínských výrobců v praxi.
🏗️
listopad 2023
BYD plánovala a veřejně projednávala stavbu první evropské továrny v Maďarsku (oznámeno v médiích).
Strategie čínských výrobců budovat evropské výrobní kapacity, aby obešli dovozní překážky a snížili ceny pro evropské zákazníky.
Pokračující tlak na evropské výrobce; příprava místní produkce má snížit dopad cel a dopravy.
🚢
leden 2024
BYD odeslala první obří nákladní loď s tisíci vozů do Evropy (první zásilka v polovině ledna 2024).
Reakce na nasycení čínského trhu a snaha vyvézt přebytek výroby na evropské trhy.
Zvýšení dostupnosti čínských elektromobilů v Evropě a příprava na cenovou konkurenci.
🧾
červenec 2024
Dodatečná cla na některé čínské elektromobily začala platit od července 2024 (první fáze uvalení cel).
Evropské opatření jako odpověď na podezření z veřejné podpory čínských výrobců a snaha ochránit vnitřní trh.
Zvýšení nákladů na dovoz některých modelů; výrobci řešili, zda zdražit, nést náklady ze své marže, nebo přesunout výrobu do Evropy.
⚖️
říjen 2024
Evropská komise v říjnu 2024 zvýšila dodatečná cla až do výše 35,3 % pro vybrané čínské výrobce (u různých skupin značek se liší procenta).
Rozšíření šetření EK a zvýšení cel jako regulační krok proti údajnému křivení konkurence subvencemi.
Různý dopad na značky (uvedeny sazby: BYD 17 %, Geely 18,8 %, SAIC až 35,3 %); motivace výrobců k přesunu výroby do Evropy.
🏬
rok 2024
Značka MG výrazně rozšiřovala dealerskou síť v Česku (v článku z dubna 2024 uvedeno, že od začátku roku přibylo sedm dealerství).
Příklon některých čínských značek k intenzivnímu rozšiřování prodejních a servisních sítí v ČR jako součást etablování na trhu.
Rostoucí dostupnost a viditelnost čínských vozů v Česku; MG se stala v uvedených datech jedním z úspěšných hráčů na trhu.
🇨🇿
rok 2025
Plánovaný vstup a rozšíření několika čínských značek v Česku: koncem 1. čtvrtletí 2025 měly začít prodeje značek Omoda a Jaecoo; BAIC plánuje v roce 2025 prodat "stovky" vozů a do konce roku 2025 rozšířit síť na osm míst v Česku a tři na Slovensku.
Intenzifikace vstupů čínských značek na český trh v reakci na expanzi čínských výrobců v Evropě a dostupnost modelů.
Růst nabídky čínských vozů včetně spalovacích a hybridních modelů; tlak na budování dealerských a servisních sítí.
👤
léto 2025
Nové vedení českého zastoupení BYD: Shawn Wang převzal vedení (uvedeno v článku jako převzetí v létě).
Personální krok při budování lokálního zastoupení a dealerské sítě v Česku.
Součást budování týmu a distribuce, snaha stabilizovat vstup značky na český trh.
🎯
rok 2026
BAIC si stanovila cíl pro rok 2026: prodat 2000 vozů (cílové období explicitně uvedeno jako rok 2026).
Ambiciózní prodejní cíl vycházející z plánů rozšíření dealerské sítě a vybudování servisu v ČR a SR.
Měřitelný cíl pro etablování značky na trhu; bude indikátorem úspěšnosti vstupu v následujícím roce.
Otestujte se
Kvíz: Vstup čínských automobilek (BAIC a BYD) na český trh
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Ford Motor Company

americký výrobce automobilů

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Ford_logo_flat.svg


Země: Spojené státy americké

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/FordGlassHouse.jpg

Založil: Henry Ford

CEO: Jim Farley (1. října 2020 - dosud)

Zaměstnanci: 186 (2020)

Sídlo: Dearborn

Kapitál: 40.48 mld. (1. května 2025)

Výnosy: 176.19 mld. (2023)

Čistý zisk: 4.35 mld. (2023)

Bilance: 257 mld. (2021)

Web: https://www.ford.com ({"appliedTo":{"val":"Spojené státy americké"}})

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:31:13